Beantwoorden
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Kort: Onze (erg oude digicorder) gaf het op en is (na wat tussenstappen) vervangen door een nieuwe digicorder. OOk de (oude) modem (zwart bakje) werd vervangen door een nieuwe (wit bakje). Voor alle duidelijkheid: we hebben voor wat betreft TV enkel 1 digicorder en daarnaast telefoon, internet, 2 GSM (WIGO-S abonnement)

Probleem: interactiviteit werkte niet op de nieuwe modem. Analyse via helpdesk bracht het probleem aan het licht: digicorder kreeg adres 192.168. ... en dat moest (met deze nieuwere versie van digicorder) 10. ... zijn. Geen probleemergt Telenet: vervangen van een (ook al erg oude) d-link switch (1 netwerkkabel gaat vanuit de kelder naar living, waar deze dan gesplit wordt voor digicorder, vaste pc en powerline richting zolder) door een accesspoint zou dat probleem oplossen. Helaas... Internet werkt weer prima, en wifi is nu beter (vanuit living ipv origineel vanuit de modem in de kelder), maar interactiviteit (ipadres) is nog altijd een probleem. Digicorder al eens uitgetrokkenen weer herstart, maar dat hielp niet.

Ingang coax (van de straat) gaat naar een lifeline switch (1 stroomadaptor, 4 coax connecties IN, CM, NIU-IN, NIU-CM): 

-(IN) coax ingang van de straat

-(CM) naar de telefoonmodem (zwarte bak 'Arris' -deze bevat mogelijk een batterij, nodig voor de alarminstallatie) met ingang coax en uitgang telefoonlijn, naar verder in huis via een verdeelblokje)

-(NIU-IN) naar een Telenetversterker (? blok met code NIU-65/88-GA-01A-BE05), 1e connectie vanaf de zijkant (verste weg van de stroomvoorziening)

-(NIU-CM) naar een UITGANG van een '2-way digital splitter'

Aan die '2-way digital splitter hang dan nog:

-aan de INGANG: de Telenetversterker, 2e connectie vanaf de zijkant

-aan de 2e UITGANG: de witte modem van waaruit dan de netwerkkabels naar boven vertrekken

Vanuit de Telenetversterker vertrekt ook een coax naar de living (digicorder), 3e connectie vanaf de zijkant

 

Er is dus een driehoeks-coax-relatie tussen de versterker, 2-way splitter en lifeline switch, wat me wel bizzar lijkt! maar goed, dat zeer vele jaren geleden zo door Telenet geinstaleerd, en ik blijf daar af...

Impressie van de installatie... (1=modem, 2=Arris, 3=versterker, 4= life switch, 5=2-way splitter)

overzicht-installatie.jpg

0 Likes
43 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2695
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digicorder niet interactief

Digicorder en modem 5 min uit trekken en laat rustig opstarten

kijk eens na de internet kabel van de Digicorder steek er een andere kabel tussen om te testen

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

@Stefan1818 

Ik vind het maar een rare en ingewikkelde installatie ...

Wat niet logisch is: uw digicorder is goed verbonden met uw HGW want hij krijgt een  192.16.x.x adres, en dat hoort ook zo te zijn, maar hij krijgt blijkbaar geen 10.x.x.x adres.

En dat is dus niet OK. Een digicorder correct aangesloten op een HGW moet dus effectief twee IP adressen krijgen, een intern (192.168.x.x) en een extern (10.x.x.x) adres.

Het is inderdaad het 10.x.x.x adres dat zorgt voor de interactiviteit, dat klopt. Maar dat  192.168.x.x adres is dus geen fout !!!

 

Ik zou de helpdesk eens laten nakijken of uw digicorder wel correct geprovisioneerd is door Telenet. Noteer het MAC adres van uw toestel en contacteer de helpdesk. Zij moeten dan nakijken of dat MAC adres wel degelijk in uw account juist geprovisioneerd is. Het 192.168.x.x adres krijgt uw digicorder van uw eigen HGW. En dat is in orde. Het 10.x.x.x adres daarentegen krijgt uw digicorder rechtstreeks van Telenet. Dat is niet in orde, hetgeen een indicatie is dat Telenet uw digicorder niet herkent als zijnde legitiem aan uw installatie aangesloten.

 

Mijn eerste indruk bij het lezen van uw verhaal is dat men bij het vervangen van de digicorder vergeten is de nieuwe correct te provisioneren. Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar ik zou dit spoor eerst toch eens laten nakijken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief


@luc55  schreef:

Digicorder en modem 5 min uit trekken en laat rustig opstarten

kijk eens na de internet kabel van de Digicorder steek er een andere kabel tussen om te testen


De UTP kabel is in orde want de digicorder krijgt een 192.168.x.x adres.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

@Stefan1818 

Zou eens laten nakijken of de 'interactiviteit' wel is toegevoegd aan uw profiel voor de digicorder. Dit kun je zelf niet nakijken maar moet je naar de klantendienst voor bellen of een berichtje doen via Whatsapp of Messenger. 

Het is niet zo dat men even de digicorder neerzet en op je naam zet maar ze moeten ook effectief die functie 'interactiviteit' toevoegen anders werkt het niet. Moest dit wel gedaan zijn kan de oplossing zijn om die even terug eruit te halen en terug toe te voegen om het te laten functioneren. Anders zal het achterliggend verder bekeken moeten worden.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2262
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Digicorder niet interactief

Is het een nieuwe digicorder of een nieuwe TV-box?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

Goeie vraag @Janneke_Dust 

@Stefan1818 

Surf eens naar uw "Mijn Telenet" en vraag daar eens de gegevens van uw digicorder (of TV-Box) op. Je zal dan meteen kunnen nakijken of de digicorder met het juiste MAC adres ingesteld is ofwel dat het eigenlijk om de TV-Box gaat. maar in sé is het probleem hetzelfde: het toestel zal niet correct geprovisioneerd zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Hallo dank al aan allen om oplossingen aan te reiken.

1) @Janneke_Dust het is wel degelijk een digicorder. Het verschil alleen fysisch is al meer dan duidelijk 😉 Met een TV-BOX kunnen wij niets doen. We hebben abbo WIGO-S met 200Gb en opnemen/terugkijken opnames ed. via 'cloud' vrat aan ons internetabbo. TV-BOX is ok met abbo's met 'ongelimiteerd' internet zoals ONE. We hebben kortelings een TV-BOX gehad toen onze vorige digicorder het had opgegeven. Oude modem is dan ook vervangen door zo'n wit model. Jammer maar helaas een weekje daarna teruggeswitcht naar een digicorder. En sindsdien geen interactiviteit meer. Die digicorder (sinds april 2022) heeft het ook opgegeven en sinds een weekje dus weer een nieuwe digicorder zonder interactiviteit. Internet, telefonie en TV werkt voor de rest volledig zoals het hoort. Enige verschil dat we (naast interactiviteit) nog hebben met vroeger is dat (op de 2 opeenvolgende digicorders sinds modemswitch en TV-BOX-weekje) et 'lang' (5-10sec) duurt voor het afspelen van een opname start (na klikken op 'kijken' in de opnamelijst)

2) @Janneke_Dust Mac adres bij instellingen digicorder komt overeen met het mac-adres dat ik terugvind via mijntelenet

3) @luc55 Modem en digicorder eens uitgetrokken en na 5min modem terug ingestoken, en daarna ook digicorder: ipadressen blijven 192.168.0.x (x= IP 177, Inhome IP 168 en default gateway 1). DNS primary&secondary zijn 195.130.130/1.4 en network mask is 255.255.255.0

4) @StefaanH @patrick37 Ik heb Telenet via de contact mailbox de hele situatie ook uitgelegd met de nodige foto's. Ik hoop dat ze me snel iets laten weten anders bel ik vandaag zelf nog wel eens. Hopelijk is het inderdaad, zoals jullie aangeven, gewoon een kwestie van remote een vergeten instelling goed zetten... 'correct provisioneren' is hier het codewoord 😉

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

...Ik had hier een uitgebreid antwoord op gegeven op alle suggesties, maar dat lijkt verdwenen...

Samengevat dan maar: 

-ja het is een digicorder en geen tv-box

-mac bij instellingen op digicorder is hetzelfde als mac op mijntelenet

-alles uittrekken en na 5min modem weer in en daarna digicorder weer in: helpt niet

net gebeld met telenet helpdesk: ze kunnen mijn digicorder remote ook niet 'legitimeren' en volgens heb hangt de digicorder netwerkkabel niet aan de accesspoint maar aan een 'motorolla' bakje, dat er niet is in werkelijkheid... Enfin, technieker komt vandaag nog langs om het eens allemaal uit te pluizen. Ik hou jullie op de hoogte!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

OK, ik ben even benieuwd als jij ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

De technieker is weer vertrokken.

1) heel wat coaxkabeltjes van de wirwar vervangen (maar het aansluitschema is wel hetzelfde gebleven). De originele installatie door Telenet (meer dan 15j geleden) bestond uit soms korte coax-kabeltjes met flinke knikken. Een en ander is nu vervangen door langere kabeltjes.

2) Digicorder bleek ook niet correct geregistreerd/geactiveerd/geprovisioneerd (op moment afhalen in de Telenetshop?). Dat waren er dus 2 op rij met dat 'mankement'. Technieker heeft de 'centrale' verwittigd en die zouden het nodige gaan doen. Ondertussen werkt de digicorder wel (weliswaar nog niet interactief) maar flikkert het rode driehoek-ledje, en van het moment dat je geen menubalk 'opnames, tvgids ed.' ziet op je scherm, krijg je enkel een beeld 'geen signaal op deze zender', dus voorlopig maar TV-kijken met die menubalk in beeld. Eens een en ander correct geactiveerd is (10min, 1uur, een dag,...) zou het dan in orde moeten zijn... we zullen zien...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

Dus de basis is effectief een foutieve of ontbrekende provisionering ... Dat rechtzetten zou niet al te lang mogen duren, maar ik ga voorzichtigheidshalve in de voorwaardelijke wijs spreken ...

Maar goed, je hebt nu toch al goede vooruitzichten op een normaal functionerende installatie 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Digicorder niet interactief


@StefaanH  schreef:

Ik vind het maar een rare en ingewikkelde installatie ...


Dat was vroeger (20 jaar geleden?) de standard installatie bij klanten met een alarminstallatie:

  • een soort coax switch (kruisschakelaar) die bij stroomuitval het binnenkomende signaal doorverbond met de telefoniemodem i.p.v met de NIU.
  • een aparte modem voor telefonie.
  • een aparte modem voor internet.

De oude NIU's hadden ook een aparte coax uitgang voor modem en voor telefonie (dus 2 "CM" uitgangen).

Werking:

  • normaal: inkomende coax gaat naar NIU, telefonie modem verbonden met NIU.
  • stroomuitval: inkomende coax gaat naar telefoniemodem (met batterij pack).

Reden hiervoor was: bij stroomuitval bleef de telefonie modem werken (batterij), maar kreeg geen signaal gezien de NIU ook zonder stroom zat. Vandaar die switch.

 

Tegenwoordig wordt hiervoor de NIU met lifeline support geleverd, waar deze switch ingebouwd is.

Bij stroomuitval krijgen de TV uitgangen (DS1-4) geen signaal meer, en de RF ingang wordt direct doorverbonden (en gesplists) naar de 2 modem uitgangen (CM1 en CM2).

Als de topic starter zijn complexe setup wil vereenvoudigen, moet hij gewoon zo'n nieuwe "NIU met lifeline support" laten plaatsen.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

- mac bij instellingen op digicorder is hetzelfde als mac op mijn telenet


Dat heeft natuurlijk niets te betekenen 🤔

Op "Mijn Telenet" zie je onder "aangesloten toestellen" het MAC adres van alle toestellen die via een ethernet kabel aangesloten worden op de HGW en die een intern IP adres kregen. Dat betekent dus niet dat jouw digicorder correct geprovisioneerd werd, alleen dat hij aangesloten is op je lokaal netwerk (192.168.0.xxx).

0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Helaas. Nog steeds NIHIL oplossing. Vanochtend gebeld met Telenet, manueel de provisionnering of wat dan ook (die gisteren door de technieker was opgestart, maar door problemen bij Telenet (Murphy...) niet uitgevoerd werd) toch uitgevoerd. Net laten testen door het thuisfront: Digicorder werkt terug 'normaal' (niet meer dat bizarre probleem met menubalk die in beeld moet zijn om een tv-programma live te zien), maar nog steeds NIHIL interactiviteit.

TERUG gebeld met Telenet: 'ja maar ik zie dat uw digicorder niet is aangesloten op uw modem'. JAWEL! Maar modem -> UTPkabel -> ACCESPOINT -> UTPkabel -> Digicorder.

Van die accespoint ook UTP naar PC (geen probleem met internet) en naar een powerline richting zolder (geen probleem met internet).

Suggestie medewerker: ACCESSpoint er eens tussenuit halen... Ja en als dat werkt??? Dan maar geen internet meer in huis? Of enkel via Wifi vanuit de kelder?

Ja ik ben momenteel echt **bleep**! Elke interventie gaat het oplossen, maar tot nu toe nihil resultaat. We hebben ondertussen al wel een nieuwe modem (daar is het probleem gestart), een accespoint, en een 2de Digicorder op rij... 2 bezoekjes van een Telenet-technieker, en talloze telefoontjes...

0 Likes