Beantwoorden
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Kort: Onze (erg oude digicorder) gaf het op en is (na wat tussenstappen) vervangen door een nieuwe digicorder. OOk de (oude) modem (zwart bakje) werd vervangen door een nieuwe (wit bakje). Voor alle duidelijkheid: we hebben voor wat betreft TV enkel 1 digicorder en daarnaast telefoon, internet, 2 GSM (WIGO-S abonnement)

Probleem: interactiviteit werkte niet op de nieuwe modem. Analyse via helpdesk bracht het probleem aan het licht: digicorder kreeg adres 192.168. ... en dat moest (met deze nieuwere versie van digicorder) 10. ... zijn. Geen probleemergt Telenet: vervangen van een (ook al erg oude) d-link switch (1 netwerkkabel gaat vanuit de kelder naar living, waar deze dan gesplit wordt voor digicorder, vaste pc en powerline richting zolder) door een accesspoint zou dat probleem oplossen. Helaas... Internet werkt weer prima, en wifi is nu beter (vanuit living ipv origineel vanuit de modem in de kelder), maar interactiviteit (ipadres) is nog altijd een probleem. Digicorder al eens uitgetrokkenen weer herstart, maar dat hielp niet.

Ingang coax (van de straat) gaat naar een lifeline switch (1 stroomadaptor, 4 coax connecties IN, CM, NIU-IN, NIU-CM): 

-(IN) coax ingang van de straat

-(CM) naar de telefoonmodem (zwarte bak 'Arris' -deze bevat mogelijk een batterij, nodig voor de alarminstallatie) met ingang coax en uitgang telefoonlijn, naar verder in huis via een verdeelblokje)

-(NIU-IN) naar een Telenetversterker (? blok met code NIU-65/88-GA-01A-BE05), 1e connectie vanaf de zijkant (verste weg van de stroomvoorziening)

-(NIU-CM) naar een UITGANG van een '2-way digital splitter'

Aan die '2-way digital splitter hang dan nog:

-aan de INGANG: de Telenetversterker, 2e connectie vanaf de zijkant

-aan de 2e UITGANG: de witte modem van waaruit dan de netwerkkabels naar boven vertrekken

Vanuit de Telenetversterker vertrekt ook een coax naar de living (digicorder), 3e connectie vanaf de zijkant

 

Er is dus een driehoeks-coax-relatie tussen de versterker, 2-way splitter en lifeline switch, wat me wel bizzar lijkt! maar goed, dat zeer vele jaren geleden zo door Telenet geinstaleerd, en ik blijf daar af...

Impressie van de installatie... (1=modem, 2=Arris, 3=versterker, 4= life switch, 5=2-way splitter)

overzicht-installatie.jpg

0 Likes
43 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

@flip1953 

Antwoorden op jou vragen:

1) wij hebben WIGO-S abbo : 200Gb internet/maand -> onbruikbaar in combinatie met TV-BOX: alles naar de cloud wordt (opnames maken en terugkijken) van die 200Gb geconsumeerd (ik heb het helaas geprobeerd in maart, toen onze digicorder het opgaf, want ik gaf de voorkeur aan een TV-BOX...) de extra maandkost (we hebben ook nog GSM-abbo's bij Telenet) heeft ons er voorlopig van doen afzien...

 


 Opnames maken en opnames kijken op de tvbox verbruiken geen internetvolume.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

Laten we NU vooral maar zorgen dat alles gewoon al werkt zoals het de bedoeling was, en zoals het altijd gewerkt heeft tot maart dit jaar. Want WAAROM werkt het niet meer??? Sinds omwisselen van defecte digicorder en modem (kleine zwarte) werkt die interactiviteit niet meer. Ligt het aan de nieuwere versie van de digicorder, of aan de nieuwere modem... in combinatie met de oude arris-modem...


Je hebt gelijk, laat ons niet teveel afwijken van het originele probleem 🙂.

 

@Stefan1818  schreef:

Sinds omwisselen van defecte digicorder en modem (kleine zwarte) werkt die interactiviteit niet meer. Ligt het aan de nieuwere versie van de digicorder, of aan de nieuwere modem... in combinatie met de oude arris-modem...


Aan dat laatste dus volgens mij ...

Ik denk dat jouw probleem ontstaan is door het feit dat je 2 modems hebt.

Tijdens het process van het inboeken wordt het MAC adres van jouw digicorder ook toegevoegd aan jouw modem, zodat deze een rechtstreeks IP van Telenet kan ontvangen. Heel waarschijnlijk loopt het systeem fout omdat je 2 modems hebt, en wordt jouw digicorder niet toegevoegd aan je witte modem.

 

Jouw digicorder heeft namelijk 2 MAC adressen:

  • 68:63:59:XX:XX:XX is het MAC adres voor de interactiviteit, waarop je een 10.x.x.x IP adres moet krijgen (dat MAC adres zie je in de technische info, en/of de bijgeleverde stickers)
  • 6A:63:59:XX:XX:XX is het MAC adres op je lokale netwerk (INHOME), waarop je een 192.168.0.x adres moet krijgen - in jouw geval 192.168.0.168 (dat MAC adres zie je in "Mijn Telenet" onder de verbonden toestellen).

Om een of andere reden krijgt dat eerste MAC adres geen 10.x.x.x IP adres (maar 192.168.0.177), teken dat het dus niet door jouw (witte) modem doorgelaten wordt...

Probleem zal dus opgelost zijn als ze jouw telefonie modem uit het systeem halen, dan is er maar één modem meer 😊.

Als test voor mijn veronderstelling: sluit de UTP kabel naar de living eens aan op de Arris (als deze naast de USB ook een UTP poort heeft). Gezien dit een "modem-only" is, zal jouw digicorder onmiddelijk een 10.x.x.x adres krijgen (en géén INHOME adres), en de interactiviteit zal gegarandeerd werken.

Pas op, jouw andere toestellen staan dan zonder firewall direct op het internet, wat niet de bedoeling is (veiligheid), dus geen permanente situatie (gewoon voor de test) ...

0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

@Wheng Ik kan je helaas met 100% zekerheid melden dat dat WEL zo is. We zijn (na defect digicorder) overgeschakeld naar een TV-BOX. En vanaf toen schoot ons internetgebruik de hoogte in. Na een weekje zijn we daardoor helaas terug geswitcht naar een Digicorder (wat niet evident was om administratief in orde te maken in de telenet-shop, want digicorder->tvbox was 'standaard', maar tvbox->digicorder is andere koek). Het is me ondertussen ook meermaals (schoorvoetend...) bevestigd in de Telenet shop en via online helpdesk dat dat internetgebruik effectief ook zo is. Voor de meeste klanten speelt dat geen rol, omdat die ondertussen toch een one-abbo hebben met 'ongelimiteerd' internetgebruik. In ons geval (tv+vaste telefoonlijn+internet+2xgsm) kwam dit helaas weeral duurder uit, vandaar dat we ook nog niet van WIGO-S naar ONE zijn overgeschakeld.

0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

@flip1953 Test met switch UTP-kabel gedaan (+ digicorder uitgetrokken en weer ingestoken)

  • geen internetverbinding meer op de pc (net als digicorder, achter het accespoint dat dan dus met de Arris modem verbonden is)
  • op digicorder geen inhome adres meer en een 172.x.x.x ip-adres, en dus geen 10.x.x.x

Kabel maar terug in de witte modem gestoken en digicorder nog eens opnieuw opgestart...

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

@flip1953 Test met switch UTP-kabel gedaan (+ digicorder uitgetrokken en weer ingestoken)

  • geen internetverbinding meer op de pc (net als digicorder, achter het accespoint dat dan dus met de Arris modem verbonden is)
  • op digicorder geen inhome adres meer en een 172.x.x.x ip-adres, en dus geen 10.x.x.x

@Stefan1818 

Hoewel de test niet het resultaat gaf waarop ik hoopte, was het toch een goede test.

Nu is volgens mij duidelijk dat het MAC adres van jouw digicorder niet correct geregistreerd is bij Telenet, anders had je achter de Aris een 10.x.x.x adres gekregen ipv een 172.16. 0.0/12 adres ...

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

@Wheng Ik kan je helaas met 100% zekerheid melden dat dat WEL zo is. We zijn (na defect digicorder) overgeschakeld naar een TV-BOX. En vanaf toen schoot ons internetgebruik de hoogte in. Na een weekje zijn we daardoor helaas terug geswitcht naar een Digicorder (wat niet evident was om administratief in orde te maken in de telenet-shop, want digicorder->tvbox was 'standaard', maar tvbox->digicorder is andere koek). Het is me ondertussen ook meermaals (schoorvoetend...) bevestigd in de Telenet shop en via online helpdesk dat dat internetgebruik effectief ook zo is. Voor de meeste klanten speelt dat geen rol, omdat die ondertussen toch een one-abbo hebben met 'ongelimiteerd' internetgebruik. In ons geval (tv+vaste telefoonlijn+internet+2xgsm) kwam dit helaas weeral duurder uit, vandaar dat we ook nog niet van WIGO-S naar ONE zijn overgeschakeld.


Ik kan je met zekerheid bevestigen dat dit niet zo is.  Hiermee zeg ik niet dat jij de waarheid niet spreekt he 😉   Maar dan was er wel degelijk iets mis bij jou (of lag het hoge verbruik ergens anders aan).


Zie het antwoord van de Community Manager @Suzy in deze thread (17-10-2018 17:13)

Ik heb ook een Wigo S met een volume van 200 GB. Ik heb sinds 16/06 al redelijk wat opnames gedaan, opnames bekeken en veel gebruik gemaakt van Terugktv op de tvbox. Dit is wat ik tot nu toe gebruikt heb:

Wheng_0-1656602670202.png

 

Wat wel volume vebruikt op de tvbox zijn o.a. Netflix en Youtube (externe apps). Ook wanneer je gebruik maakt van de tv app om bijvoorbeeld opnames of terugkijktv te kijken via een tablet. Maar tv kijken, films uit de tvtheek, terugkijktv, opnames via de tvbox tellen niet mee voor je vebruik.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder niet interactief

@Wheng @Stefan1818 

Als je tv box niet via de juiste weg is aangesloten (via de Telenet modem/router) dan kan je dit probleem van verbruik met de tv box hebben, maar omdat in jou geval @Stefan1818 je installatie zelf niet meer goed werkt voor interactiviteit enz is dit dus ook het probleem geweest met verbruik met opnames kijken en terug kijk tv enz, de fout ligt in deze bij de technieker (als die al is geweest toen) en Telenet.

mits juiste aansluiting op de modem/router mag je dit probleem niet hebben.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Allez, hopelijk gaat dan morgen de 3e langskomende technieker op korte tijd (naast alle testen en controles via de telefonische helpdesk) eindelijk een correcte analyse van het probleem doen (ik zal hem/haar deze discussie laten lezen misschien?) zorgen dat we een correct werkende installatie hebben. En als dan de medewerkers in de Telenet-shop en die van de online helpdesk STOPPEN met te bevestigen (mij naar de mond te praten, ipv te zeggen dat het dan aan een foute config van mijn installatie ligt) dat die TV-BOX dan inderdaad wel internet opsnoept, zal ik heel misschien overwegen om nadat alles terug perfect werkt, voor een 2e keer over te stappen naar een TV-BOX. Nogmaals:

Het meest drastische dat ik ZELF al aan de installatie van Telenet heb gewijzigd is de (defecte) Digicorder vervangen door een TV-BOX, naast eens een stekker uittrekken en weer insteken, en een accesspoint plaatsen...

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

Allez, hopelijk gaat dan morgen de 3e langskomende technieker op korte tijd (naast alle testen en controles via de telefonische helpdesk) eindelijk een correcte analyse van het probleem doen (ik zal hem/haar deze discussie laten lezen misschien?) zorgen dat we een correct werkende installatie hebben.


De hele discussie laten lezen is wellicht contra-productief. Maar jouw 2 duidelijke schema's (huidige set-up en gewenste set-up) zou toch wel behulpzaam zijn denk ik 😊

Succes!

 


@Stefan1818  schreef:

.... zal ik heel misschien overwegen om nadat alles terug perfect werkt, voor een 2e keer over te stappen naar een TV-BOX. 


Goede strategie denk ik om nu eerst alle problemen in orde te krijgen, en de overstap naar de TV-Box pas later doen. Niet alles tegelijk 🤔

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Technieker is langsgekomen. Hij had de opdracht gekregen mijn modem te vervangen... neen dus!....

De hele uitleg gedaan met de nodige schema's van deze draad... Hij was helemaal mee, maar zo'n NIU met Lifeswitch is blijkbaar erg zeldzaam. Woensdag 6 juli nieuw bezoek van een technieker, om NIU te vervangen door eentje met lifeswitch, batterypack te plaatsen aan de 'Mercury'-modem (de witte Telenet-modem), Arris-modem en alle switchkes weg, en telefoon ook overzetten naar Mercury-modem...

Maar wat het strafste is: hij (3e technieker op korte tijd die langskwam...) zag direct in zijn pc dat mijn digicorder gewoonweg NIET was geregistreerd in het systeem... Hij heeft dan het nodige gedaan om die op de Mercury-modem te registreren, en hop! Daar was het 10.x.x.x IP-adres en de interactiviteit... Dus gewoon met fysisch de huidige installatie... Dat had dus ook gewoon kunnen gebeuren door de telefonische helpdesk-medewerker, in april (de technieker heeft de opdracht daarvoor ook gewoon naar die dienst doorgezonden)!

Rewind naar maart2022: kapotte digicorder en modem: vervangen door Mercury-modem en TV-BOX: als die correct was geregistreerd had er waarschijnlijk geen enkel probleem geweest met internetconsumptie voor de cloud, interactiviteit etc...😒

Ter info ook nog: de batterij van de Arris-modem (geplaatst ik schat 2011) werkt nog perfect!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

Dat klinkt toch al goed allemaal. Buiten het feit dan dat het eigenlijk reeds veel eerder werkend had moeten zijn als iedereen zijn job naar behoren had gedaan ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digicorder niet interactief

Een Technieker kent zijn job en het komt altijd in orde ,

spijtig dat ze niet doorschakelen aan de telefoon met een Technieker .

via whatsapp zou alles vlugger gaan en heeft de Technieker  een beeld van de installatie ,

maar voor telenet zouden kosten enorm stijgen 

nu zijn ze laag door een callcenter te gebruiken

maar ieder callcenter medewerker volgt een  script via computer daarmee loopt het soms fout

 

 

0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

@luc55 de 2 vorige techniekers die recent zijn langs geweest hebben toch niets 'verdachts' gezien, terwijl de 3e gisteren op zijn laptopje onmiddellijk zag dat het niet goed was.

Alle helpdeskmedewerkers die vanop afstand analyseerden zeiden allemaal 'ik zie dat uw digicorder op uw 'zware modem'/'de kleine modem' hangt terwijl ik dan expliciet zei dat dit niet zo was, en nog maar eens de hele uitleg deed. En als ik doorvroeg (en bv. meldde dat ik foto's, uitleg en schema's via hun contactformulier had doorgestuurd) was het altijd 'ja maar dat kunnen wij hier niet zien, dat zien ze enkel bij de administratie.

Maar altijd als ze iets hadden gedaan (zowel techniekers ter plaatse als online medewerkers) was het altijd 'en nu zal het wel opgelost zijn... nog even wachten tot de aanpassingen doorgevoerd zijn... digicorder eens uittrekken en weer insteken'.

Die laatste technieker is echter maar 5 minuten binnen geweest, en had het probleem onmiddellijk gezien, en het nodige gedaan om het op te lossen. Hij vroeg mijn gsmnr en 10min na z'n vertrek belde hij al (zijn doorgestuurde opdracht aan de helpdesk was al uitgevoerd): 'opgelost, herstart de digicorder eens'. En het was ook in orde!

Alles werkt nu gewoon terug zoals het hoort. Dus misschien zou het zelfs veiliger zijn om nu maar te zeggen 'blijf er nu maar af' ipv de installatie te vereenvoudigen (NIU met lifeswitch, batterypack op modem, oude modem en alle externe splitters weg). 

Deze case 'digicorder niet interactief' is dus closed. Oplossing?: ze moeten in de Telenet-shop installatie CORRECT configureren bij omruilen defect toestel...

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Nog een laatste update: Technieker is langsgeweest op 6/7 en heeft uiteindelijk enkel de NIU vervangen door een versie met Lifeswitch. Heel wat kabelwerk minder (lifeswitch en splitter eruit...), maar de beide modems (Arris met batterij voor de telefoon en Mercury voor internet) zijn behouden. De erg behulpzame technieker zag geen echte reden om naar één modem te veranderen, gezien alles prima werkt.

0 Likes