Beantwoorden
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Kort: Onze (erg oude digicorder) gaf het op en is (na wat tussenstappen) vervangen door een nieuwe digicorder. OOk de (oude) modem (zwart bakje) werd vervangen door een nieuwe (wit bakje). Voor alle duidelijkheid: we hebben voor wat betreft TV enkel 1 digicorder en daarnaast telefoon, internet, 2 GSM (WIGO-S abonnement)

Probleem: interactiviteit werkte niet op de nieuwe modem. Analyse via helpdesk bracht het probleem aan het licht: digicorder kreeg adres 192.168. ... en dat moest (met deze nieuwere versie van digicorder) 10. ... zijn. Geen probleemergt Telenet: vervangen van een (ook al erg oude) d-link switch (1 netwerkkabel gaat vanuit de kelder naar living, waar deze dan gesplit wordt voor digicorder, vaste pc en powerline richting zolder) door een accesspoint zou dat probleem oplossen. Helaas... Internet werkt weer prima, en wifi is nu beter (vanuit living ipv origineel vanuit de modem in de kelder), maar interactiviteit (ipadres) is nog altijd een probleem. Digicorder al eens uitgetrokkenen weer herstart, maar dat hielp niet.

Ingang coax (van de straat) gaat naar een lifeline switch (1 stroomadaptor, 4 coax connecties IN, CM, NIU-IN, NIU-CM): 

-(IN) coax ingang van de straat

-(CM) naar de telefoonmodem (zwarte bak 'Arris' -deze bevat mogelijk een batterij, nodig voor de alarminstallatie) met ingang coax en uitgang telefoonlijn, naar verder in huis via een verdeelblokje)

-(NIU-IN) naar een Telenetversterker (? blok met code NIU-65/88-GA-01A-BE05), 1e connectie vanaf de zijkant (verste weg van de stroomvoorziening)

-(NIU-CM) naar een UITGANG van een '2-way digital splitter'

Aan die '2-way digital splitter hang dan nog:

-aan de INGANG: de Telenetversterker, 2e connectie vanaf de zijkant

-aan de 2e UITGANG: de witte modem van waaruit dan de netwerkkabels naar boven vertrekken

Vanuit de Telenetversterker vertrekt ook een coax naar de living (digicorder), 3e connectie vanaf de zijkant

 

Er is dus een driehoeks-coax-relatie tussen de versterker, 2-way splitter en lifeline switch, wat me wel bizzar lijkt! maar goed, dat zeer vele jaren geleden zo door Telenet geinstaleerd, en ik blijf daar af...

Impressie van de installatie... (1=modem, 2=Arris, 3=versterker, 4= life switch, 5=2-way splitter)

overzicht-installatie.jpg

0 Likes
43 reacties
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Wat ik nog kan proberen: UTP-kabel voor al ons internet en Digicorder uit de witte Telenet-modem halen en in de Arris-modem steken (die wordt nu enkel gebruikt voor de telefoonaansluiting en heeft een batterij, nodig voor onze alarminstallatie; visueel dit model: https://www.cox.com/residential/support/arris--motorola-tm502g.html ) die ook door Telenet geïnstaleerd werd. Voor alle duidelijkheid: ik heb buiten eens een toestel af- en weer opzetten nog nooit iets aan de kabelconfiguratie veranderd. Alles is 100% Telenet-technieker-fabrikaat (zie impressie 1e post...).

Ik begin ook te vermoeden dat daar het probleem ligt (en dat die techniekers hun euro niet gevallen is), en dat die 2e modem (Telenet installatie hé!) dus voor het probleem zorgt. Want het lijkt me onwaarschijnlijk dat een Digicorder niet via een accesspoint met de modem zou mogen verbonden worden.

Mogelijk oplossing 1: coaxingang naar modem Arris in Telenetmodem steken en die van Telenetmodem in de zwarte Arris-modem. Gewoon omwisselen dus... Misschien is er een 'prioriteit' en krijgt de eerste het ipadres 10.xxx? cfr test door UTP-kabel van Telenetmodem naar Arris-modem te verhuizen?

Mogelijk oplossing 2: Arris modem (met batterij) eruit, telefoonaansluiting in de witte Telenet-modem (CH7465LG-TN) maar daar moet dan een 'Modem battery pack' bij voorzien worden (https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/alles-over-modem-battery-pack/ )

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

@Stefan1818 

Je zou uw installatie kunnen laten vereenvoudigen, zoals door @flip1953 gesuggereerd:

Als de topic starter zijn complexe setup wil vereenvoudigen, moet hij gewoon zo'n nieuwe "NIU met lifeline support" laten plaatsen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

@StefaanH @flip1953 

Antwoord van Flip1953 had ik nog niet gezien! Inderdaad mijn originele installatie is al pakweg 20j oud. Jammer dat de techniekers of helpdesk-medewerkers nog niet met die oplossing zijn gekomen. Nogthans al veelvuldig de kans daartoe gehad de voorbije dagen en weken... Ligt in lijn van wat ik zelf hierboven al voorstelde. En elke keer heb ik aan de helpdesk vermeld dat we een alarminstallatie hadden, en een modem met batterij, etc...

Ik zal vanavond NOG eens bellen en ze die suggestie aanreiken...

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief

@Stefan1818 

Als de telefoon van uw alarminstallatie werkt met pulse, gaat dit niet meer werken als je de modem vervangt. Om het dan terug te laten werken moet je het pulse systeem vervangen door een tone systeem.

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

@janne_man Ik hou dat in 't oog, maar ik denk dat het al tone is. Vrijdag komt er weer een technieker langs. Ik heb gisteren het hele verhaal nog maar eens gedaan en de nadruk gelegd op de alarmsysteem-installatie met dubbele modem. De online helpdesk blijft bij analyse van het systeem zien dat de Digicorder aan de zwarte Arris 'telefoon'-modem hangt (daar is enkel een coax in en telefoon uit) en niet aan de witte Telenet-modem (enkel coax in en UTP uit). Coax van Digicorder hangt aan dat NIU-blok.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

Antwoord van Flip1953 had ik nog niet gezien! Inderdaad mijn originele installatie is al pakweg 20j oud. Jammer dat de techniekers of helpdesk-medewerkers nog niet met die oplossing zijn gekomen.


Jouw installatie dateert van de begintijd van Telenet, toen ze nog aparte telefoniemodems plaatsten.

Ik blijf erbij dat de enige goede oplossing is:

  1. Het vervangen van de huidige NIU en de lifeline switch door een "NIU met lifeline support".
  2. Het overbrengen van de telefonie naar uw internet modem (CH7465LG-TN). Deze heeft namelijk ook telefonie aan boord.
  3. De witte modem aansluiten op een modem Battery Pack.

Wat gebeurt er bij stroomuitval:

  • De versterker in de NIU valt uit, dus geen TV meer op de DS1-4 uitgangen.
  • Het RF signaal komt onversterkt op de CM uitgangen, maar is voldoende sterk om de modem te laten werken.
  • Telefoon en internet blijven werken (gedurende één uur).

Voordelen:

  1. Vereenvoudigde installatie, je hebt maar 2 stopcontacten nodig (nu heb je er 4 nodig die stroom vebruiken).
  2. internet (WiFi), alarminstallatie en telefoon blijven werken (voorwaarde dat je een telefoontoestel gebruikt die geen stroom nodig heeft).

Nadeel:

  • Battery Pack houdt het maar één uur uit

-------------

Als je toch wilt verder werken met een aparte telefonie modem is de oplossing:

  1. Het vervangen van de huidige NIU en de lifeline switch door een "NIU met lifeline support".
  2. Telefonie modem (Arris) en de witte modem aansluiten op de NIU (dze heeft 2 CM uitgangen: CM1 en CM2)
  3. De Arris telefonie modem aansluiten op de modem Battery Pack. (de Arris heeft een ingebouwde batterij)

Wat gebeurt er bij stroomuitval:

  • De versterker in de NIU valt uit, dus geen TV meer op de DS1-4 uitgangen.
  • Het RF signaal komt onversterkt op de CM uitgangen, maar is voldoende sterk om Telefonie modem te laten werken
  • Telefoon blijft werken (gedurende 2 uur). Internet valt uit (gezien geen voeding voor de witte modem

Aan jou de keuze of je liever 1 uur telefonie (alarm) + internet hebt, ofwel 2 uur life support voor alleen telefonie.

------------

@Stefan1818  schreef:

 Ik heb gisteren het hele verhaal nog maar eens gedaan en de nadruk gelegd op de alarmsysteem-installatie met dubbele modem. De online helpdesk blijft bij analyse van het systeem zien dat de Digicorder aan de zwarte Arris 'telefoon'-modem hangt (daar is enkel een coax in en telefoon uit) en niet aan de witte Telenet-modem (enkel coax in en UTP uit). Coax van Digicorder hangt aan dat NIU-blok.


De Helpdesk kan onmogelijk "zien" op welke modem jouw digicorder hangt. Trouwens een digicorder is met een coax aan de NIU verbonden, niet aan een modem.

Wat ze wel kunnen zien in het administratief systeem, is dat de digicorder (wellicht verkeerdelijk) ingeboekt staat op de Arris modem? De technieker die uw installatie komt herbekijken moet er ook voor zorgen dat uw digicorder juist geprovisioneerd wordt op jouw CH7465LG (MAC passtrough).

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Wel @flip1953 , ik heb jou voorstel gisteren gedaan (NIU vervangen). Ik zal wel zien wat ze vrijdag gaan voorstellen, maar de vereenvoudiging zoals jij zegt lijkt me inderdaad het beste. Geen probleem dat de batterij het maar even uithoudt. Die is uiteindelijk maar nodig zolang de alarmcentrale (die uiteraard z'n eigen batterij heeft) 'rondbelt' naar de contactpersonen, totdat het alarm ter plaatse of via GSM wordt afgezet. Dat is normaal maar een kwestie van minuten...

Hoe of wat de Helpdesk kan 'zien' weet ik ook niet. Ik weet alleen wat ze mij via telefoon vertellen, en ik kan hen enkel zeggen dat het fysisch NIET zo is...

Hierbij een schema van hoe het momenteel allemaal is  aaneen gekoppeld:schema.gif

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief

Nog een kleine EDIT aan mijn vorige post.

Ik besef nu pas de Arris modem een ingebouwde batterij heeft.

Tenzij U deze batterij al regelmatig hebt vervangen, mag je ervan uitgaan dat een batterij in een modem van 20 jaar oud volledig onbetrouwbaar is geworden en het niet lang meer uithoudt bij een stroomonderbreking. Heb je al eens gestest hoelang de telefonie werkt als je die uit het stopcontact haalt??

De Arris /Motorola TM502G is een Docsis 2.0 modem (25 mbps download max) van in de tijd dat Telenet zijn eerste internet product op de markt kwam. Officiëel kreeg je 4 mbps download, in de praktijk was dat rond de 9 mbps (onze netwerkkaarten waren toen nog 10 Mbps 😂)

Dit is eigenlijk een eMCA modem ("modem-only"), waarop je via USB één PC kon op aansluiten (met de nodige driver op onze toenmalige Windows 98 of Windows XP PC's 😁)

Nostalgie 🤔 ...

-----------

[TLDR] Persoonlijk zou ik de Arris laten vervangen:

  1. ofwel door een recentere "zwarte modem" (CV7160E) + een Battery Pack (2 uur life telefonie).
  2. ofwel telefonie laten overbrengen naar de witte CH7465LG-TN + een Battery Pack (1 uur life telefonie + internet).

Sorry voor mijn iets te lange bijdrage 😔

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

Wel @flip1953 , ik heb jou voorstel gisteren gedaan (NIU vervangen). Ik zal wel zien wat ze vrijdag gaan voorstellen, maar de vereenvoudiging zoals jij zegt lijkt me inderdaad het beste. Geen probleem dat de batterij het maar even uithoudt. Die is uiteindelijk maar nodig zolang de alarmcentrale (die uiteraard z'n eigen batterij heeft) 'rondbelt' naar de contactpersonen, totdat het alarm ter plaatse of via GSM wordt afgezet. Dat is normaal maar een kwestie van minuten...


Wel, in dat geval zou ik inderdaad gaan voor één modem (CH7465LG) voor internet + telefonie met de Modem Battery Pack. Dat geeft jouw één uur Internet + telefonie.

En zou een aanzienlijke vereenvoudiging zijn van jouw installatie 👍

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

@flip1953 echt bedankt voor jou uitgebreide meedenken!

Jij stelt dan dit voor:

schema2.gif

Netto: Arris weg, nieuwe NIU met batterij, nieuw battery-pack voor de witte modem, en alle switchboxen weg (niet meer nodig)

Hierbij lijkt me nog de optie om de huidige NIU (zonder batterij) te behouden + de lifeline switch behouden om in geval stroomuitval het coax-signaal rechtstreeks naar de 'witte' modem te zenden (die dan wel een aangekoppelde battery-pack heeft om telefoon te hebben... en internet, weliswaar maar tot aan accesspoint...)

-> eigenlijk dus enkel de telefoonfunctie+battery-pack van de ARRIS-modem overbrengen op de witte modem -> enkel batt-pack modem en 2-waysplit en Arris weg

schema3.gif

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief

De nieuwe NIU heeft geen batterij, maar wel een ingebouwd relais (lifeline switch) die de oude switchbox vervangt (die er dus voor zorgt dat het coax signaal (bij stroomuitval) beschikbaar blijft op de CM uitgang(en) naar de modem(s).

 

Ik kan geen commentaar geven op jouw afbeeldingen (nog niet goedgekeurd)...

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

Ok, prima dat NIU die switch ingebouwd heeft! Dan knopt het eerste schema hierboven (eens je dat te zien krijgt) zij het dat je bij de NIU 'met batterij' -> 'met life switch' moet lezen. het onderste schema is dan eigenlijk net hetzelfde (met de switch van de NIU apart erbij getekend...)

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet interactief


@flip1953  schreef:

... knip ....

Ik kan geen commentaar geven op jouw afbeeldingen (nog niet goedgekeurd)...


Is intussen gebeurd 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digicorder niet interactief


@Stefan1818  schreef:

Ok, prima dat NIU die switch ingebouwd heeft! Dan knopt het eerste schema hierboven (eens je dat te zien krijgt) zij het dat je bij de NIU 'met batterij' -> 'met life switch' moet lezen. het onderste schema is dan eigenlijk net hetzelfde (met de switch van de NIU apart erbij getekend...)


Inderdaad, jouw eerste schema is exact hoe ik het mij voorstel ...

Geef toe, het zal er véél eenvoudiger en netjes uitzien 😊.

  • 2 stopcontacten minder
  • één modem minder, de 2-way splitter weg, de life switch weg ...

Hopelijk lost dat uw probleem met de digicorder op, want dan kunnen ze niet meer zeggen dat deze op de "verkeerde" modem is aangesloten 🤔.

 

En nu je toch bezig bent met verbeteringen, misschien nog dit:

  1. digicorder vervangen door de TV-Box?
  2. CH7465LG laten vervangen door de E-router (CV8560E). Dit is een Docsis 3.1 HGW zonder WiFi ... gezien je een Access Point hebt in de living en een WiFi Powerline op zolder (ik neem aan dat je in de kelder geen WiFi nodig hebt). Deze modem heb je nodig als je later eventueel op One Up zou overstappen (gigabit)...
  3. last but not least: waarom de Powerline niet direct achter de modem in de kelder?
0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Digicorder niet interactief

@flip1953 

Antwoorden op jou vragen:

1) wij hebben WIGO-S abbo : 200Gb internet/maand -> onbruikbaar in combinatie met TV-BOX: alles naar de cloud wordt (opnames maken en terugkijken) van die 200Gb geconsumeerd (ik heb het helaas geprobeerd in maart, toen onze digicorder het opgaf, want ik gaf de voorkeur aan een TV-BOX...) de extra maandkost (we hebben ook nog GSM-abbo's bij Telenet) heeft ons er voorlopig van doen afzien...

2) is een optie, maar laat ik dat maar houden voor als we zouden overstappen. Die stap slaan we mogelijk zelf over want de glasvezel van Fluvius (waarmee Telenet gaat werken) ligt al aangesloten klaar in de kelder!

3) vanuit de kelder gaat er 1 UTP naar de living, en in de living hebben we vaste PC, Digicorder en start powerline. Powerline KAN natuurlijk vanuit kelder vertrekken. Bied mogelijkheid om extra UTP in de living te hebben (portable...) maar nu heb ik daar ook nog één vrije connectie...

Laten we NU vooral maar zorgen dat alles gewoon al werkt zoals het de bedoeling was, en zoals het altijd gewerkt heeft tot maart dit jaar. Want WAAROM werkt het niet meer??? Sinds omwisselen van defecte digicorder en modem (kleine zwarte) werkt die interactiviteit niet meer. Ligt het aan de nieuwere versie van de digicorder, of aan de nieuwere modem... in combinatie met de oude arris-modem...

0 Likes