Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Beste, ik heb sinds gisterenavond een probleem met mijn Digicorder, ik heb geen geluid meer, enkel beeld. Mijn digicorder is verbonden via een HDMI-kabel met mijn receiver (Denon AVR-X3500H, model uit 2018) en dan loopt er één HDMI-kabel naar mijn tv (LG 49SK8500PLA, model uit 2018). Deze opstelling gebruik ik al jaren en heeft altijd gewerkt. Gisterenmiddag was er geen probleem, 's avonds wel. In de avond heeft de digicorder even geen stroom gehad, dat is de enige verandering tussen middag en avond. De receiver krijgt geen geluid binnen, "unknown signal". Verbind ik de digicorder via een optische kabel met mijn receiver, dan is er wel geluid. Verbind ik de digicorder rechtstreeks met mijn tv (via HDMI), dan is er ook geluid. Ik heb heel kort een melding in beeld zien verschijnen over kopieerbeveiliging, misschien is dat toeval. Ik heb verschillende instellingen aangepast, bvb. Dolby Digital uit. Op de tv ook eens HDMI Deep colour uitgezet. Dit maakt allemaal geen verschil. Ik heb de digicorder opnieuw opgestart, ik heb een reset gedaan met behoud van opnames. Ook al verschillende kabels geprobeerd, verschillende poorten op de verschillende apparaten. Gewoon geen geluid via de tv of via de geluidsinstallatie als ik het signaal laat passeren via de receiver. Ik vraag me af of er door de stroomonderbreking niet één of andere update is geweest die bepaalde functionaliteit heeft aangepast op de digicorder?

 

Ik heb al gebeld met de klantendienst, maar dat heeft niets opgeleverd, digicorder nog eens opnieuw opgestart. Conclusie van de medewerker, het zal aan uw geluidsinstallatie liggen (om de fabrikant dan maar eens te contacteren), maar is dat wel zo?! Zelfde verhaal met HDMI Deep colour, ik moest daarvoor ook niet de fabrikant van mijn tv contacteren, het lag wel degelijk aan de digicorder (zie ook https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Digicorder-update-beeld-en-geluid/m-p/102169). Zijn er bvb. recent updates geweest aan de digicorder die hier eventueel mee te maken kunnen hebben? Is dit nog een gevolg van bovenstaande update (zie link)? Ik heb deze vraag ook via mail gestuurd naar Telenet, misschien dat er een meer technisch iemand grondiger onderzoek wil doen. Ik wilde ook via deze weg hopelijk wat input verzamelen.

 

Ik heb een aantal gelijkaardige problemen gevonden hier:

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Plots-geen-geluid-meer-Denon-receiver-en-LG-OLED55...

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Digicorder-AC-AD2200-geen-beeld-nog-geluid-via-Rec...

 

Kan het zijn dat we gewoon de limiet hebben bereikt met de digicorder? Dat het gewoon tijd is om dat ding met pensioen te sturen en te werken aan een nieuwe versie. Die tv-box zie ik niet zitten, al was het maar omdat ik dan extra moet gaan betalen (gekochte digicorder).

 

Wat een verloren tijd allemaal... 😠

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Geen geluid via digicorder

Tags (1)
0 Likes
13 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Is er iemand die @Ex-Netweter kan helpen om het geluidsprobleem met de digicorder in combinatie met de Denon receiver op te lossen?

 

Er staat al best veel informatie al in het start-topic, waarvoor dank @Ex-Netweter!


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

@Ex-Netweter 

Als ik je goed begrepen heb, dan geeft de Digicorder wel geluid via de HDMI en via de optische kabel. Het is dus geen geluidsprobleem van de Digicorder.

Uw receiver geeft nog altijd geluid en uw tv eveneens.

 

Ben je 100% zeker dat je niet veranderd hebt, zoals bijvoorbeeld hdmi kabels uitgetrokken en daarna terug ingestoken hebt. Ik vermoed dat de HDMI tussen receiver en tv een HDMI ARC verbinding is. Doorgaans heeft een tv slechts één HDMI ARC. Kan je dat controleren?

Mogelijk moet je op de receiver en of op de tv CEC opties controleren (naar wat overgeschakeld moet worden als een CEC verbinding beëindigd wordt).

0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Voor alle duidelijkheid:

 

- Digicorder > HDMI > Receiver > HDMI ARC > TV (poort 2 met ARC ondersteuning)

 

Receiver aan, dan is ARC aan en dan moet er geluid komen uit mijn luidsprekers, dus niet. Indien de receiver uit staat, is ARC uit en dan moet het geluid uit de tv komen, dus niet. Werkte altijd, nu dus niet meer.

 

- Digicorder > Optisch > Receiver

 

Gewoon geluid uit mijn luidsprekers.

 

- Digicorder > HDMI > TV (poort 1 zonder ARC)

 

Gewoon geluid uit de tv.

 

Nog mooier, zet ik dan de receiver aan en selecteer ik TV op de receiver, dan krijg ik het geluid van de digicorder wel via de luidsprekers, via een omweg: Digicorder > HDMI > TV > HDMI ARC > Receiver.

 

Bizar. Ik heb geprobeerd op te zoeken of de receiver misschien een update heeft gehad, maar Denon heeft die info goed verborgen of gewoon niet op hun site gezet.

 

CEC staat enkel aan op tv en digicorder. Op de receiver staat dit uit. Een hele reeks instellingen al aan- en uitgezet, maakt geen verschil. Allerlei kabels in allerlei poorten geprobeerd, geen verschil.

 

Andere apparaten aangesloten op de receiver geven ook geen enkel probleem. Nintendo Switch, Xbox One X, Pioneer BDP-LX58 Blu-ray speler. Receiver uit, gewoon pass-through en geluid via de tv. Receiver aan, geluid via de luidsprekers.

 

Het is enkel ineens de digicorder die moeilijk doet en/of de receiver die het audio-signaal van de digicorder niet meer pakt. En waarom niet, ik denk dat we daar nooit gaan achter komen.

 

😁

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver


Digicorder > HDMI > Receiver > HDMI ARC > TV (poort 2 met ARC ondersteuning)

 

Receiver aan, dan is ARC aan en dan moet er geluid komen uit mijn luidsprekers, dus niet. Indien de receiver uit staat, is ARC uit en dan moet het geluid uit de tv komen, dus niet. Werkte altijd, nu dus niet meer

Ik geef toe dat alles automatisch zou moeten gaan, maar ...

Als je in bovenstaand geval bent, staat de bron van de receiver op tv? Kan je dat manueel eens proberen. Via hdmi is je receiver enkel een doorgeefluik. Uw geluid moet altijd via de ARC komen.

 

Wat gebeurt er als je in de werkende opstelling

Nog mooier, zet ik dan de receiver aan en selecteer ik TV op de receiver, dan krijg ik het geluid van de digicorder wel via de luidsprekers, via een omweg: Digicorder > HDMI > TV > HDMI ARC > Receiver.

 

Welk nadeel of gebrek aan comfort heb je bij deze werkende oplossing?

De hdmi kabel tussen Digicorder en TV loskoppelt?

 

Als je tv ook aangesloten is op het internet, kan je tv ook een update gekregen hebben.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Als je in bovenstaand geval bent, staat de bron van de receiver op tv?

 

Nee, de bron staat dan op digicorder. Als de receiver uit staat, dan is het enkel een doorgeefluik. Als de receiver aan staat, springt de tv op ARC modus en gaat het geluid niet verder dan de receiver, dit gaat dan niet eerst via de tv. Dit geldt ook voor andere bronnen. Ik heb hiervoor nooit de bron op TV moeten zetten.

 

Welk nadeel of gebrek aan comfort heb je bij deze werkende oplossing?

 

Wel, ja, de extra kabel. Bovendien zit ik nu op de tv met twee HDMI bronnen. Meestal schakelt dit wel automatisch, maar niet altijd. De vorige opstelling was gewoon de beste, bronnen naar receiver en één kabel naar de tv.

 

De hdmi kabel tussen Digicorder en TV loskoppelt?

 

Dan heb ik geen beeld of geluid meer, aangezien er dan geen enkel signaal gaat van digicorder naar eender welk apparaat.

 

Als je tv ook aangesloten is op het internet, kan je tv ook een update gekregen hebben.

 

Alles is op internet aangesloten. Recente updates van de tv:

 

[05.20.01]
1. Fix minor issues including the failure of access to certain website in the browser

[05.30.02]
1. Apple AirPlay/HomeKit available in selected countries.
2. LG Channel has been upgraded and service territory expansion.

[05.30.10]
1. Improved disconnection in certain apps after software update

 

De laatste twee zijn er gekomen sinds dit probleem begonnen is, de eerste ervoor.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

@Ex-Netweter 

Ik ben wat in de war over uw aansluitingen.

 

Ik verwacht volgende aansluitingen met betrekking tot tv en Digicorder:

Digicorder->HDMI->Denon (zie pag. 57 in de Denon handleiding)

Denon->HDMI-> HDMI ARC TV (pag.55 zelfde handleiding)

 

Mogelijk moet je het toestel opnieuw instellen.

De handleiding heb ik hier gevonden (PDF download).

 

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Pagina 57 akkoord, maar die andere moet pagina 53 zijn. Zo was het altijd aangesloten.

 

Welk toestel zou ik opnieuw moeten instellen?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

@Ex-Netweter 

Ja, inderdaad pagina 53.

Dus geen HDMI tussen Digicorder en TV.

Ik heb het hoofdstuk van de instellingen niet doorlopen, maar ik zou denken minimaal Digicorder en TV (je moet zelf zien wat nodig is voor de andere toestellen die ook verbonden zijn met HDMI. Voor de toestellen die anders verbonden zijn, denk ik niet dat het nodig is.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

@Ex-Netweter voor de duidelijkheid: HDMI ARC wordt gebruikt om geluid van oa apps op je Smart TV (of andere bronnen aangesloten op je TV) naar je versterker te sturen.

Een HDMi ARC poort op je TV kan je dan gebruiken voor zowel het doorsturen van beeld vanaf je Denon naar de TV als voor geluid vanaf je Denon naar je TV. Dit laatste is wat jij wil.

 

Voor wat betreft geluid vanaf je digicorder, aangesloten met HDMI op de Denon, en dan via HDMI Out naar je TV, heb je geen ARC nodig.  Het mag, maar het moet niet.

Je Denon haalt het geluid van het signaal af alvorens het beeld zonder geluid naar je TV te sturen (althans dat is de meest gangbare instelling).

 

Je kan die instelling op je Denon veranderen.

Hier een link naar de settings in kwestie Denon: http://manuals.denon.com/AVRX3500H/EU/NL/GFNFSYkabkahie.php

Als de instelling op "TV" staat, wordt ook het geluid naar de TV gestuurd, en krijg je geen geluid uit je versterker.  Kijk dit eens na?  Bij Settings --> Video --> HDMI Setup

Een verkeerde instelling zou verklaren waarom er geen geluid komt uit je versterker, maar wel uit je TV wanneer je de digicorder er rechtstreeks op aansluit. Trouwens, als de instelling verkeerd staat geconfigureerd, zou er ook geluid uit de TV moeten komen, niet uit de versterker.

 

HDMI Audio Out

Select HDMI audio output device.

   

AVR
(De­fault):

Play back through speak­ers **bleep**­nected to the unit.

TV:

Play back through TV **bleep**­nected to the unit.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Die instelling kan niet aangepast worden als ARC aanstaat. Dat is ook nooit nodig geweest, het heeft immers altijd gewerkt tot ineens niet meer. En met andere apparaten werkt het ook allemaal nog steeds op dezelfde manier.

 

Misschien is het nog een neveneffect van deze update. Het is de eerste keer sinds die update dat de digicorder zonder stroom heeft gezeten. Misschien dat de update nu pas volledig is toegepast?! Netflix, kopieerbeveiliging, het zou zomaar kunnen.

 

Dat of het is één of ander obscuur compatibiliteitsprobleem tussen deze receiver en de digicorder.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Ok, als het voor andere toestellen nog steeds goed werkt, dan is het inderdaad niet wat ik dacht.

Het was maar een denkpiste.

 

De update zou er wel voor iets tussen kunnen zitten.

FYI: ik heb een TV box en Denon. Daar werkt nog alles goed 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
exocet120
Professional Weetjeslezer
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Hello, ik heb dit ook meegemaakt met een nieuwe box ( Frankrijk, waar ik woon) van Canal + en mijn Denon.  In de nieuwe boxen zijn er kopieerbeveiligingen HDMI 2.2.  +/- 2 jaar geleden was er geen oplossing.  Ik moest box aansluiten tv en vervolgens TV HDMI-ARC > Denon en zo kon ik het omzeilen. Nu zou er blijkbaar (net gelezen hier bij nazicht op forum van Canal+) de DNV van Denon een manipulatie door u kunnen laten doen.  

Ik denk dat inderdaad, uw stroomuitval dit heeft teweeggebracht.  

0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen geluid meer via Digicorder + Denon receiver

Wat bedoel je met DNV? Wie moet welke manipulatie doen?

0 Likes