Beantwoorden
JonasRT
Experienced Meerweter
Topicvreter! Warming up? Topicwurm! Al 25 duimen!

Klassieke digibox/CI+ module met nieuw combo pakket

Hey iedereen,

Ik begin mij eerlijk gezegd serieus te ergeren aan de manier waarop Telenet de TV Box stilaan door de strot van klanten probeert te rammen.

Wij hebben thuis:

• 4 aangekochte Digibox/Digicorder toestellen

• 3 aangekochte CI+ modules

Dat Telenet op termijn af wil van DVB-C kan ik ergens nog begrijpen, dus op zich snap ik wel dat men liever richting TV Box evolueert.

Maar wat mij enorm stoort, is dat zelfs aangekochte decoders en CI+ modules blijkbaar niet meer gecombineerd mogen worden met de nieuwe abonnementen.

Situatie:

Ik kreeg 6 maanden geleden een brief dat ik kon overstappen van Klik Buro naar Klik gedurende 6 maanden aan dezelfde prijs (dus ook mobiel erbij). Oorspronkelijk was het de bedoeling om de gsm bij Telenet te houden, maar uiteindelijk ben ik voor mobiele telefonie toch teruggekeerd naar Orange wegens zwak bereik hier in de streek.

Omdat die korting afliep op 29/04 wou ik overschakelen naar een nieuwer pakket zonder mobiel of terug naar Klik Buro (wat toen al niet meer mogelijk was)

Ik heb daarvoor eerst gebeld naar Telenet Business. Daar vroeg ik expliciet: “Kan ik mijn huidige decoders en CI+ modules behouden met de nieuwe combo’s?”

Antwoord van de medewerkster: “Ja hoor, geen probleem.”

Alleen liep haar systeem vast (wit scherm), waardoor ze mij vroeg enkele dagen later opnieuw contact op te nemen, er werd wel een notitie gemaakt dat ze ons pakket niet kon aanpassen.

Later kreeg ik via de chat plots een volledig ander verhaal:

• eerst alle koopdecoders deactiveren,

• ook alle aangekochte CI+ modules verwijderen,

• en verplicht overstappen naar TV Boxen.

Dat vind ik eerlijk gezegd niet normaal.

Dat men Digiboxen, Digicorders en CI+ modules geleidelijk wil uitfaseren: oké, ergens begrijp ik dat nog.

Maar CI+ modules werken perfect voor gewone lineaire tv via DVB-C. Daar is technisch eigenlijk weinig mis mee. Zolang het DVB-C-signaal op de kabel zit, is er geen probleem.

Ik krijg hierdoor echt het gevoel dat klanten met aangekochte hardware bewust “gegijzeld” worden in oude pakketten, tenzij ze volledig overstappen naar huurhardware.

Mijn probleem is dus niet dat dit op termijn zou verdwijnen, maar dat men dit gewoon expliciet "verbiedt" in nieuwe pakketten..

Zijn hier nog mensen die tegen hetzelfde probleem lopen?

Dus de klantendienst bood me aan, blijf op hetzelfde pakket (en betaal dus voor een GSM die je nooit meer gebruikt).

Stap over naar het nieuwe pakket en huur allemaal tv boxen....

Ik verwijt de mensen van de klantendienst trouwens niets, deze kunnen hier uiteraard zelf niks aan doen en moeten deze "strategie" uitvoeren...

Alvast bedankt

8 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@JonasRT  Normaal in theorie kan je uw CI+ module’s blijven gebruiken zolang je DVB-C ontvangt op de kabel als je overgaat naar de tv box, alleen zit dit niet meer in de nieuwe combo pakketten, dus daar wringt het schoentje.

ik zou zolang mogelijk blijven bij je abbo en toestellen zolang ze actief blijven en werken, je bent niet verplicht naar de nieuwe abbo’s te gaan, zolang je niks aanpast blijf je uw bestaande abbo behouden.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ik ben overgestapt van One-up (for 2) naar een nieuw combo-abonnement, om zo te kunnen profiteren van een hogere internet snelheid, en een iets lagere totaal-prijs.
Bij mijn one-up abonnement had ik 1 x TV-box (v2) en 3 x CI+ module. Alles werkt nog perfekt na de overstap.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@JonasRT Is bevestigd door @Arnie dat je uw CI+ module’s kunt blijven gebruiken tot de dvb-c wordt afgeschakeld, enkel je gekochte toestellen zal je moeten opgeven en naar de tv box gaan.

als je de digicorders via HDMI laat aangesloten blijven maar coax en utp afschakelen kan je uw opnames blijven bekijken moesten er nog veel opstaan, je moet ze niet perse ingeven omdat ze gekocht zijn.

denk er eens over na en beslis dan of je de overstap doet met behoud van de CI+ module’s zolang ze nog werken via dvb-c.

Master-Magic | Krak

JonasRT
Experienced Meerweter

@Master-Magic @Arnie 

Dankjewel voor jullie reactie...

Dat maakt het voor mij eigenlijk nog vreemder dat de klantendienst expliciet blijft zeggen dat dit niet mogelijk zou zijn 🤔

Bij mij wordt letterlijk gezegd:

- eerst alle koopdecoders verwijderen,
- alle CI+ modules deactiveren,
en dus bijgevolg verplicht overstappen naar TV Boxen.

Terwijl jij blijkbaar probleemloos bent kunnen overstappen mét behoud van je CI+ modules.

Dat doet mij vermoeden dat er intern veel verwarring bestaat over wat nu wel en niet toegelaten is bij die nieuwe combo-abonnementen.

Ik ga morgen sowieso opnieuw contact opnemen met de klantendienst, want ik wil eigenlijk gewoon af van dat mobiele abonnement zonder daarom verplicht al mijn aangekochte CI+ modules te moeten opgeven.

Bovendien hoef ik niet op elke TV nog een decoder te hebben, we kijken veel minder tv dan vroeger. Dus op bepaalde TV's (waar nu digibox staat), is compact signaal meer dan voldoende voor ons. (En daarnaast wordt er al vaak via Apple TV gekeken, dus eventueel Telenet TV app is zelfs ook een optie).

Maar de TV's met CI+ module behoud ik liefst zoals ze zijn (zolang dit kan) omdat dit gewoon praktischer is voor wie er mee werkt...

Edit: Heb je klantendienst gecontacteerd letterlijk met een screenshot van @Arnie zijn bericht.

Dit kreeg ik als reactie:

JonasRT_1-1778529601133.png

Enfin, volgens de klantendienst dus onmogelijk, terwijl de praktijk bij @Arnie wat anders aanwijst.

@Suzy Zou jij misschien intern eens kunnen navragen of CI+ modules echt niet meer samenwerken met de nieuwe combo bundels?

Dit is toch niet realistisch meer? Decoders "verplicht" vervangen, terwijl ze nog ondersteund worden is 1, maar ook nog is de CI+ modules?

Is het trouwens nog mogelijk om gewoon alles op te zeggen behalve TV? En door te werken met de huidige decoders en CI+ module? 

Dat dit alles op termijn uitgefaseerd gaat worden is geen probleem, maar zolang het ondersteund is wens ik mijn CI+ te behouden? 

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Je wil een tv box je kan dan best 1 tv box nemen de andere moeten niet 

De CI+ modules blijven actief 

Of wil je oude formule terug ik weet niet hoe dit zit met dit business abo nog kan 

Geef het door aan Telenet wat je wild 

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/je-gegevens-aanpassen/je-abonnement/ik-heb-een... 

Gelukkig wordt de oproepen opgenomen zeg dit in de mail dat dit afgesproken was en gelieven uit te voeren 

JonasRT
Experienced Meerweter

@luc55 neen, ik wil niet noodzakelijk een TV box, ik wil mijn pakket aanpassen zonder mobiel er nog in
Gevolg is dat ik daarvoor volgens de Telenet klantendienst mijn CI+ modules + aangekochte decoders moet opgeven 🤣

Master-Magic
Professional Superweter

@JonasRT  Ze zijn niet op de hoogte denk ik want een telefoon eruithalen kan je altijd maar je valt dan op de combo’s waar die opties normaal niet meer bestaan.

maar de ene kan het wel aanpassen en de andere niet, je moet de juiste aan de telefoon krijgen of eens proberen in een Telenet shop.

al zijn daar ook niet iedereen op de hoogte enz.

je moet de juiste te pakken krijgen die op de hoogte is.

Master-Magic | Krak

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Alles terug draaien zal geen probleem 

Maar zaken schrapen geen idee