Beantwoorden
GrietDJ
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

De HDD WD green is aan het opgeven. Met een eigen schijfje werkt alles wel storingvrij.

Nu wil ik een schijf aankopen, maar welke? De oude SSD worden niet graag steeds opnieuw overschreven. De online opnames wil ik voorlopig niet.

Die kinderziekte van de eerste SSD, is die weggewerkt en zijn deze nu wel geschikt voor video?

Indien beter een ronddraaiende schijf, ik hoor mijn eigen schijfje draaien, ook met de decoder in st - by.

Stille schijf ben ik aan het zoeken, maar ook vind ik niet welke capaciteit de decoder maximaal ondersteund. Ik kan me voorstellen dat een schijf van 10 TB niet herkend zal worden, maar wat herkent de digicorder wel? Een 4 TB, 2 of 1 tb of moet ik bij 250 GB tot 500GB blijven?

0 Likes
23 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

@Master-Magic 

Als ik schrijf "technisch" leesbaar op een andere linux computer impliceert dit om de eerst de leesrechten indien nodig aan te passen. Copiëren betekent helemaal niet dat hiervoor het bestand ontsluierd moet worden. Gewoon de eentjes en de nullen die langs de ene kant staan overbrengen naar de andere kant. Eigenlijk is de vraag heeft de digicorder een gewoon ondersteund bestandsformaat of niet.

Uiteraard moet de doelschijf eerst versluierd geformateerd worden in de doel digicorder. Daarna kan een poging gedaan worden om te copiëren. 

0 Likes
dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

Zeer intressant topic. Jaren geleden heb ik ook geprobeerd om de HD in de digicorder te vervangen door hetzelfde exemplaar. Maar dat is mij nooit gelukt. Dat ging gewoon niet. De schijf was niet leesbaar. Het bestandsformaat is gecodeerd. Enfin, ik volg het hier op. Volgens de topic starter is het wel gelukt.

0 Likes
dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

Zo heb ik het ook ervaren. Vele uren en dagen mee bezig geweest. Het werkte gewoon niet.

GrietDJ
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

De schijf in een laptop hangen is een optie, als er 1 grote partitie gemaakt is dan kan je dat zien in linux met onder meer gparted.

Er staat gewoon 100% beschikbaar maar op de decoder kan ik het niet onmiddelijk zien. Op termijn zal het wel opvallen of er meer opnames kunnen staan.

En het bestandssysteem is niet herkenbaar in linux, dat heb ik nog getest vroeger met een oude testcomputer en tussen 10 en 20 linuxdistro, toen ubuntu, peppermint, elementary, puppy en andere getest. Ook een oude mandrake (mandriva gebaseerd uit Texas). Het bestandssysteem is niet herkenbaar. Het is geen fat, geen ntfs, geen ext2 ext3 aanduiding, geen apfs of jfs. En nog eens gecodeerd. Die opnames haal je er nooit digitaal af.

Het enige, deze decoder heb ik enkele maanden in huis en er waren 2 dingetjes geprogrammeerd dus ik heb vrij spel. Alle geplande opnames zijn weg. Die ben je wel telkens kwijt. Vervelend als je bvb walking dead hebt geprogrammeerd of thuis zal je de tv gids zelf in de gaten moeten houden want die programma zullen niet automatisch opgenomen worden en programmeren kan pas wanneer je ze in de tv gids hebt staan. Bij de nieuwe decoder blijft alles online geprogrammeerd en bewaard maar die is enkel huur. Je kan hem niet kopen. Mijn eerste, de AD 2100 was ook niet te koop. Ik ben veranderd van provider en betaalde de restwaarde. Vandaag zullen ze een oud toestel weigeren nog te registreren puur om de huurgelden te incasseren. Als ze dat doen ga ik bij de concurrentie. Het is bijna fabriekssettings. Ook moet je opnieuw de taal selecteren, zenders zoeken ook. De zendervolgorde komt wel terug zoals voorheen, dat wordt online bijgehouden.

De originele schijf terug aansluiten kan wel om oude opnames te herbekijken. Die wordt niet opnieuw geformatteerd en de registratie van de nieuws software is ook eenmalig. Zodra de schijf geformateerd is blijft ze uitwiselbaar.

Dus als ze vol is kan je gewoon wisselen ook om bvb later opnames te bekijken waarvoor je de tijd niet had.

De 2,5" schijf ligt gewoon met een klein stukje tape op de originele schijf zodat ze niet weg schuift. De kap past gewoon, er is net genoeg ruimte. Thermisch is het ook in orde, de behuizing van de oude schijf verdeelt de warmte, die veel minder is dan bij de grote schijf.

De grote schijf was snel 35°C, gemeten met een ir thermometer voor koorts en babyflesje te meten. De kleinere is na 2 uur, ook uitgesteld kijken met ramdrive amper 30°C, Stroomverbruik zal ook lager zijn. Wel blijf ik het vreemd vinden dat de schijven op beide decoders permanent blijven draaien. 12 watt vs 1 watt in diepe slaap is enorm aan de stroomprijzen van vandaag.

Ik heb nog een verbruiksmeter liggen (aldi kwaliteit) misschien meet ik het wel eens uit.

0 Likes
GrietDJ
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

Als je een partitie een op een copiëert naar een nieuwe schijf dan copiëer je normaal gezien ook de partitie van de oude schijf (indeling en codering) mee, maar de decoder kijkt wel naar het serienr van de schijf zodra deze zich aanmeld. Ze zal dus wel geformatteerd worden als je ze eerst plaatst voor je gaat copiëeren zoals je van plan bent maar zodra je de 1 op 1 copy van je oude schijf op de nieuwe over zet wordt er die partitie van de oude schijf opgezet (indeling en codering). Ik vermoed hier dat de codering gebaseerd is op het serienr dat dan niet meer overeen stemt en dat de nieuwe schijf na overzetten van je oude opnames terug geformatteerd zal worden naar de eerdere toestand.

Maar bij gebrek aan schijven en een test PC kan ik dit nu niet proberen. Indien iemand een schijf en een PC ter beschikking heeft mag die gerust langs komen. De decoder moet op het huidige adres blijven anders moet hij geregstreerd worden op het nieuwe adres. En dan kan ik hem thuis niet meer gebruiken. In ieder geval, wie dit wil testen kan een pc meebrengen dan doen we dat wel even. Geen probleem. PC repareren en desinfecteren deed ik vroeger meer, uit hobby en om te leren.

0 Likes
dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

Zodus, kort samengevat, als de HD in de digicorder stuk is, niet meer bruikbaar, een nieuwe HD in de digicorder steken en werkend krijgen heb je nog niet gedaan?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

Jawel zo lees ik, maar dus met een lege schijf, zonder behoud van gegevens van de vorige schijf.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200


@Steven-E  schreef:

Jawel zo lees ik, maar dus met een lege schijf, zonder behoud van gegevens van de vorige schijf.


Zo heb ik het ook begrepen .... of geïnterpreteerd als je wil ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Nieuwe HDD plaatsen in de Digicorder AD2200

Zo heb ik het niet begrepen, het verhaal over kopiëren van partities enz...Als een schijf stuk is kun je er niets meer mee. Zodus een nieuwe HD erin, noppes. Ik heb het ook geprobeerd, ging niet.

0 Likes