Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik las in de krant dat de signal-switch eraan komt. Vreemd dat ik deze informatie niet in de eerste plaats van Telenet verneem, maar dat nog tot daar aan toe.

 

Ik stel me de vraag hoe ik enkele FM-tuners en gewone FM-radio's verder van geluid zal kunnen voorzien eens de analoge FM-radio's van de kabel zullen verdwenen zijn.

 

Hoe luister is dan bvb in de keuken naar NPO-Radio4 en in de slaapkamer naar BBC-Radio2, terwijl de digicorder in de living gewoon zijn ding doet: TV-programma's opnemen, afspelen en rechtstreeks kijken voor de andere huisgenoten?

Moet ik in alle kamers waar ik nu naar de kabel-FM-zenders kan luisteren een digibox plaatsen?

Ik neem aan dat het aanbod toch in een soort mux digitaal op de kabel zit, zodat ik die stations via een digibox kan ontvangen...

Zijn er ten andere ontvangers te vinden die, net zoals een digibox, in staat zouden zijn om de FTA-radiozenders te ontvangen?

Overschakelen naar:

- een draadantenne is slechts een beperkte oplossing: het gaan enkel om onze lokale FM-omroepen te kunnen ontvangen.... zolang dat nog duurt... en ruis zal er sowieso bij zijn.

- een DAB+ radio is ook maar een gedeeltelijke oplossing omdat een aantal internationale omroepen die nu wel op de FM-kabel zitten niet aanwezig zijn in het DAB-aanbod.

- een tablet / smartphone / computer en de live-streaming via internet capteren en aanbieden aan de AUX-ingang van de diverse toestellen lijkt me: te ingewikkeld en het zal het internetgebruik sneller bij zijn limieten brengen qua downloadcapaciteit ...

 

Heeft iemand enige suggesties?

Alvast dank!

Edwin

0 Likes
107 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

Het is niet omdat het nu kan om over te schakelen dat Telenet nu reeds alles in voorraad heeft. In de pers kon je lezen dat Telenet een gedurende één jaar een settop box (een soort Digibox) gratis verhuren voor zij die geen TV hebben die het compacte signaal aankunnen.

Op deze pagina kan je lezen dat je nog even geduld moet hebben tot december.

 

Vermits de beer nog niet geschoten is, moet je nog niet klagen over het vel.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio


@Ex-Netweter  schreef:

@Suzy Kan jij eens intern vragen welke de reden hiervoor is? De besparing in bandbreedte door gebruik te maken van AAC versus MPEG2 is compleet verwaarloosbaar, en niet gebruikelijk op DVB-C. Het zou veel klantvriendelijker zijn als Telenet alle radiozenders met MPEG2 zou voorzien (zoals ze ook gedaan hebben voor alle TV zenders van het Compact signaal …), de klant zal het nu al moeilijk genoeg hebben bij het wegvallen van het FM signaal 😏.


@Ex-Netweter ik heb het eens nagevraagd en dit is wat ik te weten ben gekomen. 

 

Het klopt dat AAC een geluidsformaat is dat niet door alle tv's of DVB-C tuners kan gedecodeerd worden. Maar AAC is wel een beter geluidsformaat dan MPEG1 layer 2. 

 

Alle buitenlandse zenders zitten inderdaad in AAC, Telenet krijgt deze zo binnen van desbetreffende buitenlandse zenders. Wijzigen of converteren naar MPEG staat niet op de planning. Nostalgie Vl zit momenteel ook in AAC, dat gaat Telenet wijzigen. Nostalgie Vl zal normaal eind dit jaar naar MPEG worden omgezet.

 

Alle tv-zenders in het compacte tv signaal zitten in MPEG, daar is geen impact.

 

Binnenkort zal Telenet trouwens de VISTRON VDR-210 aanbieden via de Telenet klantenprijs. Deze Digitale Radio Tuner (klaargemaakt voor de Belgische markt) neemt de Telenet zendernummering over en kan AAC & MPEG DVB-C radio kanalen uitzenden. Let op, je kan hetzelfde toestel aankopen via Amazon (daar Vistron VT855 genoemd), maar dat toestel is niet bestemd voor België en kan o.a. niet overweg met de Telenet NIT en met onze AAC radio's. 

 

@janne_man jij had het in een andere thread ook over AAC, dan ben je ook op de hoogte. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio

@Suzy

 

Bedankt voor het uitvoerig en informatief antwoord .👍

Ook goed om te weten dat de "belgische" Vistron VT855 (Vistron 210) de AAC kanalen zal kunnen ontvangen 😊.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Signal Switch en analoge kabelradio

Daar zal @EdwinC blij mee zijn vermoed ik 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Suzy 

Je schreef:

"Let op, je kan hetzelfde toestel aankopen via Amazon (daar Vistron VT855 genoemd), maar dat toestel is niet bestemd voor België en kan o.a. niet overweg met de Telenet NIT en met onze AAC radio's. "

 

Wat betekent Telenet NIT?

 

In ieder geval heel goed nieuws!

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Steven-E 

Klopt! Met dat goede nieuws zal ik heel blij zijn, als ook de aanschafprijs van die Vistron een beetje zal meevallen. Degene die op Amazon en de Duitse MediaMarkt te koop is - maar hier niet werkt - zou zowat rond de 50 € schommelen.

Ik ben benieuwd wat de Telenet-klantenprijs zal zijn.

 

Ondertussen heb ik voor één plek in huis de DAB+ ontvanger (https://www.conrad.be/p/renkforce-rf-dab-ap-dab-radio-adapter-dab-fm-zwart-1598214) geleverd en aan de praat gekregen en die doet het goed genoeg om de nodige continue achtergrondmuziek te genereren. Hij vindt foutloos 3 DAB-frequenties: 5D, 11A en 12A.

Het ding verbruikt 2 keer niks (1 Watt op 5v) en kost geen 25 €.

 

Experiment: Ik heb ook wel eens zin om te zien wat die er in de auto van zou kunnen bakken. Gewoon voorzien van een juist stekertje achter een ic 7805 of een USB-adapter en hij kan meteen in de sigarenaansteker!

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter Twee goede reden voor het gebruik van AAC zijn:

  • het heeft een betere kwaliteit bij eenzelfde compressie
  • AAC heeft veel meer kanalen en laat toe om Dolby 7.1 geluid te transporteren.

Het is niet omdat ik tevreden ben met de geluidskwaliteit van mijn tv (en mp3 geluid), dat ik anderen wil afhouden van een veel betere geluidservaring.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio


@EdwinC  schreef:

@Suzy 

Je schreef: "Let op, je kan hetzelfde toestel aankopen via Amazon (daar Vistron VT855 genoemd), maar dat toestel is niet bestemd voor België en kan o.a. niet overweg met de Telenet NIT en met onze AAC radio's. "

 

Wat betekent Telenet NIT?


@EdwinC, de NIT ID's zijn de index tabellen van Telenet waarbij de zendernummers worden bepaald. Deze tabellen verwijzen dan ook naar de juiste zenders in de juiste DTV muxen. 

 

Het komt erop neer dat de Vistron VT855 onze DTV radio zenders wel vindt, maar deze uiteindelijk niet kan bewaren (en niet kan afspelen), omdat hij niet overweg kan met onze index tabel. In de Vistron VDR-210 werden hiervoor de nodige aanpassingen gedaan, zodat deze wel overweg kan met onze NIT's. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@Suzy  schreef:

@EdwinC  schreef:

@Suzy 

Je schreef: "Let op, je kan hetzelfde toestel aankopen via Amazon (daar Vistron VT855 genoemd), maar dat toestel is niet bestemd voor België en kan o.a. niet overweg met de Telenet NIT en met onze AAC radio's. "

 

Wat betekent Telenet NIT?


@EdwinC, de NIT ID's zijn de index tabellen van Telenet waarbij de zendernummers worden bepaald. Deze tabellen verwijzen dan ook naar de juiste zenders in de juiste DTV muxen. 

 

Het komt erop neer dat de Vistron VT855 onze DTV radio zenders wel vindt, maar deze uiteindelijk niet kan bewaren (en niet kan afspelen), omdat hij niet overweg kan met onze index tabel. In de Vistron VDR-210 werden hiervoor de nodige aanpassingen gedaan, zodat deze wel overweg kan met onze NIT's. 


@Suzy kleine hint naar de prijs?;) Dat ie hopelijk niet duurder wordt dan op Amazon (VT855 versie).

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio


@Ex-Netweter  schreef:
@Suzy kleine hint naar de prijs?;) Dat ie hopelijk niet duurder wordt dan op Amazon (VT855 versie).

@Ex-Netweter zoals ik het heb begrepen komt de Vistron VDR-210 aan €49 in de Klantenprijs bij Telenet. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@Suzy  schreef:

@Ex-Netweter  schreef:
@Suzy kleine hint naar de prijs?;) Dat ie hopelijk niet duurder wordt dan op Amazon (VT855 versie).

@Ex-Netweter zoals ik het heb begrepen komt de Vistron VDR-210 aan €49 in de Klantenprijs bij Telenet. 😉


@Suzy Niet slecht! Kan ik die dan gewoon afhalen in een Telenet shop? Of is die enkel online te bestellen? En werkt deze enkel met radio of ook de tv kanalen kan je hiermee ontvangen?

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter je kan deze vanaf vandaag online bestellen via de Klantenprijs! 😁


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

https://toestellen.telenet.be/dvb-c-radio-tuner-vdr-210.html


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Signal Switch en analoge kabelradio


@Master-Magic  schreef:

https://toestellen.telenet.be/dvb-c-radio-tuner-vdr-210.html


@Suzy Het toestel is nergens te bespeuren hoor... Deze link geeft een foutmelding. Dus dan staat ie er nog niet in?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter is alweer verwijderd stond er woensdag avond in om te kopen en bestellen, en nu reeds weer verdwenen, zal een foutje zijn bij aanpassing database ofzo, 

komt wel weer terug in de lijst 😉 

was met de Iphone's 11 ook zo in het begin toen ze er instonden dat ze na paar uur weer opeens verdwenen waren op die site, en was dag erna terug te vinden 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes