Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik las in de krant dat de signal-switch eraan komt. Vreemd dat ik deze informatie niet in de eerste plaats van Telenet verneem, maar dat nog tot daar aan toe.

 

Ik stel me de vraag hoe ik enkele FM-tuners en gewone FM-radio's verder van geluid zal kunnen voorzien eens de analoge FM-radio's van de kabel zullen verdwenen zijn.

 

Hoe luister is dan bvb in de keuken naar NPO-Radio4 en in de slaapkamer naar BBC-Radio2, terwijl de digicorder in de living gewoon zijn ding doet: TV-programma's opnemen, afspelen en rechtstreeks kijken voor de andere huisgenoten?

Moet ik in alle kamers waar ik nu naar de kabel-FM-zenders kan luisteren een digibox plaatsen?

Ik neem aan dat het aanbod toch in een soort mux digitaal op de kabel zit, zodat ik die stations via een digibox kan ontvangen...

Zijn er ten andere ontvangers te vinden die, net zoals een digibox, in staat zouden zijn om de FTA-radiozenders te ontvangen?

Overschakelen naar:

- een draadantenne is slechts een beperkte oplossing: het gaan enkel om onze lokale FM-omroepen te kunnen ontvangen.... zolang dat nog duurt... en ruis zal er sowieso bij zijn.

- een DAB+ radio is ook maar een gedeeltelijke oplossing omdat een aantal internationale omroepen die nu wel op de FM-kabel zitten niet aanwezig zijn in het DAB-aanbod.

- een tablet / smartphone / computer en de live-streaming via internet capteren en aanbieden aan de AUX-ingang van de diverse toestellen lijkt me: te ingewikkeld en het zal het internetgebruik sneller bij zijn limieten brengen qua downloadcapaciteit ...

 

Heeft iemand enige suggesties?

Alvast dank!

Edwin

0 Likes
107 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC grotendeels van de radiozenders komen via satelliet waar die info van de songs niet word meegegeven.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gido
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Signal Switch en analoge kabelradio

besteld, geleverd gekregen en werkt totaal niet

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Gido wat heb je precies besteld, de Vistron VDR-210? En kan je vertellen wat er niet werkt, dan kunnen de anderen je eventueel helpen. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Gido
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Signal Switch en analoge kabelradio

Na installatie/configuratie krijg ik alleen de melding Geen Signaal.

(Trouwens op drie verschillende adressen geprobeerd)

0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Hoe heb je de coax aangesloten? Volgens mij moet zowel de digibox als de VR210 aangesloten worden op de TV aansluiting. Heeft U aansluiting (NIKO aansluiting bijv) zowel een TV als een FM aansluiting, dan wordt de FM aansluiting onbruikbaar. Er zit immers een nogal scherp filter op de FM aansluiting die alles signalen lager dan 88MHz en hoger dan 108MHz blokkeert.

Clerre
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Signal Switch en analoge kabelradio

Wat doe je dan met je coax kabel die naar je digicorder loopt? Moet je dan continu wisselen? Ben geen techneut maar snap het niet goed.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio

De coax die naar de digicorder loopt, kan je inpluggen op de Vistron DVB-C Radiotuner.

Hierop is een "doorlus" mogelijkheid voorzien (coax IN en coax UIT).

Het is dus niet nodig om constant te wisselen 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Signal Switch en analoge kabelradio

En @Gido is het nu gelukt met de TV box wall aansluiting te gebruiken ipv de FM aansluiting?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Clerre
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Signal Switch en analoge kabelradio

Dank je wel voor de info. Deze doorlus heeft die dan geen invloed op de kwaliteit van je beeld via de digicorder? Ik zou het toestel wel willen kopen maar ben nog niet zeker of het goed werkt.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio

Normaal heeft die doorlus geen probleem op de kwaliteit van het digitale signaal.

Je kan het ook omgekeerd doen: digicorder doorlussen naar de DVB-C tuner. Digicorders hebben ook een coax "UIT" (de TV-Box niet).

 

Je kan het toestel on-line kopen en 2 weken testen (14-d teruggave recht).

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@Steven-E  schreef:

En is het nu gelukt met de TV box wall aansluiting te gebruiken ipv de FM aansluiting?


Ik begrijp niet hoe je een Vistron (verkeerdelijk) aan de FM uitgang kan aansluiten, gezien een normaal coax kabeltje één vrouwelijke en mannelijke stekker heeft. Deze past alleen op de TV uitgang.

Tenzij je natuurlijk:

  1.  ofwel een overgangsstukje ertussen steekt (= foefelen).
  2.  ofwel op de Coax UIT van de Vistron aansluit (= verkeerd).

Hieronder nog eens een klein schematisch overzicht hoe je de Vistron

  • NIET mag aansluiten (schema 1).
  • WEL mag aansluiten via doorlussen (schema 2 & 3).
  •  het BEST kan aansluiten: via de 2de TV uitgang op de NIU (schema 4).

Vistron.png

akkerhof32
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! It's your third party!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik heb vandaag getest met een ONE FOR ALL antenne aangesloten op mijn 75 ohm stekker van de keukenradio en heb daar een perfect ontvangst mee, doordat deze afgeprijst was 54,99 naar 16,71 euro bij Vanden Borre ( https://www.vandenborre.be/tv-fm-antenne-en-signaalversterker/one-for-all-sv9450 ) was dit het proberen waard. Ook heb ik in mijn radio van de hifi instalatie verbonden met een audio rca kabel ( rood - wit  kabel van 3,99 bij Vanden Borre; https://www.vandenborre.be/audiokabel-fiche/temium-2rca-2rca-1-5m ) aan de digicorder en dit werkt ook perfect. Voor 20 euro heb je dus 2 mogelijkheden die perfect werken want het kabeltje dat ik opgestuurd kreeg van Telenet maakte totaal geen verschil.

glennvda
Freshman Veelweter
Berichten: 186
Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Signal Switch en analoge kabelradio

Daarnet de VDR210 besteld aan 49 EUR. Benieuwd naar de geluidskwaliteit.

 

Zo ga ik het verbinden:

* 1ste tv signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) naar de VDR210 en dan de VDR210 naar de tv box. en dan rca cinch rood/wit van de VDR210 naar mijn stereoinstallatie.

* 2de tv signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) blijft behouden zoals nu en gaat richting 3 slaapkamers waar het onderweg ook nog eens versterkt wordt. die tv's gebruiken het digitaal compact signaal (dus zonder tv box, digibox of digicorder).

* radio signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) gaat dat uit dienst.

 

top! 🙂

Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@glennvda  schreef:

Zo ga ik het verbinden:

* 1ste tv signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) naar de VDR210 en dan de VDR210 naar de tv box. en dan rca cinch rood/wit van de VDR210 naar mijn stereoinstallatie.


Dus zoals de 2de optie in het schema hierboven?

Dat is OK. Hiervoor dient inderdaad de doorlusmogelijkheid  voor op de Vistron

 


@glennvda  schreef:

* radio signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) gaat dat uit dienst.


Dit laatste begrijp ik niet.

Op de Telenet coax versterker (NIU genoemd) zitten geen aparte radio of TV signalen. De versterker heeft 4 "TV" uitgangen, waarvan 2 versterkt (+4 dB) en 2 niet versterkt.

 

Als je dan toch een aparte coax hebt liggen vanaf de NIU naar jouw installatie, dan zou ik die niet uit dienst nemen, maar gebruiken voor de Vistron.

Dan kan je de TV Box en de Vistron elk apart aansluiten aan de coax versterker (in plaats van de doorlus), zoals de 4de optie in de tekening hierboven...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio


@glennvda  schreef:

Daarnet de VDR210 besteld aan 49 EUR. Benieuwd naar de geluidskwaliteit.

 

Zo ga ik het verbinden:

* 1ste tv signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) naar de VDR210 en dan de VDR210 naar de tv box. en dan rca cinch rood/wit van de VDR210 naar mijn stereoinstallatie.

In wezen kon je ook al gewoon de TVbox naar je stereoinstallatie verbinden. Eventueel met een kabeltje/toestelletje die het optische audiosignaal naar analoog omzet. Want ik vermoed niet dat je veel EN naar de radio En naar de TV gaat luisteren en kijken tegelijk.

* 2de tv signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) blijft behouden zoals nu en gaat richting 3 slaapkamers waar het onderweg ook nog eens versterkt wordt. die tv's gebruiken het digitaal compact signaal (dus zonder tv box, digibox of digicorder).

Heb je al getest of dit goed werkt want doorlussen is meestal niet echt goed voor het digitale signaal.

* radio signaal van de coax versterker (aftakking van buiten) gaat dat uit dienst.

Eigenlijk verandert er in wezen niets aan je coaxkabels of aansluitingen. Enkel het FM signaal en het Analoge tv signaal verdwijnen. Het punt is gewoon dat je toestellen zich moeten aanpassen.

 

top! 🙂


 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes