Beantwoorden
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

Stop activatie tweedehands Digicorder/Digibox/CI+ vanaf 1 september 2025

Vanaf 1 september 2025 activeert Telenet geen tweedehands Digicorders, Digiboxen of TV met een kaartje meer. We verkopen al een tijdje geen decoders meer, en activeren vanaf 1 september dus ook geen tweedehands toestellen meer. Zo begeleiden we onze Telenet TV-klanten geleidelijk naar de TV-box – onze meest moderne en gebruiksvriendelijke decoder.

Wat betekent dit voor Telenet-klanten?

Als klant kan je jouw gekochte Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje gewoon blijven gebruiken als deze geactiveerd is voor 1 september 2025. Alleen: als je 'm later zouden willen doorverkopen of doorgeven, zullen we deze niet meer activeren.

Concreet betekent dit dus dat het niet meer mogelijk zal zijn om een tweedehands Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje te activeren in een Telenet-winkel. In dat geval raden we aan om over te stappen op de Telenet TV-box.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

102 reacties
Peter78
Freshman Veelweter
WOW! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Topicvreter!

@janne_man  schreef:

Wat kan het u uitmaken of het systeem al dan niet waterdicht is? Gewoon jaloers dat er eens iemand zou kunnen zijn die iets bekomt dat niet voorzien is? 

@Moderator @Suzy en dan krijg ik de opmerking dat ik vaak aanvallend ben en op de man speel! 🙄

Of rechtvaardigd meneer 'zijn statuut' dat mss? 😡

Een ERE-KRAK die openlijk het goedpraat dat de policy van Telenet geschonden wordt, wel wel het wordt er hier met de dag beter op...

Roy78
Professional Beetjesweter
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

@Peter78 Ben je jaloers misschien dat sommige klanten een TV-box kunnen krijgen zonder een internetabonnement?

Telenet heeft deze zomer hun beleid aangepast na klachten:

Op 3 juni 2025 was er nog geen verwijzing naar een "oplossing op maat": https://web.archive.org/web/20250603201810/https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/telenet-...

In de loop van de zomer is die "oplossing op maat" erbij gekomen: https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/telenet-tv/tvbox/tvbox-omruilen.html

Peter78
Freshman Veelweter
WOW! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Topicvreter!

@Roy78  schreef:

@Peter78 Ben je jaloers misschien dat sommige klanten een TV-box kunnen krijgen zonder een internetabonnement?

T

@Roy78 ja want ik moet meer betalen voor het zelfde dan die foefelaars 😉

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Er zijn twee manieren om geen informatie te geven. De algemeen gekende: niet van informatie geven. De sublieme zoveel informatie geven dat je uiteindelijk geen informatie hebt. Je geeft een link naar een document van 1147 pagina's. Zeer sympathiek. Kan je vermelden op welke pagina's uw beweringen steunen? 

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@Roy78  schreef:

Dit: https://www.bipt.be/operatoren/publicatie/besluit-van-29-juni-2018-analyse-van-de-markten-voor-breed...

Bedankt, ik kan in het 1147 pagina's tellende document niet meteen vinden waar je net op doelt. Ik zie heel veel Wholesale maatregelen, maar voor de retailmarkt kan ik niet meteen een relevante regel vinden.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@Peter78  schreef:

@janne_man  schreef:

Wat kan het u uitmaken of het systeem al dan niet waterdicht is? Gewoon jaloers dat er eens iemand zou kunnen zijn die iets bekomt dat niet voorzien is? 

@Moderator @Suzy en dan krijg ik de opmerking dat ik vaak aanvallend ben en op de man speel! 🙄

...

@Peter78 op De Netweters waarderen we open gesprekken en constructieve discussies, maar we verwachten ook dat iedereen elkaar met respect behandelt. Als je als lid van deze community zelf nogal regelmatig scherpe of directe reacties geeft, is het belangrijk dat je ook begrijpt dat anderen daar op zullen reageren. We verwachten sowieso van iedereen om elk onderwerp beleefd te houden, zodat iedereen zich welkom voelt. Je hebt ons recent nog aangegeven dat je erop zult letten, dan ben ik er zeker van dat andere leden dit ook terug zullen doen richting jou. 

@Peter78  schreef:

...

Of rechtvaardigd meneer 'zijn statuut' dat mss? 😡

Een ERE-KRAK die openlijk het goedpraat dat de policy van Telenet geschonden wordt, wel wel het wordt er hier met de dag beter op...

We hebben al eens uitgelegd wie onze Kraks en Ere-Kraks zijn. Zij zijn leden van onze community die zonder twijfel een eigen mening mogen hebben over de onderwerpen die hier besproken worden. Het is niet omdat wij vanuit Telenet een nauwere samenwerking met hen hebben (Krak) of gehad hebben (Ere-Krak) dat zij geen kritische opmerkingen of andere meningen mogen uiten over Telenet. Laten we concluderen dat we allemaal hopen dat de policy goed nageleefd wordt en er geen achterpoortjes zijn. En indien deze zich toch zouden voordoen, ze zeker opgelost worden. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Peter78 

Dankzij jou weten we nu dat we gewoon even aan een businesspartner moeten vragen om dat CI+ kaartje alsnog te activeren. Geweldig toch!

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@sb  Ik had dit opgepikt van die business optie 😉

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Master-Magic  schreef:

@sb  Ik had dit opgepikt van die business optie 😉

Dat was ik niet vergeten. Echter het idee dat wij als gewone klanten dit nu kunnen gebruiken om onze kaartjes alsnog te activeren, dat kwam van lachebekje. 😉🤣

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@sb en die uitzonderingen dat business klanten wel nog kunnen registreren voor de digibox/corder en CI+ en de particulier niet maakt die achterpoortjes als lachwekkend en zal het probleem niet oplossen.

waarom een uitzondering geven aan een business klant dat een particulier niet krijgt, zo ga je de digitalisering van DVB-C naar enkel streaming niet versnellen.

Master-Magic | Krak

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

@Peter78 Met mijn vraag "Wat kan het u uitmaken of het systeem al dan niet waterdicht is?"  bedoelde ik welke belang heeft een klant dat een andere klant iets krijgt en niet iedereen. De tweede vraag was meer subjectief en had ik beter niet geschreven.

Ik vrees dat je dat een beetje te zwart-wit ziet. Voor het personeel van Telenet is het duidelijk, die moet het beleid van hun werkgever volgen, zelfs al gaat het niet akkoord. Personeelsleden mogen intern tegen hun overste wel zeggen wat ze er van vinden, maar ze moeten uitvoeren wat beslist is. Zelfs in hun vrije tijd moeten ze loyaal blijven aan hun werkgever. Deloyaal gedrag kan zelfs leiden tot onmiddellijke verbreking van de arbeidsovereenkomst zonder enige opzeg. De niet werknemers zijn door al deze regels niet gebonden. Dit betekent niet dat ze alles mogen doen, zij en ook Telenet moeten binnen de wettelijke regels blijven. Op het ogenblik dat Telenet een ander beleid volgt voor de particuliere klant dan voor de professionele, kan je spreken van toegelaten discriminatie. In het algemeen is discriminatie niet verboden, slecht in een zeer beperkt aantal gevallen is er verbod op discriminatie. Met uitzondering van één punt kan ik me niet inbeelden waarom Telenet die twee soorten klanten anders benaderd. Het uitzonderingspunt dat ik wel begrijp is het niet meer verkopen aan de particuliere klanten van een tv-decoder, maar wel aan de professionele. Dit verschil is er allicht ten gevolge van de algemene voorwaarden en de wetgeving die de particulier klanten beter beschermd dan de professionele klanten. Het beleid stippelt een algemene regel uit. Het best is dat die regel eenvoudig is. Een eenvoudige regel is duidelijk en legt zichzelf uit. Niets belet Telenet om naast de algemene regel ook uitzonderingsregels te hebben die afwijken van de algemene regel. Telenet hoeft die niet te publiceren en te verantwoorden tegenover derden.  

janne_man
Professional Superweter

Dat zal alweer een beslissing geweest zijn van een persoon die eigenlijk niet geschikt is voor de bevoegdheid die deze persoon gekregen heeft. Een KPI om het aantal particuliere klanten met de verouderde apparatuur de minderen met een bepaald percentage kan al de oorsprong zijn van deze dubbelzinnigheid. De particuliere klant die men nu weigert op basis van deze **bleep** regel geeft ik een redelijke kans om zijn gelijk te halen, juist wegens het ander beleid. Het dvb-c signaal is toch hetzelfde of het nu afgenomen wordt door u en mij of door een business klant. 

Nuance: Telenet geeft geen uitzondering aan de business klanten, Telenet legt een beperking op aan de particuliere klanten. Beide uitspraken komen op hetzelfde neer. Er was geen beperking, noch voor de business klanten, noch voor de particuliere klanten. Voor de business klanten is niets veranderd. Wel voor de particuliere klanten.  De particuliere klant die op een bepaald ogenblik wil ontsnappen aan deze nieuwe algemene regel gebruikt in elke geval beter de opgelegde beperking als argument eerder dan een gunstmaatregel (wat niet is) voor de business klant.  

Ik zie niet in waarom dit een invloed zal hebben op de uitdoofkalender van het dvb-c signaal. Op 1 september 2030 zal er geen dvb-c signaal meer zijn op de kabel (als alles verloopt zoals gepland). Elke particuliere klant heeft dan minstens vijf jaar genot gehad van zijn gekochte dvb-c decoder.

Master-Magic
Professional Superweter

@janne_man zal u een vb geven van wat de vertraging is door business klanten dat wel nog een box of CI+ module kunnen laten activeren, alle particulieren dat nu nog een box willen laten activeren of CI+ zijn verplicht om een TV box te nemen, die werkt al gedeeltelijk via streaming, als iedereen sneller op de tv box zou gaan kunnen ze sneller over gaan op enkel streaming en sneller de DVB-C zenders uitschakelen.

nu kan dit niet sneller gedaan worden want er kunnen nog digicorders en digiboxen en CI+ toestellen geactiveerd worden, we lopen snel tegen 2026 aan, stel dat iemand in januari dit nog kan doen dan zal het niet 2030 meer zijn maar 2031.

snap je nu waar het verschil zit???.

Master-Magic | Krak