25.353
netweters
|
156.219
antwoorden
|
21.133
vragen
|
Vanaf 1 september 2025 activeert Telenet geen tweedehands Digicorders, Digiboxen of TV met een kaartje meer. We verkopen al een tijdje geen decoders meer, en activeren vanaf 1 september dus ook geen tweedehands toestellen meer. Zo begeleiden we onze Telenet TV-klanten geleidelijk naar de TV-box – onze meest moderne en gebruiksvriendelijke decoder.
Wat betekent dit voor Telenet-klanten?
Als klant kan je jouw gekochte Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje gewoon blijven gebruiken als deze geactiveerd is voor 1 september 2025. Alleen: als je 'm later zouden willen doorverkopen of doorgeven, zullen we deze niet meer activeren.
Concreet betekent dit dus dat het niet meer mogelijk zal zijn om een tweedehands Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje te activeren in een Telenet-winkel. In dat geval raden we aan om over te stappen op de Telenet TV-box.
Je verwart twee zaken met elkaar. Nergens verbindt Telenet er zich toe dat een activering van een decoder vijf jaar zal werken. Met werken bedoel ik dat telenet de technologie aanbiedt die geschikt is voor deze decoders (dus dvb-c signaal). Er is wel een verbintenis van Telenet naar de particuliere klanten dat als ze een decoder van Telenet kopen deze ondersteunt wordt gedurende vijf jaar. Indien dat niet zou gebeuren biedt Telenet een anternatief aan (zoals bij de afschaffing van het analoog signaal). Zelfs in het absurde geval dat iemand een kaartje of Digicorder/Digibox zou laten activeren daags voor de afschaffing van het dvb-c signaal maakt dat niets uit. Het geactiveerde toestel is op dat ogenblik al meer dan vijf jaar oud en Telenet heeft daar verder geen verplichtingen over.
Dat tussen nu en 2030 nog een aantal kanalen verdwijnen van het dvb-c signaal is ook geen probleem. Ik verwacht dat eerst alle extra pakketten zullen verdwijnen van het dvb-c signaal en later delen van het basisaanbod van circa 90 tv zenders. Of er uiteindelijk al dan niet twee muxen overblijven (compact signaal) weet ik niet, mogelijk weet Telenet het zelf nog niet. Hoe groot de (uitstervende) massa die tevreden en behoudsgezind is met een basisaanbod van een twintigtal zenders zal allicht een element zijn in de uiteindelijke beslissing.
bij de analoge kabel-tv heeft telenet ook de zenders in fases uitgeschakeld,
op het einde konden analoge tv-klanten van buitenlandse zenders,
enkel nog de NOS bekijken.
@janne_man schreef:@Peter78 Met mijn vraag "Wat kan het u uitmaken of het systeem al dan niet waterdicht is?" bedoelde ik welke belang heeft een klant dat een andere klant iets krijgt en niet iedereen.
@janne_man het blijft gewoon niet fair voor het overgrote deel van de klanten die al dan niet met hun volle goesting de volle pot betalen om te mogen kijken via een TV-box (IP), en hebt een kleine groep klanten die er altijd de kantjes van lopen en die kunnen genieten van achterpoortjes.
Dus die laatste groep zijn voor sommige de goeie en de klanten die de volle pot betalen zijn dan een bende sukkels die maar beter moeten weten... 🤔
Zoals je zegt de 5 jaar begint te lopen vanaf een nieuwe toestel dat je aankoopt (digibox , digicorder en tv kaartje ) niet 2dehands
Dus +-2030 september tegen dan zullen er ook niet veel bakjes meer zijn dat is 5 jaar later er zal tegen dan veel verandert zijn en bijna iedereen zal tv met app zien
Van dat compact signaal dat zal langste blijven neemt ook bijna geen plaats in
Wie weet veranderen ze van gedacht omdat het de verkeerde richting uitgaat je weet het niet op die 5 jaar
Diegene die vandaag een Digicorder, Digibox of een CI+ van Telenet heeft en die decoder raakt defect, dan vind ik (strikt persoonlijke mening) dat die klant het recht moet hebben om een zelfde decoder als de defecte te laten activeren. Dat beschouw ik helemaal niet als een voorkeur behandeling. Deze klant wordt met de pech die hij heeft gepenaliseerd. Iemand die nu bijvoorbeeld geen CI+ heeft en die dan gaan activeren is in mijn opinie wel een voorkeur behandeling. Ik ken alle omstandigheden niet, maar ik kan me best voorstellen dat er omstandigheden zijn waarbij er terecht van de algemene regel wordt afgeweken. Ik kan dat niet beschouwen als een voorkeurbehandeling.
@janne_man schreef:Diegene die vandaag een Digicorder, Digibox of een CI+ van Telenet heeft en die decoder raakt defect, dan vind ik (strikt persoonlijke mening) dat die klant het recht moet hebben om een zelfde decoder als de defecte te laten activeren. Dat beschouw ik helemaal niet als een voorkeur behandeling. Deze klant wordt met de pech die hij heeft gepenaliseerd. Iemand die nu bijvoorbeeld geen CI+ heeft en die dan gaan activeren is in mijn opinie wel een voorkeur behandeling. Ik ken alle omstandigheden niet, maar ik kan me best voorstellen dat er omstandigheden zijn waarbij er terecht van de algemene regel wordt afgeweken. Ik kan dat niet beschouwen als een voorkeurbehandeling.
@janne_man evolutie noem ik dat, bij alle andere providers is dat ook zo en er komt een punt dat ze bepaalde types niet meer ondersteunen/activeren en ook uit roulatie nemen dat heeft Telenet in het verleden ook al gedaan en het enige nadeel is dat je alle opnames kwijt was, nu met de TV-box al dan niet IP heb je daar geen last meer van je mag 1000 keer omruilen of van type veranderen en de huurprijs blijft het zelfde en er komen geen extra kosten.
Die laatste types digibox/corder zijn ook al zo oud als de straat dus vroeg of laat kon je dat verwachten, CI+ is een ander verhaal en vind ik eerlijk gezegd ook niet zo logisch.
Mja een Vlaming zou een Vlaming niet zijn als er dan ineens niet masaal CI+ wordt geacativeerd en gebruikt als de activering van de oude digibox/corder wordt stopgezet.
Denk dat ze dat vooral willen vermijden dat sommige beginnen klagen over het altijd maar kleiner worden zenderaanbod en je blijft tenslote evenveel betalen.
Telenet kan niet tot in het oneindige alles blijven aanbieden/ondersteunen dan krijgen ze het verwijt dat ze blijven hangen in het verleden en dat er niks veranderd zie maar naar het docsis verhaal....
En het belangerijkste het DVB-C verhaal is in 2030 toch gedaan en wees gerust er zullen de komende tijd heel wat digibox/corders plotselling niet meer beginnen werken of op zijn minst raar beginnen doen, een software update kan daar veel aan doen 😉
Kwestie van het proces een beetje te versnellen... 😁
@Peter78 schreef:En het belangerijkste het DVB-C verhaal is in 2030 toch gedaan en wees gerust er zullen de komende tijd heel wat digibox/corders plotselling niet meer beginnen werken of op zijn minst raar beginnen doen, een software update kan daar veel aan doen 😉
Kwestie van het proces een beetje te versnellen... 😁
Voor iemand die zo een hekel heeft aan achterpoortjes ben je precies toch niet helemaal tegen gesjoemel...
@WG94 als je mij toch wil pakken op mijn woorden 🙄, iedere operator en iedere elektronica (en witgoed enz...) gigant manipuleert zijn toestellen om de levensduur te bepreken! 😉
En de 'goedkoopste' modellen gaan meestal veel rapper stuk dan de duurste, bv mijn Samsung S21 werkt nog altijd even goed en is nog steeds even snel, de batterij gaat ook nog even lang mee, een A serie zal geen 3 jaar mee gaan 😁
@Suzy sommigen hebben het hier echt wel moeilijk met een ander zijn mening elke woord zitten draaien en keren om toch maar een fout te vinden en dan de persoon er op te pakken, want hun groot gelijk is het enige juiste... 🙄
Sorry, maar je zou best je blik verruimen en niet beginnen te geloven in allerlei onzin en die dan verspreiden.
Er is geen enkele ernstige bron die toelaat om te veronderstellen dat er nu massaal CI+ kaartje geactiveerd werden. Er is enkel een beperkte onrust dat andere bestaande tweedehands CI+ niet meer geactiveerd kan worden ter vervanging van een defecte CI+.
De laatste Digicorder zijn belange niet zo oud als de straat. Het klopt natuurlijk dat men tegenwoordig mag aannemen dat een electronisch toestel tien jaar meegaat en al wat langer is goed meegenomen. De meeste van dit type toestellen gaan ofwel zeer vlug defect in volle waarborg periode of na tien jaar. Jaarlijks zullen er niet meer defect geraken dan nu, eerder minder omdat er steeds minder nog werken.
Durven insinueren dat Telenet Digicorder en Digiboxen zou saboteren met een update is volledig waanzinnig en van de pot gerukt. Een goed mens gaat geen toekomstige veronderstelde slechte bedoelingen toewijzen aan iemand anders.
We zijn hier om mensen te helpen
Waarom wordt hierover zo een spel gemaakt omdat iemand anders iets anders heeft en een voordeel doet
Dat heb je overal als je wil dat alles gelijk is dan zal er veel werk moeten gebeuren ook bij de andere aanbieders
Wand daar zijn ook zaken niet juist er zullen altijd verschillen bestaan