Beantwoorden
Brigand
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

Onlangs VISTRON VDR-210 aangekocht voor de signal switch der FM-zenders via de kabel .

Kan sinds de correcte aansluiting ervan , met uitzondering van Radio Nostalgie , geen enkele der BELGISCHE  radiozenders ontvangen . Telkenmale melding : "Geen signaal " . Hollandse , Engelse , Franse en Duitse zenders wél goed te ontvangen . Technisch  : alles O.K. vanaf 881 tot  900  ,  doch vanaf  900  telkens melding : "geen signaal"  . Toestelletje reeds bij herhaling teruggezet naar "fabrieksinstelling" , doch tevergeefs .

Ziet iemand een mogelijke oplossing voor mijn probleem  ?  Zonder signal switch en de bij Telenet aangekochte VISTRON VDR-210  was er voorheen immers geen enkel probleem wat betreft de ontvangst van alle FM-kabelzenders .  

0 Likes
64 reacties
Brigand
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

Dank voor Uw duidelijke uitleg . Doch ik heb de VISTRON wel degelijk uitsluitend op de TV-ingang der wandkontaktdoos aangesloten . Daar zat het probleem dus niet . Waar het dan wel zat : signaalverlies op de coaxkabel . Ik heb mij vandaag dan ook een nieuwe coaxkabel plus een antennesplitter aangeschaft bij Van den Borre ( alles samen iets minder dan 10 euro ) . De klankwaliteit dankzij de VISTRON is thans O.K. ( duidelijk beter dan voorheen via de jarenlange analoge kabelaansluiting ) . De splitter was wat mij betreft wel nodig vermits telkenmale wanneer ik de verbinding maakte tussen de VISTRON en mijn TV de beeldkwaliteit duidelijk minder was dan voorheen sinds jaren het geval was ("streepvorming") . Dankzij de splitter is evenwel nu ook dit TV-probleem opgelost .

tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

Hallo,

 

Ik heb ook een Vistron VDR-210 aangesloten maar heb wel regelmatig (3 / 4 keer per uur) storingen zijnde "geen signaal" of en vervormd signaal. Ik luister naar Klara. Hebt U dezelfde ervaring of kan U luisteren zonder storingen ?

 

Bedankt voor een spoedig antwoord.  

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

@tvkijker_ss 

Kijk bij de informatie eens:

- naar welke frequentie je luistert (120, 128, 314 MHz)

- welke waarden je hebt voor dBµV, C/N en bijgevolg ook BER voor elk van die drie frequenties.

 

Het volstaat om van elk van de 3 Muxen 1 station te beluisteren om die waarden te kunnen achterhalen, bijvoorbeeld NPO radio 4, Nostalgie en Klara.

 

Misschien is je kabel te lang (verlies) of van te slechte kwaliteit. Soms zijn de coax-stekers ook van inferieure kwaliteit (plastiek, dus strooistraling).

 

Het kan zijn dat de hogere frequentie (314 MHz) meer problemen geeft.

De oplossing kan een (regelbare) kabelversterker zijn.

 

0 Likes
tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

Hartelijk bedankt voor de tip !

 

In tussentijd heb ik mijn originele Telenet coax tussen de wandcontactdoos en de radio tuner vervangen door een duurder exemplaar (25 Euro voor 1.5m) die blijkbaar beter afgeschermd is voor interferentie. Hiermee heb ik op Klara een winst geboekt qua C/N van 32/33 Db naar 34 Db. Dus ik zit nu boven de ondergrens van de carrier-to-noise waarde zoals aangegeven in de handleiding van de Vistron tuner. Hoger zou natuurlijk nog beter zijn. Op Klara heb ik soms nog een kleine storing / vervorming van de muziek (ik denk 1 á 2 keer per uur). Op de andere zenders (ik luister daar niet echt veel naar) heb ik voorlopig nog niets opgemerkt. Dus het gebruik van een betere coax heeft inderdaad een effect gehad op de radio signaalkwaliteit. Van de muxen weet ik niets. Geen idee welke kanalen met elkaar worden gecombineerd. Waar kan je dit zien ? Blijkbaar zijn volgens jou hogere freq meer gevoelig voor storingen/verlies ? Ik heb nu trouwens de indruk dat ook het geflikker op de TV minder voorkomt of weg is. Dit moet ik nog even monitoren aangezien dat geflikker er sowieso niet continue is maar alleen nu en dan optreedt.

 

Enfin al bij al toch nog een verbetering. Toch zou Telenet er moeten voor zorgen dat alle kanalen foutloos binnenkomen. Geen idee of dit technisch mogelijk is. Ik zit immers nog met de coax binnenkabel van 30 m die ondertussen toch ook al 27 jaar oud is. Misschien is deze van inferieure kwaliteit en geeft deze ook te veel verlies. De oorzaak van de kleine storingen kan ook liggen aan de kwaliteit van de tuner. Allemaal moeilijk te achterhalen zonder meetapparatuur.    

 

Enfin, niets is natuurlijk perfect .

 

Indien ik nieuwe info heb schrijf ik nog wel een update.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

@tvkijker_ss"Van de muxen weet ik niets. Geen idee welke kanalen met elkaar worden gecombineerd. Waar kan je dit zien ? Blijkbaar zijn volgens jou hogere freq meer gevoelig voor storingen/verlies ? "

 

Zie de topic https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Free-to-Air-kan-iemand-het-technische-uitleggen/td... voor een lijst met radiostations en hun mux-frequentie.

 

Signaalverlies is frequentie-afhankelijk. Hoe hoger de frequentie, hoe meer verlies je hebt. Vandaar dat sat-kabel (tot 2 GHz!) duurder per meter is dan gewone kabel.

0 Likes

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders


@tvkijker_ss  schreef:
Toch zou Telenet er moeten voor zorgen dat alle kanalen foutloos binnenkomen. Geen idee of dit technisch mogelijk is. Ik zit immers nog met de coax binnenkabel van 30 m die ondertussen toch ook al 27 jaar oud is. Misschien is deze van inferieure kwaliteit en geeft deze ook te veel verlies. De oorzaak van de kleine storingen kan ook liggen aan de kwaliteit van de tuner. Allemaal moeilijk te achterhalen zonder meetapparatuur.    

- Telenet moet ervoor zorgen dat jij een perfect signaal hebt op de NIU

- Als klant moet jij ervoor zorgen dat jouw binneninstallatie in orde is. Een 30-jarige oude coach kabel voldoet wsl niet aan deze eis.

 

Een coach van 30meter is ook heel lang. Doe moet zeker op de versterkte (+4dB) TV uitgang van de NIU.

 

Toch wel te achterhalen zonder meetapparatuur:

Maak een proefopstelling door jouw Vistron  eens directe op de NIU aan te sluiten, zonder tussenliggende oude coaxen.

 

Dan weet je direct of het inkomende signaal OK is, of dat het aan je binnenbekabeling ligt.

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

ik heb enkele jaren geleden nog een site gehad waar ik de digitale muxen plaatste met alle zenders per mux wat er in stond en de aanpassingen, 

die site heb ik dan gestopt omdat het niet echt bij te houden was omdat er verschillen zaten in Limburg en Antwerpen en Brussel, weet dat oost en west Vlaanderen ongeveer hetzelfde is van zenders en mux frequenties, voor de rest heb ik geen zicht op maar weet dat er grote verschillen zijn tussen oost-west Vlaanderen en Limburg qua muxen en zenders op de freq, in Limburg gaan ze tot de 850mhz met zenders en in oost-west Vlaanderen tot rond de 650 mhz, waar vanaf de 600 tot 650 nog gebruikt word voor tijdelijke on demand opvragingen voor de oude digiboxen en digicorders (de niet telenet box).

zou misschien weer eens tijd in moeten steken om eens een uitgebreide samenstelling te maken per mux freq voor de geïnteresseerden.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

@Master-Magic 

Ik heb het zeer sterke vermoeden dat Telenet in gans Vlaanderen dezelfde zenders heeft in dezelde muxen. Enkel het kunnen bekijken is afgeschermd of de Telenet settop boxen (voorbeeld tv Polonia).

Ik vermoed dat op dit ogenblik Wallonië en Brussel ook één geheel vormen. Ik baseer me hier op het feit dat de zenderkaart voor Brussel en Wallonië gemeenschappelijk is. Mogelijk zijn er uitzonderingen met recent overgenomen gemeenten. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

@EdwinC @master-magic01 Ik heb ongeveer dezelfde waarden. maar vooral 60 bij dBuV, CN dB 34 en BER altijd rond de 6 a 7.

Het 'geen signaal' bericht krijg ik altijd bij het opstarten vanuit een hot start. Maar voor 1 seconde ofzo. Dus geen energiebesparende stand.

Onderbrekingen heb ik nog niet op gelet, vermits het niet lang aanstaat hier. En de kabel is 10jaar geleden of minder nog gekocht bij Integan en dus nieuw en goed afgeschermd. De NIU is ook in 2010 of later vervangen geweest.

0 Likes

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

Ter info

Hieronder het spectrum van de signaalsterkte op mijn NIU, gemeten op de 0dB TV uitgang en gemeten op de +4dB uitgang

Op de 0dB uitgang heb ik gemiddeld (*) 5.3 dBmV, en een gemiddelde SNR van 37.3

Op de 4dB uitgang heb ik gemiddeld (*) 8.7 dBmV, en een gemiddelde SNR van 37.6

(*) gemiddeld van de 6 muxen van het compact signaal

 

DVB-C Spectrum 0dB.pngDVB-C Spectrum 4dB.png

rood lijntje is de min. waarde voor een "goed" signaal (-6 dBmV).

groen lijntje is de gemiddelde signaalsterkte (van de 6 muxen van het compact signaal).

PS: 0 dBmV = 60 dBuV 

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

@Ex-Netweter  Mooi!

Je grafiek zal niet met speelgoed gemaakt zijn...Je bent er kennelijk beroepsmatig mee bezig.

Rohde & Schwarz?

0 Likes
Ex-Netweter
 

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

Nee hoor, ik ben een gewone gebruiker (met interesse in techniek)...

 

De grafiekjes komen van mijn "Fritz!DVB-C Repeater". 

Dit is een toestelletje uit de Fritz!Box reeks, dat je kan instellen als Repeater of Access point (mesh met de Fritz!Box), maar heeft ook 2 DVB-C tuners aan boord, waarmee je alle "vrij te ontvangen" Radio en TV zenders kan ontvangen en streamen in je netwerk (via VLC of via de Fritz!TV App op de tablet of i-pad) ...

https://avm.de/service/fritzwlan/fritzwlan-repeater-dvb-c/uebersicht/

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

Het "geen signaal"-probleem heb ik nu gevonden!

Telkens een spaarlamp op een nabije stroomkring wordt uitgeschakeld of telkens ik mijn transfo (voeding) van mijn soldeerbout, ook op een nabije kring - uitschakel is er eigenlijk een "krak" op de gewone radio te horen.

Logisch, want je onderbreekt een self (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfinductie).

Welnu: die storingen kunnen blijkbaar ook door de Vistron opgevangen worden waardoor hij een fractie van een seconde digitaal signaal mist. Dan hoor je eventjes niets en krijg je die melding.

Ik vermoed dat de "inslag" rechtstreeks op het apparaatje of de voedingsdraad tussen stroomadapter en apparaat komt, aangezien ik de storing gelukkig uitsluitend kan opwekken met enkele apparaten in de buurt van het toestel.

Mochten pulsen inslaan op de afgeschermde coax die het digitale signaal levert, zouden er wellicht meer en moeilijker traceerbare stoorbronnen in het spel zijn.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

@EdwinC  Als je de stekker van de spaarlamp of van de transfo uittrekt, heb je dan ook een "krak"?

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

VISTRON VDR-210 werkt niet voor de Belgische zenders

@janne_manWelja: (bijna) telkens je de spaarlamp of transfo uitschakelt of uit het stopcontact trekt heb je een storing.

Dat is het gevolg van het feit dat je zelden of nooit kunt uitschakelen op het nulpunt in de fase. 50 Hz betekent 100 nuldoorgangen per seconde en dus enkel elektronisch gestuurde schakelaars, zoals de moderne trappengang-automaat, kunnen het licht schakelen dat het juist onderbroken wordt op zo'n nuldoorgang.

Technisch kan je hier wat info vinden dat in de geburen komt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Halfgeleiderrelais

 

Als je aan of uitschakelt op een moment dat er spanning is, wek je altijd storingen op.

 

'... heb je dan ook een "krak"?'

Neen, geen "krak" want aangezien er digitaal ontvangen wordt, wordt een stilte ingelast voor de hele tijd - en nét een beetje langer - dat de digitale informatie niet kon ontvangen worden.

 

't Is dus maar de vraag of ik het probleem kan verhelpen door de voedingsdraad korter te houden, want die kan prima als een antenne werken om de puls op te vangen, zodat die Vistron dat moet slikken.

0 Likes