Beantwoorden
jtheeuwes
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

radio via de kabel

Ik vind niet echt het bord waar dit thuis hoort dus heb ik maar "Hardware&Instellingen" gekozen.

 

Ik heb radio via de kabel van telenet en hoor geen boodschap op FM105.3. Gaat dit signaal volgend jaar nog verder gaan? Is dit dus digitaal?

0 Likes
23 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

radio via de kabel

dit signaal zal tegen april 2020 uitgezet worden, kan zijn dat het in uw buurt nog niet op de analoge kabel is aangepast, maar normaal zal je iets moeten horen, 

steekt de analoge kabel wel in je radio ?????

op de gewone radio met een antenne dat je bv kan meenemen buiten zal dit niet komen die melding op de fm freq.

enkel radio's die zijn aangesloten op de analoge fm kabel.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

radio via de kabel

@jtheeuwes je kan de stappen voor radio hier volgen. Als je geen boodschap hoort op kanaal 105.3 MHz, dan luister je normaal niet analoog op dat toestel. 

 

clipboard_image_0.png


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

radio via de kabel

@jtheeuwes 

Of je radio aan de kabel hangt, kan je in de eerste plaats visueel zien: een coax-kabel die vanaf een wandcontactdoos verbonden is met uw toestel.

 

Als je versterker (soms ook een tuner, dus met ingebouwde radio) met een digibox of digicorder van Telenet verbonden is, dan is de kans groot dat je digitaal luistert.

In dat geval verander je van radiostation door met de afstandbediening van de digibox/digicorder een ander station te kiezen.

 

Verder kan je het ook horen:

Hieronder vind je de zenderlijst wat de FM-kabelradio in het Antwerpse voorstelt. Misschien is dat voor meerdere regio's identiek. In ieder geval: als je niet in een landsgrensstreek woont en je vindt Duitstalige of Engelstalige radiostations terwijl je door de FM-band gaat, mag je ervan op aan dat je toestel aan de kabel hangt en analoge ontvangst heeft.

Wie weet zie je dan op de display van je toestel ook een FM-frequentie waarop je het signaal ontvangt.

Als je dan op 105.3 nog geen bericht hoort, komt jouw regio nog niet dadelijk aan de beurt...maar heel lang zal het toch niet meer duren.

Kabelradio-FMlijst voor het Antwerpse:

 

VRT Radio 188
VRT Radio 2 Antwerpen88.4
JOE fm89.3
VRT Radio MNM89.7
VRT Klara90.1
VRT Studio Brussel90.5
NPO Radio 290.9
WRN English Europe91.3
NPO Radio 192.5
NPO 3FM92.9
NPO Radio 493.5
BBC Radio 393.9
Q-Music94.8
BRF 195.2
WDR 495.6
WDR 397.1
RTBF Classic 2198.3
RTBF Musique 398.7
RTBF VivaCité Bruxelles99.2
RTBF La Première99.6
RTBF Pure FM100.2
France Inter100.6
France Culture101
France Musique101.4
BBC Radio 2101.8
BBC World Service102.6
VRT Sporza103
jtheeuwes
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

radio via de kabel

De kabel is 100% zeker op mijn radio aangesloten. Het bewijs: met kabel zit op 93.5 radio2 en zonder kabel(met lange draad als antenne) Joe (Geel). Ik woon in Westerlo.

0 Likes
jtheeuwes
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

radio via de kabel

Dit is geen antwoord op mijn vragen: Als ik de boodschap niet hoor en de radio is op de kabel aangesloten: Gaat dit signaal volgend jaar nog verder gaan? Is dit dus digitaal?

0 Likes
Ex-Netweter
 

radio via de kabel

OH, hier dan wel het antwoord op jouw vragen:

Of jij nu de boodschap hoort of niet hoort maakt niet uit.

Je luistert in ieder geval nu naar de radio via de analoge kabel (FM).

Dit signaal wordt vanaf volgend jaar in fases gestopt.

 

Deze radiokanalen zitten voortaan op het "Compact Signaal" (DVB-C), dat je vrij (zonder smartcard) kan ontvangen.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

radio via de kabel

@jtheeuwes rond april 2020 zal je dus geen analoge kabel meer kunnen ontvangen van telenet, enkel nog digitaal maar dit zal op je analoge radio tuner niet kunnen ontvangen worden, of je zou moeten zoeken of er een radio bestaat dat de DVB-C radio kanalen kan inscannen en laten afspelen op die radio.

denk dat dit duur zal zijn zo een toestel en wat met de verschillende encoders die gebruikt worden voor de radio zenders digitaal, kan dat toestel daar dan ook mee overweg???

enige oplossing is anders een DVB-C tuner toestel kopen voor tv met de cinch (rode en witte tulp aansluiting) dat je dan aan je versterker kan aansluiten als deze dat nog heeft, je radio toestel word daarmee deels begraven als je via de antenne niet veel meer kan ontvangen.

de klant word hierbij op kosten gejaagd of die het wilt of niet als die nog radio wilt ontvangen via telenet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

radio via de kabel

@Master-Magic 

Ja, op kosten worden we gejaagd, maar zo te lezen zou een digibox die je ergens aankoopt met alle gemak de radiostations moeten kunnen ontvangen en uitsturen via een... cinch-uitgang of scart...?

Hopelijk is zo'n toestel ergens nog te vinden zonder al te nieuw te zijn, want ik vrees dat de huidige toestellen uitsluitend een HDMI-uitgang hebben.

 

Aarghh miserie... miserie!

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

radio via de kabel

Zowel met Digicorder, Digibox als met TV-Box kan radio ontvangen worden. De tv hoeft daarom niet aan te staan. De optische verbinding met het geluidssysteem volstaat.

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

radio via de kabel

Neem dan een ontvanger waar een schermpje op is zodat je nog ziet welke zender je luistert want op de Telenet tv box heb je geen schermpje en zie je de radio zender niet als je even wilt zappen zonder tv van radio naar radio.

elke ontvanger dat dvb-c aankan kan ook radio afspelen, en Linux ontvangers kan je aanpassen zelf ook met images zodat je iets hebt dat grotendeels aan uw wensen werkt en aac word daarin bijna altijd ondersteund 😉

kosten zijn al beginnend van lage prijs tot 400 a 500€ 

de klant kan zelf kiezen 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gui1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
De vernieuwde WIGO? Topicvreter! Laat de zon in je hart! Topicwurm!

radio via de kabel

@janne_man 

Graag had ik vernomen hoe je dat zou moeten doen zonder eerst de tv aan te zetten. Ik heb mijn bose verbonden via mini-jack aan de tv-box. Geluid speelt perfect met de tv zenders.

Gui

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

radio via de kabel

@gui1 

Met de Digicorder of Digibox gewoon afstemmen op het gewenste kanaal (standaard 900 Radio 1, 901 Radio 2 , ...)

Met de TV-Box met stembediening zoals hier staat.

 

Nu kan je natuurlijk opmerken dat je TV aangaat als je uw Digcorder, Digibox of TV-Box aanzet. Best mogelijk, maar dat is een keuze die je maakt door de HDMI CEC instellingen. Het kan ook dat je Digcorder, Digibox of TV-Box uitgaat als je de TV uitzet. Ook dit is een keuze die je maakt door de CEC instellingen. Mogelijk moet je een standaard instelling van decoder en van TV aanpassen.

 

Je moet weten wat je wil en jouw voor- en nadelen afwegen in de keuzes die je maakt.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

radio via de kabel

@jtheeuwes Kan je nog eens naar kanaal 105.3 FM luisteren, normaal zou je er nu een boodschap moeten horen (gezien je duidelijk via kabel radio luistert). Blijkbaar was er voor de regio 'Westerlo' inderdaad alleen stilte te horen, dit werd rechtgezet. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
jtheeuwes
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

radio via de kabel

Suzy, Nu komt de boodschap door. Ik ben er echter niet zo blij mee want mijn radio wordt binnenkort waardeloos. Ik zal op zoek moeten naar een antenne en in 2023 is het waarschijnlijk definitief gedaan met FM. Gelukkig heb ik ook een DAB+ radio.

Groeten,

Jan Theeuwes