Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Afstand accespoint naar HGW

Beste Netweters,

ik heb nu het volgend accespoint AP7465CE-TN van Telenet in mijn bezit voor boven. Er staan binnenkort verbouwingswerken gepland waarbij ik in een bijgebouw van onze woning mijn hobbyruimte wil maken. Dit gebouw ligt ongeveer een 35 tal meter verwijderd van het hoofdgebouw, waar mijn HGW staat en ook zal blijven staan. Nu zou ik dit accespoint willen gebruiken in dat bijgebouw. Weet iemand hoe ver verwijderd ik dit accespoint kan plaatsen ten opzichte van de HGW, mits ze te verbinden met een juiste UTP/FTP kabel in cat6 a bvb?

voor deze die het accespoint niet kennen, het ziet er identiek uit ongeveer zoals de witte HGW.Smiley Vrolijk

Never trust in Dust
Tags (1)
0 Likes
15 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afstand accespoint naar HGW

@Domi1963  als het de bedoeling is dat het accespoint helemaal opzichzelf draaid dus met wifi of via het stopcontact alleen is het wel erg ver. Moest het zijn dat je dus dan vanuit de bestaande woning naar het bijgebouw gaat met een vaste UTP / FTP kabel in de grond kan dat perfect gemaakt worden. Dus vanuit de HGW naar het accespoint de kabel verbinden daar in het stopcontact en je hebt internet. Kies dan wel eventueel voor het wifi accespoint dan heeft u daar wifi bereik natuurlijk . 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Afstand accespoint naar HGW

Als je toch gaat verbouwen loont het zeker de moeite om een UTP kabel te leggen en je access-point hiermee aan te sluiten. Dat maakt een wereld van verschil.
Een draadloos signaal versterken kan, maar je versterkt niet alleen de goede dingen, maar ook eventuele ruis en storingen.  Door een te lange afstand speelt dit een aanzienlijke rol.

 

35 meter is sowieso veel te lang voor Wifi.  En onderweg nog ergens een tussenversterker plaatsen zou ik ook niet doen, zelfs niet met de nieuwe Mesh technologieën.
Een powerline adapter is dan een veel beter alternatief. Als je in het tweede gebouw op dezelfde kring zit en niet te veel storingsbronnen hebt, is 35m helemaal geen probleem.

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/wat-is-powerline-en-hoe-installeren/
Je eerste power booster krijg je trouwens gratis bij Telenet, maar je hebt blijkbaar al een access-point.  In dat geval zou ik een powerline set aankopen (of bij Telenet huren aan 2 euro/maand) en daar je bestaande Telenet access-point op aansluiten.

 

PS: die powerline adapter kan je vandaag al aanvragen en meteen testen.
Je hoeft niet te wachten op de verbouwing. Als dit volstaat hoef je geen kabel in de grond te voorzien. Alhoewel een kabel is altijd de beste oplossing 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Afstand accespoint naar HGW

UTP Cat.5e kabel is normaal tot 100 meter bruikbaar voor 1000Base-T (Gigabit).

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Afstand accespoint naar HGW

Zolang je maar beneden de 100 meter blijft zowel voor cat5e of cat6 zal dit perfect werken. Probeer er voor te zorgen dat de kabel afgeschermd is van vocht en/of UV stralen. En als je toch bezig bent leg dan ineens 2 kabels, je weet nooit waarvoor het nuttig is. Voor 50€ koop je al 100 meter. Vermijd knikken in uw kabel. En de raad van tante kaat. Leg er ineens een coax bij, kost ook de wereld niet en dan kan je er helemaal uw mans cave van maken.

Succes en veel plezier ermee.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Afstand accespoint naar HGW

Aan allen, dank voor jullie antwoorden. Graven moet sowieso want er is momenteel niks in het bijgebouw. Geen electriciteit of water niks. Dus ik was toch van plan om te graven en kabels te leggen. Mijn vraag was dus enkel om te weten als ik dat accespoint met een UTP kabel aansluit of dat accespoint gaat werken. En mijn vraag is dus beantwoord. Een coax is inderdaad ook vlug erbij gelegd. Maar op de NIU zijn enkel de 2 eerste uitgangen versterkt heeft de technieker die op 9 april is geweest gezegd. En daar zitten nu mijn 2 TV’s op. Maar ze verkopen in de handel ook inline versterkers tot 30 dB. Die schroef je dan eerst op een onversterkte uitgang van de NIU en dan de coax er op. Het kabeltype is van die groene grondkabel maar ik twijfel, tussen de diameter PE6 of 11. Of is die zwarte kabel ook geschikt voor onder de grond? Ik weet dat hij geschikt is voor buiten, want ik heb er nu de gevelaansluiting mee gelegd. Eender welke kabel ik leg, hij komt sowieso in een wachtbuis in PE te liggen. Dus hij is beschermd tegen vocht ed. Ik leg hem ook 60 cm diep dus bevriezen gaat hij ook niet doen. Als je zo een dubbele wandcontactdoos gebruikt met RJ 45 connectors, dan moet ik wel 2 UTP kabels trekken, want iedere connector moet apart bekabelt zijn. Ik denk er aan om cat6a kabels te leggen, en dit toekomst gericht. Want ik hoorde dat Telenet niet lang meer gaat wachten om 1Gbps internet aan te bieden. Want dit is nog mogelijk via coax. Bij Proxbrol moeten ze daarvoor al glasvezel leggen. 

Never trust in Dust
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afstand accespoint naar HGW

@Domi1963  een PE6 kabel wordt gebruikt tuussen de 0 en de 30 meter ongeverr . Daarboven gaat men al een PE 11 kabel leggen . Nu het enige verschil is als de kabel te groot is of te dik dan is er signaal verlies moest de kabel te klein zijn of te dun komt er te weinig signaal binnen . Dus advies meet die afstand echt tot de cm correct op zodat je ook echt weet welke kabel en de juiste kabel er ligt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Afstand accespoint naar HGW

Zoals @patrick37 zegt je coax goed meten. Zit je boven 30 meter een PE11. Ik denk niet dat je een versterker zal nodig hebben maar dat ze je dan daarna. Die zwarte kabel is zeker geschikt. Alles zit in flexbuis dus dat schermt nog eens af.

Succes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Afstand accespoint naar HGW

Ik vermoed geen Apple maar een andere machine die ook voor DHCP server wil spelen.

Als je bijv een Cisco router op je netwerk hebt, dan is de default range op die router dikwijls 10.1.x.x (is bij Apple niet).

Maar in theorie kan het alles zijn waar een DHCP server op draait.

 

Anyway, koppel de vermoedelijke boosdoener eens los en herstart daarna je tv eens.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Afstand accespoint naar HGW


@Steven-E  schreef:

Ik vermoed geen Apple maar een andere machine die ook voor DHCP server wil spelen.

Als je bijv een Cisco router op je netwerk hebt, dan is de default range op die router dikwijls 10.1.x.x (is bij Apple niet).

Maar in theorie kan het alles zijn waar een DHCP server op draait.

 

Anyway, koppel de vermoedelijke boosdoener eens los en herstart daarna je tv eens.


@Steven-E 

DHCP wordt door de router bepaald en niet door computer. Als jij een router hebt met 10.1.x.x dan zal uw Apple dat via DHCP of als je die handmatig instelt netjes over nemen.

Trouwens bij (bijna) elke router kan je zelf bepalen wat de ip range is. Ik heb hier een Linksys die standaard 192.162.0.1 range heeft en heb die omgezet naar 10.0.0.x. Alles wat ik in huis heb ik is Apple.

 

@Domi1963 

Dit is hoe ik het zou doen.

UTP kabel van uit de GHW tot in het bijgebouw en daar een extra router met wifi mogelijkheden zetten. Schakel het router gedeelte uit zodat de GHW de ip adressen kan verdelen. Stel de wifi zo in dat SSID en Wachtwoord hetzelfde zijn als op de GHW. Dan zien je toestellen dit als één netwerk en kan je vlot van de ene op de andere wifi overschakelen.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Afstand accespoint naar HGW

Tuurlijk, ik beweer toch niet anders? Ik gaf alleen maar mee dat 10.1 niet de default range is van een Apple “router” aka Airport in router mode ...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Afstand accespoint naar HGW

Hmmm sorry  ik heb op de verkeerde tread gereplied. Was bedoeld op die andere met het ip issue van de tv in de 10.1 range.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Afstand accespoint naar HGW

@Steven-E 

Geen probleem. Wie niets doet kan niets fout doen.Smiley Vrolijk

Never trust in Dust
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afstand accespoint naar HGW


@Puch  schreef:

... knip ...

 

 

@Domi1963 

Dit is hoe ik het zou doen.

UTP kabel van uit de GHW tot in het bijgebouw en daar een extra router met wifi mogelijkheden zetten. Schakel het router gedeelte uit zodat de GHW de ip adressen kan verdelen. Stel de wifi zo in dat SSID en Wachtwoord hetzelfde zijn als op de GHW. Dan zien je toestellen dit als één netwerk en kan je vlot van de ene op de andere wifi overschakelen.


Waarom een extra router zetten en dan DHCP uitschakelen? Zet toch van de eerste keer een echt AP ....Die dingen worden daar speciaal voor gemaakt en ge kunt niet "vergeten" DHCP uit te zetten. En ze zijn goedkoper dan een router. Ikzelf heb bvb de linksys WAP300N. Deze is dualband, maar niet simultaan. Kost €50 (ongeveer). Een simultane dualband versie is bvb linksys WAP1200AC voor €70 (ongeveer). Het enige tegenargument dat ik zou kunnen bedenken (om dus toch een echte router als AP te gaan gebruiken) is dat je later dat toestel eventueel kunt recupereren en ergens echt als router inzetten ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Afstand accespoint naar HGW

@iedereen :

De coax kabel zal een grensgeval worden. Ik heb ruw geschat op 30 m maar het zal wel iets minder zijn. Mocht ik toch een PE11 moeten leggen, wat moet ik dan doen met de aansluitkabel van aan de gevelversterker tot aan de NIU? Deze is momenteel gelegd in PE6 en ongeveer 7 m lang. Moet deze dan ook naar PE11? Waarom moet ik een extra router zetten i.p.v. het accespoint wat ik heb van Telenet? Das het gemakkelijkste wat er is: pries insteken, netwerkkabel insteken en alles gaat vanzelf... Volgens mij is de keuze van de juiste kabels, het summum voor het goed werken van het accespoint. Telenet spreekt ook niet van verlies bij het leggen van een dikkere kabel, maar raden juist aan naargelang de afstand en de belasting van de coaxkabel om juist te gaan voor een dikkere maat, ook al ligt een dunnere binnen de afstand. En ik denk ook als je kwalitatieve coax neemt er een goede koperen afscherming aanwezig is. Kabels met een CCA kern neem ik sowieso al niet. Puur rood koperen kern kabels, zijn het best geleidend. Deze heb ik nu ook al liggen en ik heb zeer kwalitatief TV beeld. Maar ik sta altijd open voor beter resultaat.Smiley Vrolijk

Never trust in Dust
0 Likes