Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@StefaanH zolang we maar dezelfde info geven en elkaar niet tegen spreken 😉
En het op twee verschillende manieren uitgelegd krijgen, is niet verkeerd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Suzy  schreef:

Heb zelf trouwens nog geen bevestiging gehad dat bridging beschikbaar is op Mijn Telenet. Maar gezien er al enkele Netweters zijn die het zelf hebben ondervonden, zal het vermoedelijk wel zo zijn. 😉


Bedankt.

De topic starter heeft deze mogelijkheid gezien in zijn "Mijn Telenet". Daarmee wil dit nog niet zeggen dat het al beschikbaar is en al werkt (ik zie in de screenshot hierboven nergens een "Bevestigen" knop).

Ik wacht met spanning op de eerste ervaringen 😏 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Steven-E  schreef:

@StefaanH zolang we maar dezelfde info geven en elkaar niet tegen spreken 😉
En het op twee verschillende manieren uitgelegd krijgen, is niet verkeerd.


Ja, da's waar 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@StefaanH  schreef:

Moest je dingen gaan doen waarbij je wel problemen ondervind van dubbele NAT, zou het voor u een oplossing zijn om die nieuwe modem aan te vragen en je eigen router daarop aan de gebridgde poort aan te sluiten.


Ter verduidelijking

Op een E-router met ingestelde bridging is er niet zoiets als een "gebridgde" poort. Het bridgen gebeurt op basis van "Mac-passtrough".

Dat wil zeggen dat je (via "Mijn Telenet") het Mac adres opgeeft van het toestel waarvoor je een apart extern IP adres wilt (IPv4 en een /56 IPv6 range).

Dat toestel kan op eender welke poort aangesloten zijn, of "ergens" in je netwerk staan (zelfs achter een switch).

 

Op die manier kan je bijvoorbeeld één PC in je netwerk direct op het internet zetten. Kan interessant zijn voor gamers, die liever geen NAT hebben.

Of je kan 2 netwerken scheiden (vb gast netwerk, privé en professioneel gescheiden, enz …)

 

Hiermee is het gerucht definitief van de baan dat de "WAN" poort op de E-router iets met bridging te maken heeft. Zoals ik al in een andere tread heb uitgelegd is de WAN poort gewoon als back-up bedoeld (dual WAN), maar bij Telenet buiten gebruik.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Ex-Netweter 

 

Sorry, dan heb ik daar niet verder bij stil gestaan. De originele bedoeling was één (LAN) poort te bridgen en aldus de klassieke modem-only te vervangen. Uiteindelijk is er dus voor een andere implementatie gekozen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Domi1963  schreef:

ik heb de volgende installatie: 

1 HGW witte docsis 3.0

1 eigen router TP-Link Archer C5400X met alle functionaliteiten 

1 weldra een NAS SYNOLOGY SD218+ 12TB = 6TB in raid 1 configuratie

alles van mijn LAN en Wireless netwerk zit achter mijn eigen router. In mijn HGW instellingen staat maar 1 aangesloten apparaat en das de TP-Link router. Nu is mijn vraag: gaat alles blijven werken als ik mijn HGW omruil voor een EMTA modem only? Is dit verstandig and last but nog least, is bridging iets voor mij dan?


Aan de ene kant ben ik akkoord met het antwoord van de vorige posters. Als "leek" , die geen bijzondere eisen heeft, is dubbele NAT zoals je dat nu hebt wellicht geen probleem

 

Aan de andere kant zie ik dat je een Synology wil aanschaffen. Indien je maximaal gebruik wilt maken van de mogelijkheden van de deze NAS (vb VPN server, etc), dan is een modem-only of de E-router met bridge misschien wel een goed idee!

Met de Synology zal je geen "leek" blijven! Never too old to learn 😊

 

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Zonet de bridge-modus getest, MAC adres van mijn Ubiquiti USG erin geplaatst, modem reboot en alles werkt 🙂

 

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Ex-Netweter  schreef:

@StefaanH  schreef:

Moest je dingen gaan doen waarbij je wel problemen ondervind van dubbele NAT, zou het voor u een oplossing zijn om die nieuwe modem aan te vragen en je eigen router daarop aan de gebridgde poort aan te sluiten.


Ter verduidelijking

Op een E-router met ingestelde bridging is er niet zoiets als een "gebridgde" poort. Het bridgen gebeurt op basis van "Mac-passtrough".

Dat wil zeggen dat je (via "Mijn Telenet") het Mac adres opgeeft van het toestel waarvoor je een apart extern IP adres wilt (IPv4 en een /56 IPv6 range).

Dat toestel kan op eender welke poort aangesloten zijn, of "ergens" in je netwerk staan (zelfs achter een switch).

 

Op die manier kan je bijvoorbeeld één PC in je netwerk direct op het internet zetten. Kan interessant zijn voor gamers, die liever geen NAT hebben.

Of je kan 2 netwerken scheiden (vb gast netwerk, privé en professioneel gescheiden, enz …)

 


@Ex-Netweter, ik heb een aantal managed switches met VLAN's.

Een van die VLAN's heet external en daar staan nu de volgende zaken in:

- Telenet CV8560E LAN poort

- Palo Alto firewall UNTRUST poort

- 2 TV-boxen

 

Met Mac-Pass through ga ik wel een publiek IP adres hebben om mijn firewall, maar op laag-2 zitten al deze zaken nog altijd in hetzelfde netwerk.

Was even aan het overwegen om een aparte VLAN voor de Palo Alto (en een tweede LAN poort op de modem) te maken. Maar denk niet dat dit veel zin heeft, aangezien je ook op de Telenet modem maar 1 netwerk (VLAN hebt).

Wat denk jij ?

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Het is "tempting" om dit uit te proberen aangezien ik vandaag wat tijd heb, maar vrees dat ik nog eventjes de kat uit de boom gakijken en ga wachten op ervaringen.

 

Kan het vandaag niet hebben dat er iets misloopt want deze middag heb ik "het internet" nodig voor een aantal telco's 🙂

 

Ik hou dit topic zeker en vast in de gaten. Denk dat ik aanstaande vrijdag dit zelf eens ga uitproberen, hopelijk zijn er dan enkele ervaringen... Ik zal dan uiteraard zelf mijn ervaringen delen!

 

/Tom

 

 

0 Likes
aboutkab
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Hallo @Kopernikus , ik probeer hetzelfde te doen maar ik kan de wijziging niet opslaan. Knopje om op te slaan blijft grijs na het ingeven van de MAC adres. Ik heb ook een herstart geprobeerd van de modem maar heeft niet geholpen.

0 Likes
Tek_No
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Yelo Play-app voor Windows? Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ongeveer zelfde scenario hier 🙂

 

Mac Address van mijn EdgeRouter als bridge opgegeven en modem herstart.

 

Dan DDNS in mijn EdgeRouter geconfigureerd en een refresh gedaan: router krijgt nu een extern Telenet ip adres en niet meer het interne van de modem.

 

Top.

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@aboutkab 

 

Raar, van mij werkt dit zonder problemen.

Je geeft het MAC adres juist in veronderstel ik? (FF:FF:FF:FF:FF:FF)

0 Likes
aboutkab
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ja hoor, MAC adres wordt zelfs afgebeeld op mijn telenet dus hoef ik alleen maar te copy pasten. @Kopernikus 

 

Screenshot from 2019-12-09 11-18-08.jpg

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Daar kan het probleem liggen, toevallig geen spatie mee gecopiëerd?

 

edit: antwoord van @Suzy hieronder maakt wellicht meer kans 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik heb net vernomen dat er nog een issue is met de bridge-functionaliteit. Blijkbaar krijg je een foutmelding in Mijn Telenet wanneer je kleine letters en hoofdletters in het MAC-adres mixt. Hoofdletters alleen of kleine letters alleen werkt wel.

 

Iets om in gedachten te houden in deze beginfase! 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.