Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@StefaanH  schreef:

Waarom anders werd er medegedeeld dat de TV box niet compatibel is met een modem-only? Wie een TV box wilde ipv zijn digicorder moest zijn modem-only inruilen voor een HGW.

 

En voor zover ik weet is een TV box aangesloten aan uw eigen router na een modem-only toch wel hetzelfde als een TV box aangesloten aan een eigen router die gebridged wordt in de nieuwe E-modem.


Dat is jouw conclusie 😏.

Ik kan mij enkele andere redenen indenken, waarom Telenet geen TV Box wilt achter een modem-only:

  1.  In tegenstelling tot de digicoders, die achter een switch aangesloten moeten worden, wil Telenet géén TV-Boxen direct op het internet, maar achter een router/HGW (security reasons?).
  2.  Voor begrijpbare redenen kan Telenet geen support geven bij klanten met een eigen router, dus ook niet voor TV-Boxen achter een eigen router.
  3.  Met de HGW heeft Telenet toegang tot jouw LAN (reden waarom mensen een eigen router willen en geen "pottenkijker"), en "ziet" dus ook de TV-Boxen. Er kan dus ook een administratieve reden zijn (bestelling kan niet afgewerkt worden indien ze de TV-Box niet zien achter de eigen router?)

Het is dus volgens mij puur een "Telenet policy" om geen TV-Boxen toe te laten bij klanten met een modem-only. En daarom kan de Klantendienst in "het systeem" geen TV-Boxen activeren bij een modem-only klant, vandaar dat ze de klanten verzochten om de modem-only in te ruilen 🙂

 

Hiermee wil ik niet promoten om de TV-Boxen te gebruiken achter een eigen router, ik wilde gewoon het antwoord wat nuanceren. Indien teveel problemen kan Telenet kan altijd beslissen om de TV-Boxen die gebruikt worden achter een eigen router te deactiveren ...

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ja, ik volg @Ex-Netweter volledig.

Het supporteren van allerhande verschillende configuraties moet ergens stoppen.

Op zich maakt het niet uit: met de E-router heb ik nu "the best of both worlds": TV-boxen en een publiek IP op mijn firewall. Ik ben heel blij met de oplossing waar Telenet mee op de proppen is gekomen.

 

Ik zet bewust liever de TV-Boxen niet op mijn LAN. Want dan zou in theorie Telenet kunnen inloggen op de TV-BOX en zo mijn firewall helemaal bypassen.  Streamen naar de TV box doe ik nooit. Daarvoor heb ik mijn Apple TV (oeps, hoop dat Apple niet inlogt op mijn Apple TV 😉 )


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ckkoen
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Het zal inderdaad waarschijnlijk te maken hebben met het pushen en ophalen van bepaalde instellingen. Dit kan gaan over bestellingen via de Telenet website, maar ook om updates voor de TV-box zelf etc. Anyhow, nu dat de bridging functionaliteit  werkt, zal Telenet deze binnenkort wel officieel aankondigen en dan meer duidelijkheid geven over welke setup nu wenselijk is voor een TV-box (wel of niet achter een eigen router).

@Suzy, misschien dat jij hier al meer over weet?

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Suzy : Weet je soms of er plannen zijn om bridging functionaliteit ook uit te rollen naar andere Telenet routers / HGWs?

 

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Steven-E  schreef:

@Domi1963 je bent niet correct geïnformeerd.

De E-router (CV8560E Docsis 3.1) heeft weldegelijk een router aan boord. Het is GEEN modem only.

Het is wel een homegateway, welliswaar zonder wifi, met volledige router/nat functionaliteit en sinds vandaag ook een bridge functie om de huidige modem only klanten te bedienen....

Dus in mijn geval heeft het dan geen zin dat ik mijn HGW inruil voor de E-router. Het enige verschil is dat er geen WiFi op zit (staat uit op mijn HGW) en dat ik mijn huidige HGW (nog) niet kan bridgen? Dan hou ik voorlopig mijn HGW.

Dan de zin en onzin over een eigen router voor geen pottekijkers te hebben is bij mij niet de bedoeling, maar met een eigen router heb je toch zoveel meer instellingen dan met de HGW...

Never trust in Dust
0 Likes
Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

hi,

 

in het bridge dient toch het mac adres van uw eigen router te staan in formaat XX:YY:ZZ: …..?

Het vakje "wijzigingen opslaan" blijft grijs en is inactief.

 

Of moet dit het mac adres zijn van de cv8560e?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Pietsnot56  schreef:

hi,

 

in het bridge dient toch het mac adres van uw eigen router te staan in formaat XX:YY:ZZ: …..?

Het vakje "wijzigingen opslaan" blijft grijs en is inactief.

 

Of moet dit het mac adres zijn van de cv8560e?


Van je eigen router, maar kijk op vorige pagina voor de oplossing voor de grijze knop 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Pietsnot56  schreef:

in het bridge dient toch het mac adres van uw eigen router te staan in formaat XX:YY:ZZ: …..?


Jouw eigen router heeft verschillende MAC adressen:

  •  een WAN Mac adres
  •  een LAN Mac adres
  •  een WLAN Mac adres

Je moet dus het WAN Mac adres van je eigen router ingeven!

 

Een eenvoudig truukje:

  •  Sluit de WAN poort van router aan op de Telenet E-router, en stel deze in als router (met dynamisch IP).
  •  Ga nu naar Mijn Telenet, en ga naar de pagina waar je de bridge kan instellen.
  •  Hier zie je nu onder "Verbonden gebruikers" jouw router staan, met zijn Mac adres (XX:YY:ZZ) en zijn (tijdelijk) IPv4 adres (192.168.0.x). Dat is het gezochte WAN Mac adres van jouw router
  •  Typ nu dat Max adres over in het vakje Bridging (vermijd copy/paste, typ het gewoon over zoals het er staat, gebruik alleen hoofdletters of kleine letters, geen mix, geen spaties ...

Nadat je dit hebt bevestigt, zal jouw router (na eventuele herstart) een publiek IPv4 adres en een aparte  /56 IPv6 range ontvangen (in plaats van 192.168.0.x).

Pietsnot56
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

😀Bridge mode werkt.

Voor zover nodig, kan ik maar bevestigen dat de tv box , aangesloten op mijn intern netwerk (voorlopig) probleemloos werkt.

 

In "mijn telenet" ziet men maar mijn eigen wan adres van de router als client.

 

Ik heb wel mijn eigen netwerk in een ander segment gestoken dan het default telenet segment 192.168.0.x.

0 Likes
Kumo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum, maar heb uitvoerig de laatste berichten gelezen betreffende de bridging op de nieuwe router.

Echter, ik heb ook een Telenet wifi booster en vraag me af of die ook herkend en ingesteld kan worden via Mijn Telenet als die aan mijn eigen router hangt?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ze gaan herkend worden en je zal ze kunnen beheren via Mijn Telenet.

Doch wijzigingen zijn niet meer instant.

Indien achter router zullen de wifi boosters de configuratie op gezette tijden ophalen van de Telenet servers, terwijl dit anders instant gepushed wordt van Telenet uit naar de wifi boosters.

 

Dit is wat ik me herinner van een vroegere post van @Suzy 

Lees ook dit eens.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Getest via Speedtest.net van achter mijn firewall

 

Zonder bridging: ping 18-20ms

Met Bridging: 6-7ms

 

Download snelheid is vergelijkbaar, maar de latency is veel beter nu met bridging aangezet.

 

EDIT: misshien te voorbarig, want afhankelijk van moment op de dag wanneer je test uitvoert.

Dus mijn bericht hier met een korrel zout nemen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kumo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Steven-E, bedankt voor de input. Ik doe tot op heden ook wat in gelinkte post aangegeven staat, want ik heb op dit moment ook een modem-only. Enkel was het lastig om even een instelling te wijzigen door de AP (wifi booster) eerst rechtstreeks aan mijn modem te hangen, de config in Mijn Telenet uit te voeren, te saven en dan wat wachten tot de nieuwe instellingen gepusht waren en dan terug de AP aan mijn eigen LAN te hangen. En het is vervelend dat de LED flikkert ipv constant te branden.

Maar als die AP nu gewoon aan mijn router kan blijven als ik de nieuwe modem ga halen en configureer in bridged mode, is dit een extra plus

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@dsuls  schreef:

@Suzy : Weet je soms of er plannen zijn om bridging functionaliteit ook uit te rollen naar andere Telenet routers / HGWs?

 


@dsuls zo ver ik weet, zijn daar geen plannen voor. Men heeft er bij de Docsis 3.1 E-router bewust voor gekozen om de bridging-functionaliteit toe te voegen. Om zo huidige eMTA klanten een optie te geven om te schakelen naar een modem die effectief werkt in combinatie met een TV-box/MCE, maar waar je als klant toch nog de mogelijkheid hebt om je eigen netwerk achter te beheren. 

 

Moest dit veranderen of toch uitrollen naar andere modems, zal ik dit zeker delen met jullie. Maar voorlopig hier nog niets over vernomen alleszins. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

paulus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Kan men CV8560E Docsis 3.1 met tv box afhalen in telenet center deze zelf installeren of gebeurd dit door iemand van telenet?

0 Likes