24761
netweters
|
152504
antwoorden
|
20714
vragen
|
@Hugo-H schreef:Vorige keer dat de telenet technieker hier was, en de 8560 vervangde door de 7160, voerde deze een test uit rechtstreeks op de kabel, dus zonder modem, en daar haalde die speeds van soms 200Mbs...triestig...t
Een speedtest op de kabel, zonder modem ???
@Ex-Netweter
Neem contact op met Telenet via sociale media: Facebook-pagina van Telenet, via Twitter of via WhatsApp.
Hoe heb jij die downgrade voor elkaar gekregen?
Ik kon niks anders krijgen dan de cv8560E. Zelfs op expliciete vraag voor een modem only cv7160.
Is er een technieker moeten langskomen en heb je daarvoor moeten betalen? (hopelijk geen 4x betalen?)
Ze moeten hun cv8560e dringend op orde zetten of ze moeten gratis een echte modem only geven (zoals de cv7160). Als blijkt dat ik iets fout deed dan zou ik er geen probleem mee hebben om die 80€ te betalen voor een technieker. Maar het is betalen of niks bij telenet.Of het nu hun fout is of
niet...
Ik erger me vooral aan de onkunde op de servicedesk. Ik heb begrip voor die mensen, het is geen leuke job. Maar gewoonweg foutieve info geven of zeggen dat ze niks mogen aanpassen en terwijl upnp en firewall etc stilletjes terug activeren op de 'e-router'. Als je niet weet wat je doet, blijf er dan echt vanaf en stuur me door naar iemand die me wel kan helpen (2de / 3de lijn, bestaat dat nog bij telenet?).
Als ze 'Bridge mode' horen dan ligt de hoorn al half terug op de haak. Na een aantal keer contact te hebben gehad met de servicedesk heb ik geleerd dat het geen zin meer heeft om nog te bellen over de bridge modus. Het is een spelletje mens erger je niet geworden.
Dit hele ipv6 gebeuren met de e-router heeft er alleszins voor gezorgd dat ik mijn mening over telenet heb herbekeken. Ik twijfel nu nog om alle producten op mijn apart business account over te hevelen naar een andere speler. Het is nu een principekwestie geworden. Als je geen bestaande consumenten wilt helpen dan geraak je mij ook kwijt als business klant.
Misschien is er op zichzelf niets mis met de CV8560E maar: wat de CV8560E in bridge mode voor IPv6 aan de router geeft verschilt van wat de CV7160E geeft (ik spreek over een maand geleden ongeveer, en heb nu de vorige CV8560E niet meer om te vergelijken met de huidige CV7160E). Het is dus misschien eerder een kwestie van configuratie van de CV8560E, en, misschien moet er de CV8560E firmware eerst aangepast worden om een configuratie zoals die van de CV7160E mogelijk te maken. En/Of misschien moe(s)ten er ook eerst bugs gefixed woden.
Hier is wat de router krijgt met de CV7160E:
inet addr:a.b.c.d Bcast:a.b.255.255 Mask:255.255.m.0
inet6 addr: a:b:c:d:e:f:g:h/128 Scope:Global <<-- P-t-P/128
inet6 addr: fe80::e:f:g:h/64 Scope:Link
De a:b:c:d:e:f:g:h/128 is een apart point to point subnet buiten het globaal toegekende w:x:y:zz00::/56 prefix (fixed IP in mijn geval), maar, van de CV8560E kreeg de router een address uit een subnet binnen w:x:y:zz00::/56 (pakweg w:x:y:zzzz::1/64)
Ik weet niet of (maar vermoed sterk dat) dit verschil in implementatie/configuratie belangrijk was waarom, voor mij, CV8560E niet werkte, en CV7160E wel werkt.
Met 'werken' bedoel ik dat niet alleen de router interfaces, maar ook alle devices op de LAN met IPv6 werken. Met de CV8560E subnet implementatie (zonder apart /128 subnet) kreeg ik de devices op de LAN niet op IPv6, tenzij ik IPv6 NAT gebruikte wat natuurlijk prutswerk is (IPv6, met zijn vele addressen, verbant NAT en port forwarding naar het verleden).
Natuurlijk vergt dit extra /128 subnet extra address space per klant, en een implementatie zonder dit /128 subnet is dus zuiniger (maar vereist wellicht extra en/of andere IPv6 routing en/of andere bridging instellingen).
fwiw: CV8560E en CV7160E haalden ongeveer dezelfde speed test resultaten (800/50).
Ja... Ik durf dat zelf niet echt uit te spreken, maar ik bel ook echt niet meer graag naar de helpdesk. Ik voel me zeker niet beter of slimmer, maar de support dat ik even mijn computer moet rebooten of eens moet kijken of het kabeltje insteekt... Vroeger was het hit and miss als je belde. Sloeg het tegen qua kennis aan de andere kant van de lijn, moest je gewoon eens opnieuw inbellen. Mijn laatste ervaringen waren echter vaak frustrerend.
@Suzy , kan jij geen opleidingen geven 😅? Alle gekheid op een stokje, het zou handig zijn dat er een soort van "gevorderde helpdesk" zou zijn, maar ja... Nu kunnen we alvast voor vele zaken hier terecht waar er heel wat mensen/kraks met een mooie kennis aanwezig zijn en dat is een aangename optie!
Ik weet niet waar jullie zo moeilijk over doen
Klantendienst is niet technish,laten doorverbinden naar technische dienst.
Ik heb een oudere zwarte modem only + Linksys router
Alles werkt hier al jaren perfect.
@NofanTasi schreef:Het is dus misschien eerder een kwestie van configuratie van de CV8560E, en, misschien moet er de CV8560E firmware eerst aangepast worden om een configuratie zoals die van de CV7160E mogelijk te maken. En/Of misschien moe(s)ten er ook eerst bugs gefixed worden.
Ik vind het toch zeer bedenkelijk dat de IPv6 problemen - één jaar nà de introductie van de E-router, en 6 maanden nà de roll-out van de "bridge" functie - nog altijd niet opgelost zijn.
Blijkbaar geen prioriteit? Onbekwaamheid? Onwil? Bewust problemen niet oplossen om de klant te ontmoedigen om IPv6 te gebruiken?
De Mac-passtrough is eigenlijk een functionaliteit die altijd al aanwezig geweest is in de Telenet HGW's, al van de eerste HGW! Enige verschil met de E-router is dat de klant nu zelf één MAC adres kan toevoegen aan de Mac passtrough lijst (via Mijn Telenet), en dit dan gepusht wordt naar de mac passtrough lijst van de modem.
Maar Mac-passtrough wordt ook gebruikt om de decoders/digicorders van interactiviteit te voorzien. Door het MAC adres van de geregistreerde digicorders toe te voegen aan Mac passtrough lijst van jouw HGW, krijgen de digicorders een IPv4 adres van de Telenet IPTV servers.
Hierbij is IPv6 nooit een probleem geweest, gezien je voor het Telenet IPTV gebeuren alleen IPv4 nodig hebt.
Indien Telenet de brakkige implementatie van de bridge niet opgelost krijgt (en terugkeren naar de CV7160E geen optie is op termijn gezien Docsis 3.0), dan moet Telenet toch dringend naar alternatieve oplossingen kijken.
Een alternatief zou kunnen zijn om de E-router volledig in bridge te kunnen zetten.
In Duitsland (Kabel Deutschland Vodafone) kan de klant de bridge functie inschakelen via de klantentool.
Hij moet eerst zijn WiFi volledig uitzetten. Na 24 uur kan hij dan de bridge functie aanzetten. Hij krijgt dan nog een 3-tal vensters met vervelende vragen, die hem trachten te overtuigen om toch niet door te gaan, maar na een 3de bevestiging krijg je de bridge mode.
Hierbij wordt de router uitgeschakeld. Je krijgt dus een "modem-only" met 4 poorten (switch).
In Nederland kan de klant dat gewoon via de Helpdesk aanvragen...
Een tweede alternatief zou zijn dat de bridge functie beschikbaar wordt op één van de poorten.
Hierbij denk ik aan de (ongebruikte) WAN poort.
Oorspronkelijk is deze poort voorzien voor een dual-WAN set-up (waarbij je internet hebt via de kabel, en een tweede internet verbinding via een externe modem, bijvoorbeeld Fibermodem).
Of als back-up (failover) voor het geval internet via de kabel uitvalt...
In de Compal documentatie van de CV8560 (https://www.icbn.com.tw/portfolio-item/cv8560/) staat te lezen:
2nd WAN GIGA port as WAN failover or other functionality ability
De WAN poort zou dus gemakkelijk (FW update) kunnen omgevormd worden naar een bridge poort
Dat zou véél eenvoudiger zijn dat het Mac-passtrough gebeuren, en volledige flexibiliteit geven aan de klant: hij zou er zijn eigen router kunnen op aansluiten, of een switch (net zoals op een modem-only) … en toch de decoders/TV-boxen, enz... op de LAN poorten gebruiken.
my 2 cents 😊
Ik hoop dat hier snel een oplossing voor komt. Want ik komt van mijn zonder problemen perfecte EMTA modem die ik heb moeten omruilen voor de giga snelheid ondersteuning...
Had ik het geweten had ik hem nooit omgeruild! Ik hoop dat Telenet hier snel werk van maakt om de IPv6 problemen snel opgelost te krijgen. Ik was een tevreden klant maar nu niet!!
@SpaceXp626Ik heb een modem only EMPTA 3.0 en haal vlot 933/47Mbps
IPv4 en IPv6 geen enkel probleem.
https://www.speedtest.net/my-result/d/574842cf-b13c-437f-aec6-44f0a62fb7e1
@robatoras schreef:@SpaceXp626Ik heb een modem only EMPTA 3.0 en haal vlot 933/47Mbps
@robatoras dat weten we ondertussen wel allemaal. Maar hier gaat het over de CV8560e.
@Steven-Edoe de CV8560e dan weg en blijf niet sukkelen.😡
Ik moet hem niet.
@robatoras Ik had ook de EMTA maar ze zeiden mij dat ik die moest omruilen voor de gigabit snelheid... en nu heb dus die **bleep** CV8560E..
Wij hebben allemaal dit model omdat Telenet je verplicht deze te gebruiken ipv een modem-only als je ofwel de speedboost, dan wel de tv-box wil, maar wel zogezegd modem-only functionaliteit wil behouden. Zogezegd dus, want IPv6 werkt niet.
Denk je nu echt dat we verliefd zijn op dit onding en dit per se willen houden? Het probleem niet snappen maar wel 'waar doen jullie moeilijk over' komen posten 🙄
Ik werd binnen 5 minuten overgezet van whoppa naar 1Gbps
Omdat ik de optie van 15 euro al had bij m'n eerder abo whoppa 400/20Mbps.
Ze hebben 1 uur later mijn whoppa 1Gbps naar fibernet 1Gbps veranderd.
Ze vroegen niet eens naar mijn modem only
TV box wil ik niet.
De echte modem-only is tijdelijk compatibel gemaakt met gigaboost. Dat gaat dus niet blijven werken.