Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Hugo-H  schreef:

Vorige keer dat de telenet technieker hier was, en de 8560 vervangde door de 7160, voerde deze een test uit rechtstreeks op de kabel, dus zonder modem, en daar haalde die speeds van soms 200Mbs...triestig...t


Een speedtest op de kabel, zonder modem ???

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Ex-Netweter 

Neem contact op met Telenet via sociale media:  Facebook-pagina van Telenet, via Twitter of via WhatsApp.

 

0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Hoe heb jij die downgrade voor elkaar gekregen?

Ik kon niks anders krijgen dan de cv8560E. Zelfs op expliciete vraag voor een modem only cv7160.

Is er een technieker moeten langskomen en heb je daarvoor moeten betalen? (hopelijk geen 4x betalen?)

 

Ze moeten hun cv8560e dringend op orde zetten of ze moeten gratis een echte modem only geven (zoals de cv7160). Als blijkt dat ik iets fout deed dan zou ik er geen probleem mee hebben om die 80€ te betalen voor een technieker. Maar het is betalen of niks bij telenet.Of het nu hun fout is of

niet...

 

Ik erger me vooral aan de onkunde op de servicedesk. Ik heb begrip voor die mensen, het is geen leuke job. Maar gewoonweg foutieve info geven of zeggen dat ze niks mogen aanpassen en terwijl upnp en firewall etc stilletjes terug activeren op de 'e-router'. Als je niet weet wat je doet, blijf er dan echt vanaf en stuur me door naar iemand die me wel kan helpen (2de / 3de lijn, bestaat dat nog bij telenet?).

Als ze 'Bridge mode' horen dan ligt de hoorn al half terug op de haak. Na een aantal keer contact te hebben gehad met de servicedesk heb ik geleerd dat het geen zin meer heeft om nog te bellen over de bridge modus. Het is een spelletje mens erger je niet geworden.

 

Dit hele ipv6 gebeuren met de e-router heeft er alleszins voor gezorgd dat ik mijn mening over telenet heb herbekeken. Ik twijfel nu nog om alle producten op mijn apart business account over te hevelen naar een andere speler. Het is nu een principekwestie geworden. Als je geen bestaande consumenten wilt helpen dan geraak je mij ook kwijt als business klant.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Misschien is er op zichzelf niets mis met de CV8560E maar: wat de CV8560E in bridge mode voor IPv6 aan de router geeft verschilt van wat de CV7160E geeft (ik spreek over een maand geleden ongeveer, en heb nu de vorige CV8560E niet meer om te vergelijken met de huidige CV7160E). Het is dus misschien eerder een kwestie van configuratie van de CV8560E, en, misschien moet er de CV8560E firmware eerst aangepast worden om een configuratie zoals die van de CV7160E mogelijk te maken. En/Of misschien moe(s)ten er ook eerst bugs gefixed woden.

 

Hier is wat de router krijgt met de CV7160E:

 

inet addr:a.b.c.d Bcast:a.b.255.255 Mask:255.255.m.0
inet6 addr: a:b:c:d:e:f:g:h/128 Scope:Global <<-- P-t-P/128
inet6 addr: fe80::e:f:g:h/64 Scope:Link

De a:b:c:d:e:f:g:h/128 is een apart point to point subnet buiten het globaal toegekende w:x:y:zz00::/56 prefix (fixed IP in mijn geval), maar, van de CV8560E kreeg de router een address uit een subnet binnen w:x:y:zz00::/56 (pakweg w:x:y:zzzz::1/64)

 

Ik weet niet of (maar vermoed sterk dat) dit verschil in implementatie/configuratie belangrijk was waarom, voor mij, CV8560E niet werkte, en CV7160E wel werkt.

 

Met 'werken' bedoel ik dat niet alleen de router interfaces, maar ook alle devices op de LAN met IPv6 werken. Met de CV8560E subnet implementatie (zonder apart /128 subnet) kreeg ik de devices op de LAN niet op IPv6, tenzij ik IPv6 NAT gebruikte wat natuurlijk prutswerk is (IPv6, met zijn vele addressen, verbant NAT en port forwarding naar het verleden).

 

Natuurlijk vergt dit extra /128 subnet extra address space per klant, en een implementatie zonder dit /128 subnet is dus zuiniger (maar vereist wellicht extra en/of andere IPv6 routing en/of andere bridging instellingen).

 

fwiw: CV8560E en CV7160E haalden ongeveer dezelfde speed test resultaten (800/50).

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
sammyke007
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Star Wars Day

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ja... Ik durf dat zelf niet echt uit te spreken, maar ik bel ook echt niet meer graag naar de helpdesk. Ik voel me zeker niet beter of slimmer, maar de support dat ik even mijn computer moet rebooten of eens moet kijken of het kabeltje insteekt... Vroeger was het hit and miss als je belde. Sloeg het tegen qua kennis aan de andere kant van de lijn, moest je gewoon eens opnieuw inbellen. Mijn laatste ervaringen waren echter vaak frustrerend.

@Suzy , kan jij geen opleidingen geven 😅? Alle gekheid op een stokje, het zou handig zijn dat er een soort van "gevorderde helpdesk" zou zijn, maar ja... Nu kunnen we alvast voor vele zaken hier terecht waar er heel wat mensen/kraks met een mooie kennis aanwezig zijn en dat is een aangename optie!

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik weet niet waar jullie zo moeilijk over doen

Klantendienst is niet technish,laten doorverbinden naar technische dienst.

Ik heb een oudere zwarte modem only + Linksys router

Alles werkt hier al jaren perfect.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@NofanTasi  schreef:

Het is dus misschien eerder een kwestie van configuratie van de CV8560E, en, misschien moet er de CV8560E firmware eerst aangepast worden om een configuratie zoals die van de CV7160E mogelijk te maken. En/Of misschien moe(s)ten er ook eerst bugs gefixed worden.


Ik vind het toch zeer bedenkelijk dat de IPv6 problemen - één jaar nà de introductie van de E-router, en 6 maanden nà de roll-out van de "bridge" functie - nog altijd niet opgelost zijn.

Blijkbaar geen prioriteit? Onbekwaamheid? Onwil? Bewust problemen niet oplossen om de klant te ontmoedigen om IPv6 te gebruiken?

 

De Mac-passtrough is eigenlijk een functionaliteit die altijd al aanwezig geweest is in de Telenet HGW's, al van de eerste HGW! Enige verschil met de E-router is dat de klant nu zelf één MAC adres kan toevoegen aan de Mac passtrough lijst (via Mijn Telenet), en dit dan gepusht wordt naar de mac passtrough lijst van de modem.

Maar Mac-passtrough wordt ook gebruikt om de decoders/digicorders van interactiviteit te voorzien. Door het MAC adres van de geregistreerde digicorders toe te voegen aan Mac passtrough lijst van jouw HGW, krijgen de digicorders een IPv4 adres van de Telenet IPTV servers.

Hierbij is IPv6 nooit een probleem geweest, gezien je voor het Telenet IPTV gebeuren alleen IPv4 nodig hebt.

 

Indien Telenet de brakkige implementatie van de bridge niet opgelost krijgt (en terugkeren naar de CV7160E geen optie is op termijn gezien Docsis 3.0), dan moet Telenet toch dringend naar alternatieve oplossingen kijken.

 

Een alternatief zou kunnen zijn om de E-router volledig in bridge te kunnen zetten.

In Duitsland (Kabel Deutschland Vodafone) kan de klant de bridge functie inschakelen via de klantentool. 

Hij moet eerst zijn WiFi volledig uitzetten. Na 24 uur kan hij dan de bridge functie aanzetten. Hij krijgt dan nog een 3-tal vensters met vervelende vragen, die hem trachten te overtuigen om toch niet door te gaan, maar na een 3de bevestiging krijg je de bridge mode.

Hierbij wordt de router uitgeschakeld. Je krijgt dus een "modem-only" met 4 poorten (switch).

In Nederland kan de klant dat gewoon via de Helpdesk aanvragen...

 

Een tweede alternatief zou zijn dat de bridge functie beschikbaar wordt op één van de poorten.

Hierbij denk ik aan de (ongebruikte) WAN poort.

Oorspronkelijk is deze poort voorzien voor een dual-WAN set-up (waarbij je internet hebt via de kabel, en een tweede internet verbinding via een externe modem, bijvoorbeeld Fibermodem).

Of als back-up (failover) voor het geval internet via de kabel uitvalt...

 

In de Compal documentatie van de CV8560 (https://www.icbn.com.tw/portfolio-item/cv8560/) staat te lezen:

2nd WAN GIGA port as WAN failover or other functionality ability

De WAN poort zou dus gemakkelijk (FW update) kunnen omgevormd worden naar een bridge poort

 

Dat zou véél eenvoudiger zijn dat het Mac-passtrough gebeuren, en volledige flexibiliteit geven aan de klant: hij zou er zijn eigen router kunnen op aansluiten, of een switch (net zoals op een modem-only) … en toch de decoders/TV-boxen, enz... op de LAN poorten gebruiken.

 

my 2 cents 😊

SpaceXp626
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik hoop dat hier snel een oplossing voor komt. Want ik komt van mijn zonder problemen perfecte EMTA modem die ik heb moeten omruilen voor de giga snelheid ondersteuning...

Had ik het geweten had ik hem nooit omgeruild! Ik hoop dat Telenet hier snel werk van maakt om de IPv6 problemen snel opgelost te krijgen. Ik was een tevreden klant maar nu niet!!

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@SpaceXp626Ik heb een modem only EMPTA 3.0 en haal vlot 933/47Mbps

IPv4 en IPv6 geen enkel probleem.
https://www.speedtest.net/my-result/d/574842cf-b13c-437f-aec6-44f0a62fb7e1

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@robatoras  schreef:

@SpaceXp626Ik heb een modem only EMPTA 3.0 en haal vlot 933/47Mbps

 


@robatoras dat weten we ondertussen wel allemaal. Maar hier gaat het over de CV8560e.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Steven-Edoe de CV8560e dan weg en blijf niet sukkelen.😡

Ik moet hem niet.

0 Likes
SpaceXp626
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! It's your second party!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@robatoras Ik had ook de EMTA maar ze zeiden mij dat ik die moest omruilen voor de gigabit snelheid... en nu heb dus die **bleep** CV8560E..

0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@robatoras 

Wij hebben allemaal dit model omdat Telenet je verplicht deze te gebruiken ipv een modem-only als je ofwel de speedboost, dan wel de tv-box wil, maar wel zogezegd modem-only functionaliteit wil behouden. Zogezegd dus, want IPv6 werkt niet.

 

Denk je nu echt dat we verliefd zijn op dit onding en dit per se willen houden? Het probleem niet snappen maar wel 'waar doen jullie moeilijk over' komen posten 🙄

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik werd binnen 5 minuten overgezet van whoppa  naar 1Gbps

Omdat ik de optie van 15 euro al had bij m'n eerder abo whoppa 400/20Mbps.

Ze hebben 1 uur later mijn whoppa 1Gbps naar fibernet 1Gbps veranderd.

Ze vroegen niet eens naar mijn modem only

TV box wil ik niet.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@robatoras 

 

De echte modem-only is tijdelijk compatibel gemaakt met gigaboost. Dat gaat dus niet blijven werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes