Beantwoorden
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1647
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen modem gebruiken.

Ongelofelijk maar waar:

Telenet heeft de deadline gerespecteerd - opgelegd door het BIPT - om de specificaties te publiceren voor de eigen modems:

Eigen modem (telenet.be)

De vele sceptici hier op Netweters, die beweerden dat dit nooit ging gebeuren bij Telenet, hebben dus ongelijk gekregen 😀 .

Dit is de informatie voor modem fabrikanten, die hiermee aan de slag moeten.

Informatie voor de klanten (hoe we onze eigen modem moeten provisioneren) volgt later.

 

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Vrije modemkeuze

37 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

@thomasdb 

Hoe het concreet gaat werken eens de echte eigen modems gaan toegelaten zijn, dat is momenteel koffiedik kijken. Intern Telenet zal er al wel gebrainstormed zijn, maar wij gewone klanten weten daar nog niks over.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2787
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Eigen modem gebruiken.

Je zal in mijn telenet of via q code gemakkelijk de gegevens kunnen in voeren

Sluit je modem aan en noteer het CM MAC en MTA MAC-adres. Een MAC-adres bestaat uit 12 cijfers (0 tot en met 9) en/of letters (alleen A tot en met F). Bijvoorbeeld: 1F-2E-3D-4C-5B-6A

Ben je geen telefoon klant krijg je geen toegang tot de telefoon poort

De SIP-gegevens bestaan uit een gebruikersnaam, een wachtwoord en de domeinnaam voor telefonie dat geeft de aanbieder ook aan jouw

Al de rest van digiboxen en digicorders zullen blijven werken  je zal wel af toe de updates moeten na zien

Dit hoor je af toe bij prox klanten dat deze niet altijd door komen waar het aan ligt ?

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1647
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen modem gebruiken.


@igvfer  schreef:

In bridging modus krijg je een publiek IPadres op je eigen router. Volgens mij wil dat zeggen dat de Telenet HGW in dit geval enkel als modem werkt. Want het enige dat je daar dan nog kunt instellen is welk mac-adres uw router heeft dit om deze te kunnen herkennen. Die HGW behoudt natuurlijk zijn routerfuncties voor een ander netwerk maar dat is geconnecteerd via een ander publiek IPadres.


Je moet het zo zien:

  • De E-router heeft 1 modem (met een HFC MAC adres) en 1 router (met een GW Mac adres). De ingebouwde router krijgt één publiek IPv4 adres.
  • Een E-router met daarachter een eigen router via de Mac bridge, heeft dus ook één modem (met een HFC MAC adres), met daarachter 2 routers: de ingebouwde router (met het GW mac adres) en de externe router (met het bridged MAC adres).

Je kan het dus vergelijken met een modem-only waarop 2 routers aangesloten zijn: elk krijgt één publiek IPv4 adres ...


@igvfer  schreef:

De vraag zal ook zijn met een eigen modem of je meer dan 1 publiek IPv4 adres gaat kunnen krijgen.


Ik ga ervan uit dat niemand een eigen modem gaat aansluiten, maar een combo modem+router (vb FritzBox Cable). De ingebouwde router zal dus ook één IPv4 adres krijgen.

Maar neem nu toch aan dat de klant een eigen "modem-only" gebruikt: dan zal iedere host die hierop wordt aangesloten (via een switch) ook een publiek adres krijgen (binnen de beperking die Telenet hanteert voor het uitdelen van meerdere IPv4 adressen).

In de toekomst zie ik Telenet het aantal IPv4 adressen die één klant kan krijgen beperken.

In een verdere toekomst zie ik Telenet IPv4 volledig uitschakelen, en overgaan op DS-Lite.

De specificaties die Telenet gepubliceerd heeft voor de toekomstige eigen hardware voorziet nu reeds dat deze DS-Lite moeten ondersteunen !


@igvfer  schreef:

En voor IPv6 zal dit ook het geval zijn je zal 1 adres krijgen waar de eerste 60 bits identiek zullen zijn net zoals nu en de bits 61 tot 64 de subnets zullen zijn. Dus 16 subnets. Of anders gezegd max. 16 verschillende Publieke IPv6 adressen.

Of is mijn redenering verkeerd??????


Voor IPv6 geldt nu:

  • een eigen router achter een modem-only krijgt een /56 prefix. Dat zijn 256 /64 LAN's
  • een Telenet HGW krijgt ook een /56 Prefix (256 LAN's)
  • een eigen router aangesloten op de E-router (CV8560E) krijgt één /57 Prefix (128 LAN's). Deze komt uit het /56 subnet die de E-router gekregen heeft. Het komt er dus op neer dat de E-router het éérste /57 subnet gebruikt voor de ingebouwde router, en het tweede /57 subnet delegeert naar één achterliggende router. Je kan dus maximaal één eigen router aansluiten op de E-router ..
  • Een /56 Subnet bevat 256 /64 subnets, maar het aantal publieke IPv4 adressen zijn oneindig veel (2^72 = 4.7 quadriljoen)
  • één zo'n /64 LAN is niet één publiek IPv6 adres, maar 2^64 (18 triljoen of 18 met 18 nullen) verschillende IPv6 adressen die kunnen gebruikt worden 😀

IP Subnet Calculator en Lijst van machten van tien - Wikipedia

 

Dus toch een beetje meer dan "max. 16 verschillende Publieke IPv6 adressen" 🤔

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2787
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Eigen modem gebruiken.

Goed uitgelegd en duidelijk

Het klopt wat je zegt de meeste toestellen zullen  combo zijn  modem+router zullen aangekocht worden

Zeer bekende merken FritzBox  ,Motorola , Netgear en Arris zullen we zien op duiken

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 273
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Eigen modem gebruiken.

er zijn toch altijd dingetjes, zoals bij fritz!box

Op alle computers, smartphones of tablets die met het netwerk van de FRITZ!Box zijn verbonden, kun je de gebruikersinterface in een webbrowser openen via het adres fritz. box of http://169.254.1.1. Je kan de gebruikersinterface altijd bereiken, ook zonder toegang tot het internet.

lastig als je er 2 als gateway gebruikt en je wil er eentje specifiek bereiken op die manier ze hebben beiden hetzelfde 169 ip

die hebben op lokaal lan effectief simultaan 2 ip adressen, 192.178 en dit

maar deze zijn achter de router dus zal voor telenet extern ip wel geen euvel vormen

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1647
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen modem gebruiken.

Een Fritz!Box die als router (DHCP server) gebruikt wordt is bereikbaar via http://fritz.box en ook op http://192.168.178.1 (tenzij je dit hebt gewijzigd).

Het APIPA adres 192.254.1.1 is een noodadres, dat je alléén gebruikt indien de Fritz!Box totaal onbereikbaar is (vb na een wijziging en je bent het IP adres vergeten).

Vanuit het netwerk is deze dus niet bereikbaar op het "nood IP adres", tenzij je 1 PC ook een manueel APIPA adres hebt gegegeven (169.254.0.1 t/m 169.254.255.254).

 

Als je 2 Fritz!Boxen in één lokaal netwerk gebruikt, dan moet je:

  1. ofwel Fritz!Box 2 instellen als "IP Client" (dan krijgt deze een eigen IP adres van de DHCP server van Fritz!Box 1
  2. ofwel Fritz!Box 2 manueel een ander IP adres geven.

Dit is niet specifiek voor Fritz!Boxen, maar ook andere routers: je kan toch geen 2 routers met hetzelfde IP adres in één netwerk gebruiken?

Eigenlijk begrijp ik niet goed wat je met jouw vorige post wilt zeggen (en wat de link is met het onderwerp van deze topic?)

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1647
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen modem gebruiken.


@luc55  schreef:

Je zal in mijn telenet of via q code gemakkelijk de gegevens kunnen in voeren

Sluit je modem aan en noteer het CM MAC en MTA MAC-adres. Een MAC-adres bestaat uit 12 cijfers (0 tot en met 9) en/of letters (alleen A tot en met F). Bijvoorbeeld: 1F-2E-3D-4C-5B-6A


Voor het provisioneren van een eigen modem of combo modem/router is er geen enkele noodzaak dat Telenet het MTA MAC adres kent. Het enige wat Telenet nodig zal hebben is het HFC- MAC adres van de modem (vb in te geven via "Mijn Telenet").

Vaste telefonie wordt dan afgehandeld via je eigen SIP Client (aparte IP phone, PABX of ingebouwd in de modem/router)


@luc55  schreef:

De SIP-gegevens bestaan uit een gebruikersnaam, een wachtwoord en de domeinnaam voor telefonie dat geeft de aanbieder ook aan jouw


Inderdaad, deze gegevens zal Telenet moeten beschikbaar stellen aan de klant (via "Mijn Telenet") ?


@luc55  schreef:

Al de rest van digiboxen en digicorders zullen blijven werken  je zal wel af toe de updates moeten na zien


Dat is iets complexer ...

Digiboxen en digicorders zullen niet zomaar blijven werken achter een eigen router.

Een digicorder/digibox heeft 2 MAC adressen, en krijgt dus 2 verschillende IP adressen (indien aangesloten op een router):
  • Mac adres 68:63:59:X:X:X is voor interactiviteit, en hierop krijg je een (IPTV) IP adres van Telenet: 10.x.x.x
  • Mac adres 6A:63:59:X:X:X is voor het delen van opnames tussen de toestellen thuis, en ook voor de internet toepassingen (apps) en hierop krijg je een lokaal IP adres van de router.

De router fabrikant zal dus de mogelijkheid moeten bieden (voorbeeld een profiel "Telenet + TV") om de MAC adressen van de digicorders te kunnen ingeven in een "Mac passtrough lijst", zodat deze een 10.x.x.x adres krijgen vanuit Telenet (of wel standaard alle 68:63:59: MAC adressen bridgen naar de WAN poort).

 

Het kan ook zijn dat Telenet het gebruik van digicorders/digiboxen op een eigen router niet zal ondersteunen, gezien deze toestellen toch uitgefaseerd worden.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

@flip1953 

Je schreef:

Het kan ook zijn dat Telenet het gebruik van digicorders/digiboxen op een eigen router niet zal ondersteunen, gezien deze toestellen toch uitgefaseerd worden.

Dat is nu ook al het geval hoor. Ik heb een eMTA modem met eigen router. Mijn twee digicorders zijn rechtstreeks op de eMTA modem aangesloten (en krijgen enkel een 10.x.x.x adres). Via mijn eigen router zouden ze niet werken.

Tussen haakjes: die twee IP adressen voor een digicorder is dus enkel wanneer aangesloten op een HGW, zoniet dus enkel het 10.x adres


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 273
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Eigen modem gebruiken.

wel dat het configureren van de firewalls enzo niet evident is voor mij, en ook ik niet weet welke de mogelijke inachtnames moeten zijn bij zo een verandering naar eigen modem/routers,

het is nu waarschijnlijk al moeilijk genoeg met alles . dat probeerde ik te staven met het voorbeeld , geinspireerd door het feit dat er zelf 2 adressen per apparaat kunnen zijn, ook al is de configuratie manueel nodig om dat te gebruiken.  zo 'n dingen moeten ook allemaal voorzien worden

eigenlijk dus maar een pluim voor de mensen dewelke dat allemaal tot in de details gaan regelen, omdat er altijd wel dingen bovenkomen , en het toelaten van eigen apparatuur lijkt toch wat ingrijpend , zeker omdat het origineel niet zo geweest is, nu moeten de veranderingen gedaan worden omdat het een verplichting is

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 273
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Eigen modem gebruiken.

een forum gebruiker (luc denk ik ) bedacht dat bij eigen modem je nog steeds een exemplaar van telenet zou hebben, als reserve ?

hier heb ik geen mening over of dat zo zal zijn of niet.

Maar als je deze simultaan zou aansluiten op de kabel zou je deze alsnog misschien apart kunnen gebruiken dan om enkel digicorders en boxen via 10.x.x.x online te houden dan en je eigen modem gewoon parallell voor de rest - maar weet niet of kan/mag dat , 2 modems met een splitter op 1 cablemodem poort  van een aansluiting ?

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5910
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

@thomasdb 

Je gaat idd ook een modem krijgen van Telenet zelf dit is er voor om testen als er problemen zijn in je netwerk. Op die manier heb je toch een soort ondersteuning aangezien Telenet eigen modems niet gaan ondersteunen in de support. Heb dit ook gelezen in het artikel. 

Of het technisch mogelijk is wat je beschrijft weet ik niet.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5332
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen modem gebruiken.

@patrick37 zoals ik nu al heb, heb een eigen router dat is aangesloten aan de fiber via Vlan 20, en de router van de provider is niet aangesloten, die ligt in de kast, deze is als er een probleem zou zijn dat ik met die dan kan werken en zo support kan krijgen want met m'n eigen router krijg ik geen support bij problemen.

dit zal ook zo zijn bij andere providers.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1647
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen modem gebruiken.


@thomasdb  schreef:

een forum gebruiker (luc denk ik ) bedacht dat bij eigen modem je nog steeds een exemplaar van telenet zou hebben, als reserve ? hier heb ik geen mening over of dat zo zal zijn of niet.


Ik denk dat niet. Want gezien de modem geprovisioneerd moet worden, kan je niet zomaar een andere modem gaan aansluiten


@thomasdb  schreef:

Maar als je deze simultaan zou aansluiten op de kabel zou je deze alsnog misschien apart kunnen gebruiken dan om enkel digicorders en boxen via 10.x.x.x online te houden dan en je eigen modem gewoon parallell voor de rest - maar weet niet of kan/mag dat , 2 modems met een splitter op 1 cablemodem poort  van een aansluiting ?


Je kan zoveel splitsen als je wilt en modems parallel aansluiten, er zal (per klant) maar één modem geprovisioneerd worden 😮

En waarom zou je dan een eigen modem willen gebruiken als je deze van Telenet toch wilt aansluiten. Beetje ver gezocht, toch?

Dan ben je beter af met de E-router van Telenet, met daarachter je eigen router in bridge (en de digicorders op de Telenet modem).

 


@Master-Magic  schreef:

zoals ik nu al heb, heb een eigen router dat is aangesloten aan de fiber via Vlan 20, en de router van de provider is niet aangesloten, die ligt in de kast, deze is als er een probleem zou zijn dat ik met die dan kan werken en zo support kan krijgen want met m'n eigen router krijg ik geen support bij problemen.


Wij hebben het hierover een eigen modem, jij spreekt over een eigen router, dat is appelen en peren vergelijken 🤔.

Als je een eigen Fibermodem zou hebben, kan je ook niet in een-twee-drie de provider modem (ONT) terug aansluiten op de glasvezel.

Deze moet ook eerst terug door Proximus geprovisioneerd worden in de OLT

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 273
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Eigen modem gebruiken.

filip stelt het uitfaseren van de digicorder en box bij eigen modem, jammer als dit zich voordoet maar dmv e-router hedendaags inderdaad niet erg als mijn echte modem only zou vervangen moeten worden neem ik geen eigen toestel denk ik. ik wacht dan maar op officiele communicatie over de reele technische beperkingen

maar, met bescheiden kennis, @flip1953  kunnen deze gewoon niet met ipv6 verder zulk een adres krijgen deze toch ook. behalve het 10.x.x.x en eventuele 192.168

nu technisch weet ik niet of telenet,  van een apparaat welke een telenet ipv6 bedeeld heeft gekregen, kan afleiden of dit met een mac adres van een digibox of corder verkregen is of niet,  en zoja langs whitelisten voor tv, zelfs indien eigen modem in gebruik ? zonder datavolume te tellen dan. misschien niet omdat het eigen apparaat het enige is dat ipv6 verdeelt en de mac adressen kan zien dan of is dit upstream ook mogelijk

 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1200
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Eigen modem gebruiken.


@flip1953  schreef:

@thomasdb  schreef:

een forum gebruiker (luc denk ik ) bedacht dat bij eigen modem je nog steeds een exemplaar van telenet zou hebben, als reserve ? hier heb ik geen mening over of dat zo zal zijn of niet.


Ik denk dat niet. Want gezien de modem geprovisioneerd moet worden, kan je niet zomaar een andere modem gaan aansluiten



Wat @luc55 beschreef is de manier waarop het in Nederland werkt bij Ziggo (zusterbedrijf van Telenet): Eigen modem | Ziggo  Je hebt dan effectief nog een modem van hen, bij problemen activeren ze die (inderdaad niet plug & play). Dat ze het daar zo doen, wil natuurlijk niet zeggen dat Telenet het op dezeflde manier zal aanpakken; maar het is mogelijk.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.