Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

De vraag gaat niet over hoe de poort instelling te doen maar wat het beste is, ik heb een modem zonder WiFi van telenet, de 3.1 docsis, (weet type niet vanbuiten, is die zonder die ventilator 😜) nu is de router van ASUS aangesloten op de Telenet modem en gebruik ik de WiFi daarop enz, nu ervaar ik al 2 dagen problemen met m’n Google nest dat die melding geeft dat er geen WiFi is en die dus uitvalt soms, op andere toestellen werkt die perfect nog, nu dacht ik zo, ik lees hier veel van dubbele nat doordat ik de Mac can de ASUS nog niet in de Telenet modem heb ingesteld en ik dus 2 routers gebruik nu dit de oorzaak zou kunnen zijn van de problemen, 

maar van 1 ding ben ik nog niet op de hoogte, als ik de poort instellingen moet doen, op welk toestel doe ik dat dan??? Op de ASUS of op de Telenet modem zoals het nu is momenteel, 

vallen dan de instellingen weg op de modem van Telenet als ik op de ASUS volledig ga werken of moet die deze instellingen behouden zoals ze nu zijn ingesteld????

merk dat ik met de ASUS beter beschermd ben en meldingen zie van geblokkeerde aanvallen enz.

hoop op een snelle uitleg wat ik best doe zodat ik geen problemen meer ondervind want de lampen en andere toestellen dat via de Google nest bediend worden werken nu niet meer door geen WiFi op de Google nest sinds 2 dagen (er is niks veranderd aan de WiFi).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
21 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@Master-Magic 

Goeie vraag 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen


@Master-Magic  schreef:

@StefaanH idd het kan nuttig zijn voor anderen, maar voor mij heeft het geen nut gehad voor m'n probleem op te lossen want na 4 uur begonnen de problemen weer, dus het is iets wat niet aan de asus ligt maar ergens bij telenet ofzo, de asus krijgt een ander ip adres dan het ip adres dat op de telenet modem wordt gegeven, het moet dan ergens anders gezocht worden.


Volgens mij is jouw probleem niet opgelost.

Het is niet normaal dat je interen netwerk een IP adres krijgt in de range 192.168.0.xxx

 

  1. In het geval de bridge niet werkt:
    1. jouw Telenet modem zal een IP geven aan de Asus in de reeks 192.168.0.xxx (= de WAN poort van de Asus)
    2. jouw intern netwerk zal IP adressen krijgen van de Asus (vb 192.168.1.xxx)
    3. in "Mijn Telenet" zal je de Asus zien bij Verbonden gebruikers met zijn WAN IP (192.168.0.xxx)
    4. Je hebt nu "dubbele NAT" (router achter router).
  2. In het geval de bridge wel werkt:
    1. de Asus zal een extern IPv4 adres krijgen (niet van de modem, maar rechtstreeks van Telenet via de bridge).
    2. jouw intern netwerk zal IP adressen krijgen van de Asus (vb 192.168.1.xxx).
    3. in "Mijn Telenet" zal je de Asus wel zien bij Verbonden gebruikers, maar alleen met zijn IPv6 adres.
    4. Nu heb je géén dubbele NAT, maar een volledig gescheiden netwerk.

@Master-Magic  schreef:

het moet dan ergens anders gezocht worden.

maar waar hé.


Ik denk dat jouw Asus ook de range 192.168.0.xxx gebruikt voor zijn intern netwerk. Beide routers mogen niet hetzelfde netwerk gebruiken.

Je zal dus

  1. ofwel de aanpassing moeten doe op de HGW (een ander netwerk dan 192.168.0.xxx).
  2. ofwel de aanpassing moeten doe op de Asus (een ander netwerk dan 192.168.0.xxx).

Persoonlijk zou ik:

  1. het netwerk van de Telenet HGW niet wijzigen (dat is standard 192.168.0.xxx), tenzij je daar een zeer gegronde reden voor hebt.
  2. de Asus instellen op 192.168.1.1 (standard meestal gebruikt op Asus routers).
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@flip1953 ok dat kan het zijn misschien, heb beide op 192.168.0.xx gezet waarbij de asus 192.168.0.2 van gemaakt heeft en een verschillend ip krijgt dan de Telenet router en als ik dan bv op de site ga van watismijnip dan zie ik het ip adres dat m’n asus krijgt, dus zover zal het wel in orde zijn denk ik dan, of denk ik toch verkeerd ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@Master-Magic : stap voor stap, wil je (ja/nee) 2 maal NAT (zoals @flip1953 uitlegt) ?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen


@Master-Magic  schreef:

@flip1953 ok dat kan het zijn misschien, heb beide op 192.168.0.xx gezet waarbij de asus 192.168.0.2 van gemaakt heeft en een verschillend ip krijgt dan de Telenet router en als ik dan bv op de site ga van watismijnip dan zie ik het ip adres dat m’n asus krijgt, dus zover zal het wel in orde zijn denk ik dan, of denk ik toch verkeerd ???


Theoretisch kan het werken met beide routers in hetzelfde subnet, gezien het 2 verschillende netwerken zijn (via de MAC bridge).

Maar toch zou ik het afraden, om alle conflicten te vermijden.

Dus zoals ik hierboven schreef: de CV8560E op 192.168.0.1 en de Asus op 192.168.1.1

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@flip1953 nu de asus ingesteld op 192.168.1.1 en die begint vanaf 192.168.1.2 ip adressen uit te delen aan de apparaten, het ip adres dat ik kreeg van de telenet modem is dezelfde gebleven op de asus, dus dat is geen probleem, we gaan het eens een paar uur aankijken of het nog altijd uitvalt de verbinding, de google nest veranderd al niet sinds ik thuis ben van foto's, dus is iets bizar ook, heeft nochtans een ander ip adres gekregen in de range van wat er nu instaat.

ga hem eens manueel herstarten want al die problemen sinds kort, mag eens goed werken vanaf nu, nu dat alles normaal goed staat.

enig probleem, mag nu weer alles van de nas herinscannen in kodi 😛 

zo blijven we bezig, maar zal normaal gezien de laatste keer zijn (hoop ik).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@Master-Magicvoor alle duidelijkheid; de WAN poort van je Asus krijgt bij gebruik van MAC-passthrough/bridging zijn publieke IP adres niet van de HGW. De HGW geeft het enkel maar door. Het adres zelf wordt uitgereikt door een achterliggende DHCP server binnen het Telenet netwerk.

 

Als je voor deze oplossing kiest dien je al je netwerk apparatuur (met uitzondering van de digibox) achter de Asus router aan te sluiten. Ze zullen dan allemaal een 192.168.1.x adres ontvangen / of vast ingesteld moeten hebben.

Je kunt vanaf je interne netwerk niet met apparatuur communiceren die aangesloten is op het 192.168.0.x netwerk, direkt verbonden aan de HGW.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.