24796
netweters
|
152755
antwoorden
|
20735
vragen
|
Beste,
Na vele uren info te winnen op de netweters, aanpassingen te doen en opnieuw instellen van de toestellen ben ik vandaag ten einde met m’n raad.
Het probleem dat ik voor heb is als volgt:
in onze nieuwbouw woning hebben wij alles voorzien voor internet via UTP kabels aangezien de F@ST3896LG-TN binnenkomt en in de kelder staat. (De wifi geraakt niet tot het 1ste/2de verdiep) hierop is een unmanaged switch op aangesloten met 16 poorten die alles door verbindt van de UTP kabels in elke kamer.
op de modem van Telenet heb ik niets van aanpassingen gedaan buiten het wifi signaal uit gezet en DMZ instellen op het statisch ip dat ik router 1 van Asus gegeven heb (wan poort).
Asus router 1 zendt op het LAN netwerk 192.168.50.1 waarvan Telenet standaard 192.168.0.1 is.
Momenteel is de setup:
modem Telenet (LAN 1) -> Asus router 1 op WAN (met statisch IP: 192.168.0.20, subnetmask 255.255.255.0 DNS hetzelfde als
de Telenet modem, LAN dat ie uitzend standaard van Asus is 192.168.50.1)
Achter router 1 wordt de unmanaged switch aangesloten zodat deze de IP’s zou verdelen.
hierop zijn er vervolgens nog 3 routers aangesloten via de AiMesh modus van Asus. (Allemaal verbonden via UTPs)
Nu begrijp ik dat m’n Asus router ook DHCP aan heeft staan en dit voor vele fouten bezorgt daarmee de DMZ.
alles werkt voor enkele dagen of een dag en daarna begint het, alles gaat in storing, niets werkt en ik niets meer kan verbinden.
ik heb de setup al aangepast zodat Asus router 1 de hoofd AP is, aangezien de 3 andere op AiMesh gekoppeld worden. Zelfs dit werkt na enkele dag(en) niet meer.
ik heb volgende setups allemaal geprobeerd:
telenet modem LAN 1 -> router Asus 1 in AP stand op WAN (als ook geprobeerd op LAN 1) -> unmanaged switch -> Asus router 2 als AiMesh knooppunt / AP stand ingesteld aangesloten op WAN poort als ook op LAN en zo verder tot router 4.
Ik heb alles al geprobeerd met statische IP’s te geven, alsook automatisch te verkrijgen van Telenet, routers allemaal in AP stand, routers vast IP te geven, …
maar na enkele dag(en) kom ik weer op hetzelfde probleem dat er iets in storing gaat waardoor heel m’n systeem niet meer wilt werken. Telenet modem enkele x fabrieksinstellingen gezet, instelling hiervan enkel Wifi uit (DMZ niet aangeweest)
ik heb nog verschillende setups geprobeerd maar dan moet ik nog lang typen om dit allemaal uit te leggen.
M’n setup moet niets speciaals zijn, dit mag via routerstand of AP stand zijn, ik wil gewoon graag de routers verbinden via ethernet aangezien dit er allemaal voor voorzien is zodat de wifi dekking overal goed is in de woning.
weet er toevallig iemand hier raadt mee wat ik kan doen in de instellingen van de router(s) zodat alles werkt. En wil liefst deze toestellen houden aangezien deze vrij recent aangekocht zijn. En ik het dan gek zou vinden de APs van Telenet te nemen waarvoor ik elke maand nog eens extra voor moet betalen.
Wij hebben ook het abonnement OneUp.
het gaat over volgende producten:
1x Asus AX5400
2 x Asus Zenwifi XD6
1x Asus Zenwifi XD6s
Persoonlijk zou ik mijn setup vereenvoudigen en afstappen van dmz en dhcp issues enzenz.
Bij Telenet is er vandaag 1 modem (CV8560E) die support heeft voor eigen router erachter. Op deze modem stel je "bridging" in, wat eigenlijk MacPassthrough is voor IPv4 en routing voor IPv6 (maar dit terzijde). Op deze manier kan je je eigen router erachter zetten via ethernet en die is dan vandaf dat ogenblik de layer 3 in je netwerk, en dus verantwoordelijk voor functies (nat, firewall,...) voor zowel IPv4 als IPv6. Dus geen nood aan DMZ en toestanden, gewoon de eigen router als ... router gebruiken. Daarachter zet je dan zelf eigen APs, switches, .... Aan de wan zijde van die eigen router doe je dhcpv4 en v6 voor alle IP-info, dns enz
Wifi van de modem uitschakelen zal ook niet moeten dan, want die heeft geen wifi.
Alternatief voor CV8560E met eigen router kan je ook een eigen modem (met ingebouwde of aparte router afhankelijk van eigen wensen) nemen. Natuurlijk verschuift de eigen "verantwoordelijkheid" dan verder van het router gedeelte naar de modem.
eigen modem/router kan uiteraard ook sedert nov 2024.
Zie niet direct het nut ervan, want de router is er al, gaat enkel vooral extra kost geven :-), maar kan zeker
De Asus AX5400 die ik momenteel bezit kan ik bij WAN -> DHCP instellingen Mac Clone instellen.
is dit hetzelfde principe? Aangezien ik al eens geluisterd heb bij een Telenet verdeler voor de CV8560E en deze niet voor particulieren zijn? Ook maar wat ze tegen mij zeggen.
De TS adviseren om over te stappen naar de E-router i.p.v de F(a)st modem met uitgeschakelde WiFi heeft volgens mij ook geen zin, gezien zijn "probleem" niets te maken heeft met de Telenet modem/router. Het enige verschil tussen de F(a)st modem en de CV8560E is dat zijn Asus "router 1" op zijn WAN poort dan een publiek IPv4 adres zal krijgen i.p.v. 192.168.0.x
Maar daar zit zijn probleem niet denk ik.
Hij moet eerst zijn Asus Mesh set-up in orde krijgen, dan kan hij nog altijd overgaan naar een modem+bridge oplossing (indien publiek IPv4 gewenst is?
enkel de CV8560E kan, alleszins voor zover ik weet, vandaag die MAC bridge doen bij Telenet.
Het is geen must, zeg ook niet dat het probleem daar zit, maar gezien struggles op meerdere fronten, lijkt me dat de eenvoudigere manier. of je die device in de shop dan kan krijgen of niet weet ik niet, dacht dat je er wel moest naar vragen.
Dan heb je 1 subnet achter je router, nu heeft die switch misschien zelfde subnet als management IP van een switch ergens met conflict tot gevolg, ARP issues, en noem maar op, geen idee allemaal, maar suggestie is gewoon de setup simpeler te maken.
Als de modem in bridged mode staat en er dingen scheef lopen op IP, dan zit het aan de Asus en nergens in een of andere vreemde combo.
Keep it simple als approach, maar kan zeker ook anders werken, geen twijfel daarover
@Zapke schreef:De Asus AX5400 die ik momenteel bezit kan ik bij WAN -> DHCP instellingen Mac Clone instellen.
is dit hetzelfde principe? Aangezien ik al eens geluisterd heb bij een Telenet verdeler voor de CV8560E en deze niet voor particulieren zijn? Ook maar wat ze tegen mij zeggen.
Dit is een leugen; gewoon een winkel die je niet wil helpen, omdat ze er niets aan verdienen. Ik heb zelf een mail gestuurd naar 3 Auva winkels om te vragen of ze een CV8560E beschikbaar hadden. Eén winkel gaf aan dat die enkel voor business klanten zouden zijn, maar de andere twee gaven aan dat er geen probleem was en dat ze die sowieso op voorraad hadden. Dus ofwel betrap je die verdeler op zijn leugen, ofwel ga je gewoon naar een andere Telenet winkel.
Die MAC clone kan je vergeten. Als je een CV8560E hebt en die is geactiveerd, dan krijg je via Mijn Telenet een optie om bridging in te stellen op de modem. Het makkelijkste is je router verbinden en dan via Mijn Telenet kijken naar verbonden toestellen. Het MAC adres dat je daar ziet vul je in onder bridging.
Je kan ook je router gebruiken met je huidige router, maar dat geeft mogelijk problemen, omdat je met een dubbele NAT zit. Ik heb zelf lang zo gewerkt tot ik op een probleem botste wat te wijten was aan die dubbele NAT. Voor mij was de CV8560E de oplossing.
@BandR schreef:enkel de CV8560E kan, alleszins voor zover ik weet, vandaag die MAC bridge doen bij Telenet.
Voorlopig. Als ik me niet vergis, dan is hier een tijd geleden aangekondigd dat het in de toekomst ook mogelijk zou zijn met de F@ST3896LG-TN, maar daar werd toen geen datum opgeplakt.
Mij is het eigenlijk gelijk hoe de routers zijn ingesteld momenteel aangezien ik al zoveel geprobeerd heb.
Wat ik vooral nu wil hebben is dat alles blijft werken, in router modus of AP. Enkel krijg ik het niet voor mekaar.
Momenteel is de Telenet Fast modem op LAN 1 verbonden met mijn Asus router 1 op de WAN zijde (deze heeft een statisch IP, 192.168.0.20 en ik geef door op LAN 192.168.50.1 standaard van Asus) de wifi van de fast modem staat uit, enkel bij DMZ heb ik momenteel het IP adres gegeven dat de Telenet modem me gaf dus niet het statisch IP en heb ik op de Asus router het Mac adres ‘gecloned’ van de Telenet modem.
nu weet ik niet of ik het statisch IP beter kan in geven of helemaal dit niet doen? Daarna is op LAN 1 van de Asus router de switch op aangesloten en zijn volgende routers gekoppeld via wifi doormiddel van AiMesh/AP. Omdat ik niet zeker weet wat het weer allemaal gaat doen als ik de ethernet kabel (op WAN of LAN sluit van Asus router 2 en 3,…)