|
26.311
netweters
|
163.598
antwoorden
|
|
21.976
vragen
|
Hi,
vraagje.
Ik heb sinds een week ongeveer geen werkende IPV6 verbinding meer. IPV4 nog wel
Ik heb niets gewjizigd aan m'n netwerk.
Dit is iets dat je niet meteen merkt tenzij je er mee bezig bent 🙂
Ik heb een CV8560E modem die in bridging staat, en OPNSense als firewall/dhcp/.... .
Ik gebruik de standaard settings hiervoor:
Interfaces > WAN
IPv6-configurationtype: DHCP6
DHCPv6 Prefix Delegation size: 57 (en niet 60 zoals vroeger)
IPv6-prefix hint : enabled
Block Bogon-networks -> off
Interfaces > LAN
IPv6-configuratietype: Track-interface
track IPv6-interface: WAN
track IPv6 Previx-ID: 0
Ik krijg wel een IPV6 adres maar het werkt voor geen meter. Niet met de DNS-servers van telenet, maar ook niet met die van cloudflare die ik normaliter gebruik.
Ook al mijn laptop en andere pc rechtsreeks aan de modem gehangen, zelfde probleem, dus ik denk niet dat het aan mijn setup ligt.
Modem en firewall al meermaals van de stroom gehaald en herstart -> no go.
Ik zag hier een gelijkaardig probleem, maar aangezien dat zichzelf heeft opgelost en dat van mij niet ....
Eenvoudigste manier om dit te checken is via https://test-ipv6.com/ of https://ipv6test.google.com/
Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel:IPV6 problemen ?
Thanks, goede suggestie, maar dat had ik al geprobeerd, meermaals zelfs, maar zonder resultaat.
Originele vraag geupdate met deze info.
Je bent zeker niet de enige en het probleem ligt 100% bij Telenet.
Al een paar maanden is IPv6 en eigen router met bridge mode onstabiel (tenminste met de CV8560E)
Een reboot van de modem lost het probleem meestal op, maar is natuurlijk geen permanente oplossing.
Het rare is dat DHCPv6 en prefix delegation blijft werken, maar een ping of traceroute faalt na de eerste hop na de eigen router:
root@OpenWrt:~# ping -6 2001:4860:4860::8888
PING 2001:4860:4860::8888 (2001:4860:4860::8888): 56 data bytes
^C
--- 2001:4860:4860::8888 ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss
root@OpenWrt:~# traceroute 2001:4860:4860::8888
traceroute to 2001:4860:4860::8888 (2001:4860:4860::8888), 30 hops max, 72 byte packets
1 2a02-1811-a40e-xxxx-.ip6.access.telenet.be (2a02:1811:a40e:xxx:) 4.595 ms 1.830 ms 2.323 ms
2 * -> geen antwoord
@Suzy is dit probleem al bekend bij ANTS/engineering?
@Ex-Netweter dit probleem was er 3 jaar geleden ook al toen ik met eigen router en bridge dit niet kon stabiel houden, dat dit al zolang een probleem is zegt genoeg denk ik.
@Ex-Netweter schreef:Je bent zeker niet de enige en het probleem ligt 100% bij Telenet.
Al een paar maanden is IPv6 en eigen router met bridge mode onstabiel (tenminste met de CV8560E)Een reboot van de modem lost het probleem meestal op, maar is natuurlijk geen permanente oplossing.
Het rare is dat DHCPv6 en prefix delegation blijft werken, maar een ping of traceroute faalt na de eerste hop na de eigen router
Zoals je wellicht weet heeft de bridge functie alleen impact op IPv4. Voor IPv6 blijf je via de Telenet router gaan!
Gezien een /56 netwerk maar twee /57 subnetten bevat, wordt:
Als je IPv6 problemen hebt, moet het probleem zich dus bevinden in de Telenet modem zelf, die niet correct zijn router functie vervult....
Zou dit probleem alleen voorkomen met de CV8560E?
Gezien nu ook de Fast 360 modem de bridge functie ondersteunt, is een wissel naar de Fast 360 modem misschien een optie?
Misschien, ik had graag een officieel antwoord gekregen van Telenet eerst.
Ik vind het nog altijd heel jammer dat ze mijn Docsis 3.0 modem niet meer wilden activeren bij een verhuis.
@Ex-Netweter daar dit een gebruikersforum is door en voor klanten zal je hier geen officiële melding krijgen als er maar 1 persoon dit meld deze week bv.
aan de telefoon zijn de personen daar ook niet allemaal op de hoogte van de problemen zoals dit omdat Telenet niet echt ondersteuning bied op een eigen router gebruiken, dit gaat maar tot hun eigen materiaal.
Allen,
bedankt voor de feedback. Sinds gisteren, na 3 weken niet gewerkt te hebben, en toch zeker 8x modem te hebben offline gebracht en weer opgestart, werkt het weer.
EINDELIJK terug IPV6. Het lastige is dat er zo gewoon af entoe toe dingen niet goed lijken te werken, terwijl ik toch wat werk heb gestoken in een stabiel en always-online netwerk.
Case closed zou ik het idd niet noemen, hier is iets softwarematig mis in die modems ...
Ik heb van tijd tot tijd ook last van dit probleem. Ik stel het meestal zeer snel vast, omdat Thunderbird er veel langer over doet om emails op te halen of te versturen. Die probeert eerst IPv6 te gebruiken.
Normaal helpt het om de Telenet modem te herstarten, en daarna mijn eigen router (UDMP), of op de WAN even DHCPv6 uit en terug aan te schakelen. Onderbrekingen van meerdere weken heb ik nog nooit gehad.
Hallo.
Ik heb een terugkerend IPv6-probleem (via wifi).
Ik heb dit al twee of drie keer gemeld via de Telenet-chat, en elke keer meldt hij het probleem aan de technische afdeling..
Diezelfde avond, rond middernacht, start iemand van Telenet mijn modem op afstand opnieuw op. De modem blijft dan ongeveer twee uur knipperen en zoekt.
Als het knipperen stopt, heb ik weer IPv6!
Maar als ik de pech heb mijn modem om een andere reden uit en weer aan te zetten, verlies ik mijn IPv6-verbinding weer!
(Ik ben de Franstalige persoon uit de link die u hebt verstrekt.)
Samenvattend:
Elke keer dat ik mijn modem uit- en weer aanzet, verlies ik mijn IPv6-verbinding en moet ik Telenet bellen om deze te laten herstellen!
Modem : CH8568LG
Mijn modem staat altijd aan, maar het probleem is: als ik het reset, verlies ik IPv6. Gisteren had ik nog IPv6, maar het internet was wat traag. Ik heb het modem opnieuw opgestart, en direct daarna was ik IPv6 kwijt!
Ik heb de modem gratis vervangen door het F@st model en we zullen zien of IPv6 nu stabiel blijft.
Kleine aanpassing moeten doen in Mijn Telenet; IPv6 firewall uitgezet omdat icmpv6 echos werden gefilterd