Beantwoorden
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Mijn setup:


CV8560E | e-router, mac bridging => Archer C3150 v2 | TP-Link router => TL-SG2008P 1.0 | TP-Link switch, vlan id 2 => Asus Aimesh

 

Na de uitrol van de nieuwe e-router firmware op maandag 15 februari is mijn OnePlus 8 Pro het enige toestel dat IPv6 problemen ervaart. (IPv6 op o.a. onze iPhone, Samsung S9, MacBook Air en Asus laptop werkt prima.)

 

Zodra mijn OnePlus verbinding maakt met het wifi netwerk is er aanvankelijk sprake van IPv6 connectiviteit. Zowel de verschillende IPv6 testsites als de app Network Analyzer Pro bevestigen dit.

 

Deze IPv6 connectiviteit op mijn OnePlus is echter van korte duur. Na een aantal minuten valt ze steeds weg.

 

Zie volgende screenshots die ik heb genomen van de app Network Analyzer Pro. Hetgeen me wel opvalt is dat wanneer mijn Oneplus IPv6 connectiviteit heeft, er bij "DNS Server IPv6" N/A te lezen valt.

Enig idee?

 

PS Toen ik gebruik maakte van de modem only had ik dit probleem niet.

 

Screenshot_20210311-215601.jpg

 

Screenshot_20210311-215922.jpg

61 reacties

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Update

 

Hoewel het aanzetten van IGMP Snooping op mijn Asus Aimesh duidelijk een oplossing biedt, kan ik jullie meedelen dat deze oplossing enigszins van korte duur is. Het is te zeggen, na een aantal uren de OnePlus niet gebruikt te hebben is de IPv6 terug verdwenen. Ik kwam telkens tot deze vaststelling toen ik 's morgens opstond.

 

Daarnet heb ik eens de wifi op mijn TP-Link geactiveerd. Hoewel de instellingen op deze router precies dezelfde zijn als toen ik met een modem only werkte, verliest de OnePlus na verloop van tijd nu ook zijn IPv6. Ook valt er ingeval een IPv6 verbinding eveneens bij DNS Server IPv6, in de app Network Analyzer Pro, N/A te lezen.

 

Wat betreft mijn OnePlus' softwareversie, zodra er een nieuwe is doe ik telkens een volledige upgrade en geen incrementele:

 

https://www.oneplus.com/be_nl/support/softwareupgrade/details?code=PM1587123976090

 

Hopelijk brengt een nieuwe build weldra soelaas.

0 Likes

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Voor de geïnteresseerden, hierbij de emulator van mijn TP-Link router:

 

https://emulator.tp-link.com/C3150_emulator_v2/index.htm

 

Nu, ik denk er wel over na een nieuwe router aan te schaffen want de laatste firmware update dateert al van ... 2017-09-27.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter 

Misschien, indien mogelijk, toch eens sniffen om te zien welke devices welke v6 link-local paketten sturen. Ook, *als* 1+8Pro v6 probleem zich voordoet, neemt v4 dan (ja/nee) over?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter of ga eens met je OP naar familie/vrienden en test daar even met IPv6 op hun Wifi.

Misschien ligt het wel puur aan je OP met de huidige firmware.

 

Nu ben je maar wat aan ‘t raden zonder echt in een richting te denken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

@Ex-Netweter of ga eens met je OP naar familie/vrienden en test daar even met IPv6 op hun Wifi.

Misschien ligt het wel puur aan je OP met de huidige firmware.

 

Nu ben je maar wat aan ‘t raden zonder echt in een richting te denken.


Zie mijn bericht d.d. 12-03-2021 16:18. Daarin meld ik o.a. dat mijn OnePlus geen problemen heeft wanneer die verbonden is met het wifi netwerk van mijn moeder.

 

In datzelfde bericht staan enkele andere scenario's. Het enige scenario dat problemen geeft is het scenario waarin ik gewag maak van mac bridging; mijn huidige setup dus.

 

Ik heb van jullie inmiddels geleerd dat mac bridging helemaal niets te maken heeft met IPv6 maar wou met het vermelden ervan jullie te kennen geven dat deze fysieke verbinding (lan/wan) en bijhorende instelling (wan mac address tp-link) iets vreemds teweegbrengt op mijn OnePlus 8 Pro, wanneer het gaat om IPv6. Leek zijnde, is dat hetgeen mij opvalt.

Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

@Ex-Netweter 

Misschien, indien mogelijk, toch eens sniffen om te zien welke devices welke v6 link-local paketten sturen.


Goh, @NofanTasi , nu overschat je me zulle.

 


@NofanTasi  schreef:

@Ex-Netweter 

Ook, *als* 1+8Pro v6 probleem zich voordoet, neemt v4 dan (ja/nee) over?


Yep, IPv4 neemt het steeds netjes over.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Ken je iemand in je omgeving die misschien ook mac-bridging gebruikt, maar met een ander type router en access-point er achter? Zou interessant zijn om te zien of het dan ook problemen geeft.

Ik heb zelf een UDM-Pro router in gebruik, met daaraan verbonden een aantal Unifi AP's. Ik heb verschillende laptops, GSM's, tablets en andere wifi clients verbonden die alle zonder problemen met IPv6 werken. Tot voor kort had ik een FB4040 router, en daarmee werkte ook alles goed. Een OP8 heb ik niet.

 

Ik heb wel nog een oude OP2 liggen, met Android 6.0.1. Deze heb ik juist terug eens ingeschakeld, en deze krijgt keurig IPv6 via wifi. Ik zal deze even laten liggen, en zien of IPv6 behouden blijft.

 

Laat anders even weten in welke regio je woont, als je niemand weet. Misschien kan iemand zich aanbieden. Als het in mijn regio is (Brussel noordrand) mag je gerust eens voorbij komen. Voor het huis is het wifi signaal nog sterk genoeg, dus Corona proof geen probleem. We hoeven geen contact te hebben. Je hebt enkel even het password van het wifi guestnet nodig.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Arnie  schreef:

 

Laat anders even de regio wonen waar je woont, als je niemand weet. Misschien kan iemand zich aanbieden. Als het in mijn regio is (Brussel noordrand) mag je gerust eens voorbij komen. Voor het huis is het wifi signaal nog sterk genoeg, dus Corona proof geen probleem. We hoeven geen contact te hebben. Je hebt enkel even het password van het wifi guestnet nodig.


Heel chic van je @Arnie , maar ik woon in hartje Oostende.


@Arnie  schreef:

Ken je iemand in je omgeving die misschien ook mac-bridging gebruikt, maar met een ander type router en access-point er achter? Zou interessant zijn om te zien of het dan ook problemen geeft.


Nee, jullie - De Netweters - zijn mijn toeverlaat.

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

Nu, ik denk er wel over na een nieuwe router aan te schaffen want de laatste firmware update dateert al van ... 2017-09-27.


Knoop doorgehakt. De TP-Link router zal ik eerstdaags vervangen door de Netgear BR200. Is alvast besteld.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Hopelijk lost de nieuwe router het probleem op, alhoewel we natuurlijk nog altijd niet juist weten waar het probleem zich bevindt.

Mijn oude OP2 werkt nog steeds goed en behoudt zijn IPv6 connectiviteit via wifi.

Natuurlijk geen perfecte referentie, maar het beste wat ik vinden kon in een poging het probleem te reproduceren.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Nog een kleine opmerking, een time-line gok, en vraag, eigenlijk..., de OnePlus 8 Pro en CV8560E (E-router) upgrades zijn, op een paar dagen na, ongeveer tegelijk gebeurd. Zou er een correlatie zijn met het probleem? Ook, exact wanneer is je modem-only door router vervangen (want ergens zeg je "OnePlus heeft het probleem sinds ik mijn modem only vaarwel heb gezegd")? En, was de OnePlus 8 Pro een major Android upgrade (10 naar 11)? Of was het een minor (monthly Google security) upgrade (11 naar 11). Indien major dan kan er misschien een Oneplus 8 Pro Android 11 kinderziekte (bug) in zitten die ongeveer tegelijk met de CV8560E (E-router) upgrade de kop bovenstak. Een 11->11 downgrade kan je eventueel overwegen, maar een downgrade 11->10 liever niet. Je kan zelfs ook identiek dezelfde Android op andere A of B partitie slot zetten en vergelijken (moest er iets met huidig slot mis zijn) maar dat is misschien iets te ver gezocht. Dat alles gezegd, noch op XDA, noch op OnePlus forum voor jouw Oneplus 8 Pro vind ik recente klachten over IPv6. fwiw: ik heb een (rooted, maar dat doet er niet toe) stock OnePlus 8T en modem-only CV7160E en geen dergelijke IPv6 issue (ook niet met OnePlus 5T maar die draait (rooted) PixelExperience). De OnePlus 8T kwam bij release met Android 11. Nogmaals, dit is enkel hardop denken, geen systematische poging tot oplossing. Ik vraag me verder af of er geen andere Netweters zijn met een standaard OnePlus 8 Pro en een standaard CV8560E (E-router), al dan niet met eigen-router er achter.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

Nog een kleine opmerking, een time-line gok, en vraag, eigenlijk..., de OnePlus 8 Pro en CV8560E (E-router) upgrades zijn, op een paar dagen na, ongeveer tegelijk gebeurd. Zou er een correlatie zijn met het probleem? Ook, exact wanneer is je modem-only door router vervangen (want ergens zeg je "OnePlus heeft het probleem sinds ik mijn modem only vaarwel heb gezegd")? En, was de OnePlus 8 Pro een major Android upgrade (10 naar 11)? Of was het een minor (monthly Google security) upgrade (11 naar 11). Indien major dan kan er misschien een Oneplus 8 Pro Android 11 kinderziekte (bug) in zitten die ongeveer tegelijk met de CV8560E (E-router) upgrade de kop bovenstak. Een 11->11 downgrade kan je eventueel overwegen, maar een downgrade 11->10 liever niet. Je kan zelfs ook identiek dezelfde Android op andere A of B partitie slot zetten en vergelijken (moest er iets met huidig slot mis zijn) maar dat is misschien iets te ver gezocht. Dat alles gezegd, noch op XDA, noch op OnePlus forum voor jouw Oneplus 8 Pro vind ik recente klachten over IPv6. fwiw: ik heb een (rooted, maar dat doet er niet toe) stock OnePlus 8T en modem-only CV7160E en geen dergelijke IPv6 issue (ook niet met OnePlus 5T maar die draait (rooted) PixelExperience). De OnePlus 8T kwam bij release met Android 11. Nogmaals, dit is enkel hardop denken, geen systematische poging tot oplossing. Ik vraag me verder af of er geen andere Netweters zijn met een standaard OnePlus 8 Pro en een standaard CV8560E (E-router), al dan niet met eigen-router er achter.


Hoi @NofanTasi 

 

Medio januari tot nu zijn verschillende updates aan bod gekomen. In het bijzonder Aimesh en OnePlus, respectievelijk twee en een grote. De details weet ik jammer genoeg niet meer.

 

Wel kan ik je laten weten dat ik steeds kies voor full updates. Bijvoorbeeld, zodra er een update is voor Aimesh, installeer ik die eerst handmatig om vervolgens het toestel te hardresetten. Wat betreft smartphones doe ik vrijwel nooit aan incrementele updates, tenzij het niet anders kan. Daarenboven zet ik automatische updates steevast uit; al genoeg kopzorgen gehad die ik enkel met behulp van adb kon rechtzetten.

 

En ja, je hebt een groot punt. Te midden al die bijkomende variabelen, staar ik me sinds het gebruik ervan ietsje blind op de e-router; deze verkeerdelijk boeman bestempelende.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

De E-router is geen 'boeman'. Persoonlijk gok ik op een combinatie van hardware en software contributies in je netwerk (nodes en links) die samen het specifieke OnePlus 8 Pro IPv6 probleem opleveren. De OnePlus 8 Pro zal vermoedelijk deel uitmaken van die combinatie. Maar ik schat de kans dat de E-router er ook deel van uitmaakt voorlopig nog niet nul. Devices in een netwerk worden verondersteld samen, niet tegen, te werken. De OnePlus 8 Pro werkt ongetwijfeld samen in vele andere netwerken (anders zouden we er wereldwijd vele getuigenissen over horen), en, de OnePlus 8 Pro is dus wellicht ook geen 'boeman' (waarmee ik bedoel: een device dat de regels van de netwerking kunst aan zijn laars lapt).

Laat ons weten indien, wanneer en hoe het probleem evolueert (hopelijk naar oplossing toe).

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)

Dag allen

 

De Netgear BR200 was een domme keuze. Ik heb te snel willen handelen, mijn huiswerk allerminst gemaakt.

 

In een notendop, de instellingen van de Netgear BR200 zijn ontoereikend en, mja, na een aantal uur verloren al mijn toestellen - inclusief de OnePlus 8 Pro - hun IPv6. Norton meldde mijn enkele malen ARP Spoofing detected, en inzake de Aimesh verbinding wist de OnePlus meerdere malen Limited connectivity te melden.

 

Overigens, van @Arnie had ik begrepen dat deze router mogelijks eerder bestemd was voor DS-Lite.

 

Bon, de Netgear BR200 als vervanger van mijn TP-Link router: slecht idee.

 

Uiteindelijk heb ik een van mijn Aimesh nodes (rt-ac68u) losgekoppeld en ingesteld als router. Alles werkt perfect nu. Mijn OnePlus 8 Pro verliest de IPv6 niet meer en ik heb zo het gevoel dat de responstijd inzake het laden van websites enorm verbeterd is. Ik merk waarlijk een verschil, echt.

 

Kan het zijn dat het aanvullen/uitbreiden van Asus' ecosysteem de sleutel is, of is Telenet nogal kieskeurig als het neerkomt op je eigen router te gebruiken? Wellicht geen van beide maar toch spoken beide vragen in mijn bovenkamer.

 

PS Voor diegenen die het Grohe Sense verhaal hebben gevolgd, het verbinden lukt nog steeds niet maar blijkbaar ben ik niet de enige. Cynisch van me, maar enigszins een geruststelling.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.grohe.smarthome.watermanagement&hl=nl&gl=US&showAl...

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 OnePlus 8 Pro CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

 

Uiteindelijk heb ik een van mijn Aimesh nodes (rt-ac68u) losgekoppeld en ingesteld als router.


Slim, eenvoudig, en, helemaal niet ver gezocht. Proficiat en dank om ons je verhaal in detail te vertellen. Mij lijkt het, zoals reeds vermeld, dat nogal wat aparatuur 'te veel te goed' wil doen en dat er daardoor wel eens ergens een schakel onverhoopt los komt wanneer er bovenop ook nog eens veel van dergelijke aparatuur van verschillende vendors samen werkt. Dat is jammer, want het doet mensen besluiten: hou je bij een vendor en wellicht werkt dat beter. Het is deels de reden waarom ik zelf consistent vendor onafhankelijke open source firmware op aparatuur zet (of zelf de software maak met linux gentoo). Ik raad ook dat niemand aan want: zo kom je terecht bij de grootste gemene deler van functionaliteit (een GGD die minder groot is dan zijn naam doet vermoeden) en mis je wellicht handige, vendor specifieke, features. Maar, als troostprijs krijg je wel : stabiliteit.

{*niet* 'like'-en aub}