@Dirk_H schreef:
Men suggereert hem de volgende oplossing: modem, daarin de Deco x50, dan de switch, dan de kabels naar de verschillende verdiepingen en daar bekabeld de andere Deco x50 inpluggen. De eerste Deco, vóór de switch is dan de main Deco, de anderen de ondergeschikten. Zou dit werken?
Dat zal perfect werken. Bekabeld internet voorzien in alle kamers is een goede toekomstgerichte keuze!
Naar bepaalde punten (vb waar TV staat) zou ik zelfs opteren voor 2 netwerkkabels.
En zoals vorige posters reeds suggereerden: je eigen netwerk kunnen beheren is een pluspunt (maakt je minder afhankelijk van de beperkingen van de Telenet HGW), en hierbij is de beste keuze inderdaad de E-router (CV8560E met bridge functie).
@Dirk_H schreef:
Zijn Digicorder, sluit hij die best aan op de switch (dus na de eerste Deco), of beter rechtstreeks op de Telenet modem (bekabeld)? Er ligt ook een utp6 kabel van de plaats waar de modem komt naar de plaats waar de tv komt.
Een digicorder moet rechtsreeks op de modem aangesloten worden, een TV-Box moet niet, maar ik beide gevallen zou ik die toch rechtsreeks op de modem aansluiten, als je dan toch reeds de nodige bekabeling hebt voorzien.
Daarom is het belangrijk dat je op de TV-plaats 2 netwerkaansluitingen voorziet, dan kan je ook nog een smart-TV of andere netwerkapparten bedraad aansluiten op je eigen LAN.
En gezien het een nieuwbouw betreft, is het ten sterkste aan te raden om ook te kijken welke infrastructuur je nodig hebt voor een alternatieve provider (vb Proximus Fiber). Dan ben je niet gebonden aan één provider of technologie als je later wilt switchen
@BandR schreef:
Is altijd een keuze, AP of mesh kan allebei, maar a... als je overal een bekabelde verbinding hebt, gaat de meest efficiente oplossing gewoon APs zijn, want dan gebruik je de mesh in de oplossing helemaal niet, en dus beetje geld weggegooid. Je verbrandt daar dan ook nutteloos wat airtime mee.
Sorry voor mijn woorden, maar deze uitspraak is m.i. echt onzin.
Het woord "mesh" wordt nog altijd (verkeerd) geïnterpreteerd, als een opstelling met WiFi repeaters die via WFi met elkaar verbonden zijn.
In de huidige context is een mesh systeem gewoon één netwerk van WiFi access points die centraal gestuurd worden vanuit een mesh master. Op welke manier die punten met elkaar verbonden zijn (bedraad, via WiFi, via powerlines, via MoCa, ...) maakt geen verschil voor de werking: een mesh systeem gedraagt zich als één groot WiFi netwerk (in tegenstelling tot aparte AP's).
Het effciënts is natuurlijk bedraad verbonden, gezien je daarmee een groter bereik kan bestrijken.