Beantwoorden
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

Onze zoon is aan het bouwen en heeft op alle verdiepingen zelfs in meerdere kamers bekabeld internet voorzien. Nu zou hij hierop een mesh netwerk van tp-link willen aansluiten. De Deco eenheden zou hij dan op elk verdiep bekabeld kunnen aansluiten. Men suggereert hem de volgende oplossing: modem, daarin de Deco x50, dan de switch, dan de kabels naar de verschillende verdiepingen en daar bekabeld de andere Deco x50 inpluggen. De eerste Deco, vóór de switch is dan de main Deco, de anderen de ondergeschikten. Zou dit werken? Of zou hij beter werken met access points? Zijn Digicorder, sluit hij die best aan op de switch (dus na de eerste Deco), of beter rechtstreeks op de Telenet modem (bekabeld)? Er ligt ook een utp6 kabel van de plaats waar de modem komt naar de plaats waar de tv komt. Graag jullie visie! Alvast bedankt. 

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Mesh netwerk met Deco x50

15 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

Spreken we nog over de oudere digicorder en niet over de TV-box waarmee je in de cloud opneemt? Is dat dus de digicorder oudere versie dan zal je die rechtstreeks op de Telenet modem/router moeten aansluiten. Als je de modem/router van Telenet hebt waarmee je kan bridgen dan kan je bridgen naar je Deco50 router. die krijgt dan een een publiek IP adres en dat wordt dan het hart van je netwerk. Daarop sluit je dan je switch aan en op de switch kan je ook de verbinding maken naar de aansluitpunten op de kamers waarop eventueel een client Deco50 is aangesloten. Of je sluit je Deco50 clients draadloos aan als de Wifi verbinding tussen je Hoofd Deco goed is naar je client Deco's.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

Is altijd een keuze, AP of mesh kan allebei, maar  a... als  je overal een bekabelde verbinding hebt, gaat de meest efficiente oplossing gewoon APs zijn, want dan gebruik je de mesh in de oplossing helemaal niet, en dus beetje geld weggegooid.  Je verbrandt daar dan ook nutteloos wat airtime mee.  Maar ook plaats waar huis staat, ergens meer afgelegen of net densed env, gaat ook een invloed hebben.  Het verlies van airtime is minder erg als je bvb afegelegen woont, impact is dan kleiner wegens weinig concurrende netwerken.

Als je toch ergens geen bekabeling hebt is het een ander verhaal natuurlijk, dan kan je via mesh wel extenden uiteraard.

Geen idee of dat ondertussen verbeterd is, maar de Deco mesh installs nemen het niet altijd te nauw met sommige specs, zo gebruiken ze bvb vaak alle kanalen in 2,4GHz, en 40MHz in 2.4GHz voor betere backhaul, maar kan ook net omgekeerde effect hebben als je in densed env woont.  Mogelijks hebben we dat wel niet meer in huidige software, was alleszins begin vorig jaar aanwezig.

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

@Dirk_H De Deco X50 heeft al ingebouwde ethernet poorten, dus als je deze kan gebruiken moet je dat zeker doen. 

De setup dat je voorstelde is goed, alleen zou ik de kabels tussen de Deco en sateliet Deco direct voorzien, dus zonder switch. 

Dit geeft dan het minste problemen. Vermits er per sateliet toch poorten over zijn kan je daar dan (op de sateliet Deco) een switch hangen, die je dan kan gebruiken om toestellen op te hangen.

De backhaul is ethernet en zal dus even snel zijn dan op de router van Telenet. Met een switch tussen is dit ook zo maar dat raden ze af bij de leveranciers.

Zeker met managed switchen, waar je bijvoorbeeld nog onderverdelingen hebt met bijvoorbeeld  vlan's.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

De switch op de main Deco in router-modus (standaard instelling) is een goede opstelling afhankelijk van de plaats waar de main Deco staat.

Idealiter staat de main Deco centraal in de living (je zendt best centraal Wifi uit), maar dan heb je twee UTP-kabels nodig vanaf de Deco in de living, één naar de Telenet-modem (WAN) en een andere UTP-kabel naar de switch (LAN).

De Digicorder (de klassieke DC-AD2100, DC-AD2200,...) kan niet achter de main Deco staan als die in router-modus staat, tenzij je één netwerkpoort via de functie IPTV/VLAN toewijst aan de Digicorder. Met een nieuwe Telenet TV-box hoeft dat niet meer, die kan je ook in router-modus aansluiten.

In router-modus heb je zelf volledige controle over je thuisnetwerk, dit is de opstelling die ideaal is als je een Telenet CV8560E in bridge-mode configureert. Dan configureer je het MAC-adres van je main Deco in "Mijn Telenet" zodat die een publiek IP-adres krijgt.

Als je de Deco in access-point modus zet, hoef je je hersenen niet te gebruiken. Dan controleert de routerfunctie op de Telenet-modem je volledige thuisnetwerk en kan je alle apparatuur zonder nadenken op de switch of Telenet-modem aansluiten.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?


@Dirk_H  schreef:

Men suggereert hem de volgende oplossing: modem, daarin de Deco x50, dan de switch, dan de kabels naar de verschillende verdiepingen en daar bekabeld de andere Deco x50 inpluggen. De eerste Deco, vóór de switch is dan de main Deco, de anderen de ondergeschikten. Zou dit werken? 

Dat zal perfect werken. Bekabeld internet voorzien in alle kamers is een goede toekomstgerichte keuze!

Naar bepaalde punten (vb waar TV staat) zou ik zelfs opteren voor 2 netwerkkabels.

En zoals vorige posters reeds suggereerden: je eigen netwerk kunnen beheren is een pluspunt (maakt je minder afhankelijk van de beperkingen van de Telenet HGW), en hierbij is de beste keuze inderdaad de E-router (CV8560E met bridge functie).

 


@Dirk_H  schreef:

Zijn Digicorder, sluit hij die best aan op de switch (dus na de eerste Deco), of beter rechtstreeks op de Telenet modem (bekabeld)? Er ligt ook een utp6 kabel van de plaats waar de modem komt naar de plaats waar de tv komt.


Een digicorder moet rechtsreeks op de modem aangesloten worden, een TV-Box moet niet, maar ik beide gevallen zou ik die toch rechtsreeks op de modem aansluiten, als je dan toch reeds de nodige bekabeling hebt voorzien.

Daarom is het belangrijk dat je op de TV-plaats 2 netwerkaansluitingen voorziet, dan kan je ook nog een smart-TV of andere netwerkapparten bedraad aansluiten op je eigen LAN.

En gezien het een nieuwbouw betreft, is het ten sterkste aan te raden om ook te kijken welke infrastructuur je nodig hebt voor een alternatieve provider (vb Proximus Fiber). Dan ben je niet gebonden aan één provider of technologie als je later wilt switchen

 


@BandR  schreef:

Is altijd een keuze, AP of mesh kan allebei, maar  a... als  je overal een bekabelde verbinding hebt, gaat de meest efficiente oplossing gewoon APs zijn, want dan gebruik je de mesh in de oplossing helemaal niet, en dus beetje geld weggegooid.  Je verbrandt daar dan ook nutteloos wat airtime mee. 


Sorry voor mijn woorden, maar deze uitspraak is m.i. echt onzin.

Het woord "mesh" wordt nog altijd (verkeerd) geïnterpreteerd, als een opstelling met WiFi repeaters die via WFi met elkaar verbonden zijn.

In de huidige context is een mesh systeem gewoon één netwerk van WiFi access points die centraal gestuurd worden vanuit een mesh master. Op welke manier die punten met elkaar verbonden zijn (bedraad, via WiFi, via powerlines, via MoCa, ...) maakt geen verschil voor de werking: een mesh systeem gedraagt zich als één groot WiFi netwerk (in tegenstelling tot aparte AP's).

Het effciënts is natuurlijk bedraad verbonden, gezien je daarmee een groter bereik kan bestrijken. 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

U mag dat gerust onzin vinden.

Feit is: In een mesh netwerk worden hidden ssids gebruikt voor de mesh setup, zelfs als je alles bekabeld doet, dus op die manier gebruik je (nodeloos) airtime en er is maar 100% air he, dus de mesh tech is overhead als je alles bekabeld kan connecteren.  Dus een AP install is meer efficient, zowel voor jezelf als de buren.  Is bovendien ook goedkoper.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?


@flip1953  schreef:


Een digicorder moet rechtsreeks op de modem aangesloten worden, een TV-Box moet niet,

Met dit specifiek deel ben ik het niet eens. Een Digicorder of Digibox moet op het zelfde netwerk aangesloten zijn als de Telenet Modem. Dat wil niet zeggen dat er geen andere netwerkapparatuur mag tussen zitten. 

Er zijn volgens mij genoeg posts hier op De Netweters van mensen die met de juiste configuratie (IPTV optie en/of VLAN) een Digibox/corder aangesloten hebben op hun eigen routers.

Als het mesh systeem in AP-modus staat dan wordt het netwerk beheerd door de Telenet Modem en dan zou alles moeten werken.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?


@WG94  schreef:

@flip1953  schreef:
Een digicorder moet rechtsreeks op de modem aangesloten worden, een TV-Box moet niet,

Met dit specifiek deel ben ik het niet eens. Een Digicorder of Digibox moet op het zelfde netwerk aangesloten zijn als de Telenet Modem. Dat wil niet zeggen dat er geen andere netwerkapparatuur mag tussen zitten. 


Bedankt voor de correctie.

Je hebt gelijk, met "direct aangesloten" bedoelde ik eigenlijk dat deze "zichtbaar" moet zijn voor, en een IP adres moet krijgen van de Telenet modem ..

Via bridge (IPTV optie op sommige routers) en VLAN's kan je dat inderdaad simuleren ...

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

Het is inderdaad mogelijk. Maar ik ga aan de hand van de vraagstelling ervan uit dat de vraagsteller geen kaas heeft gegeten van dergelijke dingen. Indien wel zou het extreem raar zijn dat hij dergelijke vraag moet stellen.

Hou het simpel. Het is al moeilijk genoeg.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

Des te meer reden om het Mesh systeem in AP modus te zetten. Je moet iemand “die er geen kaas van gegeten heeft” niet opzadelen met de complexiteit van twee netwerken en dubbele NAT.

Daarnaast moet je ook rekening houden met anderen die mogelijk dit topic lezen in de toekomst. Incorrecte informatie zomaar laten staan omdat het "te moeilijk" is, kan alleen maar zorgen dat anderen fouten gaan maken. Niets mis met volledigheid...


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

Op zich is dat geen issue: de switch en modem staan toch naast elkaar, of ik de kabel dan insteek in de modem of in de switch is om het even.

Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?

Als,die decos in access point staan, dan moet ik er niet 1 voor de switch zetten, correct? Dan kan ik ze alle drie verdelen, correct? En zijn access points niet duurder dan zo een mesh systeem? Er werd me ook gezegd dat wanneer je van 1 verdiep naar een ander gaat, een access point zich niet vrijgeeft en dat je dan een zwakker signaal zou kunnen hebben dan op het AP dat op dat andere verdiep staan, of is dat larie? Mij werd dit aangepraat als argument voor een mesh systeem…

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?


@Dirk_H  schreef:

Als,die decos in access point staan, dan moet ik er niet 1 voor de switch zetten, correct? Dan kan ik ze alle drie verdelen, correct?


Je moet er sowieso eentje bedraad aansluiten, maar of dat nu rechtstreeks aan de modem of na een switch is; dat maakt weinig uit denk ik. Hoe dichter bij de modem (lees: met hoe minder andere apparaten op dezelfde ethernet kabel) hoe beter.

 

 


@Dirk_H  schreef:

En zijn access points niet duurder dan zo een mesh systeem? Er werd me ook gezegd dat wanneer je van 1 verdiep naar een ander gaat, een access point zich niet vrijgeeft en dat je dan een zwakker signaal zou kunnen hebben dan op het AP dat op dat andere verdiep staan, of is dat larie? Mij werd dit aangepraat als argument voor een mesh systeem…


AP-modus heeft op zich weinig te maken met klassieke Access Points. Dat is hoe TP-Link aangeeft dat je je bestaande netwerk wil uitbreiden ipv de eerste pod een router te laten zijn. Het blijft een Mesh-toestel.

Dat niet vrijgeven is eigenlijk een probleem van de toestellen (ik meen mij te herinneren dat Apple-toestellen daar vaak mee te kampen hebben) en kwam vooral voor als je access points van verschillende merken begon te combineren. Mesh systemen (en duurdere Access Points normaal ook wel) zouden daar beter mee om kunnen (denk ik); zij hebben systemen ingebouwd om de toestellen te doen overschakelen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan Mesh netwerk met Deco x50 op bekabeld netwerk?


@Dirk_H  schreef:

...Er werd me ook gezegd dat wanneer je van 1 verdiep naar een ander gaat, een access point zich niet vrijgeeft en dat je dan een zwakker signaal zou kunnen hebben dan op het AP dat op dat andere verdiep staan, of is dat larie? Mij werd dit aangepraat als argument voor een mesh systeem.


Met oudere toestellen kan je dat voorhebben. Waarschijnlijk enkel als de AP's aan een router hangen en niet aan dezelfde switch. Een router stuurt een signaal op een bepaalde lijn. Een (domme) switch stuurt het signaal naar alle lijnen.