|
25.923
netweters
|
160.845
antwoorden
|
|
21.653
vragen
|
Hallo,
Ik heb sinds kort een Telenet DC16 modem. Ik probeer de 5 GHz Wi-Fi op een vast kanaal (36) te zetten, maar de modem lijkt de instelling niet effectief toe te passen of wijkt telkens opnieuw uit, terwijl de webinterface blijft aangeven dat het kanaal nog steeds 36 is.
Situatie / netwerk
Wat ik al geprobeerd heb
netsh wlan show interfaces
Ik krijg bijvoorbeeld:
netsh wlan show interfaces
En dan zie ik:
Andere AP’s zijn sowieso uitgesloten
Om zeker te zijn dat dit niet van een andere access point komt:
Zelfs dan blijft het gedrag:
Vraag
Ik kan extra logs/screenshots plaatsen van:
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
@DriesDeRuyck schreef:Ik heb sinds kort een Telenet DC16 modem.
Oei, nog nooit gehoord van dat model.
@DriesDeRuyck schreef:Vraag
- Kan iemand bevestigen of de DC16 intern toch DFS/auto-kanaal gebruikt ook als je handmatig kanaal 36 instelt?
Het is inderdaad bevestigd dat de 360° modem (F@ST3896LG-TN) die instelling negeert, zie: F@ST3896LG-TN WiFi kanalen noch steeds niet instelbaar - De Netweters
Bedankt voor de bevestiging en de link!
Dat komt inderdaad overeen met wat ik hier zie.
Ook bij mij lijkt de DC16 / 360° modem de manueel ingestelde 5 GHz-kanalen te negeren en intern alsnog auto/DFS te gebruiken, terwijl de interface blijft aangeven dat het kanaal vast ingesteld is. Het is dus duidelijk een gekend en bevestigd gedrag.
Jammer wel dat Telenet voor meer geavanceerde gebruikers geen optie voorziet om dit gedrag effectief te overrulen en het kanaal écht vast te zetten. Dat zou voor bepaalde setups toch een duidelijke meerwaarde zijn.
Nogmaals bedankt voor de verduidelijking.
Dat klopt zeker!
Als IT’er weet ik idd ook dat een eigen router via bridge de meest volledige oplossing is. Ik ging er alleen eerst van uit dat dit gedrag mogelijk een bug of UI-inconsistentie was, eerder dan een bewuste beperking.
Het blijft wel jammer dat dit voor geavanceerdere setups meteen extra hardware en kosten vereist, terwijl een iets meer configureerbare modem dat had kunnen opvangen, zeker in vergelijking met oplossingen zoals UniFi of zelfs TP-Link waar die controle wel standaard voorzien is.
Fijn weekend nog!