24767
netweters
|
152540
antwoorden
|
20718
vragen
|
Al enkele maanden sukkelen wij met een abnormale D/U snelheid (85/15), waar die voorheen zeker OK waren: > 200/30. Problemen: TV: buffering, probeer het opnieuw enz.
One for 1 abbo. Tech 2x dit verleden jaar langsgekomen, vindt niets abnormaal. Wel (via WhatsApp) vernomen: Ik zie wat mindere signalen op je connectie.
Ettelijke contacten met Telenet, geen oplossing. Als IT'er alles volgens het boekje gedaan ... en nog veel meer.
Graag advies?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Kijk eens naar de verbinding tussen de CV8560e en uw router. Is de snelheid daar soms beperkt tot 100 Mb door een slecht contact.
Trek de stekkers eens uit en plaats ze terug of gebruik eens een andere kabel.
Voor alle zekerheid een nieuwe ethernet-kabel geplaatst (Modem->Router), geen enkele verbetering: zelfde resultaat.
WAN IPv4 en IPv6 + bridging nooit weggevallen, enkel sterk vertraagde U/D snelheden.
En hierbij een overzicht van de laatste 17 uren.
Uit jouw openingspost kunnen we niet uitmaken of je met een eigen router werkt?
Indien zo, welke snelheid krijg je als je een toestel rechtstreeks aansluit op de Telenet router?
@Emile51 schreef:One for 1 abbo. Tech 2x
ditverleden jaar langsgekomen, vindt niets abnormaal. Wel (via WhatsApp) vernomen: Ik zie wat mindere signalen op je connectie.
En kreeg de technieker dan wel de normale snelheden?
Inderdaad vergeten te vermelden, is een eigen router (Draytek 2927ac).
Snelheden gemeten rechtstreeks op de Telenet router, dus mijn router gebypassed. Idem, via Mijn Telenet -> snelheidstest. Ook nagegaan via een andere CV8560e, 10km verder, ook daar naar Mijn Telenet gegaan met hetzelfde resultaat.
Technieker, desgevraagd, antwoordde niet echt op de snelheden: ik vind niets abnormaals.
Als ik aanlog op Mijn Telenet, en van daaruit (Modem -> snelheidstest), een meting uitvoer (en dus mijn router bypass), is dat dan een correcte meting?
Die snelheidstest wordt gewoon uitgevoerd op je PC/smartphone. Is die verbonden met je router ipv de Telenet Modem dan is het antwoord nee.
Enkel via een kabel rechtstreeks in de modem zal je weten welke snelheid je modem haalt.
Probleem opgelost.
Hulp gekregen van een onderaannemer (via telefonische interventie), zeer bekwaam persoon.
Bleek dat mijn ethernetkabel (die in mijn bureau uitkomt) 2 m verlengd was via een RJ45 (female/female) koppelstuk, dat blijkbaar niet goed werkte (made in China?). Uitgemeten op de ethernetkabel zelf: voor en na deze adapter (met een kabeltester EazyLAN). Vervangen en terug ong. 240/20.
Tech beweerde wel dat, wanneer hij vanop afstand meet op de CV8560E, de downloadsnelheid +/- 280 Mbps is, vreemd.
Toch tevreden van Telenet en zeker van hun onderaannemer.
@Emile51 schreef:Bleek dat mijn ethernetkabel (die in mijn bureau uitkomt) 2 m verlengd was via een RJ45 (female/female) koppelstuk, dat blijkbaar niet goed werkte (made in China?).
Er wordt nogal vlug gezegd "made in China" als iets niet werkt.🤔
De meest voor de hand liggende reden dat een RJ45 koppelstukje niet werkt, is dat je het verkeerde koppelstuk genomen hebt.
Je moet dus het correcte koppelstuk gebruiken, en altijd de verbinding uitmeten met een netwerk kabeltester(dat kost nog geen 15€) .
Ethernet kent verschillende standaarden en snelheden.
Voor de oude 10 en 100 mbps snelheden heb je voldoende aan 4 aders (2 aderparen), die aangesloten zijn op de RJ45 pinnen 1,2,3 en 6.
Voor 1gbps snelheden zijn alle 8 de aders nodig.
Wellicht was je koppelstukje dus enkel maar 4 adering. Dat beperkt dan de snelheid naar max 100 Mbps, wat overeen lijkt te komen met de gemeten snelheid.
Hierom ook altijd het advies om in geval van snelheidsproblemen eerst eens rechtsreeks bekabeld aan het modem te testen.
Het probleem is opgelost en heeft geen geld gekost
Als na de modem is op kosten van de klant een kleine plastiek bakje was de boos doener
Bedankt om te delen andere mensen zullen ook zo iets hebben thuis je weet maar nooit is 85 euro gespaard