Beantwoorden
Emile51
Professional Weetjesweter
Topicwurm! Dag van de Chocolade Say what?! On a roll...

Mijn IPv6 adres wordt niet gedetecteerd? Modem: CV8560E

Ik krijg een IPv6 adres, via MAC bridging, op mijn router (Draytek 2927). IPv6 adressen zichtbaar zowel in Mijn Telenet als op de WAN kant van de router. 

Alles werkt zoals het moet.

Maar als ik een test doe (Test uw IPv6. (test-ipv6.com) krijg ik het antwoord : "Geen IPv6 adres gedetecteerd"

Is dit normaal?

Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: CV8560E - IPv6

0 Likes
18 reacties
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

In IPv6 heb je 2 stukken.

Je eigen router (als MAC bridging ok werkt) krijgt inderdaad een IPv6 adres, maar zal die ook krijgen zonder MAC bridging, want dan is die router gewoon een host op je LAN.

Dus je eigen router zal ook een IPv6 prefix moeten aanvragen om de hosts achter je router ook van IPv6 addressen te voorzien.  Zonder deze prefix is je LAN achter je eigen router niet v6-enabled.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Emile51  schreef:

Ik krijg een IPv6 adres, via MAC bridging, op mijn router (Draytek 2927). IPv6 adressen zichtbaar zowel in Mijn Telenet als op de WAN kant van de router. 

Via Mac Bridging krijgt jouw Draytek een publiek IPv4 adres (zonder Mac brige zou de Draytek een intern IPv4 adres gekregen hebben: 192.168.0.1xx).

Wat IPv6 betreft, heeft dit niets te maken met MAC bridging.

• via SLACC krijgt de WAN poort één IPv6 /64 adres (zoals ieder ander toestel die je zou aansluiten op de CV8560E).
  • via IPv6 PD (Prefix Delegation) krijgt jouw Draytek vanuit de CV8560E één IPv6 /57 prefix, waaruit deze dan IPv6 /64 adressen kan uitdelen aan de apparaten op jouw LAN.

@Emile51  schreef:

Alles werkt zoals het moet.

Maar als ik een test doe (Test uw IPv6. (test-ipv6.com) krijg ik het antwoord : "Geen IPv6 adres gedetecteerd"

Het werkt dus niet zoals het moet: alleen IPv4 werkt 🤔

Je moet in jouw Draytek IPv6 Prefix Delegation activeren, eventueel de lengte voor het LAN Prefix instellen op /57 ...

Op die manier krijgen jouw LAN toestellen ook een publiek IPv6 /64 adres toegewezen vanuit de Draytek.

Emile51

De LAN kant van mijn router krijgt wel degelijk een IPv6 adres, PD is ingeschakeld : /56.

0 Likes
Emile51

Gewijzigd naar /57, helaas geen verandering bij de IPv6 test.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Emile51 herstart de modem van telenet eens, dat kan soms helpen, is een bug die om de zoveel tijd terugkeert.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Emile51

Herstart uitgevoerd. IPv6 test nog steeds negatief.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Emile51 probeer dan ook eens met je eigen router eens te herstarten, 

heb dit probleem ook gehad met mijn modem van telenet en eigen router, na herstart van beide werkte het weer, 

dit is hier op het forum ook al paar keer gepost dit probleem.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
BandR
Professional Veelweter

in principe is de length niet belangrijk, ttz, length in prefix delegation is enkel een hint, geen verplichting, dus het is de "server" kant die de lengte kiest, in dit geval de CV8560E dus.

Kan geen kwaad die te zetten natuurlijk, maar kan in principe mag daar niets op falen, tenzij de IPv6 implementatie vd router dat zou vragen, maar is dat een non-perfecte implementatie, wat perfect kan natuurlijk.

Emile51

Nu ook de router herstart, IPv6 test nog steeds negatief.

@BandR : ik ken niet genoeg van IPv6, maar zie wel dat de router langs de WAN én LAN kant IPv6 adressen krijgt.

De Prefix Lenght eens niet ingesteld (wordt 0), maar dat verandert niets aan de test. 

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

En op je toestel (computer, smartphone, ...) zelf staat IPv6 aan en je krijgt een IPv6-adres in de prefix-range?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Emile51

Op de pc krijg ik inderdaad een IPv6 adres, FE80::44e3:7160:xxxx, terwijl de Draytek aangeeft (current IPv6 Address Table) dat er 4 IPv6 aanwezig zijn, alle met een verschillend Prefix Lenghth (0, 57, 64...) 

Standaard IPv6 gateway : blanco. Ingesteld: Use WAN DNS.

DNS servers : fec:0.0.0:ffff:xxxx, terwijl ingesteld is in de router : WAN DNS Server Only.

Geen internet, tenzij IPv4 terug ingeschakeld wordt op de netwerkkaart

0 Likes
BandR
Professional Veelweter

opgelet, een host krijgt altijd een IPv6 addr , ook aan de lan kant, zelfs zonder router, namelijk link local addres, start met fe80 vooraan.

Maar misschien eerst terug naar het begin:

werkt de mac bridge, ttz, krijg je een publiek IPv4 adres op de wan intf van je eigen router ?  want test gaat altijd ok zijn, ook met dubbele NAT

BandR
Professional Veelweter

de FE80 komt niet van uw router, is auto-generated door de host zelf.

Kan je een print doen van die info die je ziet op je router (je mag begin masken uiteraard, we hoeven je IP space niet in detail te weten)

prefix length 0 bestaat in C niet, 64 is default lengte met router advertissements en /57 is van een prefix, maar waar zie je die dan ?

kan je misschien ook eens een print toevoegen van de IPv6 info op een host achter je router, wat krijgt die precies ?

ken die router config niet, eens googled en die geeft bvb dit: How to assign an IPv6 address to LAN clients? | DrayTek staat die "server"aan in de config ?

Ik zie ook dat je DNS servers (tenzij typo) geen publieke v6 IPs zijn enzenz

Emile51

Bedankt @BandR !

Ik probeer jouw suggesties/vragen wat toe te passen maar moet hiervoor mijn Draytek geregeld heropstarten, en mijn vrouw is hier niet gelukkig mee (onderbrekingen Internet)!

Morgen verder.