Beantwoorden
Scartlex
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Besten

 

Enkele maanden geleden hebben we onze oude modem vervangen met deze 24*8 DOC 3 WIRELESS modem. Sindsdien heb ik problemen om verbinding te maken met mijn server in mijn garage. Als ik verbind met mijn server op hetzelfde netwerk (thuis dus) via het externe adres van mijn netwerk, crasht de modem en verlies ik toegang tot verschillende websites, exclusief Google, Telenet, en een paar anderen op al mijn toestellen. Na lange analyse ben ik nu tot het besluit gekomen dat dit probleem niet aan mijn server of andere toestellen ligt, maar hoogstwaarschijnlijk aan de modem.

 

Het probleem komt zich niet voor als ik verbind met mijn server via zijn intern adres, of als ik met de server verbind via het externe adres vanuit een ander netwerk. Het probleem stelt zich ook niet voor als ik verbind met de server voor een korte periode (zoals bijvoorbeeld de homepagina van mijn website bezoeken). Maar andere zaken (zoals bijvoorbeeld een groot aantal bestanden verzenden via FTP) zorgt meteen voor het probleem.

 

Ik weet niet goed hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen. Terug een nieuwe modem zetten is niet meteen de eerste oplossing en natuurlijk is er geen zekerheid of dit het zal oplossen.

 

Alvast bedankt voor de hulp 🙂

79 reacties
achiles
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

onderstaande zijn oplossingen voor zo situatie

  • Klant gebruikt intern zijn private IPv4 adres (192.168.0.X) en enkel extern zijn publieke IPv4 adres
  • Klant connecteert via 4G of WiFree om zijn IP-Cams/Server.. thuis te bereiken
  • Klant past zijn IPv4 configuratie aan naar IPv6 configuratie - Bij IPv6 stelt dit probleem zich niet
  • Een eigen router plaatsen en daarop een local dns server instellen (gekend als 'Split DNS')

even ter verduidelijking, ik ben die persoon die je net had gesproken van telenet

zoals je eerder vermelde mag iedereen die hiermee problemen heeft binenbellen zodat we weten wat de inpakt is en dat de prioriteit hoger komt van dit probleem, zo komt hier ook sneller een oplossing

 

NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Bedankt voor je voorstellen. Dit is inderdaad ook wat de technische dienst als alternatief aanbood, maar ik vind dit eigenlijk niet kunnen.

NAT Loopback is niets nieuws en zou door moderne routers zeker en vast ondersteund moeten worden. Geen excuus.

- Werken met aparte IP's voor intern en extern verkeer is omslachtig en slechts een tijdelijke oplossing (dit doe ik nu ook)

- Nog omslachtiger als oplossing gezien je steeds moet wisselen tussen netwerken. Als je via kabel verbonden bent is het al geen optie meer.

- Niet al mijn apparaten ondersteunen IPv6 dus is dit voor mij ook geen oplossing.

- Deze optie lijkt mij het aantrekkelijkst maar dan kan je evengoed wisselen van de HGW modem/router naar een modem-only en je eigen router gebruiken met full DNS. Maar again, een moderne router als die van Telenet moet NAT Loopback gewoon ondersteunen, punt.

 

Mogelijks helpen jouw voorstellen iemand anders wel, waarvoor dank, maar voor mij lijkt een fix vanuit Telenet de enige valide oplossing.

Pieterjan
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Net gebeld, van het kastje naar de muur doorverbonden. Begrepen niet wat het probleem was en van de case wisten ze gelijk ook niets af. 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@Pieterjan de collega's kunnen dit dossier terugvinden tussen de algemene tickets met problemen. De technische klantendienst zou hier van op de hoogte moeten zijn. Zelf had ik nog geen weet van dit algemene ticket, maar had wel jullie input al eens doorgestuurd intern. 

 

@NGDM je hebt gelijk dat een definitieve oplossing vanuit Telenet moet komen. Dit zal vermoedelijk zijn via een nieuwe software update voor de modem. Maar hier is er nog geen timing voor gekend. In tussentijd zijn de mogelijke "workarounds" de zaken die @achiles aanhaalde. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

jantograaf
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@Suzy ik heb de laatste drie weken al herhaaldelijk contact gehad met jullie collega's, ze weten daar van niets. In die mate zelfs dat ze me doorsturen naar hier, terwijl jullie hier vragen om net contact op te nemen met de klantendienst.

 

Ik heb dus dezelfde witte 24*8 DOC 3 modem, die twee weken geleden al eens omgewisseld is, en heb exact dezelfde issues met mijn server die van buitenaf en intern bereikbaar zou moeten zijn met hetzelfde adres (via DynDNS). Elke andere modem/router van elke andere provider ondersteunt dit, enkel die van jullie doet sinds de Mercury-update enorm moeilijk.

Ik heb twee (dringende) vragen:

- Bestaat er andere hardware die jullie aanbieden buiten deze 24*8 DOC 3? Lees wel, een andere modem-router combo, want ik ga niet investeren in een eigen router voor dingetjes die jullie stuk hebben gedaan?

- Indien vraag één niet kan ingelost worden: bestaat er geen mogelijkheid dat ze vanop afstand een rollback doen van de firmware zodat het euvel alvast tijdelijk weer verholpen is? Ik betaal niet graag € 117 per maand als dan blijkt dat het leeuwendeel waar ik de Telenet-diensten voor gebruik - het hosten van mijn eigen development server thuis met daarop broncode-repositories - het niet doet. Blergh.

 

Groetjes,

 

Jan-zonder-vrees (en ondertussen spijtig genoeg ook zonder geduld)

marcelhoffs
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Ik heb hier hetzelfde probleem met NAT hairpinning. 

Ik heb de witte Telenet HGW en dat ding crashed dus als ik mijn Synology NAS benader via het externe IP adres (via de domeinnaam). Via het interne IP adres geen probleem.

 

Heb dus de volgende configuratie:

Telenet modem (WIFI uit) > Netgear Orbi > Synology NAS

 

Contact gehad met helpdesk van Telenet en het inderdaad een bekend probleem. Konden nog niet zeggen wanneer dit opgelost ging zijn.

 

Voorlopig maar IPv6 geactiveerd op de Orbi en dat lost het probleem op. Eigenlijk is het gewoon een workaround.

Mijn Synology NAS krijgt zo een IPv6 adres en de NAS meld dit netjes op de dynamic DNS service van Synology (https://account.synology.com). Als ik dan vervolgens mijn NAS via de domainnaam benader zal de browser IPv6 voorrang geven en zo het probleem omzeilen.

 

Dus geen issue meer... maar Telenet zou dit toch snel moeten fixen voor IPv4!

Pieterjan
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Bij mij een week goed gegaan ... Sinds dit weekend weer de ene herstart na de andere ...

 

Aanpassen van mijn eigen instellingen doe ik niet uit principe. Het ging voordien zonder probleem. Eventuele aanpassingen terugdraaien en eerst troubleshooten lijkt me interessanter

0 Likes
Kasser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Ik heb gisteren hetzelfde probleem gehad bij het gebruiken van mijn netgear router met een externe hard drive die verbonden is aan de telenet modem en bij het uploaden van grote bestanden crasht de telenet modem. 

0 Likes
Flupke1979
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Ik heb al enkele maanden hetzelfde probleem. Ook met NAT loopback.

Vroeger viel me dit niet op, doordat ik toen ook dikwijls wifi problemen had.

Nu heb ik een volledig Unifi netwerk met 3 AP's. Doordat dit super stabiel loopt, komen de modem reboots nu naar boven en worden deze eveneens gelogd in de Unifi controller.

Ik heb nu split-DNS instellingen in Adguard gedaan. Nu hopen dat dit helpt.

 

0 Likes
patchkabel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Zoals je ziet zijn er in dit topic nog een aantal anderen die hetzelfde probleem melden. Ik zit zelf ook met hetzelfde of althans een zeer gelijkaardig probleem (modem crasht bij NAT loopback, dus geen probleem hostname te bereiken vanuit WAN, wel in LAN). Ik heb 2 kennissen die met het zelfde probleem zitten.

 

Graag een update rond status en planning van fix. Dit is uiterst vervelend!

 

Het probleem is reeds gekend sinds mei...
Zie ook "ziggo hairpin modem crash"

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@patchkabel dan hou je best dit topic in de gaten.

 

Zodra we een update hebben over een mogelijke fix, zullen we het zeker laten weten via De Netweters. Op dit moment is er helaas geen nieuwe info. Het probleem is trouwens sinds 5/09 gekend bij Telenet, sindsdien wordt er gezocht naar een oplossing. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
marcelhoffs
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Is er ondertussen al een oplossing in zicht?

Kampt de nieuwe docsis 3.1 HGW met hetzelfde probleem? Of is omruilen een oplossing hiervoor?

0 Likes
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Nog niets van vernomen, ik had net een nieuw topic en melding bij Klantendienst gemaakt [F_20191225_449505472

 

Topic: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Modem-Router-DOC-3-reboot-op-externe-IP-v...


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes
SilverSatin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier It's your fourth party!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Ik ben vorige maand verhuisd (toen had ik zwart modem-router combo) alles werkte perfect met meerdere poorten geen issues.

 

vanaf 23 December 2019 is mijn telenet geinstalleerd in mijn nieuw huis (witte modem-router combo)

En ja hoor. crashen telkens ik 1 van mijn servers wil bereiken.

Dus ik kan iedereen verzekeren dat het duidelijk een probleem is aan dat 24*8 DOC 3 toestel.

Dit weekend zal ik proberen om naar een telenet shop te gaan en een modem-only te eisen. Het is een beetje belachelijk dat er een probleem is dat al maanden bestaat en dat er dan doodleuk van die kapotte 24*8 DOC bakjes nog geinstalleerd worden zonder op de hoogte gesteld te worden dat er een probleem is.

 

 

schandalig!

0 Likes
chrisdk
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Beste mensen,

 

Ik heb dus het ongeluk dat ik op een week tijd een nieuwe telenet modem gekregen heb, mijn raspberry pi vervangen heb door een  NUC en dat ik een firmware update van mijn router doorgevoerd heb.

 

Ik heb al een paar maanden last van het probleem dat hier beschreven wordt. Mijn modem zit op 192.168.0.X. Daar zit een router op die mijn intern netwerk verder bedient (192.168.2.X). Daarvoor had ik geen enkel probleem, maar nu kan ik mijn server die op de NUC draait niet meer via mijn dyndns benaderen. Het lukt wel, zoals een paar keer gemeld in dit topic, voor kleine bestanden. Bij grote bestanden daalt de snelheid van het netwerk snel, om het daarna compleet op te geven. Het gevolg is dat heel het huis zonder internet valt.

 

Gezien de recentelijke wijzigingen heb ik gekeken of het probleem bij mijn router of mij NUC zou liggen, maar klaarblijkelijk is het probleem mijn modem. Ik ben geen hypertechneut en ik vrees dat ik dit niet uitgelegd krijg aan de "help"desk van telenet.

 

Ik kan mijn "ding" doen door vanaf mijn laptop het interne ip-adres op te geven (192.168.2.X), maar dan werkt dit uiteraard niet als ik op een andere locatie zit. Als ik het daar aanpas, dan werkt het weer, maar eens thuis en als ik er niet oplet, dan crasht mijn netwerk.

 

Ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem. Is er iemand die hier op een begrijpbare manier een oplossing voor heeft. ik zal zeker niet nalaten om hierover eens met de helpdesk te bellen, maar mijn verwachtingen zijn niet erg hoog.