Beantwoorden
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Besten,

 

ik heb eerst wat research gedaan, maar de meeste topics zijn van 2017, 2018 en begin 2019, en er verandert héél wat in enkele jaren tijd.
Ik ben op zoek naar info die ze me niet konden geven in een Telenet-Center noch via de helpdesk.

Dan weet ik dat ik hier moet zijn 😁

Ik heb tot op vandaag een Modem Only, zonder Wifi, zonder router. (Motorola CV6181E DOCSIS 3)

Ik heb nog een 'oudere' digicorder (HD DigiCorder AD2200), nog geen TV-box dus.

Reden dat ik als thuisgebruiker toch een Modem Only heb is omdat ik dit een tiental jaar geleden expliciet gevraagd heb. Op die moment kon je enkel via de Modem Only van buitenaf je netwerk terug binnen, had iets met de DOCSIS firmware te maken. Die eerste WiFi modellen lieten geen portforwarding toe dacht ik.

 

Nu zou ik willen switchen. Reden: Chromecast kapot, nog niet de moment om een nieuwe te kopen met de nieuwe versie die eraan zit te komen (Chromecast 4 Sabrina).

Geen probleem, je kan tegenwoordig Netflix kijken via de Digicorder. Mijn Digicorder is recent genoeg, maar mijn modem blijkbaar niet ;-/


Nu komt de échte vraag: heb ik nog een Modem Only nodig? Kan je met de nieuwe HGW (CH7465LG-TN)  en wat Portforwarding van buitenaf binnen op je Telenet-netwerk?
Via VPN, SSL, HTTP(S), whatever. Het gaat me niet om poorten < 1024, de 'hoge' poorten zijn ok voor mij. 
Mijn hele netwerk hangt momenteel aan de Modem-Only via een Netgear Orbi Mesh netwerk dat alles doet. Enkel mijn Digicorder hangt via PowerIine rechtstreeks aan de modem (switch).

 

Bijkomende vraag: voor een TvBox ipv een digicorder heb ik sowieso een andere Modem nodig zeker ? Is die powerline dan nog nodig? Of mag de TvBox mee in het LAN ?

 

Alvast bedankt voor alle nuttige feedback!

 

PS: ik heb van de hulpvaardige Telenet-Center medewerker wél een HGW meegekregen, zonder de oude modem te desactiveren. Als ik positieve feedback krijg kan ik telefonisch (hopelijk) het nodige regelen zonder dat ik terug moet rijden. TOP-service!

 

0 Likes
68 reacties
Ex-Netweter
 

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@StefaanH  schreef:

Het zal hem waarschijnlijk inderdaad liggen aan dat ontbrekend in-home adres zoals  jij  het noemt ... 


Zoals Telenet het noemt bedoel je: zo staat het letterlijk om het scherm als je de IP info opvraagt op de digicorder ... 


@StefaanH  schreef:

... maar het klopt niet dat een digicorder aangesloten op een modem-only geen internet heeft. In dat geval zou die digicorder immers nooit interactief kunnen zijn.


Een digicorder heeft geen "internet" nodig om interactief te zijn.

 

De digicorder krijgt een "intern" IP adres (10.x.x.x) en maakt hiermee verbinding met de servers van Telenet (zie het als een groot "lokaal" netwerk).

Dit IP adres heeft géén toegang tot "het" internet.

 

Een klant (zelfs met een modem-only) die alléén digitale TV heeft en géén internet, heeft ook een interactieve digicorder, maar geen internet ....

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@StefaanH  ik moet hier @Ex-Netweter  in bijstaan. 

Een digicorder verbonden aan de modem heeft interactiviteit ook al heb je geen internet abonnement. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@Ex-Netweter  schreef:

De digicorder krijgt een "intern" IP adres (10.x.x.x) en maakt hiermee verbinding met de servers van Telenet (zie het als een groot "lokaal" netwerk).

 


Ook wel intranet genoemd dan. Een eigen intern netwerk, niet noodzakelijk verbonden met het internet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@patrick37  en @Ex-Netweter 

 

OK, noem het intranet of nog iets anders, het maakt gebruik van het internet. Kern van de zaak is; trek de UTP kabel uit en het zal niet werken. De interactiviteit bedoel ik dus.

 

En dat het op de digicorder zo genoemd wordt, dat in-home adres, dat kon ik niet weten, op mijn digicorder staat dat niet want ik heb een modem-only.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@StefaanH  Inderdaad, een digicorder heeft geen "internet" nodig maar wel een intenetverbinding om de interactiviteit te verzorgen. Dus UTP moet aangesloten zijn.

Dat "in home" IP -adres is enkel maar nuttig (geweest) om intern verbinding te maken naar bijvoorbeeld je NAS om foto's en videdo's te tonen die daar zijn opgeslagen. Maar dat is nu voorbijgestreefd omdat de nieuwe smart TV's die functie ingebouwd hebben.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@igvfer 

Als je enkel één Digicorder of enkel Digiboxes hebt, klopt dat. Als je meer dan één Digicorder hebt of je hebt een combinatie van Digicorder en Digibox, dan heb je in-home adres nodig om op een Digicorder of Digibox opnames te kunnen bekijken van een andere Digicorder.

Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Ik ben hier al het één en ander te weten gekomen ondertussen, waarvan ik een héle tijd vermoedde dat het zo werkte, maar nog nooit de noodzaak had er dieper op in te gaan.

Bedankt voor al die info !

 

In deze 'discussie', want het gaat er beleefd aan toe, en zo hoort het ook, is naamgeving essentieel.

Noem het WAN-toegang ipv 'internet'-toegang en de zaak is al half opgelost.

 

Komt er dus in het kort op neer dat je Digicorder :

- 1 WAN-toegang heeft naar het Telenet-LAN voor interactiviteit, zonder échte Internet-breakout,

- 1 LAN-toegang voor DLNA en intern streamen tussen Telenet-devices, met internet-breakout via je eigen internet-toegang via Telenet

 

Alle gekheid op een stokje, voorlopig dus géén IPv6 voor mij😢

In de praktijk niet zo heel veel last van, alleen mijn Smart speakers (Sonos + Google Assistent) reageren er niet goed op zolang IPv6 internet access enabled is maar dus niet werkt.

IPv6 nu afgezet, Sonos'en reboot en geen last meer.

 

Maar het is niet meer van deze tijd om geen IPv6 te (kunnen) gebruiken hé. 

En ook al zeker niet via Passthrough zoals enkel leek te werken. 

Te veel IOT apparaten, en zoals jullie weten: 

The S in IOT stands for Security

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@janne_man  Ik kan het natuurlijk niet uitproberen maar ik vermoed dat het kijken naar opnames niet via het "in home" Ip-adres (of interne LAN) gaat. Dat 10.0.0.0 netwerk is op zich al een private netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@igvfer 

Dat valt uiteraard moeilijk te testen of het over het 10.x.x.x netwerk gaat of over het 192.168.x.x netwerk. 

Indien het over het 10.x.x.x netwerk zou gaan, dan zou het mogelijk zijn om je tweede toestel op een ander 192.168.x.x netwerk aan te sluiten en je daar je opnames bekijken van je eerste toestel. Hoogstwaarschijnlijk zou elke communicatie tussen twee Digicorders steeds via de servers van Telenet verlopen.

Zelfs gewoon in Windows 10 kan je vaststellen dat elke Digicorder zich gedraagt als een media server. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@janne_man  schreef:

@igvfer 

Als je enkel één Digicorder of enkel Digiboxes hebt, klopt dat. Als je meer dan één Digicorder hebt of je hebt een combinatie van Digicorder en Digibox, dan heb je in-home adres nodig om op een Digicorder of Digibox opnames te kunnen bekijken van een andere Digicorder.


Ignace had reeds zijn bedenkingen en ik kan het bevestigen, want ik heb twee digicorders en een modem-only (dus geen in-home IP adres op de digicorders):

 

Je hebt geen in-home IP adres nodig om de opnames te kunnen sharen. Het enige dat je moet doen is die optie activeren in de settings. Vergeet niet dat die twee digicorders niet in mijn eigen netwerk zitten. Die worden beheerd door Telenet, dus ik zie geen reden waarom die elkaar niet zouden kunnen zien.

 

Wat inderdaad niet werkt is connectie met andere apparaten die in mijn eigen netwerk zitten, zoals een NAS.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@StefaanH @igvfer 

Ik ben nu overtuigd dat ik verkeerd was.

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@janne_man  schreef:

@StefaanH @igvfer 

Ik ben nu overtuigd dat ik verkeerd was.


dus

 

bij een HGW krijgen de decoders een dual IP (192. & 10.)

- 10. voor interactiviteit

- 192. voor opnames delen, DLNA enz

 

* staan de 2 decoders op een ander subnet dan zal je geen opnames kunnen delen

 

opnames delen gaat dus via het inhome 192. IP

 

EMTA: STB krijgt een 10. IP adres (meestal direct op simpele switch of powerline)

Communicatie verloopt op een andere manier, via dual MAC (zonder er verder over uit te breiden)

dus enkel voor laatste generatie (AD210, AD220, AD2100, AD2200)

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Cru 

 

Helaas moet ik u tegenspreken. De opnames delen gaat via het 10. adres, en dus niet via het in-home 192. adres.

 

Anders zou opnames delen onmogelijk zijn bij een modem-only vermits de digicorders/boxen geen in-home adres 192. krijgen. En de opnames delen werkt wel degelijk ook bij een modem-only.

 

Het in-home adres 192. dient enkel voor de DLNA toepassingen, die dus inderdaad in geval van modem-only niet mogelijk zijn. Zo ook bvb Netflix via de AD2200. Werkt niet met een modem-only.

 

En het klopt ook dat ik twee digicorders AD2100 heb. Ik heb er vroeger ook wel andere gehad, maar in die tijd had ik er geen twee, dus van sharen was toen nog geen sprake.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Als ik goed begrijp kan de Digicorder 2 adressen (in 2 subnets) bekomen (meerbepaald van HGW en E-router) op 1 fysische ethernet (met 2 mac adressen), correct?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@Cru 

 

Wat ik me afvraag bij uw redenering: waarom zouden de digicorders hun opnames delen via het in-home adres? De TV's staan uiteindelijk toch ook niet in het in-home netwerk? Ik spreek dan wel van klassieke TV, niet van Smart TV. Om met een digicorder te werken heb je geen Smart TV nodig.

 

Buiten de DLNA toepassingen is het toch voor niks nodig dat de digicorders in het in-home netwerk staan. 

 

Tenzij natuurlijk dat er nog andere dingen aan de hand zijn waar ik niks van ken of afweet. In dat geval excuseer ik mij natuurlijk bij u en zou graag bijleren.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes