Beantwoorden
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

Beste,

 

Ik ben momenteel aan het bekijken om over te schakelen naar Telenet met de optie voor Giga Speedboost. 

 

Hieronder vind je een link naar de basisopstelling die ik zou willen bereiken:

 

https://imgur.com/a8kh4gU

 

Ik denk dat ik vooral op zoek ben naar een oplossing waarbij de Telenet modem, modem-only is dus dat DHCP door de Orbi router gestuurd wordt, etc.

 

Welke type modem heb ik nodig voor een dergelijke opstelling? 

Zal deze opstelling in de toekomst ook met de nieuwe modem (docsis 3.1) werken?

Klopt het dat je een switch na de modem plaatst en enerzijds de Orbi er op aansluit en anderzijds de digiboxen?

 

Is dit een goede aanpak of zijn er betere suggesties?

 

Sorry, voor de basic vragen maar ik moet nog wat vertrouwd raken met de apparatuur van Telenet en de mogelijkheden. 

 

Als er nog additionele vragen zijn om een beter antwoord te kunnen geven, stel ze gerust!

 

Alvast bedankt voor de feedback

 

Mvg,

/Tom

 

 

0 Likes
23 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk setup

Een digibox of corder van Telenet moet inderdaad rechtstreeks op de modem aangesloten worden en niet achter een eigen router i.v.m. dat 10.x.x.x adres.

Als je nieuwe klant wordt krijg je gewoon de nieuwste TV box dacht ik en kan je niet kiezen. Tot zover.

De nieuwste modem van Telenet zonder Wifi is er eentje met een WAN in/uitgang en 4 LAN poortjes. Ik vermoed, ik zeg wel vermoed, dat je op de LAN poortjes uw TV box zal kunnen aansluiten en op de WAN poort je eigen router met een publiek IPadres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Netwerk setup


@XTbe  schreef:

@dsuls 

 

Ik probeer de laatste dagen de info van links en rechts wat te "absorberen". Met wat ik nu weet zou ik zeggen dat het met digibox/recorder niet werkt omdat dit een ip-adres van TN krijgt in de 10.x range, terwijl met de nieuwe tv box dit niet meer het geval is...

 

Ik kan volledig verkeerd zijn, dus corrigeer gerust als ik onzin uitkraam, dan leer ik ook nog iets bij 😉


Volgens mij klopt dit, al moet ik wat betreft de digibox/digicorder afgaan op wat de anderen verteld hebben. Deze heb ik nooit gebruikt in combinatie met een eigen router. Ik heb mijn Orbi gekocht nadat ik al de nieuwe TV-box had (ik heb de nieuwe TV-box al ongeveer een jaar - ik was één van de testers).

 

Voor de TV-box kan ik met 100% zekerheid bevestigen dat het perfect werkt (alle functies) als je hem aan je eigen router hangt en een IP adres laat krijgen van je eigen router. Natuurlijk kan je hem ook aan de Telenet router hangen, maar dan verlies je die mogelijkheid om YouTube of Netflix te casten vanaf een smartphone of tablet. Lijkt me toch een serieus verlies.

 

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Netwerk setup

@igvfer : Sorry als ik een beetje doordram, maar ik vind het toch belangrijk om even de details juist te hebben, om alle verwarring te vermijden.

 

Als het dan toch zo is dat nieuwe klanten altijd de TV-box krijgen (wat waarschijnlijk inderdaad zo is), moet je niet opnieuw het advies van de digibox/digicorder ("moet rechtstreeks op de modem aangesloten worden en niet achter een eigen router") herhalen, want dit is duidelijk niet van toepassing bij de TV-box.

 

Dit heeft @Suzy al eerder op dit forum bevestigd, en ik ben zelf het levende bewijs: mijn TV-box hangt al maandenlang aan mijn eigen Orbi router, en alle functies werken (incl. op aanvraag / uitgesteld kijken / opnames / YouTube/Netflix etc.).

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk setup

Ik ben er niet van overtuigd dat al de nieuwe klanten de tv-box hebben. Ik ben er wel van overtuigd dat Telenet dat altijd zal voorstellen of er niets over zal zeggen en zo doen. Ik ben er ook van overtuigd dat als een nieuwe klant binnenkomt en die wil absoluut een Digicorder dan zal die een Digicorder krijgen.  Dat dit (grote) uitzonderingen zijn, wil ik best aannemen, maar deze uitzonderingen vereisen dus een zekere nuancering in antwoorden.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Netwerk setup

@dsuls @igvfer het is inderdaad zo dat nieuwe klanten standaard steeds de nieuwe TV-box mee krijgen. Heeft de klant geen internet van Telenet, dan zal wel nog altijd de digibox/digicorder gegeven worden, gezien de TV-box niet werkt zonder internet van Telenet.

 

Als een klant aangeeft dat hij écht geen TV-box wil, kan het misschien wel gebeuren dat deze ook nog een digibox of digicorder mee krijgt, maar veel zullen dit er absoluut niet zijn. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk setup

@dsuls  Daarom is het van groot belang dat vraagstellers aangeven over welk type box het gaat. En ik kan mij voorstellen dat de klant het zelf niet altijd weet. Als hij nooit voorheen de oudere types heeft gekend bestaat er voor hem maar 1 type box. Dus daarom probeer ik dan toch altijd mijn antwoord te nuanceren wat soms moeilijk overkomt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk setup

@janne_man Ik ben gisteren langsgeweest om volledig over te schakelen. Ik had reeds Telenet tv met een digicorder en 2 digiboxen. Ik kon eventueel kiezen voor een tv-box. Dit werd echter afgeraden omdat de digiboxen daardoor niet meer met de tv-box konden communiceren. 

 

Dus het hebben van extra digiboxen is ook een factor waarmee je rekening moet houden als je een tv-box wil ipv een digicorder.

 

Mvg,

Tom

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk setup


@XTbe  schreef:

@janne_man Ik ben gisteren langsgeweest om volledig over te schakelen. Ik had reeds Telenet tv met een digicorder en 2 digiboxen. Ik kon eventueel kiezen voor een tv-box. Dit werd echter afgeraden omdat de digiboxen daardoor niet meer met de tv-box konden communiceren. 

 

Dus het hebben van extra digiboxen is ook een factor waarmee je rekening moet houden als je een tv-box wil ipv een digicorder.

 

Mvg,

Tom


Inderdaad. Dat is ook de reden waarom ik nog geen nieuwe TVbox heb (1 digicorder + 1 digibox). Alles werkt hier nog naar mijn wens dus tot hiertoe geen behoefte aan de nieuwste tvbox.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk setup

Ik heb mijn eigen Digicorder en in mijn abonnement betaal ik geen huur. Als mijn Digicorder defect is koop ik een nieuwe, want ik wil niet in dat huursysteem vallen. Het gebruikspatroon in mijn gezin heeft geen behoefte aan het streamen van video's of aan binge kijken. Vermits een mens maar 24 uur op een dag heeft en vermits daar al veel van afvalt voor noodzakelijke dingen is  mijn tijd te beperkt om slaaf te zijn alle nieuwe hypes.  Ik heb geen behoefte om een serie direct te kunnen zien als  ze uitkomt en stel mij tevreden om nu regelmatig de hele cyclus van Game of Thrones te bekijken op CAZ. Al wat ik denk te bekijken neem ik op. Meestal kijk ik rechtstreeks en wis ik de opname erna. Op deze manier zit ik met mezelf nooit in een conflict kijk ik nu of doe ik iets anders (dat er iets tussen komt).  Als ik één euro zou krijgen per opgenomen programma waarbij dat programma (opname of rechtstreeks of elders) nooit bekeken werd en zal bekeken worden, dan denk ik dat ik een fortuin zou hebben.

0 Likes