Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Edwin60
Experienced Weetjesweter
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

P1-meter HomeWizard installeren, modem F@ST3896LG-TN

Dag iedereen, een collega roept mijn hulp in om zijn P1-meter HomeWizard te installeren, het lukt niet met zijn Telenet modem F@ST3896LG-TN
Ikzelf had geen problemen met mijn Telenet modem CH7465LG-TN, gebruik 2 SSID's, kon bij installatie direct kiezen voor het 2,4 GHz netwerk.
Heb hulp ingeroepen aan AI maar wil graag dubbel checken voordat ik thuis bij collega onderstaande oplossing uitvoer.
De collega laten bellen naar Telenet zou een oplossing kunnen zijn (heeft een business abonnement), maar als gebruiker zou je het zelf moeten kunnen.
Bedankt

Oplossing P1-meter HomeWizard installeren bij Telenet modem F@ST3896LG-TN met WiFi 2,4 & 5 GHz > 1 SSID

NB: Gebruikers kunnen WiFi signalen niet scheiden met 2 SSID’ en kunnen WiFi 5 GHz niet tijdelijk deactiveren.

Algemeen principe (geldt voor ALLE smartphones en routers met 1 SSID)

GSM 1 gebruikt mobiele data (4G/5G)
→ GSM 1 zendt een eigen wifi-netwerk uit
→ Dit wifi-netwerk is altijd 2,4 GHz (automatisch, niet instelbaar)
→ Andere toestellen kunnen daarop verbinden
→ Dit is een mobiele hotspot
→ Staat volledig los van het thuisnetwerk

HomeWizard P1 koppelen via mobiele hotspot (beknopt overzicht)

GSM 1 → Mobiele data (4G/5G) → Mobiele hotspot (2,4 GHz WiFi) → SSID: P1-Setup → Beveiliging: WPA2-Personal → Wachtwoord: tijdelijk
GSM 2 (HomeWizard App) → Verbindt met hotspot → HomeWizard app stuurt via hotspot → SSID + wachtwoord van het THUISWIFI → naar de HomeWizard P1-meter

Na installatie: Hotspot UIT → P1-meter → Thuiswifi (2,4 GHz) → Internet → HomeWizard Cloud

INSTELLINGEN – GSM 1 (Hotspot-telefoon)

GSM 1 → Mobiele data: AAN (4G of 5G) → Wifi: AAN of UIT (niet relevant, wordt niet gebruikt) → Mobiele hotspot: AAN

Hotspot parameters

SSID: P1-Setup

Frequentie: 2,4 GHz (automatisch)

Beveiliging: WPA2-Personal

Wachtwoord: eenvoudig, tijdelijk

Auto-hotspot: UIT

Delen via account / apparaten in de buurt: UIT

☐ GSM 1 hoeft NIET verbonden te zijn met het THUISWIFI
☐ GSM 1 fungeert enkel als tijdelijke brug naar internet

INSTELLINGEN – GSM 2 (Installatie-telefoon)

GSM 2 → Wifi: verbinden met SSID “P1-Setup” → Mobiele data: UIT (tijdelijk) → HomeWizard app: OPEN

INSTALLATIESTROOM (logisch verloop)

Stap 1 – Hotspot actief → GSM 1 zendt SSID “P1-Setup” (2,4 GHz)

Stap 2 – Verbinding maken → GSM 2 verbindt met “P1-Setup” → P1-meter → in pairing (blauw knipperen)

Stap 3 – Koppelen in HomeWizard app → HW app → vindt P1-meter via hotspot → vraagt gegevens van THUISWIFI

Stap 4 – Overdracht wifi-gegevens → GSM 2 stuurt SSID + wachtwoord van THUISWIFI → naar de P1-meter

Stap 5 – Overschakeling → P1-meter → verbreekt hotspot → verbindt zelfstandig met thuiswifi (2,4 GHz)

NA INSTALLATIE

Hotspot: UIT → GSM 2 terug normale wifi / mobiele data → P1-meter permanent verbonden met thuiswifi

☐ Hotspot is niet meer nodig ☐ Andere HomeWizard toestellen werken automatisch samen

10 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Vandaag nog gelezen van iemand die AI vergeleek met vragen stellen aan een waarzegger.

NB: Gebruikers kunnen WiFi signalen niet scheiden met 2 SSID’ en kunnen WiFi 5 GHz niet tijdelijk deactiveren.

Als je even belt naar Telenet, dan kan je vragen om 5 GHz tijdelijk te deactiveren op de F@ST modem. Het enige probleem is of je iemand aan de lijn krijgt die kennis van zaken heeft. Als dat niet zo is, neerleggen en nog een keer bellen.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Heb eigenlijk nooit gesnapt waarom het disablen van 5Ghz op de Telenet modem nodig is. In principe zijn dit aparte radiosignalen, maar zijn alle devices zijn op Laag 2 en Laag 3 met elkaar verbonden. Of doet de Telenet modem een soort van "isolation" tussen de het 2,4Ghz en het 5Ghz gedeelte?

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Volgens mij is het probleem dat de GSM waarmee je de IoT toestellen moet initieren op dezelfde WiFi band moeten zitten als het IoT toestel (niet alleen op hetzelfde "netwerk").

Als jij een mogelijkheid vindt om jouw GSM - tijdens het instellen - te forceren op 2.4 GHz, dan zal er ook geen probleem zijn. Door het (tijdelijk) uitzetten van 5Ghz los je het probleem op, want dan kan je GSM alleen op 2.4 GHz verbinden.

Bij geschieden netwerken is dat natuurlijk eenvoudiger, je kan zelf het juiste (2.4 Ghz) netwerk kiezen.

Een andere oplossing is om (tijdelijk) een AP aan te sluiten op jouw lokaal netwerk, waarop alleen 2.4 GHz geactiveerd is, en hierop jouw GSM te verbinden (zelfde SSID/versleuteling/pwd als het thuisnetwerk). De procedure hierboven met 2 GSM's is in principe hetzelfde.

Edwin60
Experienced Weetjesweter
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Ja, vermoed waarover je het hebt 😀
Je moet AI niet wantrouwen, je geraakt veel vlugger aan info dan te googlen, maar 3 dubbel checken en zelf al voldoende kennis hebben is een must!
Correct, Telenet bellen om tijdelijk Wifi 5 GHz uit te zetten, zou de eenvoudigste oplossing zijn, iemand met kennis en goede wil vinden is een andere zaak.
Jammer dat je zo'n simpele manipulatie, knopje uitzetten bij 5 GHz zelf niet in de hand hebt.

Edwin60
Experienced Weetjesweter

Band steering is wellicht een goede techniek om het Wifi netwerk te optimaliseren, maar wanneer je zelf niks kan ondernemen om de 5 GHz tijdelijk eens uit te zetten maak je het voor de klant weeral niet eenvoudiger om een 2,4 GHz hardware component geïnstalleerd te krijgen.
Je zou u enerzijds kunnen afvragen wanneer de makers van de P1-meter ook 5 GHz integreren, echter dat is volledig nutteloos, ik betaalde 40 euro 3 jaar geleden, nu nog 25 euro bij vriend, dat maakt het alleen de prijs opnieuw duuder enkel maar om dit ding vlot geïnstalleerd te krijgen door toedoen van Telenet om de keuzemogelijkheid niet meer toegankelijk te maken.
De P1-meter moet het hebben van een groter en beter bereik door muren en obstakels (2,4 GHz) en niet van de hogere snelheid (5 GHz)

Edwin60
Experienced Weetjesweter

Inderdaad, volledig eens met uw visie en oplossingen.
Zelfde WiFi band 2,4 GHz zou/zal het probleem moeten oplossen, weet niet meteen welk type GSM vriend heeft, vergeten vragen maar of je een keuze kan maken tussen WiFi 2,4 of 5 GHz bij eender welke GSM betwijfel ik, dit in tegenstelling tot de keuze die je wel hebt bij mobiele netwerken 4G/5G.
Nog een GSM vinden die enkel 2,4 GHz heeft met minimum android versie 9 om de HomeWizard App te kunnen installeren betwijfel ik ook (iPhone heb ik geen kennis)
De nieuwe Telenet router blijkt dus band steering te gebruiken en zijn de signalen alles behalve gescheiden.
Met aankoop van bijkomende hardware geraak je er ook wel, router, AP met enkel 2,4 GHz aan boord.
Wanneer echt niets anders lukt zou ik het ook durven proberen met TP-link wifi-versterker AC750, zag die toevallig bij Action 19,95 euro, heb de manual gedownload, heel veel instellingen mogelijk waaronder 5 GHz wifi uitzetten, dit is mss ook nog geen nutteloze aankoop.

Edwin60
Experienced Weetjesweter

Dag allen,
Allereerst hartelijk dank iedereen om mee te zoeken naar een oplossing.
Had de tip met (evt andere) GSM die ofwel enkel 2,4 GHz WiFi aan boord heeft of waarbij je op de één of andere manier het 5 GHz netwerk kan uitschakelen of zelfs kan zien ook al gaat het om een netwerk met band steering met 1 SSID.
Mijn vriend laat me net weten dat hij de HomeWizard App op de mobiel van zijn vrouw heeft geïnstalleerd en opnieuw een poging ondernomen heeft om de P1-meter te connecteren, deze keer met succes omdat hij ondanks dezelfde SSID toch kon kiezen tussen verbinden met WiFi 2,4 GHz of 5 GHz, vrijwel na ± 1 minuut verbinding geslaagd.
Met zijn GSM lukte het niet, het zal dus een beetje afhangen van merk en type GSM of mogelijks iets forceren dieper onder de instellingen, hem heb geadviseerd om dit eens na te kijken. In ieder geval éénmaal geslaagde verbinding en de P1-meter gekoppeld is aan het thuisnetwerk maakt het niet meer uit om andere toestellen (hetzij 2,4 of 5 GHz) te voorzien van de HomeWizard App + login en wachtwoord > klaar. Hij zal later zijn GSM en tablet ook koppelen, als laatste advies heb ik nog meegegeven dat hij de data gegevens van zijn meters (Elektr, aardgas en water) ook via de webbrowser kan consulteren, beperkter, geen meterstanden tov HW App.
PS : Wil nog meegeven, vriend had Telenet telefonisch gecontacteerd, operator kon geen oplossing bieden, vriend vraagt om iemand met kennis hem terug te bellen, resultaat > krijgt e-mail dat er een technieker zal langskomen 70 euro excl BTW, heeft uiteraard afspraak geannuleerd. Veel commentaar ga ik hier niet opgeven voor een aangekochte hardware van 25 euro die je eigenlijk met moeite geïnstalleerd krijgt omdat Telenet niet toelaat bij nieuwe modems of instellingen onder MijnTelenet verbergt om heel even het WiFi 5 GHz uit te zetten en daarvoor een technieker langs sturen (ernstige bedenkingen)

Edwin60
Experienced Weetjesweter

@flip1953 
Bedankt iedereen om mee te zoeken naar een oplossing.
Had vriend reeds geadviseerd om andere GSM met enkel WiFi 2,4 GHz te gebruiken of GSM waar je WiFi 5 GHz kan uitschakelen of zelf kan kiezen ook al zie je maar 1 SSID.
Vriend laat weten dat met GSM vrouw gelukt is om de P1-meter te koppelen aan zijn thuisnetwerk.
GSM vrouw > HomeWizard App > Inloggen op account > toevoegen P1-meter > 1 SSID  maar keuze mogelijk voor WiFi 2,4 GHz > connectie geslaagd.
Slaagkans zal afhangen van merk/type GSM of al dan niet instellingen aan te passen, met zijn GSM lukte het niet.
Nu de verbinding er is kan hij bijkomende toestellen koppelen, normaal gezien op eender welk netwerk.
Hij kan ook de data gegevens van zijn digitale meters raadplegen via webbrowser, beperkter, geen meterstanden tov HW App.

Edwin60
Experienced Weetjesweter

@sb 
Vriend gebeld met Telenet, operator kon geen oplossing bieden, vriend vraagt om iemand met kennis te spreken of hem terugbellen.
Resultaat, krijgt e-mail dat technieker zal langskomen 70 euro excl BTW, heeft afspraak geannuleerd.
Aankoop hardware € 25,00, technieker € 70,00 excl BTW, voor een toestel dat je eigenlijk zonder problemen moet kunnen installeren, gewoon omdat via "Mijn Telenet" WiFi 5 GHz tijdelijk deactiveren niet meer toegankelijk is of de operator het zelf niet kan of wil doen (bedenking).

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Edwin60 

Zeker niet mee akkoord gaan. Op het Netweters forum is al keer op keer bewezen dat dit mogelijk is vanop afstand. Dit is wel tijdelijk. Gewoon opnieuw bellen, kiezen voor technische dienst en de situatie uitleggen. Zeker verwijzen naar Netweters, de helpdesk is bekend met Netweters en verwijst er soms zelf naar.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'