Beantwoorden
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TPlink router achter Telenet model is connectie kwijt

Mijn setup: Telenet modem only (de witte modem), met daarachter een TPlink C2300 router die mijn LAN beheert.   Dat heeft al jaren goed gewerkt.  De netwerkinstellingen in de TPLink router stonden ingesteld op "Dynamic IP".   Nu heb ik dat per ongeluk geswitcht naar "Static IP".  Bij het teruggaan naar Dynamic IP, staan IP/Subnet/Gateway/Prim & Sec DNS op 0.0.0.0. (voor heen stond daar bij een IP in de 192.168.0.--- range).    Als ik bij Dynamic IP op de knop "Renew" onderaan klik, had ik verwacht dat mijn vorige instellingen gingen terugkeren, maar dat is niet zo... alles blijft op 0.0.0.0 staan.   Ik heb al eens de modem gereboot, en de router gereboot.   Maar "Renew" doen bij Internet Connection Type blijft niks doen... blijft op 0.0.0.0 staan.

Router staat uiteraard in "Router mode", en niet AP.

Enige suggestie wat ik kan doen, want er is nu natuurlijk nergens internet in mijn netwerk (Thank God voor 4 en 5G netwerken).

0 Likes
25 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

TP-Link heeft een ingebouwde functie backup/restore. Je hebt toevallig geen backup gemaakt?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Staat de Telenet Modem nogsteeds in bridge modus en klopt het MAC-adres nog?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
0 Likes
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

Alvast hartelijk dank voor de snelle reacties!  Ik had nog niet aan de backup van mijn TP Link router gedacht... ja, ik heb er eentje, maar die is wel van 2021.   Toch die even teruggezet, en alle voormalige gegevens staan weer bij Internet Connection Type "Dynamic IP" als voorheen, en mijn netwerk functioneert weer als voorheen.   Nu wel nog proberen uit te vissen wat er gewijzigd werd sinds 2021, wat een impact heeft op de config van de Router.  Ik zal wel zien wat er niet meer werkt zeker !?!?

Toch heel erg bedankt, om mij op deze backup/restore van de router config te wijzen.

Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

voor WG94: er is helemaal niks gewijzigd aan de modem instellingen, dus ik zou veronderstellen dat die nog steeds in Bridge staat... ik zou trouwens niet weten hoe dat te moeten wijzigen.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Gebruiker123  schreef:

Mijn setup: Telenet modem only (de witte modem), met daarachter een TPlink C2300 router die mijn LAN beheert.

Een witte "modem-only" bestaat niet bij Telenet. Kan je eens exact zeggen welke modem je hebt?

@Gebruiker123  schreef:

er is helemaal niks gewijzigd aan de modem instellingen, dus ik zou veronderstellen dat die nog steeds in Bridge staat... ik zou trouwens niet weten hoe dat te moeten wijzigen.

Gezien je normaal een IP adres krijgt in de 192.168.0.--- range, ga ik ervan uit dat jouw Telenet modem niet in bridge staat.

@Gebruiker123  schreef:

De netwerkinstellingen in de TPLink router stonden ingesteld op "Dynamic IP".   Nu heb ik dat per ongeluk geswitcht naar "Static IP".  Bij het teruggaan naar Dynamic IP, staan IP/Subnet/Gateway/Prim & Sec DNS op 0.0.0.0. (voor heen stond daar bij een IP in de 192.168.0.--- range).  

Enige suggestie wat ik kan doen, want er is nu natuurlijk nergens internet in mijn netwerk (Thank God voor 4 en 5G netwerken).

Volgens mij heb je hier een typisch IP conflict?

Het default IP van jouw TP-Link router is 192.168.0.1 . Dat is toevallig ook dezelfde range als jouw Telenet modem.

Dat zorgt voor een IP conflict. HET IP adresbereik aan de WAN kant van jouw router mag nooit hetzelfde zijn als deze van de LAN kant.

Je hebt dus 2 mogelijkheden:

1. ofwel het IP adres van jouw TP Link router wijzigen naar bijvoorbeeld 192.168.1.1
  2. ofwel via "Mijn Telenet" het adresbereik van de Telenet modem wijzigen naar 192.168.X.1 (de "X" kan je zelf aanpassen

Mijn advies zou zijn om de TP Link router aan te passen.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Gebruiker123  schreef:

Ja, ik heb er eentje, maar die is wel van 2021.   Toch die even teruggezet, en alle voormalige gegevens staan weer bij Internet Connection Type "Dynamic IP" als voorheen, en mijn netwerk functioneert weer als voorheen.   Nu wel nog proberen uit te vissen wat er gewijzigd werd sinds 2021, wat een impact heeft op de config van de Router.  Ik zal wel zien wat er niet meer werkt zeker !?!?

Sorry, ik had niet gezien dat het probleem al opgelost was ...

Lessons learnt: regelmatig een back-up nemen van je router instellingen (beter maandelijks in plaats van 3-jaarlijks 😁)

Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

@flip1953 
ook dank voor de bijkomende info.   Ik ga toch proberen te antwoorden op je vragen/bemerkingen, gewoonweg om bij te leren, want er begint mij één en ander duidelijk te worden, en is mogelijks ook geconnecteerd met andere probleempjes hier.

De modem is type CV8560E.   Deze heeft enkele maanden terug mijn "echte" Modem-only vervangen, omdat Telenet mij een melding had gestuurd dat mijn vorige modem verouderd was, en moest vervangen worden.  De oude is weg, dus ik weet het typenummer niet (enige dat ik weet is dat die zwart was), maar die was zeker een Modem-only (mijn zoon had hemel en aarde bewogen om met een eigen router te kunnen werken).  Klopt het dat die CV8560E ook router is?    Anyway, ik heb niks moeten doen toen ik die nieuwe installeerde: gewoon de oude "uitpluggen", en de nieuwe inpluggen en alles werkte.   Tot mijn verwondering moet ik zeggen, want ik had verwacht dat ik in mijn TPlink router e.e.a. ging moeten aanpassen.  Niet dus... het werkte zomaar.  Ik had toen een CI kaartje in mijn TV, en dat bleef ook werken zonder probleem.

Mijn volledig intern netwerk staat op 10.10.10.xxx (en dus mijn router is intern te bereiken op .1).

In de IPv4 Internet configuratiepagina van mijn TPLink, staat bij IP-Address een nummer in 192.168.0.xxx (die xxx is natuurlijk een getal).   Als ik het goed heb, is dat het IP adres "naar buiten toe", maw naar de Telenet Modem(/router)... klopt dat?

Als ik via zo'n "What is my IP" website ga, dan zegt die mij dat mijn IP address 213.118.11.xxx is, dus een adres uit de range van Telenet.   Dus ik vermoed dat het IP adres is van de Telenet Modem(/router) naar "buiten toe".   Zou dat willen zeggen dat er dus 2x NAT toegepast wordt bij mij?  Eenmaal van 213.118.11.xxx naar 192.168.0.xxx door de Telenet Modem(/router) en eenmaal van 192.168.0.xxx naar 10.10.10.xxx door mijn router?

Nu begint het mij te dagen dat volgende probleem wss daarmee gelinkt is: mijn TP link router draait een VPN server, waar ik occasioneel gebruik van maak vanop de smartphone.  Een tijdje geleden gemerkt dat die niet meer werkt.  Het IP adres in de config file staat idd op 192.168.0.xxx, maar ik besef nu dat ik daar van buitenaf niet aan kan, gezien dit achter de eerst NAT zit in de TN modem.   Ik had ook al geprobeerd om mijn extern IP adres in de VPN config-file te zetten, maar ook dat werkt niet... vermoedelijk omdat dat dat niet tot aan de TPLink router geraakt.

Ik heb sinds een tijdje nog een tweede probleempje, en dat is dat op mijn desktop computer (die ethernet geconnecteerd is), ik regelmatig (niet altijd) de foutmelding "no internet" krijg, alhoewel alles werkt.  Ik bedoel, ik kan surfen, mailen, downloaden,... zonder probleem.   Maar Win10 blijft zeggen "no internet".   Het enige wat niet werkt op het moment dat "no internet" zich voordoet, is Office365 die weigert te saven, en zegt dat ik moet inloggen.  Soms na enkele malen heropstarten is het weer OK voor een tijdje, of ik moet mijn wireless verbinden (maar ook dat lukt niet altijd), of ik steek een (proton)VPN aan, of ik herlaad de drivers van mijn netwerkkaart enz.  Geen enkele van die "oplossingen" werkt altijd, en blijft werken.  Ik vind op het internet tutorials wat je moet doen met dit probleem van "no internet" terwijl het wel degelijk werkt, maar geen enkele die bij mij het probleem oplost of definitief oplost.   Zou dit probleem ook geconnecteerd zijn met dit dubbele NAT ?    Mijn laptop (wireless) heeft echter dat probleem niet, ook de iPad's en Android phones niet.   Mijn TVbox van Telenet zat ook achter de TPLink router, en werkte ook normaal.   Ik heb die sinds gisteren wel direct in de Telenet Modem(/router) geplugd.

Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

Nog even toevoegen: na het lezen van een aantal gerelateerde vragen hier op dit forum, gezien dat ik aan de configuratie van de Telenet Modem/Router kan via MijnTelenet.   Even gekeken, en de mijne staat NIET als Bridge ingesteld.   Kan ik dat zomaar wijzigen, en zal alles blijven werken, of houdt dit risico's in?
Ik vermoed dat in Bridge mode, mijn VPN weer toegankelijk zal zijn van buitenaf... dat zou de enige reden zijn om dat te doen... tenzij ik de VPN toegang in niet-bridge mode zou actief kunnen krijgen.   Noot: van binnen mijn netwerk, lukt het wel om te verbinden met de VPN server van mijn router (wss logisch, aangezien het TPLink Router IP 192.168.0.xxx dat in de config file staat wel toegankelijk is van binnenuit... denk ik).

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Bridge modus is wenselijk als je een eigen router hebt, de router krijgt dan een publiek IP-adres ipv een lokaal 192.168.x.x het voorkomt ook problemen zoals dubbele NAT, maakt het ook makkelijker om port-forwarding in te stellen etc.

Als je in de config file van de VPN enkel een lokaal ip adres hebt staan zal het nooit werken van buitenaf, je moet hier je publiek IP adres hebben. Dat is echter geen vast IP-adres. Dat kan je oplossen door DDNS, waarbij je IP-adres gekoppeld wordt aan een domeinnaam. Die domeinnaam wordt dan (door een programma op je PC of router - afhanekelijk van ondersteuning) automatisch bijgewerkt als je een nieuw publiek IP krijgt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
flip1953
Freshman Meesterweter

@Gebruiker123  schreef:

De modem is type CV8560E. 

• Klopt het dat die CV8560E ook router is?
  • In de IPv4 Internet configuratiepagina van mijn TPLink, staat bij IP-Address een nummer in 192.168.0.xxx (die xxx is natuurlijk een getal).   Als ik het goed heb, is dat het IP adres "naar buiten toe", maw naar de Telenet Modem(/router)... klopt dat?
  • Als ik via zo'n "What is my IP" website ga, dan zegt die mij dat mijn IP address 213.118.11.xxx is, dus een adres uit de range van Telenet.   Dus ik vermoed dat het IP adres is van de Telenet Modem(/router) naar "buiten toe".   Zou dat willen zeggen dat er dus 2x NAT toegepast wordt bij mij? 
  • Eenmaal van 213.118.11.xxx naar 192.168.0.xxx door de Telenet Modem(/router) en eenmaal van 192.168.0.xxx naar 10.10.10.xxx door mijn router?

Op alle 4 bovenstaande vragen is het antwoord: JA 😃

@Gebruiker123  schreef:

Ik heb sinds een tijdje nog een tweede probleempje, en dat is dat op mijn desktop computer (die ethernet geconnecteerd is), ik regelmatig (niet altijd) de foutmelding "no internet" krijg, alhoewel alles werkt.   

• Zou dit probleem ook geconnecteerd zijn met dit dubbele NAT ?    Mijn laptop (wireless) heeft echter dat probleem niet, ook de iPad's en Android phones niet. 

Ik denk van niet, gezien de andere toestellen wel correct werken

@Gebruiker123  schreef:

Nog even toevoegen: na het lezen van een aantal gerelateerde vragen hier op dit forum, gezien dat ik aan de configuratie van de Telenet Modem/Router kan via MijnTelenet.   Even gekeken, en de mijne staat NIET als Bridge ingesteld.   Kan ik dat zomaar wijzigen, en zal alles blijven werken, of houdt dit risico's in?

Dat zal perfect werken, en is de aangewezen mode (gezien je vroeger een "echte" modem-only had:

• Ga naar "Mijn Telenet" en zoek jouw TP Link op tussen de "verbonden gebruikers" (IP adres 192.168.0.xxx)
  • Hier vind je het correcte WAN MAC adres van jouw TP Link router.
  • Vul nu dit MAC adres in bij Bridge (copy/paste).

Na het herstarten van jouw Telenet modem of jouw TP-Link router, zal deze laatste een publiek IPv4 adres krijgen (en ook een IPv6/57 Prefix indien IPv6 goed ingesteld staat). Jouw VPN zal terug werken zoals vroeger.

@Gebruiker123  schreef:

Mijn TVbox van Telenet zat ook achter de TPLink router, en werkte ook normaal.   Ik heb die sinds gisteren wel direct in de Telenet Modem(/router) geplugd.

Dat kan je zo laten, gezien er geen reden is om jouw TV-Box op je interne LAN aan te sluiten. Maar het mag en kan ook.

Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

Naast mijn lokaal ip (192.168.0.xxx) heb ik ook eens getest met mijn publiek IP (213.118.11.xxx) in de config, en ook dat werkte niet.  Ik weet dat het publieke Telenet IP adres niet vast is, maar in de praktijk lijkt het toch redelijk blijvend te zijn (mijn VPN config met het IP adres van de vorige modem-only heeft heel lang gewerkt).

Is er een mogelijkheid om in MijnTelenet te zorgen dat de VPN toegang doorgaat naar mijn eigen router achter de TN modem/router ?  Of is Bridge mode de enige mogelijkheid dan?   Staat er ergens een tutorial hoe de eigen router (bij voorkeur TPLink) in te stellen bij Bridge mode van de TN modem/router?

EDIT: net antwoord van @flip1953 gezien nadat ik bovenstaande plaatste... dat geeft een antwoord op mijn vraag.  Dank je !

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Gewoon ter info: als je met een dubbele NAT (router achter modem) werkt, dan moet je 2x portforwarding instellen, zowel in de modem als in je router. Ik gebruik zelf PiVPN met WireGuard (en noip.com voor DDNS, TP-Link ondersteunt dit) en dat werkt perfect. Als je bridge mode kan instellen in je modem en dan met een eigen router, dat maakt de zaken uiteraard wat makkelijker. (-:

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

Ik heb in MijnTelenet de specifieke poort voor de VPN op de TN Modem/Router, geforward naar mijn TP Link Router (zelfde poort), en nu werkt VPN weer als voorheen van buiten mijn netwerk.   Dit dankzij de goede suggesties van de leden hier, dank je wel !!!    Nu nog wel met een vast IP (hopend dat die een tijdje zo blijft).

Het klopt wat @sb zei: mijn TPLlink router ondersteunt rechtstreeks noip.com, maar gezien die TLlink achter de eerste NAT zit van de TN router, vraag ik mij af of dat zal werken?

Alternatief is waarschijnlijk om toch naar Bridge mode te schakelen... Zijn er nadelen aan Bridge Mode?  Bv naar veiligheid toe?

PS: in de instelling van MyTelenet, zie ik dat DMZ aktief stond, weliswaar met adres 192.168.0.0 (met die laatste 0 in een grijs vlak, dus te wijzigen).  Is dat logisch / nodig dat dat aanstaat, of zet ik dat beter af?   Mijn router heeft wel een ander IP aan de WAN zijde dan 192.168.0.0.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter

@Gebruiker123  schreef:

Alternatief is waarschijnlijk om toch naar Bridge mode te schakelen... Zijn er nadelen aan Bridge Mode?  Bv naar veiligheid toe?

Zoalng je eigen router een correcte firewall heeft zijn er geen nadelen.

Voordelen zijn er wel:

• je bent niet gebonden aan "Mijn Telenet" voor eventuele wijzigingen (port forwarding etc)
  • IPv6
  • router/netwerk bereikbaar van buitenaf ...

@Gebruiker123  schreef:

in de instelling van MyTelenet, zie ik dat DMZ aktief stond, weliswaar met adres 192.168.0.0 (met die laatste 0 in een grijs vlak, dus te wijzigen).  Is dat logisch / nodig dat dat aanstaat, of zet ik dat beter af?   Mijn router heeft wel een ander IP aan de WAN zijde dan 192.168.0.0.

DMZ op "0" wil zeggen: DMZ staat af (niet actief)