Beantwoorden
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TPlink router achter Telenet model is connectie kwijt

Mijn setup: Telenet modem only (de witte modem), met daarachter een TPlink C2300 router die mijn LAN beheert.   Dat heeft al jaren goed gewerkt.  De netwerkinstellingen in de TPLink router stonden ingesteld op "Dynamic IP".   Nu heb ik dat per ongeluk geswitcht naar "Static IP".  Bij het teruggaan naar Dynamic IP, staan IP/Subnet/Gateway/Prim & Sec DNS op 0.0.0.0. (voor heen stond daar bij een IP in de 192.168.0.--- range).    Als ik bij Dynamic IP op de knop "Renew" onderaan klik, had ik verwacht dat mijn vorige instellingen gingen terugkeren, maar dat is niet zo... alles blijft op 0.0.0.0 staan.   Ik heb al eens de modem gereboot, en de router gereboot.   Maar "Renew" doen bij Internet Connection Type blijft niks doen... blijft op 0.0.0.0 staan.

Router staat uiteraard in "Router mode", en niet AP.

Enige suggestie wat ik kan doen, want er is nu natuurlijk nergens internet in mijn netwerk (Thank God voor 4 en 5G netwerken).

0 Likes
25 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ik kan je garanderen dat noip.com werkt met die TP-Link. Het fijne ken ik er niet van, maar het is je router die verbindt met noip.com en daar laat weten wat het externe IP is. Als je zoals ik de gratis versie hebt gekozen, dan moet je dat om de 30 dagen even bevestigen (je krijgt telkens een mail op voorhand).

DMZ kan je uitschakelen, al denk ik niet dat het veel kwaad kan als die gewoon op 192.168.0.0 blijft staan. Hier is het uitgeschakeld en ik zie geen IP-adres meer. Nog niet zo heel lang geleden was er een conflict tussen de instellingen van UPnP en DMZ-adres, maar ik zie dat het IP veld bij uitschakeling weg is, dus ik denk dat dit nu (eindelijk) opgelost is. (Ik durf geen instellingen te wijzigen om het te testen. 😉  )

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@sb  schreef:

DMZ kan je uitschakelen, al denk ik niet dat het veel kwaad kan als die gewoon op 192.168.0.0 blijft staan. Hier is het uitgeschakeld en ik zie geen IP-adres meer. Nog niet zo heel lang geleden was er een conflict tussen de instellingen van UPnP en DMZ-adres, maar ik zie dat het IP veld bij uitschakeling weg is, dus ik denk dat dit nu (eindelijk) opgelost is. (Ik durf geen instellingen te wijzigen om het te testen. 😉  )

Die bug is deze maand inderdaad eindelijk gefixt. Uit en 192.168.0.0 zijn in principe hetzelfde; maar ik zou inderdaad ook gewoon uit zetten

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

Prima, zal ik doen.
Ondertussen ook een test gedaan met de TPLink DNS mogelijkheid... je kan bij hen eender welk vrij domain "vastleggen": xxxxxx.tplinkdns.com

Ik vreesde dat hij het WAN IP adres van de TPlink router zou gebruiken (dus 192.168.....), maar nee, hij registreert blijkbaar het externe IP van de Telenet Router, zoals een tracert mij toonde.  Mooi zo.   Ondertussen mijn VPN config file manueel ge-edit om het IP adres te wijzigen in mijn gekozen domein, en nu functioneert dat ook.   Ik heb op mijn telefoon nu beide configs staan (rechtstreeks met IP en via TPLink domain)...

Een laatste test was om DMZ af te zetten... helaas, VPN toegang werkt niet meer dan (noch via IP, noch via TPlink DNS).   Terug aan, werkt wel weer.   Het aanzetten op .0 doet blijkbaar toch wel iets.   Ik heb wel even gecheckt of mijn extern IP niet wijzigde bij het afzetten van de DMZ, maar dat was niet zo, dus het was niet dat die ervoor zorgde dat ik niet meer kon verbinden met de VPN server in de router.

Nu, ik ben dankzij dit forum 1) een heel pak wijzer geworden rond dit specifieke thema, en 2) op een werkende oplossing voor mijn VPN uitgekomen.

Een welgemeend DANK JE WEL aan alle bijdragers... en prettig eindejaar !

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Ik ben niet zeker hoe het komt dat jouw VPN verbonden lijkt te zijn met die DMZ-instelling, want normaal gezien zou dat geen verschil mogen uitmaken (tenzij je op deze manier je router in DMZ zet). Welke VPN heb je ingesteld op die TP-Link? Opdat die zou werken moet je dus wel portforwarding instellen, zowel in de modem als in je router. Voor WireGuard is dat bijvoorbeeld 51820 (UDP).

Bjørn (sb) | Ere-Krak
0 Likes
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

OpenVPN.  En idd zowel in de TN router als in de TPLink router, poort 1194 in Portforwarding gezet (TCP).  Het instellen van Portforwarding in de TN router, in combinatie met het externe adres van de TN router te gebruiken in de OpenVPN config file, was de truuk om mijn VPN terug werkende te krijgen.

Is er een manier om te testen of mijn TPLink in de DMZ staat?  En is dat een risico?  Nu ja, zelfs al zou dat zo zijn, zou dat niet dezelfde situatie zijn als toen de TPlink aan de vroegere Modem-only hing, en dus exposed was naar de buitenwereld toe... correct?

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@Gebruiker123  schreef:

Is er een manier om te testen of mijn TPLink in de DMZ staat?  En is dat een risico?  Nu ja, zelfs al zou dat zo zijn, zou dat niet dezelfde situatie zijn als toen de TPlink aan de vroegere Modem-only hing, en dus exposed was naar de buitenwereld toe... correct?

Als je in MyTelenet DMZ geconfigureerd hebt op het IP-adres dat de Telenet modem toegewezen heeft aan je router dan staat je router in DMZ, anders niet.

Bij slechte configuratie kan dat een risico vormen. Maar het is inderdaad gelijkaardig aan een publiek IP hebben (zoals bij Modem Only of bridge)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
0 Likes
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

wel, ik heb dat niet geconfigureerd, het stond zo:

Gebruiker123_0-1735229708592.png

Mijn TLlink krijgt een IP in diezelfde range 192.168.0.xxx, maar geen 0 achteraan.   Dus volgens wat jij schrijft, zou er dus geen DMZ zijn... tenzij die "0" in de DMZ instelling in MyTelenet een speciale betekenis heeft.
Ik heb bij wijze van test, eens 192.168.0.250 als DMZ IP gezet, en dan werkt mijn VPN toegang niet meer.   Doet mij denken dat die .0 wel iets speciaals betekent.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Gebruiker123  schreef:

Mijn TLlink krijgt een IP in diezelfde range 192.168.0.xxx, maar geen 0 achteraan.   Dus volgens wat jij schrijft, zou er dus geen DMZ zijn... tenzij die "0" in de DMZ instelling in MyTelenet een speciale betekenis heeft.
Ik heb bij wijze van test, eens 192.168.0.250 als DMZ IP gezet, en dan werkt mijn VPN toegang niet meer.   Doet mij denken dat die .0 wel iets speciaals betekent.

Dat moet je niet doen, gezien je al een poort hebt geopend voor de VPN

Probeer ons gewoon op ons woord te geloven: DMZ op "0" laten staan wil zeggen: DMZ is UIT (want er is geen énkel apparaat in jouw lokaal netwerm met het IP adres 192.168.0.0)

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Je gebruikt beter WireGuard ipv OpenVPN. WireGuard is immers sneller. DMZ kan je uitschakelen door de instelling uit te vinken. Staat het op .0, dan staat het ook uit. Bij mij is het uitgevinkt met een grijze achtergrond ipv een gele en er is geen IP-adres zichtbaar.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
0 Likes
Gebruiker123
Freshman Weetjesweter

het gaat niet om "geloven op je woord"... als technisch gevormd persoon wil ik dat begrijpen en proefondervindelijk bevestigen (aard van het beestje).

Als jullie zeggen dat "DMZ UIT" (schuivertje links, grijs) gelijk is aan "DMZ AAN, met adres 192.168.0.0", hoe verklaren jullie dan dat

1) mijn VPN NIET werkt als die uitstaat
2) mijn VPN WEL werkt als die aan staat met adres 0

Er moet dus wel degelijk een verschil zijn, niet?    Iets met die setting zorgt ervoor dat ik aan de VPN server in mijn router kan als het aanstaat, zelfs al staat DMZ volgens jullie uit.

PS1: ik heb ook even het IP adres van mijn router in de DMZ ingevuld, en dan werkt het ook, logischerwijze.  Maar wat niet logisch is, is dat gelijk welk adres ik in de DMZ invul ipv nul, het OOK WERKT !!!   Ik snap het niet meer, maar goed, het werkt, en ik zal het zo laten !

PS2: mijn type TPLink router ondersteunt alleen OpenVPN blijkbaar, geen Wireguard.  Maar snelheid is niet erg belangrijk, Ik heb het nodig voor minimale toegang tot enkele devices op mijn thuisnetwerk, die ik niet wil rechtstreeks openzetten naar de buitenwereld toe.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Bij mij staat DMZ uit en ik kan gewoon verbinden via PiVPN en WireGuard, dus aan die instelling ligt het niet. Als ik moet gokken: ofwel een bug bij Telenet, ofwel ergens een instelling bij jou.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
0 Likes