Beantwoorden
mrxy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Hallo,

Tijdens deze coronaperiode wordt de wifi constant gebruikt binnen ons gezin. De vaste toestellen worden allemaal via de kabel aangesloten. Voor onze draagbare toestellen maken wij gebruik van 2 draadloze routers. De telenetmodem met ingebouwde router en accespoint die zich in de garage bevindt wordt gebruikt als router. Daarnaast hebben we in de woonkamer een tweede router staan die eigenlijk enkel dienst doet als accespoint. De snelheid in de keuken, terras en slaapkamers boven is niet optimaal vandaar dat ik nu overweeg een Netgear Orbi RB53 aan te schaffen. Zelf ben ik zeker geen proffesioneel als het gaat om netwerken alhoewel ik wel vertrouwd ben met een aantal begrippen. Vandaar een aantal vraagjes:

- Zet ik de wifi op de telenet router beter uit? Gaan die 2 draadloze netwerken elkaar storen of is dit geen probleem indien deze op een verschillend kanaal zitten?

- Indien ik die wifi van de telenet modem zou uitzetten kan ik dan nog beroep doen op de telenet hotspots binnen België. Ik dacht dat dit een voorwaarde was, jij mag de wifi van een ander gebruiken als een ander ook deze van jou mag gebruiken...

- Kan de router op de telenetmodem uitgeschakeld worden, of moet ik deze dan doorsturen naar de router van de orbi als ik eigenlijk de router mogelijkheden van de orbi wil gebruiken... Het zou waarschijnlijk zonde zijn de Orbi enkel als acces points te gebruiken...

- Is er ergens een goede site waar jullie weet van hebben waar goede uitleg staat omtrent het instellen van routers en draadloze netwerken...

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

0 Likes
20 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@mrxy 

 

Even overlopen:

 

  1. De WiFi op de telenet router: die mag je gerust aan laten staan om een betere dekking te hebben. Indien uw eigen router alle ruimtes in huis goed van WiFi kan voorzien kun je de WiFi van telenet gerust uitzetten. Indien je hem laat aanstaan, verschillende kanalen gebruiken. Bij voorkeur enkel kiezen uit 1; 6 of 11.
  2. Inderdaad, om WiFree te kunnen gebruiken moet je uw eigen WiFree aan hebben staan. Dit is echter een andere WiFi dan uw eigen WiFi. Je kan namelijk zelf thuis niet inloggen op uw eigen WiFree, die is bedoeld voor andere mensen. Je kunt beide apart aan of uitzetten in uw "mijn telenet".
  3. De telenet router kan niet uitgeschakeld worden. Je gaat uw eigen router moeten aansluiten op de telenet router. Je kan gaan forwarden en DMZ gebruiken. Je zit dan wel met NAT achter NAT, maar dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Je zou ook aan telenet , in betere tijden, de nieuwe E-Router kunnen vragen, die kan aan MAC Passthrough doen en dan kun je probleemloos een eigen router aansluiten die een publiek adres zal krijgen.
  4. Goh, zo meteen een goede site aanraden .. Ik zou het zo niet weten. Je kan specifieke vragen hier steeds stellen, er is altijd wel een (meestal zefs meerdere) Netweter die kan helpen. Stap voor stap samen alles doorlopen is hier al dikwijls voorgekomen en wordt met plezier gedaan.

Zodus, als je nog vragen hebt, shoot.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Hallo, 

 

Ik kan alleen bevestigen wat @StefaanH zegt en kan de netgear Orbi alleen maar aanraden. 

Ik heb de netgear orbi pro maar die dat jij voorsteld is ook zeer goed.

De wifi van mijn telenet router is afgezet en heb alleen de wifi van de Netgear in gebruik.

De dekking is zeer goed dus meer moet dat niet zijn.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi


Mijn bemerkingen inline in het groen 😉

 

 

@StefaanH  schreef:

@mrxy 

 

Even overlopen:

 

  1. De WiFi op de telenet router: die mag je gerust aan laten staan om een betere dekking te hebben. Indien uw eigen router alle ruimtes in huis goed van WiFi kan voorzien kun je de WiFi van telenet gerust uitzetten. Indien je hem laat aanstaan, verschillende kanalen gebruiken. Bij voorkeur enkel kiezen uit 1; 6 of 11.

Aangezien je modem in de kelder staat, zou ik de Wifi daar afzetten. Het kanaal komt dan vrij voor een andere access-point meer dichter bij de endpoints.

  1. Inderdaad, om WiFree te kunnen gebruiken moet je uw eigen WiFree aan hebben staan. Dit is echter een andere WiFi dan uw eigen WiFi. Je kan namelijk zelf thuis niet inloggen op uw eigen WiFree, die is bedoeld voor andere mensen. Je kunt beide apart aan of uitzetten in uw "mijn telenet".
  2. De telenet router kan niet uitgeschakeld worden. Je gaat uw eigen router moeten aansluiten op de telenet router. Je kan gaan forwarden en DMZ gebruiken. Je zit dan wel met NAT achter NAT, maar dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Je zou ook aan telenet , in betere tijden, de nieuwe E-Router kunnen vragen, die kan aan MAC Passthrough doen en dan kun je probleemloos een eigen router aansluiten die een publiek adres zal krijgen.

De E-router ofwel de CV8560E router biedt je eigenlijk alles wat je wil.
Via MAC pass through kan je inderdaad de router uitschakelen en dubbele NAT uitschakelen.

Bovendien kan je te Telenet Wifree hotspots blijven gebruiken zonder dat Wifi op de Telenet modem aanstaat (want de CV8560E heeft geen wifi).

 

  1. Goh, zo meteen een goede site aanraden .. Ik zou het zo niet weten. Je kan specifieke vragen hier steeds stellen, er is altijd wel een (meestal zefs meerdere) Netweter die kan helpen. Stap voor stap samen alles doorlopen is hier al dikwijls voorgekomen en wordt met plezier gedaan.

Zodus, als je nog vragen hebt, shoot.


Ik ben persoonlijk geen fan van mesh oplossingen.  Ofschoon wel beter dan klassieke wifi versterkers is het toch nog altijd beter om gewoon met aparte access-points te werken (in bridged mode) die elk via UTP zijn aangesloten.  Elke access point configureer je met dezelfde SSID maar telkens op een ander kanaal. En dit zowel voor de 2,4Ghz als de 5Ghz band.
Dan heb je de keuze om voor elke band met 2 aparte SSIDs te werken ofwel met 1 SSID. Da's een persoonlijke keuze. 2 SSID's is technisch gezien interessanter naar performantie toe, maar minder transparant naar de gebruikers toe.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
mrxy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Bedankt allen om mij te antwoorden. Gisteren nog wat opzoekingen gedaan en kwam toen uit bij de producten van Unifi. Deze access points schijnen ook zeer goed te zijn.

 

In principe wil ik mijn bestaand wifi netwerk uitbreiden waarbij ik zogezegd maar 1 groot wifi netwerk meer heb en niet 2 zoals nu. Daarnaast wil ik natuurlijk de dekking en de wifisnelheid binnen die dekking verhogen. De vraag is enkel hoe?

 

Ik zou kunnen kiezen voor het Orbi systeem: goede kwaliteit en ook mooi. Anderzijds kan er ook gewerkt worden met AP's zoals Unifi maar die zie ik mij niet zo snel ophangen aan mijn plafond in de woonkamer. Moet nog met de vrouw overeen komen 🙂 Bestaan er 'design' AP's qua uiterlijk vergelijkbaar aan Orbi? Boven in de gang waar nog een AP moet komen zou dit wel mogelijk zijn om ene aan het plafond te hangen...

 

In principe zou ik op de plaats waar ik de AP's wens wel aan stroom en UTP kunnen geraken...

Wat denken jullie hiervan?

 

Vriendelijke groeten

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Unifi is top!  Maar niet goedkoop. Je kan ze ook perfect aan de muur monteren hoor.

Ik vind ze tevens mooi. https://www.ui.com/products/#unifi

Ik heb er zelf geen, maar als ik ooit mijn 3 Apple Airport Extremes (ook zeer tevreden van trouwens) vervang ga ik ook voor Unifi.

 

Unifi AP's kan je ook voeden over UTP (mits een POE switch of POE injector). Ook al wat mooier 😉

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Ik had vroeger het Apple wifi systeem (AirPort), maar heb dit vorig jaar vervangen door 2 Acces Points van Telenet (1 is gratis, andere €2/maand). 

 

Dit leek me voordeliger, aangezien je constant software & hardware updates ontvangt (huren ipv kopen). Het zou (voor mij) jaren duren vooraleer ik die mesh systemen zou hebben terugverdiend aan €2/maand. 

 

Voor die 2 Acces Points heb je natuurlijk wel 2 strategisch-goed-liggende-UTP kabels nodig. Een groot voordeel van zo'n mesh systeem is dat dit niet nodig is (alleen het hoofdstation). 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@mrxy 

 

Indien je met goede AP's aangesloten via UTP kan werken is dat steeds te verkiezen boven verbindingen via WIFi. Dus ook boven mesh.

 

Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat mesh niet deugt. Maar bekabeld geniet steeds de voorkeur.

 

En of je wat WiFi betreft één SSID wil of een SSID per AP is voor een stuk een keuze gebaseerd op persoonlijke smaak. Ik bvb heb 5 verschillende SSID in huis. Ik ben baas. Ik beslis aan welke WIFi mijn toestel zich aansluit. En is er eens ergens probleem weet ik onmiddellijk welk toestel de dader is. Vergeet niet dat zolang alle AP's aan dezelfde router (en dezelfde LAN, een router kan meerdere LANs beheren) verbonden zijn het SSID niet uitmaakt, het gaat om één netwerk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
mrxy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@StefaanH 

Je schrijft dat je 5 SSID's hebt thuis... als ik het goed voorheb dan betekent dit dat wanneer je rond loopt in huis en je dan ook verder af bent van de op dat moment aangesloten SSID, je dan bijgevolg zelf op je GSM een SSID moet kiezen die betere ontvangst heeft dan de vorige...?? Of kan er dan een soort roaming ingesteld worden tussen die verschillende SSID's??

 

Wat met netwerkversterkertjes die je in het stopcontact moet steken? Kan dat een oplossing zijn? Dat lijkt zo simpel?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@mrxy 

 

Om op uw eerste vraag te antwoorden:

 

Ik heb dus 5 SSID in huis. Ik heb die echter ook alle vijf opgeslagen in mijn foon. In theorie zou mijn foon dus zelfstandig moeten overschakelen naar de WiFi met het sterkste signaal wanneer ik mij verplaats. Alle vijf de "netwerken" zijn immers gekend. Dit is dus hetgeen jij "roaming" zou noemen. 

 

Dat is meteen een antwoord op uw vraag: wanneer je alle SSID in uw foon invoert (met paswoord natuurlijk) zal uw toestel steeds overschakelen naar het sterkste signaal, ongeacht het SSID. En met overal hetzelfde SSID is dat dus net zo.

 

Dat is de theorie. De praktijk bij mij is dat mijn foon (Samsung S8) nogal lui van aard is. Ik moet die nogal eens een handje helpen. of corrigeren, zoals je wil. En daar komt de clou: wanneer je overal hetzelfde SSID hebt kun je dat gewoon niet beïnvloeden ... Ik kan dat wel omdat ik zie op welk SSID hij verbonden is en kan dat dus handmatig wijzigen in een van de andere vier.

 

ik zal de kritiek voor zijn en zelf zeggen dat je hetzelfde resultaat kunt bereiken door de WiFi eens uit en weer aan te zetten, ook met overal hetzelfde SSID. Dat klopt. Maar ik heb er zelf graag controle over. En met één SSID moet je al uw signaalsterkte in het oog houden. Ik zie het meteen aan de naam .

 

Tweede vraag: versterkertje voor in het stopcontact. Bedoel je daarmee een powerline of een repeater?

 

Een powerline kan een oplossing zijn wanneer uw e-netwerk daar geschikt voor is. Er zal steeds verlies zijn, maar het werkt wel goed.

 

Een repeater kan ik kort zijn. Daar kun je maar één ding mee doen, en dat is het ding in de vuilbak gooien.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
mrxy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@StefaanH 

Ja, ik bedoelde een repeater. Komt Telenet geen repeater plaatsen bij de mensen indien zij aangeven dat hun wifi niet het volledige huis bedekt? Ik denk dat ze dat bij mijn schoonvader gedaan hebben?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@mrxy 

Telenet plaatst een access point indien er een utp ligt, of een set powerlines in het andere geval.

mrxy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Kunnen de satelieten van een Orbi hun data ook via kabel ontvangen of enkel draadloos van een ander station?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@mrxy 

 

Inderdaad, Telenet zal nooit repeaters plaatsen.

 

Je kan het steeds een navragen bij uw schoonvader. Powerlines, dat zijn steeds (minstens) twee toestellen: een master, die in een stopcontact geplugd wordt zo dicht mogelijk bij de router en ook daarmee verbonden wordt met een UTP kabel, en een slave (er kunnen meerdere slaves aangesloten worden) die op de plaats waar de WiFi nodig is ook in een stopcontact gestoken wordt. Zonder kabel naar de router, het E-netwerk fungeert als kabel via de master. En die slave kan ook een UTP poort hebben en straalt WiFi uit. Je kan dus aan zo een slave meestal ook een laptop of digicorder aansluiten met een UTP kabel.

 

Een repeater is één toestel dat je ergens nog binnen goed bereik van de WiFi in een stopcontact moet pluggen en die gaat dan het opgepikte signaal opnieuw uitzenden waardoor het bereik vergroot. Mooi in theorie, maar in de praktijk meestal een dikke flop.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Hallo,

de wifi van de orbis is exellent.

De router inlog via webbrowser is echter enkel bereikbaar via http... dus wachtwoorden worden niet versleuteld in tegenstelling met verbinding via https.
Hou hier dus ook rekening mee indien u graag een veilige router gebruikt.

u heeft wel de optie netgear/armor (van bitdefender) die u daarop kan aankopen en activeren, wat in dit geval wel aan te raden is aangezien de http router inlog.

mvg