Beantwoorden
ozeegers
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! Hi there!

Vast IP adres voor Niko Home Control

Hallo,

Heb hier op het forum gelezen dat telenet geen mogelijkheid biedt om een vast IP adres aan een device te geven ?
Of is dit ondertussen geimplementeerd ? Ik heb een business account.

Ik heb namelijk een Niko Home Control die gekoppeld is aan mijn Home Assistant. De koppeling tussen deze 2 valt weg als de Niko van IP adres veranderd bij heropstarten...

Daarom dat ik deze zou willen een statisch IP adres geven....

Dankt voor de hulp !

4 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Via de Telenet modem kan het niet.

Heeft Niko zelf een management interface waar je een statisch IP-adres kan kiezen?

Alternatief kan je misschien de hostname gebruiken ipv het IP adres? Ik vond online documentatie waar men Niko<laatste 4 tekens van mac adres>.local als hostname gebruikt.

Als dat allemaal niet kan kan je kiezen voor een eigen router (best in combinatie met modem CV8560E in bridging stand) of een eigen modem met router functionaliteit.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@ozeegers 

Zodra je domotica of automatisering wil implementeren, kies je het best voor een eigen router in combinatie met een e-router.
Op die manier kun je je Niko Home Control een vast intern IP-adres toewijzen en indien nodig gebruikmaken van port forwarding.

Een vast extern IP-adres is eventueel mogelijk, maar in uw geval biedt dat weinig meerwaarde.😉

KristofDW | Krak
  carpé diem.
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Maar niet iedereen wil de overhead van extra device/router, ook aankoop, kennis enz nodig.

Meeste devices laten gewoon toe ze een static IP toe te wijzen (ipv DHCP), en dan is het probleem ook opgelost.

Zie hier vaak in de chats ook dat er erg nonchalant soms omgesprongen wordt met portmaps, UPnP en dmz en ... maar besef dat hoe meer dingen er open gezet wordt, hoe meer vulnarability je toevoegt aan je setup voor mensen met minder goede intenties, dus limit die zoveel mogelijk zou ik zeggen.

Abuse via openports is wel een klassieker.

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Voor de Niko Home control heb je niet echt een vast publiek IP-adres nodig. Wel een intern vast IP-adres. Via een modem/router van Telenet is dat enkel mogelijk op deze manier:

P-adres handmatig instellen via Niko software (niet altijd beschikbaar)

Bij sommige modellen kun je het IP-adres handmatig instellen via de Niko Home Control Programmeersoftware (voor PC of Mac).

Stappen:

• Open de Niko Home Control II software op je pc.

• Ga naar Systeeminformatie of Instellingen

• Zoek naar de netwerkinstellingen

• Kies voor Statisch IP-adres

• Vul in:

• IP-adres: bv. 192.168.1.50 (Voor Telenet kies je binnen de range 192.168.0.10 tot 0.99)

• Subnetmask: 255.255.255.0

• Gateway: meestal 192.168.0.1 (je router)
    1. DNS: bv. 8.8.8.8

2. Sla op en herstart de controlle.

3. En dan moet je via portforwarding vanaf je publiek IPadres je home control zien te bereiken.

4.  

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.