Beantwoorden
SebastM
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Netjes! En we zijn vertrokken!

Vragen overgaan modem only

hallo,

 

ik ben zelf student en ik experimenteer graag met netwerken (ben er wel nog niet zo heel thuis in). Momenteel hebben we een modem met ingebouwde router staan en twee powerlines. de snelheid achter de power lines is 100 mbps, dit vond ik jammmer want zo blijft er op de kamer van mij effectief maar 39 over van de inkomende 300mbps. Ik heb dus twee cat7 kabels getrokken en mij twee nieuwe acces points gekocht (tp link eap660).

 

Als student wil ik graag expirementeren met vlans, vpn's, servers en heb dus een modem only afgehaald bij telenet (nog niet geinstalleerd - cv8560e), een managed switch gekocht, en een vpn router. Echter ben ik door hier veel te lezen te weten gekomen dat de digibox een ip rechtsreeks van telenet nodig heeft om interactief te zijn. Ook heb ik gelezen dat men bij de nieuwste digibox de modem only helemaal noodgedwongen moet vervangen. Ik ben hierdoor volledig de kluts door kwijtgeraakt. mijn vragen die ik momenteel heb:

 

  1. is het deze dagen nog de moeite om een modem only te zetten met oude digibox (zonder netflix bv) en eigen router? In het achterhoofd houdende dat je misschien verplicht toch moet overschakelen omwille van de nieuwe digibox binnen korte tijd.
  2. Iendien toch ja, via een unmanaged switch of via vlan de digibox verbinden de voorkeur?
  3. (echte beginnersvraag) ik snap echt niet waarom er nog een switch tussen de modem (cv8560e) en eigen router moet voor de digibox? Er zijn toch vier gele ethernet poorten? Ik ging er vanuit dat ik mijn wan poort van de router (eigen router dus) moest connecteren met een gele ethernet poort van mijn modem only. Vervolgens op de modem steek ik dan mijn digirecorder nog bij op een gele poort

 

Ik wil zeker de uitdaging aangaan om dit te proberen en te leren. Echter heb ik geen directe kenissen die mij dit zo even uitleggen en ben ik een beginner (zie vraag3- ik schaamde mij al hem te stellen). Iemand die mij op weg kan helpen?

Tags (2)
0 Likes
14 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vragen overgaan modem only

Telenet levert geen modem only's meer.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vragen overgaan modem only

@SebastM  De nieuwste modem (cv8560e) is geen modem only, wel een modem router zonder wifi en de mogelijkheid tot bridging (of hoe het ook noemt) zodat je op je eigen router een rechtstreeks publiek IP adres hebt.

Dus perfect geschikt voor je experimenten. Al is het ook mogelijk om je experimenten (VLAN en dergelijke) uit te voeren op een eigen router na een modem/router van Telenet.

En op een modem only had je altijd maar 1 UTP poortje dus was een kleine switch noodzakelijk. Ook bijvoorbeeld als je modem/router in de kelder staat en je wil eigenlijk vertrekken uit een technische ruimte boven dan kan het volstaan met 1 UTP kabel naar boven daar een kleine switch met daarop je eigen router en de verbindingen naar je digibox(en).

Maar op de modem/router die je aan geeft kan je dus perfect 1 router aansluiten op 1 geel poortje, en op de andere 3 je digiboxen (maar stel dat je er 4 hebt???;-) ).

En je kan perfect je digiboxen aansluiten zodat je huisgenoten geen last hebben als je experimenteert met VLAN voor een rechtstreekse verbinding om later daar je digiboxen op aan te sluiten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Vragen overgaan modem only


@SebastM  schreef:

Als student wil ik graag expirementeren met vlans, vpn's, servers en heb dus een modem only afgehaald bij telenet (nog niet geinstalleerd - cv8560e), een managed switch gekocht, en een vpn router. Echter ben ik door hier veel te lezen te weten gekomen dat de digibox een ip rechtsreeks van telenet nodig heeft om interactief te zijn. Ook heb ik gelezen dat men bij de nieuwste digibox de modem only helemaal noodgedwongen moet vervangen. Ik ben hierdoor volledig de kluts door kwijtgeraakt.


Blijkbaar heb je hier toch nog niet zoveel gelezen, want dan had je al wel begrepen dat de CV8560E géén modem only is, maar een modem met ingebouwde router (ook "E-router" genoemd). Het enige verschil met je huidige modem is:

  1. De CV8560E heeft géén WiFi aan boord.
  2. Je kan (via "Mijn Telenet") de bridge functie inschakelen, waardoor je eigen router een publiek IPv4 adres krijgt. Hiervoor moet je het "WAN MAC" adres van je eigen router invullen.

 

Om te antwoorden op jouw vragen:

  1. Is het nog de moeite om een modem only te zetten met oude digibox (zonder netflix bv) en eigen router (omwille van de toekomstige TV box)? Gezien je dus géén modem-only hebt, is de vraag wat irrelevant... Zowel de digicorder als de TV-Box zullen werken met jouw nieuwe modem.
  2. Via een unmanaged switch of via vlan de digibox verbinden de voorkeur? Ik zou in éérste instantie de digicorder(s) rechtsreeks aansluiten op één van de LAN poorten van de E-router, en niet op jouw lokaal netwerk.
    1. als alles werkt zoals gepland, kan je in een 2de stap experimenteren met VLAN's, die ervoor zorgen dat de digicorder(s) - via de aparte VLAN's - verbonden blijven met de E-router
    2. indien je later overgaat naar de TV-Box is deze aparte VLAN niet meer nodig, gezien de TV Box wel zal blijven werken achter jouw lokaal netwerk.
  3. ik snap echt niet waarom er nog een switch tussen de modem (cv8560e) en eigen router moet voor de digibox. Dat is inderdaad niet nodig: zowel de eigen router en de digicorder(s) kan je aansluiten op de CV8560E

PS. Wie heeft jou wijsgemaakt dat de CV8560E (E-router) een "modem-only" is ???

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vragen overgaan modem only

Off topic


@Ex-Netweter  schreef:

Blijkbaar heb je hier toch nog niet zoveel gelezen, want dan had je al wel begrepen dat de CV8560E géén modem only is, maar een modem met ingebouwde router (ook "E-router" genoemd).

@Ex-Netweteris dat relevant? Wat is de meerwaarde?

Er zijn twee manieren om geen informatie te vinden:

  1. de informatie bestaat niet
  2. er is te veel aan informatie

Voor iemand die voor de eerste keer op de Netweters komt en geen ervaring heeft met andere fora is dat een labyrint. Dat je mij zoiets zou verwijten, kan ik aannemen, maar toch geen beginneling. Probeer eens wat empathie op te roepen, hoe zou jij u voelen met zo een reactie?

Ex-Netweter
 

Vragen overgaan modem only

Bedankt voor de openbare blaam 😖

Ik begrijp niet dat je aanstoot neemt aan dat éné zinnetje van mijn antwoord, terwijl de rest van mijn post héél duidelijk, overzichtelijk en to-the-point was (al zeg ik het zelf), en het antwoord gaf op al zijn vragen.

 

Ik denk niet dat de vraagsteller zich slecht gaat voelen door mijn reactie, integendeel ik neem aan dat hij blij zal zijn dat al zijn vragen correct beantwoord waren.

En inderdaad, ik verwacht van een student dat hij een beetje research doet 😊.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vragen overgaan modem only

@janne_man  +2

Hij wist niet eens dat Telenet buiten de 2 Docsis3.1   nog 4 Docsis 3.0 modems heeft die 1 Gbps aan kunnen.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vragen overgaan modem only

@Ex-Netweter 

Ik geef toe dat ik je dat privé had kunnen melden.

 

Zoals jij niet begrijpt dat ik erg aanstoot nam aan uw reactie, heb ik het ook moeilijk om u te begrijpen.

Ik veronderstel dat je ook al gemerkt heb dat ik je goede antwoorden waardeer van om het even wie.

Ik verwacht van een ervaren gebruiker een beetje tact (geldt ook voor mij).

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vragen overgaan modem only

@janne_man  Ik volg je enigszins, ik erger mij ook soms aan vraagstellers die vragen stellen over onderwerpen zonder zich al een beetje in de materie ingewerkt te hebben. Ze beginnen al over VLAN's en je merkt dat ze nog de basisbegrippen van netwerken, switchen en dergelijke nog niet kennen. Maar ik blijf geduldig, altijd zo geleerd, om dat te blijven uitleggen. Maar ik doe ook niet zoals op sommige fora waar er geantwoord wordt als je er niets van kent kom hier dan niet. Of ze beginnen met termen te zwaaien zodat je er niets van snapt terwijl een eenvoudig voorbeeldje al veel kan oplossen. Ze kunnen ook, als er al een oplossing is, doorverwijzen / linken naar de oplossing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Vragen overgaan modem only

Misschien kunnen we aan @Suzy  voorstellen iets meer sticky's en howto's te gebruiken.

Ik zal een apart topic in de lounge hiervoor openen.

 

De vraag naar modem-only komt regelmatig opnieuw terug, terwijl eigenlijk alles hiervoer inmiddels wel al op het forum terug te vinden is. Toegegeven, het is misschien niet makkelijk te vinden in de grote hoeveelheid informatie.

Een duidelijke beschrijving wat het doel is (of was) van modem-only, de voor- en nadelen, wat je er voor nodig hebt, en hoe je het configureert zou niet slecht zijn voor vele bezoekers.

 

Een ander steeds opnieuwe terugkerend onderwerp is port-forwarding.

Als we daar nu eens een goed oderwerp over maken, met een sticky, dan is dit makkelijk terug te vinden.

 

Ik denk nu zelfs aan een aparte howto rubriek, waar geen discussies plaatsvinden, maar enkel na goedkeuring duidelijk posts geplaatst worden die uitleg geven over FAQ onderwerpen.

Ik wil hier zelf wel aan meewerken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vragen overgaan modem only

@Ex-Netweter om op je vraag te antwoorden, omdat sommige in de winkel zelf niet weten dat dit geen modem only is, zelf vrijdag nog ervaren met een Telenet verkoper dat dus modems verdeeld.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vragen overgaan modem only

Sommigen worden overdonderd op andere fora's een modem only te nemen,terwijl ze niet eens 

weten hoe ze een externe router moeten bedienen.

En dan heeft het de provider gedaan.

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Vragen overgaan modem only

Intussen hebben jullie die arme jongen wel weggejaagd. )-; @SebastM , ben je er nog?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vragen overgaan modem only

Dat vreesde ik.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vragen overgaan modem only

Hij weet het antwoord toch.

Een modem only wordt niet meer geleverd.

0 Likes