Vragen overgaan modem only
hallo,
ik ben zelf student en ik experimenteer graag met netwerken (ben er wel nog niet zo heel thuis in). Momenteel hebben we een modem met ingebouwde router staan en twee powerlines. de snelheid achter de power lines is 100 mbps, dit vond ik jammmer want zo blijft er op de kamer van mij effectief maar 39 over van de inkomende 300mbps. Ik heb dus twee cat7 kabels getrokken en mij twee nieuwe acces points gekocht (tp link eap660).
Als student wil ik graag expirementeren met vlans, vpn's, servers en heb dus een modem only afgehaald bij telenet (nog niet geinstalleerd - cv8560e), een managed switch gekocht, en een vpn router. Echter ben ik door hier veel te lezen te weten gekomen dat de digibox een ip rechtsreeks van telenet nodig heeft om interactief te zijn. Ook heb ik gelezen dat men bij de nieuwste digibox de modem only helemaal noodgedwongen moet vervangen. Ik ben hierdoor volledig de kluts door kwijtgeraakt. mijn vragen die ik momenteel heb:
- is het deze dagen nog de moeite om een modem only te zetten met oude digibox (zonder netflix bv) en eigen router? In het achterhoofd houdende dat je misschien verplicht toch moet overschakelen omwille van de nieuwe digibox binnen korte tijd.
- Iendien toch ja, via een unmanaged switch of via vlan de digibox verbinden de voorkeur?
- (echte beginnersvraag) ik snap echt niet waarom er nog een switch tussen de modem (cv8560e) en eigen router moet voor de digibox? Er zijn toch vier gele ethernet poorten? Ik ging er vanuit dat ik mijn wan poort van de router (eigen router dus) moest connecteren met een gele ethernet poort van mijn modem only. Vervolgens op de modem steek ik dan mijn digirecorder nog bij op een gele poort
Ik wil zeker de uitdaging aangaan om dit te proberen en te leren. Echter heb ik geen directe kenissen die mij dit zo even uitleggen en ben ik een beginner (zie vraag3- ik schaamde mij al hem te stellen). Iemand die mij op weg kan helpen?