Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Hier een nieuwe thread om de discussie "eigen hardware" en "vrije keuze" verder te voeren


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
112 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

De meerderheid 98% van de klanten is tevreden met de hardware die Telenet levert.

Telenet is niet verplicht iedere hardware aanbieder toe te laten op hun netwerk.

Kies de CV8560E zet WiFi uit en hang er een externe router achter naar eigen keuze,zoals ik gedaan heb.

Wat is dan het probleem?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@robatoras  schreef:

De meerderheid 98% van de klanten is tevreden met de hardware die Telenet levert.

Telenet is niet verplicht iedere hardware aanbieder toe te laten op hun netwerk.

Kies de CV8560E zet WiFi uit en hang er een externe router achter naar eigen keuze,zoals ik gedaan heb.

Wat is dan het probleem?


Het probleem is dat je dan één nutteloos toestel hebt dat ook aan het stroomnet hangt. Dat je zelf de aanpassingen kan doen en niet gehinderd wordt door een storing bij Telenet. Dat sommigen het subjectief beter vinden. ...

Er komen normen. Telenet kan en zal niet willekeurig kunnen toelaten of verbieden. Elk toestel dat volgens de opgestelde norman werkt zal toegelaten zijn. De klacht van een een producent of invoerder die niet toegelaten zou worden zal niet behandeld worden door dezelfde helpdesk als die van de gewone klanten (jij en ik).

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Neem dan de CH8568LG  of de nieuwste die binnenkort met Wifiv6 wordt aangeboden,die je huurt,en in de prijs is inbegrepen .

Met een eigen gekochte HGW die te duur is,zal Telenet je geen vermindering aanrekenen.

Het Bipt is er nog lang niet klaar mee.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@FransGeerts. Dat heeft niets met modem te maken wel met het routergedeelte. Modem en router zijn 2 verschillende dingen. En je kan al perfect een eigen router plaatsen. Alleen jammer momenteel dat je geen modem only kunt krijgen maar wel de e-modem/router en je daar dan het macadres van uw eigen router kunt ingeven om deze een publiek IP adres te laten krijgen. Maar dan hebben we weer hetzelfde probleem.... momenteel is die interface voor veel mensen nu niet mogelijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@robatoras  schreef:

Telenet is niet verplicht iedere hardware aanbieder toe te laten op hun netwerk.


Telenet is daartoe wel verplicht. Apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, mag worden aangesloten op de daartoe geschikte interfaces. Een operator van een openbaar elektronische-communicatienetwerk mag een dergelijke aansluiting niet om technische redenen weigeren. (artikel 36 wet elektronische communicatie)

De  FRITZ!Box 6690 Cable  voldoet aan de wettelijke voorwaarden en Telenet mag niet weigeren om die modem te provisioneren wanneer een klant dat vraagt.

Als Telenet vandaag reeds verschillende types modems van de fabrikanten Askey/Siligence, Compal en Sagemcom provisioneert voor Orange- en Telenet-klanten, dan is er geen enkele reden om modems van fabrikant AVM te weigeren. Als Telenet compatibele Fritz!Boxen weigert, is dat machtsmisbruik.

Alle fabrikanten hebben recht om compatibele modems in België te verkopen voor gebruik op de Belgische telecomnetwerken.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@Ex-Netweter De  FRITZ!Box 6690 Cable  voldoet aan de wettelijke voorwaarden en Telenet mag niet weigeren om die modem te provisioneren wanneer een klant dat vraagt.

 

En wie bepaalt dat die FRITZ!Box 6690 voldoet aan de normen van Telenet.Op papier,in de praktijk wil ik zien.

En waar staat geschreven dat die FRITZ!Box6690 beter is dan de nieuwe HGW WiFiv6 die op komst is.

Als je zo zeker bent,dan wil ik wel eens zien dat jij dat klaar krijgt.

Of een persoon die jij kent,en Telenet klant is.Geen woorden maar daden.

machtsmisbruik? Begin maar eens tegen Liberty global .De grootste kabelaar van de wereld.Waar Telenet onder valt.

Telenet is baas over hun netwerk.Niemand anders.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Bij Ziggo in Nederland gebeurt het al: https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-ziggo-configureren/

In België publiceert telecomregulator BIPT eind dit jaar een besluit waardoor Telenet de mogelijkheid om je eigen modem te provisioneren actief zal moeten aanbieden.
Wie het vroeger wil, moet het CM MAC en MTA MAC van zijn eigen modem dan maar aan de Telenet-klantendienst doorgeven, het nieuwe IT-systeem (als het eindelijk op punt staat) moet sowieso compatibel zijn.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Belgie is Nederland niet.

Jaren zagen door 'n paar enkelingen over eigen hardware keuze.

Zover zijn we nog niet,einde van het jaar,zal weer uitlopen,en als die paar enkelingen klacht indienen,rekt Telenet het wel met hun gekende smoesjes.That's business.

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Sorry @robatoras maar jij stelde de vraag waarom iemand een eigen router wil gebruiken. Ik geef je daar een antwoord op. Mijn antwoord op uw vraag staat los van mijn eigen behoeften. Ik kan me echter wel inbeelden woorom anderen dat willen. Als je een kleine inspanning wil doen, kan jij je dat ook inbeelden. Er zijn nu eenmaal mensen voor wie dat financiëel verschil geen onoverkomelijke hindernis hebben. Trouwens moest Telenet enkel klanten als ik hebben, dan kon Telenet zijn winst enorm zien dalen.

De discussie wanneer de vrije keuze er zal zijn, gaan we deze keer ook niet opnieuw beginnen.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

De FRITZ!Box 6690 kost maar 142 euro en of deze beter is dan die van Telenet betwijfel ik sterk.

Telenet koopt hun HGW mischien wel in aan 250.000 stuks of meer.

Ze zullen wel voldoen voor 98% van de klanten.Anders slaan ze hun eigen ruiten in toch.

Persoonlijk heb ik niets tegen eigen hardware keuze.

Ik gebruik ook een Linksys router achter mijn CV8560E.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@robatoras  schreef:

Persoonlijk heb ik niets tegen eigen hardware keuze.


Dat is genoteerd.

Verder moet je aan deze (nutteloze) discussie ook niets meer toevoegen.

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

En wat zou jij nog kunnen toevoegen aan deze nutteloze discussie?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Laat het los @robatoras 
Bedoeling van een forum is idd dat de inhoud een toegevoegde waarde heeft voor de community.

Dat is voor jouw input in deze tread niet het geval.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

YEP

0 Likes
FransGeerts
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Wereld gedichtendag Complimentendag Leesbeest! Mooi, mooi!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Best Ignace,

Ik weet dat het telenet 'Modem" bestaat uit modem en router

Mijn oorspronkelijke reactie was op een ander topic namelijk de problemen die er nu al geruime tijd zijn sinds de aanpassing van de web interface

Ik en nog meer gebruikers klagen over het niet meer kunnen aanpassen van hun Telenet router instellingen sinds de nieuwe web interface

Er is inmiddels wel wat verbeterd maar er zijn nog steeds problemen met bijvoorbeeld port forwarding en ik zie zelfs niet welke toestellen (IP adressen) er zijn uitgegeven

Dit probleem speelt nu al enkele maanden, en wanneer het opgelost wordt krijg ik niet te horen.

Mijn reactie op dit probleem is door moderator verhuisd naar "vrije hardwarekeuze" omdat ik dit als optie heb genoemd om niet afhankelijk te zijn van een nieuwe web interface om mijn eigen modem te kunnen beheren.

Ik was niet bekend met de e-router van Telenet, maar dit zou mijn probleem niet hebben opgelost omdat je nog steeds afhankelijk bent van de telenet web-interface

Zolang alles naar behoren werkt en je kunt zaken zoals port forwarding, Mac adres filtering enz. gewoon uitvoeren heb ik geen probleem met het Telenet Modem/Router

Maar als dit nog maanden duurt (werd er wel getest bij Telenet?) begin ik toch wel te verlangen naar een Modem/Router in eigen beheer

0 Likes