24757
netweters
|
152435
antwoorden
|
20704
vragen
|
In de handleiding staat als je de modem wil ophangen dit altijd rechtop moet.
Is daar een reden voor? Aan mijn muur heb ik enkel plaats om deze horizontaal te hangen dus met de aansluitingen naar beneden gericht.
Beïnvloed dit de werking van het toestel?
Alvast bedankt,
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Plaatsing modem aan muur.
Opgelost! Ga naar oplossing.
De enige impact die een horizontale plaatsing kan hebben is een (vrij miniale) impact op Wi-Fi coverage.
Maar gezien de gebruikte antennes in modem, uiteraard ook nog afh van type etc, zal dat niet erg goot zijn.
Uiteraard niets anders dan dat.
dit kan invloed hebben op de koeling van de modem. De verluchting gaten van mijn modem staan onder en boven zodat de behuizing werkt als een schoorsteen en zorgt voor een goede koeling van de modem. Met de meegeleverde steun staat de modem op een afstand van de muur zodat deze aan de 2 zijnen lucht kan inlaten en uitlaten.
Als je de modem horizontaal plaatst dan is het er geen schoorsteen effect en is de modem minder goed gekoeld.
Bij de paar modellen van Telenet die ik al had, heeft de bevestigings plaat geen verluchtingsgaten. De modem staat er op vastgeplakt door die naar buiten te trekken. De bevestigings plaat laat niet toe dat tucht van beneden naar boven gaat tussen modem en muur. Als je de bevetigingsplaat verticaal monteert zal je dus een betere verluchting hebben. Wat de invloed is op het wifi signaal van het toestel kan men algemene zaken zeggen, maar dat zegt niets over alle lokale omstandigheden.IIn de veronderstelling dat de modem op een muur komt die loodrecht op de straat uitkomt en dicht langs de straatkant staat, zou ik de bevestigings plaat langs de straatkant monteren zodat de normale bovenkant meer in huis is.
Gewoon doen.
Dit is de laatst nieuwe van Telenet met de instructie verticaal te plaatsen.
Boven en onder zie je duidelijk de verluchting roosters en de steunvoet plaatst de modem duidelijk enkele CM van de muur.
Dit is hoe die van mij momenteel hangt:
Gans paraplu, maar wel geplaatst door een technieker. Twee techniekers in feite, want je kan het witte voetje van de eerste modem zien.
Zo nauw zal het wel niet komen dus...
Ik heb eens getest voor een dag met de modem recht op de vloer te zetten en hem dus horizontaal tegen de muur te hangen met de bijgeleverde voetsteun.
Ik merkte niet echt een verschil in warmte.
@W3sl3y we hebben het eens intern aan enkele van onze collega's gevraagd. Zodra we meer weten (moet het altijd rechtop en wat is de reden), zullen we het hier zeker delen met jullie. 😉 Mogelijks duurt het iets langer om een antwoord te krijgen door de aankomende feestdagen, maar we gaan er zeker achteraan.
Hey @W3sl3y ,
We hebben hier een antwoord over gekregen. Het werd hier al eigenlijk gezegd, maar koeling en wifi coverage zijn de twee belangrijkste redenen. Het design is gebeurd zodat deze optimaal zijn als de modem rechtop staat. Het zal absoluut blijven werken als je deze anders hangt, maar dat raden we eerder af.
Jullie raden het misschien af, maar weten jullie techniekers dat ook? Bij de eerste installatie werd het voetje van de modem verticaal gemonteerd. Die modem ligt dus helemaal op zijn kant. Iets wat de tweede technieker na mijn verhuis niet corrigeerde. Nu, eerlijk gezegd maakt het hier niet zo veel uit: de modem staat in de garage en in de living is er 0 draadloos signaal. Maar ik heb een kabel over de zolder getrokken en een eigen router gebruikt. Die tweede technieker was daarvan op de hoogte, maar waarom die eerste de installatie zo heeft gedaan?
Dag @sb ,
Waarom de eerste technicus het zo heeft gedaan is voor mij ook even gissen. Maar ik heb je feedback wel doorgegeven met de vraag of dit met de zekerheid nog eens naar de inhome technici kan gebriefd worden. Bedankt!