Beantwoorden
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wat is Safesurf technisch?

Als je overgaat naar het nieuwe ONE abonnement, wordt Safesurf geactiveerd op de modem.

 

Als ik dit er op nalees https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/alles-over-safesurf/ en https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-safespot- wordt ik niet veel wijzer WAT het exact technisch doet/is.

 

"Met ONE ben je thuis veilig online, want Safesurf zit inbegrepen in je ONE-abonnement. Met de ingebouwde modembeveiliging en anti-phishing is jouw thuisnetwerk op elk moment beschermd."

 

"Met Safesurf ga je met al je toestellen thuis veilig op het internet.  Dankzij de software die we automatisch op je modem installeren, is je thuisnetwerk op elk moment beschermd tegen.

 

"WAT DOE JIJ? Jij moet alleen nog toestemming geven om de installatie te starten. 4. Aanvaard de privacy- en algemene voorwaarden en je bent klaar! Je krijgt nog een pop-up én een e-mail ter bevestiging."

 

Verschillende vragen hierover:

 

1) Ik wil graag weten wat de technische oplossing is? Is dit DNS-sinkholing zoals PiHole/Adguard?

2) Wat als je een eigen firewall hebt achter MAC-address bridging? Ik heb nu de CV8560E.

3) Werkt dit ook als je niet-Telenet DNS servers gebruikt?

4) Hoe kan ik controleren/zeker zijn dat Telenet dit niet nu al actief heeft staan en mijn verkeer inspecteert?

 

Kort: Ik wil niet dat Telenet kan ingrijpen op mijn internet-verkeer. Als het DNS is, vind ik dat prima, daar kan ik rond werken. Als het effectief ingrijpen is op de TCP-sessie maak ik me zorgen.

 

Als ik de bijzonder voorwaarden (https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/bijzondere-voorwaarden-safespot/) lees maak ik me veel zorgen over artikel 2.8. 

 

In feite dekt Telenet zich 100% in en geeft ze 0% garantie en zijn ze niet aansprakelijk als er toch iets fout gaat. Daar sta je dan als je denkt dat je beschermt bent tegen phising en je alsnog opgelicht bent door op een foutieve link te klikken die niet gevangen wordt. Ik hoor het nu al "ja maar Telenet zou me toch beschermen?". 

 

ChristofW_0-1619630490380.png

 

Ik denk dat ik maar eens werk ga maken om al mijn interne trafiek over een permanent VPN-tunnel vanaf de firewall te laten lopen als hier niet meer duidelijkheid kan verschaft worden.

 

20 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat is Safesurf technisch?

@ChristofW  Ik heb een simpele vraag. Is er 1 firma die je garantie geeft dat hun software tegen spam, virussen, phishing of wat dan ook, 100% onfeilbaar is? Bovendien maken ze stuk voor stuk allemaal voor een groot gebruik van het feit dat ze uw verkeer monitoren als het is het maar omdat de meeste al zelf-lerend zijn. En leren kan je maar door te observeren, want boosdoeners komen hun ding niet aanbieden hoor omdat u zich zou kunnen wapenen op voorhand. Bovendien gaat Telenet of elke andere software leverancier het achterste van zijn tong niet laten zien, al is het maar om misdadigers niet op weg te zetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wat is Safesurf technisch?

Hoi @igvfer, bedankt voor je reactie! Antwoord op jouw vraag:

 

1) Jouw antwoord is naast de kwestie

2) Ik heb niet geschreven dat Telenet 100% onfeilbaar moet zijn. Ik heb geschreven dat ze zich 100% indekken tegen fouten. Dat is heel iets anders. Als je weet dat je maar 95% effectief bent dan dek je je financieel in voor de 5% die fout gaat, zo werken verzekeringen ook. Hierdoor is de bomma ook geholpen als er toch iets fout gaat en heeft Telenet een incentive om zijn dienstverlening zo optimaal mogelijk te maken.

3) Uiteraard ben ik voor monitoring, maar niet dat andere bedrijven die informatie hebben. Ik wil in controle zijn van de software en logs van mijn trafiek. Niet een ander bedrijf dat of andere intenties heeft met de data of het ergens opslaat waar werknemers/andere bedrijven/hackers aan kunnen omdat dat bedrijf de boel niet op orde heeft.

4) Opensource, dus volledige transparantie van de code, is in mijn ogen de kern van veilige security producten. Het feit dat de hele wereld kan zoeken naar backdoors maakt het net veiliger. Er zijn 100-den recente voorbeelden waar closed-sourced producten lek zijn of andere intenties hebben (de befaamde oeps momentjes, we voeren het uit en geven onze excuses wel als er iemand over klaagt). Dat hoeft geen probleem te zijn, echter niet voor kritische onderdelen in mijn netwerk. Als je het potje dicht houd is er wel altijd iemand die een gaatje vind en loopt het bedrijf en de consument die de dienst koopt blind. Waar ik kan, ga ik op het gebied van veiligheidsproducten die gevoelige data behandelen voor zoveel mogelijk eigen controle. Toevoeging: voor producten waar veiligheid minder relevant zijn of ik beveiliging op een andere manier kan inrichten maakt closes-source me niets uit, liever wel zelfs. Minder gedoe om zelf te regelen.

 

Hopelijk heeft er wel iemand een antwoord op mijn vragen 😉

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wat is Safesurf technisch?

Ik vind dit een heel interessante vraag, één die ik mezelf ook al gesteld heb.

Het zou welkom zijn als hier een duidelijk technisch antwoord op komt, wat safespot/safesurf nu juist preceis doet.

Ik heb ook een CV8560E met eigen router erachter en behoud graag zelf de controlle.

 

Zal mijn opstelling gewoon blijven werken na een upgrade van wigo 9 naar OneUp, wanneer ik de algemene voorwaarden van safesurf weiger, en dus de installatie niet laat uitvoeren?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Wat is Safesurf technisch?


@ChristofW  schreef:

[...]

Hopelijk heeft er wel iemand een antwoord op mijn vragen 😉


Ik ben, eerlijk gezegd, benieuwd naar Telenet's, mogelijke, commentaar. Er zijn (gelukkig) ook erg goede en bekwame Telenet Netweters.  @ChristofW ... je raakt een interessant punt: beschermen is, op zichzelf, goed bedoeld, maar, niet uitleggen hoe is, op zichzelf, potentieel verdacht. Ik zeg niet dat Telenet niet bereid is uit te leggen hoe. Absoluut niet. Dit forum geeft Telenet de geschikte kans zulks te doen. En/Of je kan zelf Telenet support om uitleg vragen, en, ons inlichten.

{*niet* 'like'-en aub}
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wat is Safesurf technisch?

Eens @NofanTasi.

 

Ik heb me nooit iets van het hele Safespot aanbod aangetrokken omdat ik dergelijke dienstverlening meestal onder de verwachtingen vind. Je hebt amper zelf controle over de werking en dus kan je meestal niet troubleshooten en dus afhankelijk van Telenet, lees in de **bleep** zitten omdat de helpdesk het zelf niet weet. Ik wil ook geen meuk hebben wat ik zelf heb over ingelezen wat de impact is op mijn toestellen en netwerk: performance, privacy, veiligheid etc.

 

Echter als je het standaard onderdeel van het nieuwe ONE abonnement maakt, is het een ander verhaal. Ik vind Telenet uitermate vaag over wat het technisch allemaal inhoudt. Ik vind dit cruciaal om te weten en als Telenet niet deze informatie kan verschaffen is er een vertrouwensbreuk. Ik kijk nog even de kat uit de boom omdat ik nog de Yugo-promo heb tot einde juni.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wat is Safesurf technisch?


@ChristofW  schreef:

...

Ik vind Telenet uitermate vaag over wat het technisch allemaal inhoudt. Ik vind dit cruciaal om te weten en als Telenet niet deze informatie kan verschaffen is er een vertrouwensbreuk.

..


@ChristofW ik heb intern de vraag eens uitgezet of we meer technische informatie over deze security oplossingen kunnen geven. Keep you posted, verwacht wel dat dit even kan duren gezien de complexiteit en techniciteit van de vraag. Het is voor Telenet ook altijd zoeken naar de balans tussen wat de "standaard"-klant wil weten hierover (zonder verward te geraken) en de klanten met de nodige kennis voldoende informatie te geven. 

 

Ik kom er dus zeker op terug. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wat is Safesurf technisch?

Bedankt @Suzy . Snap ik volledig, wordt ik dagelijks met geconfronteerd in mijn job. Maar je kan dat prima voor zorgen door 2 type kennis artikels te maken. Dit is zeker relevant als het gaat over 1) security en 2) impact doordat het voor alle ONE abonnees geldt. 

 

Ter verduidelijking: het gaat vooral over Safesurf, de software op de modem. En dus niet de Safespot Guard-app die je installeert op je endpoints.

ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wat is Safesurf technisch?

Ondertussen wat meer informatie gevonden die weliswaar nog niet op alles antwoord.

 

via  https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/problemen-met-telenet-safespot/

 

WELKE SITES VALLEN ER ONDER DE CATEGORIEËN BIJ DE LEEFTIJDSGROEPEN? We gebruiken dezelfde indeling als Brightcloud. Die kent aan elke website een categorie toe.

 

Betekent natuurlijk niet dat het effectief is dat ze Brightcloud gebruiken.

 

Brightcloud bied een API aan met "real-time anti-phising": https://www.brightcloud.com en https://www.brightcloud.com/faq#rtap-integration

 

via https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/safespotplus/

 

Telenet Safespot+ beveiligt zowel je netwerk als je toestellen. De software die we op je Telenet-modem installeren, controleert al het netwerkverkeer dat door de modem gaat. Al je slimme toestellen die met het internet verbonden zijn via je Telenet-modem, worden op deze manier beveiligd. Deze software blokkeert niet alleen phishing blokkeren, maar controleert ook of het internetverkeer veilig is. Bovendien zet de software voor  herkenbare IoT-toestellen een firewall policy op die bepaalt wat er van netwerkverkeer toegelaten is op de modem.

De belangrijkste functionaliteiten op een rij:

  • Blokkeren van poging tot portscans, poging om wachtwoorden te raden en DDOS-aanvallen.
  • Herkenning van toestellen op het netwerk en de toegang tot het netwerk beheren.
  • Bescherming van de IoT-toestellen door alleen normale communicatie toe te laten.
  • Stoppen van surfen naar onveilige websites.
  • Afscherming van bepaalde webcategorieën door DNS-filtering,
  • De internetverbinding voor een specifieke periode uitschakelen.
  • Gebruikersprofielen aanmaken waaraan je toestellen kan toekennen.
Ex-Netweter
 

Wat is Safesurf technisch?

Lijkt me allemaal zo een beetje in de lijn te liggen van al dat huidig ecosysteemgedoe. Ik vind het persoonlijk te ver gaan. Niettemin, dat Telenet an sich het beste voorheeft, daar twijfel ik geenszins aan.

 

Heel terzijde, maar hetgeen @robatoras onlangs ergens postte lijkt me best heel interessant. Er is heden iets aan het bougeren, en niet enkel knip(s)gewijs.

 

https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/telenet-worstelt-met-ontbundelende-klant/10302032.html

 

on-topic Ben benieuwd naar het vervolg.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Wat is Safesurf technisch?


@Ex-Netweter  schreef:

 

https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/telenet-worstelt-met-ontbundelende-klant/10302032.html

 

on-topic Ben benieuwd naar het vervolg.


Telenet had, en heeft, voorsprong op koper met kabel, maar: fiber (to the home) gaat Telenet mogelijk op achterstand brengen. Samenwerking met Fluvius lijkt een (enige?) haalbare optie. Vandaag nog kreeg ik een telefoon van Telenet Business nadat ik gevraagd had naar Telenet's plannen op vlak van FTTH. Maar, concreet heeft Telenet Business momenteel niets betaalbaars te bieden. Mijn enige vraag, en interesse, overigens, is: grotere upload, pakweg 500Mbps (en docsis 3.1 modem-only). Misschien maakt Telenet weldra plaats voor dergelijke upload op de kabel. Sommige providers die de Fluvius fiber infrastructuur gebruiken geven nu reeds 1Gbps up/down voor betaalbare prijs.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wat is Safesurf technisch?

@NofanTasi Over coax kan nog veel in de toekomst.

De up verhoging zal ook nog wel aangepast worden wanneer analoog volledig is verdwenen eind dit jaar.

https://www.cablelabs.com/technologies/docsis-4-0-technology

Andreas_B
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Wereld gedichtendag Star Wars Day Jij bent af! A born reader!

Wat is Safesurf technisch?

Dit topic is voor mij ook interessant. Ik heb All-Internet + Gigaboost, mijn GSM is wel bij een andere provider momenteel. Nu het zou gemakkelijker en goedkoper uitkomen om over te schakelen naar ONE UP, maar ik maak mij ook zorgen in verband met Safesurf.

 

Ik ben even gaan kijken op https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/alles-over-safesurf/ en als ik het goed heb begrepen kan je ONE UP nemen zonder Safesurf te laten activeren. Kan iemand dit bevestigen? 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5846
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat is Safesurf technisch?

@Andreas_B  

Ja je kan Safespot(+) ten aller tijde activeren wanneer jij wil. Dus jij bent niet verplicht dit erbij te activeren omdat het een optie is die in het pakket erbij zit. De klant heeft zijn keus activeren of niet. 

 

Ik gebruik safespot+ omdat ik de ONE up heb en ben er zeer tevreden over dus ik heb het wel geactiveerd. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Andreas_B
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Wereld gedichtendag Star Wars Day Jij bent af! A born reader!

Wat is Safesurf technisch?

@patrick37 

Bedankt voor je antwoord!

0 Likes