Beantwoorden
Marphilian
Freshman Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader!

Werkt Omada TP-Link TL-ER8411 in combo met de fiberbox?

Hoi,

Ik heb een Omada TP-Link TL-ER8411 router kan deze werken met de nieuwe fiberbox F@ST3896LG-TN?

Of kan ik wat aan de instellingen veranderen?

Thanks.

Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: Router achter modem

Tags (1)
12 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Dat kan zeker werken. Het betekent echter wel dat je 2 NAT routers achter elkaar plaats - want alhoewel Telenet hun apparaat een "modem" noemt is het veel meer dan dat. Het is een multi-funktioneel apparaat; modem + router + access-point , en voip gateway.
Als je dus je TP-link router achter dit type modem plaats wordt het verkeer 2x ge-NAT. Op zich geen probleem, behalve voor sommige games, of wanneer je een apparaat op je eigen network vanaf het internet bereikbaar wilt maken, zoals een eigen web-server of zo. Dat kan wel, maar je dient dan port-forwarding te configuren in de beide routers.
Ook kan het betekenen dat je geen werkened IPv6 verbinding zult kunnen maken vanaf apparaten achter je eigen router naar het internet. OPnieuw iets wat niet noodzakelijk een probleem hoeft te vormen. Het hangt er een beetje vanaf wat voor gebruiker je bent.

De "problemen" zijn te voorkomen, wanneer je op de Telenet "modem" de bridge functie (eigenlijk MAC passthrough) gebruikt. Momenteel wordt deze functie echter enkel op het type modem CV8560E aangeboden. Er is wel aangeduid dat het ook voor jouw type modem beschikbaar zal komen, maar we weten nog niet wanneer.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@Marphilian  schreef:

nieuwe fiberbox F@ST3896LG-TN

Oei dat is wat tegenstrijdig. Dat is een Coax Modem, F@ST5685LGB-TN is een fiberbox.

Als het effectief over een fiberbox gaat dan is er vandaag nog geen optie om je router een publiek IP adres te geven ("bridging").

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Marphilian
Freshman Weetjesweter

1000010059.jpg

1000010058.jpg

Het is de coax modem. 

F@ST3896LG-TN

Marphilian
Freshman Weetjesweter

Ik zou aan mijn netwerk camera's moeten kunnen via mijn smartphone/laptop op een andere locatie. Dus dit gaat een probleem worden......?

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@Marphilian we hebben de tweede foto van je modem moeten afkeuren, omdat hier de QR-code van je modem op zichtbaar is. Als mensen in je buurt dit scannen, kunnen ze verbinding maken met je netwerk. Als deze foto toch nodig is voor je vraag, best even die QR-code maskeren.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

Marphilian
Freshman Weetjesweter

Ok.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Marphilian  schreef:

Ik zou aan mijn netwerk camera's moeten kunnen via mijn smartphone/laptop op een andere locatie. Dus dit gaat een probleem worden......?

Het is niet onmogelijk, maar wel iets complexer. Je moet dan port forwarding instellen op zowel de Telenet router (via My Telenet) en ook je eigen router.
Om het iets makkelijker te maken kun je eventueel ook je eigne router via my telenet als DMZ instellen.
Het is overigens in dit geval aan te raden je eigen router een vast IP adres op de WAN poort te geven, ipv deze via DHCP van de Telenet router te ontvangen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Marphilian  schreef:

Normaal gezien is dat geen probleem. Ik heb dezelfde modem (F@st3896) en werk met een TP-Link Archer AX55, dus ook een dubbele NAT. Camera's en smart plugs vanop afstand werkt gewoon. In geval van portforwarding (als dat al nodig zou zijn) moet je er wel aan denken dat je dit zowel in de TN modem doet als in je router.

Edit: @Arnie heeft gelijk dat het ingewikkelder is als je echt de camera's zelf wilt bereiken, maar tegenwoordig doe je dat makkelijk via een app op je smartphone en heb je geen bijkomende instellingen nodig.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Marphilian
Freshman Weetjesweter

1000010058.jpg

Marphilian
Freshman Weetjesweter

Heb jij portforwarding ingesteld?

Mvg.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ik heb portforwarding (van buiten naar binnen) ingesteld voor mijn PS5 en voor WireGuard (PiVPN), maar zoals gezegd heb je dat niet altijd nodig voor IoT (Internet of Things; toestellen verbonden met het Internet zoals smart plugs, camera's, ...). Je gebruikt dan een app en voor zo ver ik weet maken die toestellen zelf verbindingen (van binnen naar buiten als het ware) met een externe server, zodat het zelfs niet uitmaakt als jouw extern IP verandert.

Maar je kan camera's ook rechtstreeks benaderen. Als je verbonden bent met jouw thuisnetwerk, dan kan dat zo eenvoudig zijn als 192.168.1.15 in te typen in je browser. Mogelijk heb je dan meer mogelijkheden dan in de app op je smartphone. Maar als het is om gewoon je camera's te bekijken als je niet thuis bent, dan zou dat moeten kunnen via een app en zonder verdere instellingen in je router.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Marphilian
Freshman Weetjesweter

Hoe heb je deze portforwarding ingesteld op uw router en de modem van telenet, wil  ze kunnen zien op een laptop? Dat is een groter scherm.....🙂

Mvg.