Beantwoorden
Evdb
Experienced Meerweter
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! Warming up? De volle 100!

Flink klantenverlies bij Telenet

Al 25.600 klanten haakten dit jaar af bij Telenet (bron: HLN).

Hoe zou dat komen...

Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) | Reden: cijfer gecorrigeerd omwille van foute informatie in de eerste publicatie van het HLN-artikel

39 reacties
K-330
Experienced Veelweter
Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! WOW! De magic number!

Agh, niks nieuws onder de zon. De media haalt soms ook de vuile was buiten; 'ouwe koeien uit de sloot halen', noem ik dat. Die verliezen dat maakt deel uit van de concurrentie via glasvezel. Ook via Easy Swith, klantenservice, facturatie, het nieuwe digitale systeem van Telenet,  het beëindigen van een Telenet abo (en de problemen) en het aanbod van de diensten. Het is allemaal uitvoerig aan bod gekomen en dat zal zo blijven.

Mensen hebben de keuze om over te stappen naar hun wensen en promo's. Maar ook dat mensen terecht naar een andere provider gaan en ook vanwege glasvezel.

Eén ding gaat zeker gebeuren, glasvezel is nu goedkoper, maar in de loop van de tijd wordt dat ook alleen maar duurder (omwille van de kost voor de aanleg/onderhoud)). Maar gelukkig is Telenet ook niet stil en weldra ook glasvezel via Wyre. 

Enfin, mensen denken dat het gras groener is aan de overkant (concurrent). De bovengenoemde feiten is ook dezelfde aan de overkant van providerland!

Ex-Netweter

@Evdb  schreef:

Hoe zou dat komen...

@Evdb wat zit je zelf dan nog bij Telenet te doen? 😁

Als het gras zoveel groener is aan de overkant

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Ex-Netweter  schreef:

@Evdb wat zit je zelf dan nog bij Telenet te doen? 

Als het gras zoveel groener is aan de overkant

Wie zegt dat hij bij Telenet zit? Hij beweert toch niet dat het gras groener is aan de overkant?

Telenet heeft zijn kwartaalcijfers gepubliceerd, en daar mag toch over gepraat worden op een Forum?

@Evdb  schreef:

Al 111 000 klanten haakten dit jaar af bij Telenet (bron: HLN).
Hoe zou dat komen...

De "verliezen" zijn:

1. minder vaste telefonie
  2. minder TV (cordcutters)
  3. concurrentie

De eerste 2 punten (telefonie, lineaire TV) zijn gewoon de trend. Heeft niets te maken met concurrentie of klanten ontevredenheid , en dat kan Telenet niet "ombuigen"...

• wie gebruikt er tegenwoordig nog vaste telefonie, als iedereen een GSM heeft met onbeperkte belbundels?? Vooral als je hiervoor nog eens extra moet betalen (vast telefonie is in sommige abonnementen, vb KLIK) niet gratis!)
  • Lineaire TV is ook passé, en heeft plaats gemaakt voor streaming.

Er zijn "maar" een kleine 5.000 internet klanten vertrokken. Dat zijn waarschijnlijk meestal mensen die aansluitbaar zijn op fiber, en voor wie de hogere snelheden (vooral upload) en de concurrentiële prijzen de doorslag geven.

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@K-330 

Ik ben van mening dat Telenet snel actie moet ondernemen door de download- en uploadsnelheden te verhogen om de concurrentie voor te blijven. Als ze fiber zouden aanbieden, zou ik als bedrijf en waarschijnlijk ook privé voor die optie kiezen. Tenzij Telenet de verstandige beslissing neemt om de download- en uploadsnelheden te verhogen.

De prijzen van Telenet zijn inderdaad al zeer hoog in vergelijking met andere providers, dus mogen ze hiervoor iets in de plaats geven vind ik wel. 

Trouwe Telenet klanten belonen bijvoorbeeld 😉 Dan zouden er misschien minder klanten weggaan bij Telenet 😉

Het gras is niet altijd groener aan de andere kant van het cyberlandschap 😃

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@kristofDW  Ik vrees dat dit niet zo snel zal gebeuren 😉

50 up is het maximum voorlopig voor niet business klanten.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Bas
Professional Beetjesweter
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het gras wel groener is aan de overkant. Mijn downloadsnelheid is verdubbeld naar 2,5 Gbps sinds ik bij Proximus zit. De uploadsnelheid is zelfs vertienvoudigd naar 500 Mbps.

Ik ben gelukkig getrouwd met mijn vrouw en gelukkig gescheiden van mijn vorige provider. 🤣

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Bas  Er zijn enkele uitzonderingen bij enkele klanten, het gaat niet altijd van een leien dakje, ik kan ook niet klagen van m’n provider met 3500/1500 snelheid via fiber, 

veel stabileler dan wat ik had via Telenet, en geen limieten.

maar dat is een eigen keuze, veel klanten klagen steen en been maar veranderen niet.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@kristofDW  schreef:

Als ze fiber zouden aanbieden, zou ik als bedrijf en waarschijnlijk ook privé voor die optie kiezen.

De lancering van het fiber aanbod staat voor de deur, de netwerk infopagina heeft een update gekregen en er is een 'fibercheck' bijgekomen. Daar kan je nakijken of je HFC (tot 1 Gbps) of Fiber (tot 8,5 Gbps) kan krijgen: Fibersnel internet met het krachtige Telenet-netwerk

Ook is er een infopagina over de switch naar fiber: Switch naar Fiber 

Het productaanbod is nog niet bijgewerkt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Ik kan alleen maar dromen. Het Proximuslijntje dat hier passeert haalt amper 40 Mbps down en 10 Mbps UP. Dus het wordt nog wachten maar dat beloven ze van Proximus al 20 jaar.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

@flip1953  schreef:

• wie gebruikt er tegenwoordig nog vaste telefonie,
  • Lineaire TV is ook passé, en heeft plaats gemaakt voor streaming.

De kwaliteit van van het geluid via GSM laat vaak de wensen over en is soms gewoonweg verschrikkelijk.

Wij gebruiken als we thuis steeds de vaste telefoon. Een verademing....

Vaste telefoon zit in One en daar zijn wij erg blij om!

Lineaire TV is op de terugweg maar zeker nog niet passé!

Heb 1 jaar gratis Disney+ gehad en ga dit niet verlengen en ga met plezier verder kijken via de TV-box (V1)!

@Bas

Niet iedereen heeft die hoge snelheden nodig. Hier is 250 Mb/s down en 20 Mb/s up meer dan voldoende....

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

De meeste klagen over de prijs

Dat ze korting vragen en niet krijgen (actie reclame )

En als er een probleem is duurt het lang dat opgelost is

Dit zijn de hoofdpunten

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Ik ga vandaag eens naar dat fiber nummer bellen voor meer informatie. 

Een aantal maanden geleden hebben ze de voetpaden aan de overkant van onze straat opengelegd en werd er ook Telenet kabel geïnstalleerd. 

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@kristofDW  schreef:

Ik ben van mening dat Telenet snel actie moet ondernemen door de download- en uploadsnelheden te verhogen om de concurrentie voor te blijven. Als ze fiber zouden aanbieden, zou ik als bedrijf en waarschijnlijk ook privé voor die optie kiezen. Tenzij Telenet de verstandige beslissing neemt om de download- en uploadsnelheden te verhogen.

Je denkt dus dat Telenet "dom" is of wa?

Die "verstandige beslissing" om de download en upload snelheid te verhogen op de coax is gewoon technisch -  op korte termijn - niet mogelijk.

Dat zijn nu eenmaal de beperkingen van het medium 🤔. Vandaar dat Telenet nu ook vol inzet op FTTH ...

• op redelijk korte termijn (1-2 jaar ?) kan de upload nog wat verhoogd worden door het upload spectrum te verhogen van 5-65 MHz naar 5-85 Mhz, zodat ze een bijkomend Docsis 3.1 OFDMA kanaal kunnen toevoegen (of het bestaande OFDMA kanaal te verbreden).
    • hiervoor moeten echter alle bestaande NIU's vervangen worden (gezien deze de upload frequentie filteren >65 MHz).
    • en je blijft het probleem van overboeking hebben (200 Mps upload bandbreedte te verdelen over het aantal klanten op één node).
  • op langere termijn (3-4 jaar+ ?) kan de snelheid nog drastisch verhoogd worden (Docsis 4.0).
    • hiervoor moet de upload frequentie verder verhoogd worden naar 5-204 MHz.
    • en TV (DVB-C) moet helemaal verdwijnen om plaats te maken voor data. Dat zal niet voor morgen zijn, want dan moeten alle bestaande decoders, digiboxen en CI+ modules verdwijnen. Dat zal Telenet nog meer TV klanten kosten, want sommige klanten blijven voor TV bij Telenet wegens DVB-C (mogelijkheid om meerdere toestellen aan te sluiten op de coax, compact signaal etc). Of het behoud van enkele DVB-C kanalen (2 muxen?) met de 15 populairste zenders???
    • ik ga ervan uit dat een software upgrade van de bestaande TV-Boxen (v1 en v2) deze geschikt kunnen maken voor "all IP", zoniet moeten alle bestaande coax TV-Bowen ook vervangen worden door de TV Box IP.  

De "verstandige beslissing" die het Telenet management dus moet nemen is hoe ze hun centen het best investeren: versnelde uitrol FTTH of versnelde uitrol Docsis 3.1/Docsis 4.0? 

@kristofDW 

Indien het jouw spaarcenten zouden zijn, waar zou jij je geld insteken? Wetende dat iedere EURO die je in de coax upgrade steekt, één EURO minder is die je in het FTTH project kan steken (de middelen zijn niet onbeperkt 🤔) ...

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Zonet naar het fiber nummer gebeld maar men kon mij niet veel info geven. 

De uitrol is al wel bezig in bepaalde steden maar in Leuven was men nog niet gestart.

Men ging ons op de hoogte houden via e-mail of brief.