Beantwoorden
Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

Leden die al langer deel uitmaken van de Netweters-familie weten dat onze community er ondertussen al enkele jaren hetzelfde uitziet. Af en toe is er wel een component toegevoegd of zijn er features grondig gewijzigd zoals bijvoorbeeld de weergave van de privéberichten. Maar echte grote veranderingen zijn er recent niet meer gebeurd. 

Het leuke nieuws? Bij Telenet zijn ze volop bezig met het vernieuwen van de look & feel. In heel wat van de campagnes op tv of outdoor banners zie je deze nu al terug, en ook de website zal op termijn worden aangepast.

 

In juni zijn we beginnen kijken hoe we de nieuwe kleuren, het nieuwe lettertype en de nieuwe look & feel op De Netweters kunnen toepassen. Hoe we onze community kunnen vernieuwen en er vooral wat moderner of frisser kunnen laten uitzien. Op UAT-omgeving hebben we in de zomer al bepaalde aspecten aangepast, zo zijn we enkele weken bezig geweest met de implementatie van het nieuwe lettertype en uiteraard het testen van de leesbaarheid op alle pagina's.

Voor we beginnen aan de volgende UX-oefening om de componenten en pagina elementen aan te pakken, willen we graag eens van jullie weten wat er beter kan aan onze community?

istockphoto-1289790125-612x612.jpg

Goed om te weten: in de eerste fase focussen we vooral op de homepage en op de topic pagina (level waar je inhoudelijk een thread leest). Feedback over andere pagina's of meer algemene suggesties zijn uiteraard ook welkom en zullen we op termijn analyseren en meenemen.

 

Wat kan beter aan onze community? Wat vind je wel/niet goed? Vind je alle componenten altijd gemakkelijk terug (bv. notificaties, instellingen, privéberichten, nieuwe topics, ..)? Welke componenten of onderdelen vind je overbodig? Welke componenten mis je vandaag? Is de indeling gebruiksvriendelijk? Hoe is je ervaring met onze community op een mobiel toestel (smartphone of tablet)? Laat het ons weten! 

 

Elk puntje van feedback meenemen, zal sowieso veel werk worden. Maar de suggesties of opmerkingen die meermaals worden benoemd, zullen uiteraard prioritair bekeken worden. Helaas zijn we niet 100% vrij, omdat we nog altijd afhankelijk zijn van de mogelijkheden van het Khoros-platform. Al kunnen we natuurlijk bepaalde aspecten wel opvangen of aan onze zijde en in development aanpakken.

 

Alvast bedankt om met ons mee te willen denken! 😁👊


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

19 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

Dag @Suzy , dat is goed nieuws; dat Telenet echt verder will investeren in dit forum.

Hier een paar kleine puntjes:

  • Het gebruik van witte tekst op een blauwachtige achtergrond zoals bij oplossingen vind ik moeilijk te lezen.
  • Ik begrijp de functie van de groepen nog niet echt - wat is eigenlijk het functionele verschil met een subforum, zoals lounge? Zelfs de tekst "Kan je geen antwoord vinden op je vraag? Gooi het in de groep!" helpt niet in die verwarring
  • Ik vind het soms wat moeilijk in "mijn instellingen" te navigeren, vooral als gevolg van het 2 lagen model van de "schermen" of menus met verschillende submenus

Verder ben ik heel tevreden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

@Suzy  

Goed om te horen en te weten dat er idd aandacht besteed wordt achterliggend aan de Netweters. Het is dat ze er dan toch ook mee bezig zijn ook om het beter te maken maar ook makkelijker voor ons als gebruiker. 

 

Wat ik toch misschien zou willen zien :

* een aanpasbaar thema ( lees donker of licht ). Vele hebben dit tegenwoordig wel dus die mogelijkheid zie ik wel zitten.

 

* de nieuwe vragen en of antwoorden muur uitbreiden. Dus geen 5 maar meer zichtbare antwoorden of vragen op de muur. 

 

Voor de rest ben ik tevreden hoe het eruit ziet op dit moment. 

 

Met @Arnie ben ik het wel eens. Als er een oplossing aangeduid wordt is de achterkant blauw of groen hoe je het wil bekijken en daar staat witte tekst in. Persoonlijk kost mij dat ook moeite met lezen heb al slechte ogen. En dan kom je inderdaad uit bij , gooi het in de groep , dat het  onduidelijk is. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

Misschien nog een andere suggestie betreffende "ongelezen", in aanvulling op @patrick37 zijn suggestie om het lijstje van 5 uit te breiden naar een groter aantal:

Zou het mogelijk zijn daar enkel de onderwerp titel te melden, met het aantal ongelezen berichten binnen dat onderwerp?

Nu is het soms onoverzichtelijk, wanneer alle 5 vermelde ongelezen berichten hetzelfde onderwerp betreffen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

Dankjewel, @Arnie! Even inpikken op enkele dingen die je hebt gezegd. 



Je feedback over de witte tekst op blauwe achtergrond bij oplossingen is duidelijk. En ik volg dat die qua leesbaarheid zeker en vast beter kan. 


@Arnie  schreef:

..

  • Ik begrijp de functie van de groepen nog niet echt - wat is eigenlijk het functionele verschil met een subforum, zoals lounge? Zelfs de tekst "Kan je geen antwoord vinden op je vraag? Gooi het in de groep!" helpt niet in die verwarring

Heb je het hier over de nieuwe feature 'Groepen'? Zo ja, dan zit het verschil hem vooral in de opzet ervan. Een bord is een open deel van je community, interessant voor iedereen. Een groep is eerder interessant voor slechts een selectie van de leden. Daarnaast heb je enkele duidelijke voordelen: in een groep heb je zicht op de leden van die groep, kan je er makkelijker voor kiezen om deze gesloten of verborgen te maken, hebben leden zelf de vrijheid om te kiezen eraan deel te willen nemen of niet, ...

Ook voor bèta tests op De Netweters zijn groepen een pak handiger qua organisatie. Voorheen moesten we tijdens een bèta test elke dag alle nieuwe leden controleren met ernaast een lijst van testers. Nu kunnen we zeggen: registreer je op De Netweters en wordt lid van groep 'Test' bijvoorbeeld. De actie ligt bij de deelnemer van de bèta test en niet meer bij ons. Alsook is het makkelijker om samen te werken met andere departementen die zelf de bèta test willen opvolgen, we kunnen hen dan makkelijker extra rechten geven qua beheer in dit gedeelte. 

De 'Lounge' kan in principe een groep zijn, dat is waar. Maar het bord 'Lounge' bestaat al wat langer dan de groep functionaliteit ingewerkt is. Andere ideeën die ik heb zijn: een Apple/iOS groep te starten en een Android groep, of een groep over Films & series. Alleen moeten we er dan op letten dat we de vragen/problemen die we vandaag op de andere boards zouden bespreken over iOS/Android niet enkel in de groepen gevoerd worden. De groepen zouden jullie eerder gebruiken (denk ik) om interessante tips & tricks te delen met elkaar of nieuwe features, lanceringen, .. Of om off-topic te babbelen over leuke films en series die je hebt gekeken recent.

 

Dit idee wilde ik eerst eens aftoetsen bij de leden. Bij deze! 😉 Want er moet natuurlijk interesse zijn hiervoor. Plus het moet wel logisch zijn om een groep voor iets te maken en dat de groep past bij Telenet (al kan dit in een bredere context zijn weliswaar), dus suggesties voor groepen zijn altijd welkom. Een groep zou een aanvullende verlenging moeten zijn van de huidige open borden op onze community of net een plaats voor een heel specifiek onderwerp. 

 

Suzy_0-1634139238412.png

 


@Arnie  schreef:

...

  • Ik vind het soms wat moeilijk in "mijn instellingen" te navigeren, vooral als gevolg van het 2 lagen model van de "schermen" of menus met verschillende submenus

Ook bij deze begrijp ik exact wat je bedoelt. De weergave van de persoonlijke instellingen kan beter. Soms heb je submenu's die getoond worden, af en toe is er nog een dropdown menu waarin je extra menu's ziet staan. Ik neem deze mee om eens te bekijken. 

 

Bedankt alvast! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

Ook jij bedankt, @patrick37


@patrick37  schreef:

 

...

 

* een aanpasbaar thema ( lees donker of licht ). Vele hebben dit tegenwoordig wel dus die mogelijkheid zie ik wel zitten.


Bedankt voor deze suggestie. Vandaag de dag bestaat deze optie niet vanuit Khoros, maar dit is wel iets dat je development-wise kan opvangen. We zouden dan waarschijnlijk 2 skins moeten maken, één licht en één donker. Richting de toekomst is dit mogelijks wel eentje dat het overwegen waard is. Al denk ik dat we al heel blij gaan zijn als we de huidige look en feel moderner kunnen maken en terug meer in sync met Telenet. 😁


@patrick37  schreef:

...

* de nieuwe vragen en of antwoorden muur uitbreiden. Dus geen 5 maar meer zichtbare antwoorden of vragen op de muur. 


Ok, dit is iets waar ik momenteel ook over aan het nadenken ben. Een richting waarin we aan het denken zijn is om deze "feed" uit de tabbladen te halen en eerder centraal op de homepage te plaatsen. En de categorieën en borden op een andere manier toegankelijk te maken. Wat denk jij hiervan?


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)


@Arnie  schreef:

Misschien nog een andere suggestie betreffende "ongelezen", in aanvulling op @patrick37 zijn suggestie om het lijstje van 5 uit te breiden naar een groter aantal:

Zou het mogelijk zijn daar enkel de onderwerp titel te melden, met het aantal ongelezen berichten binnen dat onderwerp?

Nu is het soms onoverzichtelijk, wanneer alle 5 vermelde ongelezen berichten hetzelfde onderwerp betreffen.


Yes! Deze staat al lang op de planning. Weetje! Ooit werkte het zoals jij voor ogen hebt. Vandaar dat we zo graag terug zouden gaan naar die werking. Maar omdat dit een component/pagina van Khoros is en zij een wijziging hebben toegepast, krijgen we deze aan onze kant niet zo makkelijk aangepast of we moeten het volledig zelf gaan voorzien (custom development werk). We zijn met Khoros in gesprek om te kijken hoe we deze zelf kunnen voorzien en hoe we de juiste activiteit erin geladen krijgen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

@Suzy  

Weet nog niet hoe je dat concreet voor je ziet maar dat is wel een suggestie. 

Nu op dit moment zie je eigenlijk 5 titels en dat is het , buiten je notificatie bel dat je berichten heb waar je aan deel neemt. Maar als er nieuwe onderwerpen komen dan mis je die rap als er op andere lopende onderwerpen een reactie komt. 

 

Kun je dan niet de categorieen ergens centraal plaatsen en dan kan je zien hoeveel antwoorden of opmerkingen in die categorie zijn geplaatst? Als voorbeeld neem de linker kant van het forum en je plaatst daar de cataegorieen is met het aantal antwoorden of het aantal topics. De opgeloste topics bovenaan de lopende start je daaronder. 1 titel met een tekst ballon is X aantal antwoorden. V = vinkje opgelost. 

 

Daarbij wel zeggen dat het aantal 'nieuwe' antwoorden beperkt moet worden als men iets aanpast in dat topic. Nu heb je soms dat men 4 keer die topic ook ziet staan maar dan heb jij een titel gewijzigd en ik heb een aanpassing gedaan omdat er prive info instaat. iemand anders wijzigt nog iets aan zijn tekst en ziet dit ook weer opkomen als nieuw onderwerp. Dit moet beperkt worden door 1 wijziging. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

@patrick37  en @Suzy 

Dat wat gevraagd wordt, enkel de onderwerpen zien en de hele lijst, dat is er toch al !!

 

Ik heb de gewoonte om volgende stappen te ondernemen bij het aanloggen :

  1. Ga naar "ongelezen"
  2. Klik op "Alles weergeven"
  3. Klik op "Discussies"

Klaar is kees. Wat wil je nog meer?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1662
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

@Suzy Het zou bijvoorbeeld handig zijn moesten de onderwerpen waarvoor er al een oplossing is aangeduid zijn met een andere achtergrond. Het kan zijn dat het "nieuwe" en ongelezen berichten zijn maar dat deze intussen zijn opgelost. Het is leuk dat ze ertussen blijven staan om naar de oplossing te kijken maar soms heb je gewoon nood om alleen de niet opgeloste vragen te bekijken:-)


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7372
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)


@kristofDW  schreef:

@Suzy Het zou bijvoorbeeld handig zijn moesten de onderwerpen waarvoor er al een oplossing is aangeduid zijn met een andere achtergrond. Het kan zijn dat het "nieuwe" en ongelezen berichten zijn maar dat deze intussen zijn opgelost. Het is leuk dat ze ertussen blijven staan om naar de oplossing te kijken maar soms heb je gewoon nood om alleen de niet opgeloste vragen te bekijken:-)


@kristofDW op welke pagina zou je dan graag willen dat de achtergrond verandert? Want als je de nieuwe vragen pagina bekijkt, komt er een vinkje rechts te staan eens opgelost. In de recente berichten pagina komt er een vinkje rechts te staan bij het antwoord dat als oplossing is gemarkeerd.

Jij zou graag alle antwoorden van een topic in een andere achtergrondkleur zien eens die thread is opgelost? Interpreteer ik het zo correct? Want dat lijkt me wel een complexere. 

 

Wat ik nu wel opmerk is dat je op de ongelezen pagina geen vinkjes ziet staan eens iets een oplossing heeft. Dat lijkt me ook wel sowieso een verbeterpuntje.  


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1662
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

@Suzy Als je drukt op "alles weergeven" dan zie je inderdaad het groene vinkje maar in het overzicht niet. Dan zou je de achtergrond kunnen kleuren als deze reeds is opgelost. Het is mogelijk als de openstaande vragen en gesloten worden apart worden bezien. Dus status closed of open.

Closed bijvoorbeeld groene achtergrond en open grijze zoals nu.

Hierbij de screenshot waar het niet zichtbaar is : 

kristofDW_0-1634573182915.png

 

Je moet hier eerst op "alles weergeven" klikken voordat je kan zien of het opgelost is of niet. 

Zo ook in de andere tabs (ongelezen, open vragen, nieuwe vragen en recente berichten)

Hier kan een bepaald bericht instaan maar intussen reeds opgelost zijn. 

Hopelijk is het een beetje duidelijker wat ik wil bedoelen 🙂

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

Wat ik soms vervelend vind is dat sommige mensen steeds hun post bewerken.

Ik kan begrijpen dat iemand dit wil realiseren om eventueel typfouten te verbeteren. Maar nergens zie je een melding dat iemand zijn post heeft bewerkt. 

 

Eigenlijk zou het bewerken van een post onmogelijk moeten zijn nadat iemand hierop heeft gereageerd.

 

Ik heb het vandaag nog meegemaakt met iemand die foute informatie verspreidde. Nadat ik die persoon hierop heb geattendeerd is zijn post volledig aangepast. Maar hierdoor lijkt mijn post dan best wat onzinnig. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

@BillyX  

Je post of geplaatste topic bewerken is een zeer handige functie en die mag zeker blijven.

Enkel is het idd wel zo dat als jij iemand aanspreekt op bepaalde info of andere dingen en die persoon past zijn of haar post of topic aan ja dan is jou post onnodig. 

 

Nu heeft iedereen dacht ik een uur om zijn of haar post aan te passen dus dan kan je zelf ook je post aanpassen als je ziet dat er dingen veranderd zijn. Maar natuurlijk als jij niet online bent en een paar uur later wel dan is het dus niet meer mogelijk. 

 

Maar stel dat je een melding zou zien , een kleine regel of iets , dat de post is bewerkt wat wil je na dat uur dan nog doen als je die tijd niet meer online bent geweest ? Want jou geplaatste reactie blijft dan ongewijzigd en de andere post is dan als nog aangepast.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Geef je mening over De Netweters (indeling/componenten)

@patrick37 @Voor typfouten is die functie handig. Niet voor de betweters die telkens hun post aanpassen waarbij de inhoud compleet veranderd. En jammer genoeg zijn er wel een paar gevallen die er misbruik van maken. 

Je doet dan al eens de moeite als netweter om een zo correct als mogelijk antwoord te geven en die betweter veranderd dan zijn voorgaande post om er toch niet onwetend uit te komen. Daarnaast leest het voor anderen niet zo handig als ze met hetzelfde probleem worstelen. 

 

Een melding samen met het tijdstip van *elke* aanpassing van een geplaatste post is het minste wat mag verschijnen. Bij de meeste forums kan jezelf nog een reden aangeven waarom je je post hebt gewijzigd. 

Ik ken maar weinig forums waar het werkt zoals hier. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.