24806
netweters
|
152827
antwoorden
|
20743
vragen
|
Dag allemaal, en met name de kraks en andere SME's (Subject Matter Experts).
Ik zag vandaag een discussie op dit forum over het gebrek bij vraagstellers om eerst zelf even de zoek-functie te gebruiken, of zich op een andere manier even in een onderwerp te verdiepen alvorens een vraag te stellen.
Inderdaad, sommige vragen keren steeds opnieuw terug, en je vraagt je af hoe vaak we opnieuw hetzelfde antwoord moeten geven, en waarom de vraagsteller niet even zelf de zoekfunctie gebruikt.
Toegegeven, soms is de informatie niet makkelijk te vinden, of verborgen in een topic dat 25+ pagina's lang is.
Daarom een voorstel.
Kunnen we niet een gesloten (read-only) afdeling hebben, waar FAQ's en Howto's geplaatst kunnen worden, zonder daarop volgende pagina-lange discussies?
Er is voldoende kennis hier beschikbaar om een aantal van dit soort artikeltjes te schrijven, met daaraan toegevoegd duidelijke illustraties.
Die kunnen we dan na controlle's door de Kraks en of moderators in een aparte rubriek plaatsen, waardoor ze makkelijk te vinden zijn.
Ik wil hier zeker zelf ook wel aan meewerken.
Wat vinden jullie?
@Arnie Zeker voorstander. Ik heb al een aantal schema's enzo getekend maar ik vind ze zelf soms niet meer terug in de Netweters. Ik heb zelf al op mijn eigen websites artikels gezet over POE, IPv6 enz. kompleet met bronnen en al. En ondanks dat ik slecht ben in het promoten op Google zie ik dat er toch regelmatig op gelezen wordt.
@Arthur2 was/is hier ook voorstander van. (Ik trouwens ook wel.) Hij heeft in feite de eerste stap gezet met deze FAQ. Maar er is verder nooit werk van gemaakt. Het is in feite heel wat werk om zo'n FAQ op te bouwen. Ik heb zelf ooit een FAQ onderhouden, maar het meeste werk was toen al gedaan.
Al mag er ook wel van de vraagsteller verwacht worden dat ie zelf eerst wat opzoekingswerk doet. (Een FAQ vergemakkelijkt dat natuurlijk wel.) Op Usenet wordt dan wel eens verwezen naar How to ask questions the smart way?.
Dit is een goed voorstel.
Eigenlijk zijn er verschillende zaken die op de website van Telenet zouden moeten staan. Als je de discussies hier volgt, weet je dat er soms tegenstrijdigheden staan, onvolledigheden en onduidelijkheden.
Zelfs als iets als lezen alleen staat, zal dat allicht moeten bijgewerkt worden door de evolutie. Bijvoorbeeld het verhaal van de zogezegde modem only die een router is. Op dit ogenblik zijn er problemen met ipv6. Nu moet de uitleg er staan, hoe ermee kan omgegaan worden. Als morgen het volledig in orde is, moet morgen de uitleg staan hoe het morgen is.
Ik vind de herhaling geen probleem. De één begrijpt iets als iets geschreven wordt op één manier de andere als het geschreven is op een andere manier. Een aantal vragen zijn terug te leiden tot het niet durven doen van een handeling.
Heel veel zaken die hier gevraagd worden kan je ook op andere sites vinden.
Dit is een goed voorstel.
Het is ook dikwijls zo als je gewoon de titel van de vraag (of andere trefwoorden) googelt dat het antwoord bovenaan de lijst prijkt. Er zijn nog altijd mensen die niet weten hoe Google met de juiste trefwoorden te gebruiken. De vraag is hoe gaan ze de Howto's dan vinden? 🤔
@Arnie ik ben een grote fan van je voorstel! 👏 Als er leden zijn die hieraan mee willen werken vanuit hun eigen kennis/expertise, laat het dan hieronder zeker weten.
Zoals @sb al aanhaalde, heeft @Arthur2 2 FAQ's gemaakt en deze hebben we in de interessante onderwerpen (rechter kolom) geplaatst op het bord Instellingen, software & hardware.
Ik zal sowieso al eens nadenken over waar we deze best kunnen plaatsen/verzamelen op De Netweters. In de beginfase kunnen we werken met sticky's op de borden of ze toevoegen aan de interessante onderwerpen-component. Maar eens het er wat meer worden, lijkt het me inderdaad beter om ze in een apart bord toe te voegen (read-only), met dan een paar labels om ze van elkaar qua categorie te onderscheiden.
Maar volgens mij moeten we eerst bepalen welke FAQ's/How to's jullie nodig vinden op De Netweters. Zijn er al topics of onderwerpen waar jullie top of mind aan denken? Zelf merkte ik al volgende onderwerpen op:
Wat denken jullie?
Andere regelmatig terugkerende onderwerpen, waar we zeker een FAQ aan kunnen wijden zijn: