Beantwoorden
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Howto's, FAQs of Sticky's

Dag allemaal, en met name de kraks en andere SME's (Subject Matter Experts).

Ik zag vandaag een discussie op dit forum over het gebrek bij vraagstellers om eerst zelf even de zoek-functie te gebruiken, of zich op een andere manier even in een onderwerp te verdiepen alvorens een vraag te stellen.

Inderdaad, sommige vragen keren steeds opnieuw terug, en je vraagt je af hoe vaak we opnieuw hetzelfde antwoord moeten geven, en waarom de vraagsteller niet even zelf de zoekfunctie gebruikt.

 

Toegegeven, soms is de informatie niet makkelijk te vinden, of verborgen in een topic dat 25+ pagina's lang is.

 

Daarom een voorstel.

Kunnen we niet een gesloten (read-only) afdeling hebben, waar FAQ's en Howto's geplaatst kunnen worden, zonder daarop volgende pagina-lange discussies?

Er is voldoende kennis hier beschikbaar om een aantal van dit soort artikeltjes te schrijven, met daaraan toegevoegd duidelijke illustraties.

Die kunnen we dan na controlle's door de Kraks en of moderators in een aparte rubriek plaatsen, waardoor ze makkelijk te vinden zijn.

 

Ik wil hier zeker zelf ook wel aan meewerken.

Wat vinden jullie?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Howto's, FAQs of Sticky's

@Arnie  Zeker voorstander. Ik heb al een aantal schema's enzo getekend maar ik vind ze zelf soms niet meer terug in de Netweters. Ik heb zelf al op mijn eigen websites artikels gezet over POE, IPv6 enz. kompleet met bronnen en al. En ondanks dat ik slecht ben in het promoten op Google zie ik dat er toch regelmatig op gelezen wordt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Howto's, FAQs of Sticky's

@Arnie 

 

Vind ik een goed voorstel 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Howto's, FAQs of Sticky's

@Arthur2  was/is hier ook voorstander van. (Ik trouwens ook wel.) Hij heeft in feite de eerste stap gezet met deze FAQ. Maar er is verder nooit werk van gemaakt. Het is in feite heel wat werk om zo'n FAQ op te bouwen. Ik heb zelf ooit een FAQ onderhouden, maar het meeste werk was toen al gedaan.

 

Al mag er ook wel van de vraagsteller verwacht worden dat ie zelf eerst wat opzoekingswerk doet. (Een FAQ vergemakkelijkt dat natuurlijk wel.) Op Usenet wordt dan wel eens verwezen naar How to ask questions the smart way?.

 

http://www.catb.org/esr/faqs/smart-questions.html#before


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Howto's, FAQs of Sticky's

Dit is een goed voorstel.

 

Eigenlijk zijn er verschillende zaken die op de website van Telenet zouden moeten staan. Als je de discussies hier volgt, weet je dat er soms tegenstrijdigheden staan, onvolledigheden en onduidelijkheden.

 

Zelfs als iets als lezen alleen staat, zal dat allicht moeten bijgewerkt worden door de evolutie. Bijvoorbeeld het verhaal van de zogezegde modem only die een router is. Op dit ogenblik zijn er problemen met ipv6. Nu moet de uitleg er staan, hoe ermee kan omgegaan worden. Als morgen het volledig in orde is, moet morgen de uitleg staan hoe het morgen is.

 

Ik vind de herhaling geen probleem. De één begrijpt iets als iets geschreven wordt op één manier de andere als het geschreven is op een andere manier. Een aantal vragen zijn terug te leiden tot het niet durven doen van een handeling.

 

Heel veel zaken die hier gevraagd worden kan je ook op andere sites vinden.

Ex-Netweter
 

Howto's, FAQs of Sticky's

@Arnie 

Dit is een goed voorstel.

Het is ook dikwijls zo als je gewoon de titel van de vraag (of andere trefwoorden) googelt dat het antwoord bovenaan de lijst prijkt. Er zijn nog altijd mensen die niet weten hoe Google met de juiste trefwoorden te gebruiken. De vraag is hoe gaan ze de Howto's dan vinden? 🤔

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Howto's, FAQs of Sticky's

@Arnie ik ben een grote fan van je voorstel! 👏 Als er leden zijn die hieraan mee willen werken vanuit hun eigen kennis/expertise, laat het dan hieronder zeker weten.

Zoals @sb al aanhaalde, heeft @Arthur2 2 FAQ's gemaakt en deze hebben we in de interessante onderwerpen (rechter kolom) geplaatst op het bord Instellingen, software & hardware. 

 

Ik zal sowieso al eens nadenken over waar we deze best kunnen plaatsen/verzamelen op De Netweters. In de beginfase kunnen we werken met sticky's op de borden of ze toevoegen aan de interessante onderwerpen-component. Maar eens het er wat meer worden, lijkt het me inderdaad beter om ze in een apart bord toe te voegen (read-only), met dan een paar labels om ze van elkaar qua categorie te onderscheiden.

 

Maar volgens mij moeten we eerst bepalen welke FAQ's/How to's jullie nodig vinden op De Netweters. Zijn er al topics of onderwerpen waar jullie top of mind aan denken? Zelf merkte ik al volgende onderwerpen op:

 

  1. CV8560E / E-Router
    • Bridging
    • IPv6 issue 

  2. Benamingen van Telenet hardware
    HGW/router/access point/modem-only/E-Router, weet dat @Ex-Netweter hier een tijdje geleden een mooie post over heeft gemaakt (als ik me niet vergis).

Wat denken jullie? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Howto's, FAQs of Sticky's

Andere regelmatig terugkerende onderwerpen, waar we zeker een FAQ aan kunnen wijden zijn:

  • Port-forwarding - waar moet je aan denken
  • Misschien toevoegen aan CV8560E - Wat is modem-only (voor en nadelen, voor wie is dit bedoelt)?

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.