Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

Iemand al ervaring met dit: https://www.facebook.com/facebook-wifi Niet dat ik er wil aan meedoen maar het trekt mijn aandacht. Vooral omdat het weer heel moeilijk is om te weten te komen wat FB terug verzamelt aan gegevens. Gratis is een heel rekbaar begrip en blijkbaar zal de gebruiker wel weer betalen in de vorm van het prijsgeven van zijn privacy.

zie ook: https://www.facebook.com/facebook-wifi/getting-started#compatible-routers 

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: FB-Wifi



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
23 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@igvfer  

Het zal weer een stunt zijn van meneer Facebook. Met stunt bedoel ik dus , hij stelt wifi gratis ter verbinding voor je zaak of iets in die aard. Jou zaak zal meer klanten trekken of zo , geen idee wat de bedoeling erachter is , maar zoals je zelf aangeeft dan hebben ze nog meer inkijk op je privacy. 

 

Je logt in op een hotspot en jij kan surfen en hun zien jou data verkeer , je bezochte sites , alles wat je doet online. Nee mij spreekt het niet aan en hou het wel op mijn eigen wifi. 

 

https://www.facebook.com/facebook-wifi/getting-started 

 

Zoals ik al vermoede je kan een router krijgen van Facebook zelf denk ik. Je dient er wat gegevens in te zetten , de klant kan zogezegd gratis surfen. De firma die het gebruikt betaald aan Facebook , want gratis is niks meer tegenwoordig , en Facebook kan nog meer reclame maken. Zij verzamelen jou gegevens om het nog meer en beter door te verkopen aan derde. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@patrick37  Het is voor mij zeker niet de bedoeling om er gebruik van te maken. Maar het is een beproefd recept. Je maakt iets heel aantrekkelijk voor de gebruiker zonder hem wijs te maken wat ze allemaal doen. En dan gebruiken ze de gebruiker als product om te verkopen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

Van het woord facebook alleen al krijg ik de kriebels. Heb dat onding één jaar gehad toen mijn dochter voor een work-holiday in Australië zat. Van zodra ze terug was is dat monster meteen van mijn PC verdwenen hoor. En dat was niet simpel, want ze verbergen dat goed, hoe je dat effectief kan doen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

Volgens mij beschrijft dit de feature die al langere tijd geintegreed is in de Unifi systemen van Ubiquiti.

Je hebt daar de mogelijkheid een gast wifi netwerk op te zetten, met veschillende authenticatie methodes. Eén ervan is door gebruik te maken van Facebook-wifi.

Facebook werkt dan als een authenticatie server voor je wifi.

Misschien interessant voor (kleine) bedrijven) of events. Je kan dan gratis wifi beschikbaar stellen aan je gasten, in ruil moeten zij een check-in doen op jouw page via facebook. Ze landen dan ook automatisch op jouw facebook pagina. Als "provider" kun je dan zien welke facebook gebruikers gebruik maken van je wifi.

Door hun check-in maken ze ook reclame voor je bedrijf of event.

 

Je zit bijvoorbeeld in een bar. Om gratis gebruik te maken van het wifi daar wordt je geredirect naar een facebook pagina. Je doet een check-in, en kan daarna gratis surfen.

Voor de bar is die Facebook check-in interessant. Hoe meer hoe beter. Daarbij hebben ze je ook gelijk hun FB pagina laten bezoeken.

Gratis wifi ter beschikking stellen door de WPA code aan de wand te hangen levert de bar niets op. Via Facebook-wifi hebben ze inzicht over wie hun bezocht heeft.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@Arnie klopt, ik heb dit in het buitenland al eens gebruikt.

 

Dit is een businessmodel waar ik niet zo veel verkeerds in zie.  Facebook zal niet kunnen zien naar waar je surft, laat staan wat je doet. (daarvoor heb je ofwel een VPN nodig ofwel moet je de DNS requests naar Facebook redirecten).
Dit heeft enkel betrekking tot het aanmelden, waar je inderdaad "betaalt" met een check-in in ruil voor wifi.

 

Facebook is niet de beste leerling van de klas als het op privacy aankomt, maar het stoort me soms dat er vanalles verondersteld wordt zonder eerst wat meer info te vergaren.

https://www.facebook.com/business/help/111579802345857?helpref=search&sr=3&query=facebook%20wifi


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@Arnie hetgeen je zegt is inderdaad juist. Je verplicht dus de bezoekers om in te loggen op hun Facebook voordat ze kunnen surfen. Gratis reclame. Is een feature bij Ubiquiti, Netgear en bijna alle high end wifi devices. Resto en cafés doen dat veel. Zo heb je ook controle over wie er op de wifi geweest is. Je kan zelf ook een landingpagina maken, waar je bezoekers opkomen als ze aanloggen op je wifi. Veel mogelijkheden dus🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@Steven-E  Ik heb er een probleem mee dat ze niet open en bloot zeggen wat ze er mee doen. Je moet al heel erg in de kleine lettertjes gaan zoeken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

Er bestaan ook nog mensen die geen FB hebben .... Die mogen dan niet op de WiFi?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

Ik kan bij de instellingen een keuze maken uit de volgende opties (één of meerdere).

Ik kan dus naast Facebook nog alternatieven aanbieden.

 

Screenshot from 2021-06-16 19-51-17.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@igvfer Eigenlijk een beetje het Telenet Wifi-business systeem. Daar hebben organisaties ook de mogelijkheid mee om hun klanten gebruik te laten maken van het wifi-netwerk door middel van een Facebook check-in, welkomstpagina of wachtwoord. 

Dat zorgt dan ineens ook voor een aparte internetverbinding zodat de organisatie beter beschermd is tegen hackers.  Of iedereen er natuurlijk om staat te springen om steeds op Facebook te zetten waar je bent is een ander verhaal. 

 

https://www2.telenet.be/nl/business/inspiratie/2021/03/wifi-business-meer-zichtbaarheid-voor-je-zaak...

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?


@StefaanH  schreef:

Er bestaan ook nog mensen die geen FB hebben .... Die mogen dan niet op de WiFi?


Jawel, hoor.

 

Ik heb geen Facebook meer (stalking...) maar via de FB landing page kun je nog steeds inloggen op het wifinetwerk gebruik makende van een paswoord. Er wordt niet gevraagd om je emailadres ofzo.

 

Nu, ik vermoed wel dat dat inloggen per paswoord een extra instelling vergt in de FB wifi setup.

 

In het hotel waar ik werk hebben we besloten geen gebruik van FB wifi te maken. GDPR enzo ...

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@Ex-Netweter  en @Arnie 

 

Thx voor de verduidelijking 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?


@igvfer  schreef:

@Steven-E  Ik heb er een probleem mee dat ze niet open en bloot zeggen wat ze er mee doen. Je moet al heel erg in de kleine lettertjes gaan zoeken.


We gaan er hier vanuit dat je al een Facebook account hebt, dus het kwaad is al geschied.
Het enige wat je hier nog doet is een "checkin", te vergelijken met een "like".  Het verrijkt hoogstens de big data database van Facebook.

Ik doelde op veronderstellingen zoals mee lezen met het verkeer, monitoren welke websites je bezoekt.  Daar is helemaal niets van aan.  Een beetje nuancering kan soms geen kwaad, ook al gaat het over Big Brother of het grootste kwaad van het Internet 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Iemand al ervaring met Facebook Wi-Fi?

@StefaanH 

Ter illustratie en follow-up ben ik een Orval'eke wezen drinken ... 🍺 😉

 

Screenshot_20210706-223316__01.jpg