Beantwoorden
MarioD1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

Ik woon in de omgeving van Gent en kan sinds kort van 5G gebruik maken.

Groot is mijn verbazing dat dit trager verloopt dan 4G+.

Ik gebruik de speedtest van Ookla.

4G+ 148 Mbps

5G.  112 Mbps

Dit heb ik al meerdere keren getest en in deze test komt 5G nog goed uit de verf.

Normaal zou 5G ettelijke keren sneller moeten zijn dan 4G

Is hier een verklaring voor?

0 Likes
10 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

@MarioD1 De echte 5G zal het nog niet zijn volgens mij want die frequenties moeten nog uitgedeeld worden. 

Ik heb hetzelfde voor met mijn toestel. er staat wel 5G maar het heeft dezelfde snelheid dan 4G+

Volgens mij moet je nog even wachten om giga snelheden te halen.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

@MarioD1 

Heeft te maken met drukte op de mast op dat moment, heb het in het Gentse ook al paar keer getest, de ene moment is dat sneller dan 4G en de andere moment trager op dezelfde plek, wel heb ik al gemerkt hoe dichter bij het 5G signaal hoe sneller en hoe verder hoe trager, ook rijkt het 5G signaal niet verder dan het 4G signaal, 

ik woon paar meter (100 a 200 meter) van een 5G mast en toch kom ik telkens op die mast van thuis in m’n zetel op 4G.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

@MarioD1 

Merk ook dat die giga snelheden nog niet haalbaar zijn. 

Waar ik werk heb ik 5G , woon en werk in Limburg , en daar is de uitrol bezig. Op het werk haal ik een 400Mbps download op 5G maar op 4G doet dit niet veel af is ongeveer gelijk. Waar ik woon is gedeeltelijk 5G beschikbaar dus buiten de stad is het beschikbaar in de stad nog niet. Als ik dan test haal ik ook een 150Mbps download. 

Al met al is het zeker nog niet op punt maar ze zijn er mee bezig dat merk ik wel. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarioD1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

Allen bedankt voor de snelle reacties

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

Het is nochtans heel simpel. Het is zoals @Master-Magic reeds heeft aangehaald: hetgeen we nu zien en kunnen gebruiken is bijlange niet de echte 5G in de hoge frekwenties die supersnel gaan. Kan ook niet anders, de echte 5G is nog niet toegewezen, zoals ook reeds vermeld door @Master-Magic .

Eigenlijk heeft het momenteel dus niet veel zin om te trachten zoveel mogelijk op "5G" te zitten want het is nog niet wat het zou moeten/kunnen worden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Downloadsnelheid 5G tov 4G+


@kristofDW  schreef:

@MarioD1 De echte 5G zal het nog niet zijn volgens mij want die frequenties moeten nog uitgedeeld worden. 

Ik heb hetzelfde voor met mijn toestel. er staat wel 5G maar het heeft dezelfde snelheid dan 4G+

Volgens mij moet je nog even wachten om giga snelheden te halen.

 


De 5G-frequenties zijn uitgedeeld op 23 augustus 2022: https://bipt.be/index.php/operatoren/resultaten-van-de-multibandveiling-van-2022

Dus het kan wél echte 5G zijn, dat kan je checken via https://play.google.com/store/apps/details?id=de.android.telnet

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

@Ex-Netweter het is niet omdat ze uitgedeeld zijn dat ze daadwerkelijk geïmplementeerd en in gebruik zijn momenteel. De plaatsen waar je 5g ziet staan zullen de plaatsen zijn met de juiste 5g antennes die de hogere frequentie aankunnen. Hetzelfde thuis het is niet omdat je een 6g wifi hebt staan dat je toestellen op 6g werken en gebruikt worden 😉


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

Jamaarja @kristofDW, je zegt eerst dat de frequenties niet uitgedeeld zijn.

Ik toon aan dat ze uitgedeeld zijn.

Ik toon nu nog meer aan. Telenet beperkt de downloadsnelheid van 5G afhankelijk van je abonnementsformule.
Met ONE krijg je maximaal 150 Mbps ter beschikking en met ONEup maximaal 1 Gbps.


Downloadsnelheid met 5G

Met ONE en ONEup kan je gebruik maken van het 5G netwerk. Zo surf je even snel onderweg met je smartphone als thuis op je wifi-netwerk:

ONE: tot 150 Mbps
ONEup: tot 1 Gbps


bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/one/


4.4. Mobiele snelheid:
- ONE Mobile: max. downloadsnelheid tot 150 Mbps* en max. uploadsnelheid tot 15 Mbps*
- ONEup Mobile: via 4G max. downloadsnelheid tot 470 Mbps* en max. uploadsnelheid tot 65
Mbps*, via 5G max. downloadsnelheid tot 1 Gbps* en max. uploadsnelheid tot 65 Mbps*

* de vermelde snelheden zijn maximumsnelheden: dit zijn technische maximumsnelheden die kunnen
gehaald worden onder ideale omstandigheden. Meer info: www.telenet.be/internetsnelheid


bron: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/bijzondere-voorwaarden-one-en-oneup/

Je kan best eerst eens kijken wat de specificaties van de abonnementen zijn vooraleer je abonneert of komt beweren dat je met 5G ettelijke keren sneller moet kunnen surfen.

 

 

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

@Ex-Netweter ik bedoelde uitdelen/verdelen op de masten, niet de providers. Had het er misschien moeten bijzetten.De echte 5g snelheden heb ik toch nog nooit zien werken. Heb zelf een business abonnement en mijn ouders de one-up en beide geen echte hoge snelheden. Smartphone wel compatibel. Dat gezegd zijnde, het is wat het is😉


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Downloadsnelheid 5G tov 4G+

De focus ligt nu vooral op de uitrol en capaciteitsuitbreiding. Niet op de snelheid. 

De echte 5G frequenties zoals sommigen het noemen zijn al lang in gebruik. Sterker nog…voor de veiling waren die hogere frequenties (3,6ghz) al in gebruik met een test licentie uitgedeeld door het BIPT. Dankzij de veiling kan de lagere frequentie nu ook in gebruik genomen worden. Dat kon ervoor niet. 

Voor alle duidelijkheid, 5G dat beschikbaar is, is de echte 5G. Het zijn geen complexe situaties zoals bv. in Nederland wordt toegepast. 


Als je echt wilt muggenziften kan je zeggen dat praktisch elk station geen non standalone is. Maar de situatie dat een zendstation 4G en 5G deelt gaan we nog jaren zien en dat is praktisch ook hoe onze buurlanden hiermee aan de slag gaan. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.