24752
netweters
|
152354
antwoorden
|
20692
vragen
|
Binnenkort ga ik op reis naar Amerika. Ik zou mijn Simkaart willen uitschakelen, zodat ik niet onnodig gebeld kan worden.
Dit lukt blijkbaar niet : op mijn samsung telefoon A41, bij het Sim-kaartbeheer krijg ik telkens de mededeling :
"Kan deze SIM-kaart niet uitschakelen, er moet minstens één SIM-kaart zijn ingeschakeld.
Hoe kan ik de SIM-kaart uitschakelen (zonder die eruit te halen, zodat ik eventueel wel zelf nog kan bellen)
Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Uitschakelen SIm kaart
Opgelost! Ga naar oplossing.
@FrederikC schreef:
In landen als de VS, waar belminuten behoorlijk duur zijn, kan dit dus al vlug oplopen.
Telenet weet toch helemaal niet dat ik in de VS ben als ik voltijds de vliegtuigmodus aangeschakeld heb? Akkoord wat betreft de connectiekost naar voicemail, maar die zou ten alle tijde gewoon gelijk moeten zijn met 1 minuut lokaal tarief.
Inderdaad, mcoht ik in de VS vliegtuigmodus uitschakelen en de voicemail server bellen, dan zit ik aan hoge kosten. Maar volgens mij is de vraagsteller dat helmaal niet van plan.
Het is ook juist dat je vliegtuigmodus of niet-storen makkelijk terug afzet, maar het werd duidelijk vermeld door de vraagsteller dat hij het zo wenst. Het alternatief of de sim-kaart gewoon te verwijderen werd afgewezen.
Nog een vraagje daaromtrent :
Als je "niet storen" kiest :
Welk bericht of zo krijgen de bellers ?
Welk bericht ontvang ik zelf ? Zie ik dan dat er iemand (en zo ja wie) er gebeld heeft ?
Sorry, maar ben er niet helemaal uit :
Zou dus uiteraard ook niet graag hebben dat de gesprekken via voice mail dan opgeslagen worden, aangezien die in Amerika dan blijkbaar ook aangerekend worden.
Nog eens alles op een rijtje :
Zou graag willen dat :
1) Dat men mij niet kan opbellen en zeker dat het gesprek van de beller zeker niet naar de voicemail gaat.
2) Graag wel zelf de mogelijkheid hebben van te telefoneren (indien het dringend nodig zou zijn...)
3) Ik zou de simkaart er niet uitnemen omdat ik in de hotels wifi heb en dus dan mijn smartphone wil gebruiken daarvoor.
Graag nog eens een update, waarvoor hartelijke dank !!!
Zou de sim kaart er uithalen om zonder kosten te zitten
whatsapp zonder sim kaart werkt ook op wifi netwerk daar of een data kaart daar
@FrederikC schreef:
Wanneer je gsm onbereikbaar is, worden oproepen doorgeschakeld naar je voicemail. Dit geldt ook voor de vliegtuigmodus.https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile/
Via deze link zal je zien dat oproepen naar je voicemail vanuit het buitenland (niet-EU) wel aangerekend worden. Aangezien het doorschakelen naar je voicemail ook als een oproep gezien wordt, zal je hier dus een connectiekost op aangerekend krijgen. Deze komt overeen met 1 belminuut in de lokale tarieven. In landen als de VS, waar belminuten behoorlijk duur zijn, kan dit dus al vlug oplopen. Door gesprekken echt te blokkeren vermijd je deze kost, omdat er dan ook niet doorgeschakeld wordt naar je voicemail.
Ik heb ook mijn bedenkingen over wat je hierboven schrijft 🤔
@Arnie schreef:
Akkoord wat betreft de connectiekost naar voicemail, maar die zou ten alle tijde gewoon gelijk moeten zijn met 1 minuut lokaal tarief.
Pas op ...
Als @FrederikC het heeft over 1 minuut lokaal tarief, bedoelt hij 1 minuut aan het tarief dat je lokaal betaalt voor een gesprek naar België (dus 1 dure minuut USA > Belgiê) 😁
@Arnie schreef
Telenet weet toch helemaal niet dat ik in de VS ben als ik voltijds de vliegtuigmodus aangeschakeld heb?
Inderdaad, mocht ik in de VS vliegtuigmodus uitschakelen en de voicemail server bellen, dan zit ik aan hoge kosten.
Vroeger (15 jaar geleden) was dat inderdaad zo.
Tegenwoordig bestaan er systemen die info uitwisselen tussen het "home network", "visiting network" en "optimal routing".
Ik verwijs ook naar de website van Base, waar het nog eens goed uitgelegd is: Voicemail, hoe werkt het? (base.be)
>>> Goed om te weten: wanneer iemand je belt en je niet opneemt, komt hij terecht op je voicemail. Dat is voor jou gratis, ook als je op dat moment in het buitenland bent.
Waarom zou het bij Telenet anders zijn ???
PS. We hebben deze discussie al eens gehad. Ik verwijs naar het antwoord van @Suzy in deze post: Opgelost: Re: Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije - De Netweters
>>> Wanneer iemand je belt en je neemt niet op en de persoon komt terecht op jouw voicemail, brengt dat voor jou geen kosten met zich mee. Ook niet wanneer je op dat moment in het buitenland bent.
Dat Telenet soms onterecht deze kosten aanrekent is een gekend probleem 🤔 (dan moet je de factuur betwisten).
@Framboos schreef:Nog eens alles op een rijtje: Zou graag willen dat :
1) Dat men mij niet kan opbellen en zeker dat het gesprek van de beller zeker niet naar de voicemail gaat.
2) Graag wel zelf de mogelijkheid hebben van te telefoneren (indien het dringend nodig zou zijn...)
3) Ik zou de simkaart er niet uitnemen omdat ik in de hotels wifi heb en dus dan mijn smartphone wil gebruiken daarvoor.
Op basis van wat ik hierboven schreef:
1) Je kan voor je vertrek "alle oproepen" doorschakelen naar de voicemail. Dan ben je 100% zeker dat er geen roaming kosten zijn, want de gesprekken blijven in België. Maar ook de voorgestelde oplossing van "vliegtuigmode" (=niet bereikbaar) of gewoon "niet antwoorden" zou volgens mij geen kosten mogen meebrengen (zie: Opgelost: Re: Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije - De Netweters)
2) Zolang de SIM in je toestel blijft kan je wel zelf bellen (indien dringend).
3) punt 3 begrijp ik niet zo goed. Je hebt geen SIM nodig om WiFi in het hotel te gebruiken. Sim eruit nemen of niet maakt niets uit.
@Arnie schreef:
@FrederikC schreef:
In landen als de VS, waar belminuten behoorlijk duur zijn, kan dit dus al vlug oplopen.Telent weet toch helemaal niet dat ik in de VS ben als ik voltijds de vliegtuigmodus aangeschakeld heb? Akkoord wat betreft de connectiekost naar voicemail, maar die zou ten alle tijde gewoon gelijk moeten zijn met 1 minuut lokaal tarief.
Inderdaad, mcoht ik in de VS vliegtuigmodus uitschakelen en de voicemail server bellen, dan zit ik aan hoge kosten. Maar volgens mij is de vraagsteller dat helmaal niet van plan.
Het is ook juist dat je vliegtuigmodus of niet-storen makkelijk terug afzet, maar het werd duidelijk vermeld door de vraagsteller dat hij het zo wenst. Het alternatief of de sim-kaart gewoon te verwijderen werd afgewezen.
De aanvankelijke vraag was om te kunnen bellen zonder gebeld te worden. Er wordt letterlijk vermeld dat OP mogelijk zelf wilt kunnen bellen ("Hoe kan ik de SIM-kaart uitschakelen (zonder die eruit te halen, zodat ik eventueel wel zelf nog kan bellen)"). Akkoord, wanneer je je vliegtuigmodus opzet wanneer je vanuit België vertrekt zal je gsm geen verbinding maken met Amerikaanse masten en blijven de kosten dus op 0. Vanaf je echter in Amerika gaat bellen, worden volgende kosten wel gerekend, aangezien je laatste verbinding via een Amerikaanse mast liep. Voicemailberichten zullen dan automatisch via die mast doorgeschakeld worden, tot je terug met een Belgische mast verbindt. Oproepen blokkeren is dan interessanter, omdat je daarmee zoals eerder vermeld geen doorschakeling naar je voicemail krijgt. Je kan als alternatief je vliegtuigmodus gebruiken + je oproepdoorschakelingen naar je voicemail uitschakelen, maar dan is de vraag vooral waarom je niet gewoon gesprekken afblokt, aangezien dit makkelijker is. Bovendien kan je via deze opties meer specifieke aanpassingen doen, zodat je perfect binnen België opgebeld kan worden, maar niet in het buitenland.
Dat deze kosten niet aangerekend mogen worden is me nieuw, dit wil ik zeker nog eens verifiëren. De post waar je naar verwijst is ondertussen al van 2019 geleden, mogelijk zijn er hier zaken veranderd. Ik reageer hier vooral vanuit ervaring, op de klantendienst komen we deze kosten regelmatig tegen. Er kan in veel gevallen dan wel gecrediteerd worden, maar voorkomen is en blijft altijd beter dan genezen uiteraard.
Ik kom hier in elk geval op terug!
@FrederikC schreef:
Vanaf je echter in Amerika gaat bellen, worden volgende kosten wel gerekend, aangezien je laatste verbinding via een Amerikaanse mast liep. Voicemailberichten zullen dan automatisch via die mast doorgeschakeld worden, tot je terug met een Belgische mast verbindt.
Volgens jou worden de oproepdoorschakelingen naar de Mailbox dus gelijk behandeld als een doorschakeling naar een ander nummer?
Dat is de theorie, maar blijkbaar niet bij Telenet (bij Base wel) 🤗
PS - Ik vroeg me af, of het een verschil zou maken als je de voicemail doorschakeling instelt op +32 468 115550, of op 0468 115550, of gewoon op "5550"?? In het eerste geval lijkt het inderdaad op een doorschakeling naar een internationaal mobiel nummer 🤔
@FrederikC schreef:De post waar je naar verwijst is ondertussen al van 2019 geleden, mogelijk zijn er hier zaken veranderd. Ik reageer hier vooral vanuit ervaring, op de klantendienst komen we deze kosten regelmatig tegen. Er kan in veel gevallen dan wel gecrediteerd worden, maar voorkomen is en blijft altijd beter dan genezen uiteraard.
Ik kom hier in elk geval op terug!
Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit sedert 2019 (ten ongunste) zou gewijzigd zijn 🙄
Maar zoals @Suzy ook schreef in haar post: de meeste medewerkers van de Helpdesk zijn hiervan niet op de hoogte, wat dan regelmatig aanleiding geeft tot discussies ...
Ik ben benieuwd wat het definitieve antwoord/standpunt 😁
@FrederikC schreef:
... maar dan is de vraag vooral waarom je niet gewoon gesprekken afblokt, aangezien dit makkelijker is. Bovendien kan je via deze opties meer specifieke aanpassingen doen, zodat je perfect binnen België opgebeld kan worden, maar niet in het buitenland.
Ik denk dat uw suggestie inderdaad de beste oplossing is:
Ik vermoed dat veel klanten deze mogelijkheid niet kennen !
Hallo iedereen,
Fijn dat jullie helpen mee zoeken.
Als ik het goed voorheb zou ik dan het best inkomende nummers blokkeren.
Maar .... heb gekeken op "mijn telenet" en weet niet waar ik dat moet instellen.
Misschien kunnen jullie daarmee nog eens helpen ?
@Framboos schreef:Maar .... heb gekeken op "mijn telenet" en weet niet waar ik dat moet instellen.
Misschien kunnen jullie daarmee nog eens helpen ?
Misschien nog eens beter kijken?
Ga naar "Mijn Telenet"
Nu krijg je een gigantisch lange lijst met alle mogelijke beperkingen. Je zou kunnen kiezen voor één van de volgende opties:
@Moderator @FrederikC Tip voor Telenet:
Op de pagina voor oproepblokkeringen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen EU/EER en buitenland (buiten EU).
Gezien roamingkosten binnen de EU afgeschaft zijn, zou het voor vele gebruikers handig zijn om via "Mijn Telenet" het bellen/data buiten de EU te kunnen uitzetten. Zo zouden onaangename verassingen kunnen vermeden worden van mensen die op vakantie gaan, en per ongeluk data verbruiken op doorreis in Zwitserland / Andorra etc ...
Of wordt met buitenland effectief "buiten EU" bedoeld??
Het knopje "roaming" op je GSM toestel biedt hier geen oplossing, want als je binnen de EU je GSM wilt gebruiken moet "roaming" AAN staan (er is geen optie om "roaming buiten EU" aan/uit te zetten.
Ja, hopelijk zetten ze die tip om in werkelijkheid.
Zet gewoon de roaming uit. Hierdoor zal je toestel geen verbinding maken met het lokale gsm-netwerk in de vs.
Vanuit België gezien is uw gsm nergens. Belt er iemand op dan blijft dat lokaal in België. (Iemand die roaming laat aanstaan en als er gebeld wordt de oproep weigert, en de communicatie afgeleid wordt naar de voicemail, dan is het mischien mogelijk dat er vs communicatiekosten zijn, maar dat is een ander verhaal).
@janne_man schreef:Zet gewoon de roaming uit. Hierdoor zal je toestel geen verbinding maken met het lokale gsm-netwerk in de vs.
Dan kan hij zelf ook niet meer uitbellen.
Ik vind de tip van @FrederikC eigenlijk de beste oplossing. Gewoon via "Mijn Telenet" binnenkomende oproepen in het buitenland blokkeren.
Dan is aan al zijn punten voldaan, toch?
Maar kan je dan bijvoorbeeld nog steeds je gezin bellen? Het blokkeren van gebeld worden in het buitenland zou dat namelijk verhinderen.