Beantwoorden
LordCoeCoe
Experienced Meerweter
Full speed writing! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

Ondersteunt Telenet RCS voor iOS?

Met iOS 18 komt RCS. Eigenlijk is RCS nu al beschikbaar met iOS 18 beta 2. Maar ik denk dat Telenet RCS nog niet ondersteunt voor iOS. 

Of is dat al beschikbaar? 

19 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

@LordCoeCoe 

Eerlijk gezegd geen idee en niet getest of dit mogelijk is. Maar goed IOS 18 is ook nog uit dus denk dat we daar beter op wachten alvorens te testen ? 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Telenet ondersteunt RCS, zie persbericht

EDIT: in persbericht staat voorlopig alleen de Google Message app. Weet zelf niet echt of Telenet specifieke acties moet ondernemen om ook de Berichten app op iPhone met RCS te laten werken? 

m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
LordCoeCoe
Experienced Meerweter
Full speed writing! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

In de VS zijn er een paar providers die RCS voor iOS ondersteunen en dat gebeurt allemaal via de berichten app van Apple en niet Google Messages (deze app bestaat niet op iOS). 

Dus Telenet en anderen moeten denk ik iets doen om dat te ondersteunen, gebeurt denk ik niet automatisch. 

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Opgeruimd staat netjes! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT!

@LordCoeCoe  schreef:

Dus Telenet en anderen moeten denk ik iets doen om dat te ondersteunen, gebeurt denk ik niet automatisch. 

Klopt. Ze moeten hun netwerkaanbiedingen updaten met de nodige gegevens van hun RCS server. In principe zou dat snel kunnen aangezien ze (Telenet) al ondersteuning bieden voor RCS. Maar tot op heden is dit (voor iOS 18) nog niet gerealiseerd. 

Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@LordCoeCoe  schreef:

...

@patrick37 @m-jan20 @LordCoeCoe @BillyX we hebben de vraag eens uitgezet intern bij enkele collega's. Zodra we hier iets van informatie over terugkrijgen, zullen we het met jullie delen in deze thread. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

We hebben meer informatie voor jullie. We zijn natuurlijk op de hoogte dat Apple RCS zal aanbieden in iOS. Het product team bij Telenet is hier dan ook volop naar aan het kijken. Op dit moment kunnen we hierover nog geen verdere details geven. Zodra we meer informatie hebben en kunnen geven, zullen we het met jullie delen in deze thread. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

PVB-64
Freshman Weetjeslezer
De kop is eraf!

iOS 18 is gisteren uitgebracht voor iedereen.

Is er momenteel meer nieuws omtrent de ondersteuning van RCS door Telenet?

En moeten we daarvoor een carrier update doen? Hoe die je dat?

Pascal

BillyX

Het werkt gewoon meteen na het installeren van iOS 18. Een nieuwe carrier update met de nieuwe instellingen hiervoor zit gewoon standaard in deze update. 

Telenet

BillyX

WG94
Professional Allesweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! Krak GP, kort voor Giga Poster!

@PVB-64  schreef:

En moeten we daarvoor een carrier update doen? Hoe die je dat?

Als je zeker wil zijn dat je de nieuwste carrier update hebt, ga je naar Instellingen > Algemeen > Info. Als er een update is krijg je hier een melding van. Als je bij de simkaart 2x op "Aanbieder" tikt zie je "IMS-status" deze zou onderandere RCS moeten bevatten. Als dat zo is dan is RCS beschikbaar.

Vervolgens kan je bij Instellingen > Apps > Berichten > Tekstberichten > RCS-berichten RCS in of uit schakelen

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
BillyX

Wens je meer informatie over RCS dan kan je op de volgende Telenet pagina terecht: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/mobiel-en-vast/mobiel-instellen-en-gebruiken/b...

Maar nogmaals...na installatie van iOS 18 werkt het gewoon meteen. De mogelijkheid om RCS berichten te versturen staat standaard aan en werkt meteen via Telenet. Je verkrijgt de bekende ontvangstmeldingen, eventueel een leesbevestiging en ook de typ indicator werkt wanneer je berichten uitwisselt met iemand die geen iPhone heeft.

De volgende operatoren ondersteunen op dit moment RCS volgens Apple: BASE, Proximus, Telenet. 

De grote afwezige is voorlopig Orange, maar ik vermoed dat dit snel wordt rechtgezet aangezien ze RCS al wel ondersteunen. Maar dit zegt genoeg van hoe ze de ontwikkelingen van de voorbije tijd van Apple hebben gevolgd. Overigens die lijst van Apple is niet compleet. Mobile Vikings ondersteunt standaard ook al met iOS 18 RCS berichten.

Telenet

BillyX

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Onder Android werd dit al een tijdje geleden ingevoerd, maar ik heb het snel uitgeschakeld. Ik verkies Signal.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
m-jan20
Freshman Meesterweter
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Bij mij werkt het ook meteen, ik kreeg direct na de iOS 18 de melding om m'n 'aanbiedersinstellingen' bij te werken.

m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ik lees juist dit op Reddit:

Apple’s implementation of RCS is based on the industry’s standard. RCS messages aren’t end-to-end encrypted, which means they're not protected from a third-party reading them while they're sent between devices.

Source: https://support.apple.com/en-asia/104972

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
BillyX

@sb  schreef:

Ik lees juist dit op Reddit:

Apple’s implementation of RCS is based on the industry’s standard. RCS messages aren’t end-to-end encrypted, which means they're not protected from a third-party reading them while they're sent between devices.

Source: https://support.apple.com/en-asia/104972

Ik begrijp niet zo goed waar je naartoe wilt? Ja het klopt dat RCS berichten niet end to end versleuteld zijn. Toen de richtlijnen voor het RCS protocol op papier werden gezet was dit helemaal geen issue.

Het is zo dat vanaf 2007 de telecom operatoren op zoek gingen om zelf een alternatief te ontwikkelen voor bepaalde berichtendiensten. Op die manier bleven ze 'heer en meester' over de communicatielijnen wat in die tijd nog veel geld opleverde. Een jaartje later begon de overkoepelde groep van de telecom operatoren GSMA aan de slag om de richtlijnen van RCS op papier te zetten. Jammer genoeg ging deze vooruitgang zo traag dat er maar weinig van in huis kwam. Er werden zelfs soms kleine aftakkingen van deze standaard opgericht zoals RCS-e,... Door al deze verschillende standaarden kwam er toch geen echte standaard naar voren met als gevolg dat zelfs in 2015 er weinig operatoren interesse hadden om een zware investering te doen om één of ander RCS te implementeren in hun netwerk.

Ondertussen hield Google de markt van RCS nauwlettend in het oog. Zij hadden en hebben namelijk een zwaar probleem. Praktisch elke berichtendienst applicatie dat ze hebben ontworpen voor hun Android toestellen zijn gefaald. Gebruikers installeren liever een applicatie van derden dan de standaard berichten app op een Android telefoon. In 2015 neemt Google het bedrijf Jibe over. Jibe zorgde ervoor dat allerlei RCS standaarden toch min of meer goed met elkander konden communiceren ongeacht zelfs de operator. Vier jaar later implementeerde Google RCS in Android. Het enige wat nu nog moest gebeuren is om gebruikers te overtuigen om de standaard berichten applicatie te gebruiken in plaats van bv. de nu bekende berichtendiensten zoals Signal, Whatsapp, Telegram, Messenger,...

Maar vooraleer dit een succes zou kunnen worden zou het ideaal zijn als iPhone gebruikers ook met hun berichtendienst iMessage RCS berichten kunnen versturen. Er werd een campagne gelanceerd #GetTheMessage om Apple te overtuigen om RCS te implementeren. Maar zonder resultaat. In 2022 zei Tim Cook zelfs nog dat er geen vraag is van hun gebruikers dat Apple tijd en energie steekt om ondersteuning van RCS te realiseren.

Maar in november 2023 kondigde Apple uit het niets aan dat ze volgend jaar RCS zullen ondersteunen via een software update. De reden van deze plotseling ommekeer is onduidelijk. Waarschijnlijk heeft de Digital Markets Acts hier wel iets mee te maken. Deze EU wetgeving dwingt Apple een beetje om hun software meer en meer open te stellen.

En ja...RCS is niet end to end versleuteld tussen een iPhone en een Android toestel. Google heeft er zijn eigen draai aangegeven om een versleuteling in RCS te steken. Op zich niet zo vreemd want eigenlijk alleen Google (lees Android gebruikers) konden gebruik maken van RCS. Maar nu zit er een nieuwe speler op het spelbord. Apple ondersteunt de laatste versie van RCS-e die dateert van eind 2019, deze staat bekend onder de naam RCS UP v2.4. Apple heeft zich al een tijdje uitgesproken om samen met de GSMA te overleggen van hoe end to end versleuteling en andere verbeteringen kunnen worden toegevoegd aan RCS. Het is goed dat er nu gewerkt wordt met een standaard en dat die standaard langzaam maar zeker verbeteringen krijgt die we de dag van vandaag als normaal beschouwen. Door een standaard te volgen kunnen de operatoren ook volgen met hun investeringen en implementaties. Zelfs Google heeft nu al bevestigd om samen mee te werken aan een nieuwe standaard.

Eénder hoe...of deze RCS nu end to end beveiligd is of niet. Het is een grote stap voor zowel iPhone als Android gebruikers. Ja er zijn best nog vele tekortkomingen. Veel operatoren moeten nog de ondersteuning implementeren voor RCS. Maar dankzij Apple gaan ze dat nu wel doen. Er is nu eindelijk een degelijk alternatief mogelijk voor een nieuwe berichtendienst die out of the box werkt met elke telefoon. Want hoe gek is het eigenlijk niet dat de eerste stap die de meeste Android gebruikers doen is een berichtendienst van het bedrijf Meta te installeren?!

Je kan deze implementatie van RCS alleen maar toejuichen.

Telenet

BillyX