Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Een tijdje terug mijn telenet abonnement omgezet naar OneUp. Het inbegrepen GSM abonnement is toegekend aan de dochter, zelf zat ik toen naar volle tevredenheid bij Orange. Door omstandigheden omgeschakeld naar BASE, wat uiteindelijk tegenwoordig toch één pot nat is met Telenet.

Professioneel zit ik erg veel in de wagen. Met Orange had ik eigenlijk nooit het issue van geen (4G) bereik te hebben, tenzij in sommige goed geïsoleerde gebouwen. Dit schijnt met BASE/Telenet wel een ander verhaal te zijn. 
Om eerlijk te zijn, behalve in dorps - en stadscentra mislukken oproepen vaak, trachten mensen me op te bellen en komen geregeld op de voicemail terecht.

Enkele voorbeeldjes zijn tussen Rumst en Walem is amper 4G, in Weert heb je amper de mogelijkheid om nog maar te bellen, laat staan data. Han sur Lesse heb je niks en zo kan ik nog wel even doorgaan. Geen issue met de smartphone, want als mijn dochter erbij is, heeft zij exact dezelfde problemen.

Waar ik nu naartoe wou: ik kan me voorstellen dat Telenet vandaag enkel nog gaat investeren in 5G masten. Vermits mijn iPhone XsMax geen 5G ondersteuning biedt, kan ik op die masten nog niet terugvallen. Wellicht ga ik na 4 jaar dat ding in het najaar eens upgraden. Eventueel een iPhone 14 die wel 5G zal hebben.

Weet iemand meer hoe het met de algehele dekking is van Telenet/BASE als je de 5G masten er ook nog bij telt?
Ik kom al wel eens in de Ardennen en het is natuurlijk een no-go dat je telefoon daar amper bruikbaar is. Ware het nu dat je via 5G kan bellen/surfen op de plekken waar 4G en lager niks doet, is het enkel afwachten op de nieuwe smartphone.

 

tnx alvast voor de info!

Gert

0 Likes
22 reacties
Ex-Netweter
 

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Telenet/BASE heeft de minste 4G-dekking in België. Orange en Proximus hebben een betere 4G-dekking.

De 4G-dekking per gemeente kan je nagaan op de website van het BIPT: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile

Over 5G-dekking publiceert Telenet geen gegevens en ook het BIPT publiceert dit voorlopig niet.

De 5G-dekking van Telenet moet je momenteel proefondervindelijk uitproberen.

 

Proximus publiceert wel een interactieve kaart met de 5G-netwerkdekking. Dit is ook de operator met de beste 5G-dekking momenteel:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaql_map_network_5g/bedrijven-en-overheden/support/netwerken/...

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

@Suzy Kan telenet hier niets aan doen zodat de ontvangst beter is ? Ik ken veel mensen die hier last van hebben (waaronder ik :-)) 

Ik ben aan het overwegen om naar Proximus of Orange te gaan voor gsm, gewoon door het bereik. 

Ik vind het spijtig dat ik die stap zou moeten zetten, want ik ben al vele jaren trouwe en tevreden klant van Telenet. 

Maar ik heb een zaak te runnen en moet dus bereikbaar zijn. VoWifi helpt ook niet altijd heb ik al gemerkt. Ook al heb ik goede ontvangst.

Ik schakel dus nu mijn gsm door naar mijn vaste lijn als ik thuis werk 🙂 erg hé. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

@kristofDW 

Ik denk dat VoWifi ook afhankelijk werkt van toestel tot toestel en of er nog ontvangst is op je smartphone of niet, als er bv 1 blokje is van ontvangst dat de smartphone zegt, ow hij heeft nog ontvangst we gaan VoWifi niet inschakelen.

Of misschien valt uw WiFi soms even voor een seconde uit door 1 of ander reden, dan kan dit ook even uitvallen die VOWifi denk ik, 

moet zeggen, ik heb hier perfecte ontvangst van Telenet thuis met een mast op 5 meter afstand (heb inslag in bv mijn microfoon door die mast) en als VoWifi aanligt horen ze me zelf niet zodat ik VoWifi moet uitzetten omdat de ontvangst hier perfect is (op iPhone 12) 

dus ja, heeft zo zijn voor en nadelen en de gsm ontvangst is belangrijk hier in.

even iets anders, weet wel dat 4G en 5G op dezelfde masten zitten, dus het is ofwel 4G of 5G dat je ontvangt, 5G gaat minder ver omdat dit minder sterk is maar is wel stabieler.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 155
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Een netwerk kan je niet beoordelen , zonder een grondige  studie, zo heb ik er zelf een gemaakt

Proximus is duurder voor het abonnement  maar op veel plaatsen   4G en 4G+ ik zie geen echte gaten, ook niet in piep kleine gemeenten

Zonnegem in  Oost Vlaanderen een opstelpunt op de kerk toren  , ik denk dat ze overal  er boven uitsteken

De klant wordt een online kaart aangeboden die hij  kan raadplegen met 5G op straat niveau.

Telenet wil snel zijn 5G uitrollen op bestaande infrastructuur

Proximus doet ook maar zetten minder  antennes en toch een beter netwerk , door de synergie met orange

in haal beweging is aan de gang...

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Eigenlijk is het antwoord hier al gegeven hé, als de 5G gaat uitzenden vanop 4G masten en het dan nog eens minder ver reikt, dan gaan we als Telenet/BASE abonnee er weinig voordeel uit halen vermoed ik. Toch zeker qua bereik niet.

Met de staart tussen mijn benen dan maar terug naar Orange gaan vermoed ik.

Zelfs met VoWifi heb ik hier idd thuis ook al eens problemen, maar een tijdje een issue gehad met mijn accespoint wat als router ingesteld was. Dat is inmiddels accespoint en nu geen problemen meer gehad met bellen. Dus dat zou wel eens opgelost kunnen zijn.

Zonder VoWifi is de belkwaliteit in huis ook een ramp, terwijl er in vogelvlucht op nog geen 500 meter een mast staat.
Goed geïsoleerd huis dat wel, Proximus is hier ook een ramp, maar Orange gaat dan weer prima. Die mast staat op dezelfde plek als die van Telenet. Dat vind ik dan zo raar. Ook iets met uitzendfrequenties te maken?

 

0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 155
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Twee antenne masten naast elkaar komt zelden voor, u vermoed waarschijnlijk dat ze op 1 mast alle 2 staan.

hoe weet u dat Telenet daar actief is .

Kan ook een andere oorzaak hebben  waar operatoren  samen op een mast of pyloon staan, staat de eigenaar van boven

een paar meter lager te twee operator; als daar bvb bomen staan die hoog  tot aan de antenne komen, kan dat echt het signaal afzwakken.

ik heb dat ook zo ondervonden. De Pyloon werd geplaatst door Proximus op eigendom va hen, daaronder stond Orange en daar onder nog ,  Base.

Het signaal van Base kwan in onze tuin zeer zwak door,  de oorzaak waren bomen .

Daarom is proximus op veel plaatsen heel sterk, ze zijn  als eert begonnen in 1994 met 2G aan te bieden

 

 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

prox en orange  zijn nu even sterk je begint het wel te merken  de antenne dat ze nu te samen delen

iedereen begint het wel te merken zeker waar de werken achter de rug zijn aan de antenne

0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 155
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

ja het gaat om een project  in tijdsduur bij 3 jaar.De twee operatoren bekijken wat ze best doen .

Waar Orange minder sterk staat en Proximus wel , worden de antennes en  en de  kasten weg gehaald

In de plaats komen Nieuwe antennes van Proximus en wordt het RAN gedeeld , klanten van Oranje kunnen er ook gebruik van maken

en omgekeerd  , Waar Proximus en orange samen op een mast of pyloon staat gaan de antennes  van  1  operator weg.

Dit heeft voor beiden en veel beter netwerk, er wordt bespaart op energie  en staan minder antennes

 

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Het lijkt wel dat het project idd nog lopende is. In het magazijn van mijn werk heeft Proximus overal vol ontvangst, Orange half en BASE dus quasi niks. Lijkt dus toch dat ieders zijn eigen masten nog gebruikt in Rumst, of Walem, waar ze dan ook staan.

Ik heb vroeger nog voor een bedrijf gewerkt dat elektriciteitskasten maakte voor Proximus en Orange. Daarom dat ik het nog weet dat de drie zenders bij ons in het dorp onder de kerktoren staan. Klopt ook, want als je pal onder die toren staat, hebben de drie providers vol ontvangst. Wel gek, ik woon dus vlakbij het centrum. Enkel Orange heeft sterk 4G hier in huis. BASE vrij goed op het eerste en tweede verdiep, maar op gelijkvloers amper 1 blokje van de 4. Proximus enkel buitens huis.

 

Nu goed dat Proximus en Orange samenwerken en hun masten delen. Ik begrijp alleen niet waarom Telenet/BASE niet meedoet. 
Kijk, ik heb sinds 2000 een gsm en klant bij toen nog Mobistar. Jaren klant geweest in den beginne en toen was de bereikbaarheid van Mobistar zoals BASE nu. Maar je ondervond dat er geregeld dode locaties masten kregen. Zelfs een half jaar terug merkte ik plots dat er een plek in m'n buurt zonder bereik, bereik had gekregen. Kort later ging ik naar BASE.

Toen BASE nog Orange heette was dat de goedkoopste en enigste provider op 1800Mhz. Men had een speciale Dual band gsm daarvoor nodig weet ik nog. Probleem: enorm veel plekken geen bereik, toen al. Het wordt BASE, er verandert eigenlijk navenant niks. Telenet pakt BASE over, ik als mobiele klant van Telenet wordt op de BASE masten gezet en het bereik is gewoon niet te doen.
Zoveel jaren later hoop je dan dat daar iets aan veranderd is... gewoon niks. Onbegrijpelijk eigenlijk.

Heb maar eens een OneUp die eigenlijk niet echt goedkoop te noemen valt. De GSM component is dus waardeloos, toch?

Er werd toen (inmiddels 4 jaar ofzo terug?) gezegd dat de BASE masten enorm verouderd waren en dat Telenet hier asap werk van ging maken. Ik merk het helaas niet.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Nog een jaar zou het duren +- voor alles te samen is prox en orange zend apparatuur (achterstand corona )

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/11/proximus-en-orange-gaan-masten-antennes-en-basisstations-del...

telenet is geen eigenaar meer van de zendmasten dus geen interesse

https://kanaalz.knack.be/nieuws/telenet-verkoopt-zendmasten-voor-745-miljoen/video-normal-1850619.ht...

 

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Ahaa, bedankt voor die artikels! Dat van Proximus en Orange kon ik me nog vaag herinneren, dat van Telenet niet.

 

Wat ik nu niet begrijp, misschien zie ik het teveel door de ogen van technicus... Telenet heeft er toch ook belang bij een goede gsm dekking te hebben. 
Als er straks iemand van plan is om een totaal pakket à la One te nemen en die persoon krijgt er lucht van dat de gsm dekking alles behalve is, dan gaat die toch al véél makkelijker bij de concurrentie kijken. 

Ik weet, een aantal zaken pleiten tegen internet en televisie bij de concurrenten. Maar dat zou met de komst van glasvezel in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Als Telenet op dat punt niet meer de sterkste is én zijn gsm netwerk op niks trekt en daar niks aan gedaan wordt, zouden ze wel eens in de problemen kunnen komen. Maar dat ben ik dan weer...

0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 155
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Van plaats tot plaats  kan mobiele dekking erg verschillende zijn .

Dit is wat Orange en Proximus  willen veranderen

waar ze werken daar voor uitvoeren staat online bij orange .

aan zee zijn 3/4 van hen antennes al naar Nokia.

Proximus geef op 12 plaatsen  aan de kust al nieuwe opstel punten actief.

Orange 10 nieuwe. Dat maakt een geweldige dekking.

https://www.orange.be/nl/netwerkwerken?_ga=2.37739040.1476404176.1644589418-017e502196160018ee960842...

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Even een paar zaken nuanceren...

@raverke95  schreef:

Waar ik nu naartoe wou: ik kan me voorstellen dat Telenet vandaag enkel nog gaat investeren in 5G masten.

Neen, absoluut niet. Er wordt nog volop geïnvesteerd om 4G te verbeteren. 

@Master-Magic   schreef:

5G gaat minder ver omdat dit minder sterk is maar is wel stabieler.


Dat hoeft niet waar te zijn. Er zijn frequenties die nu in gebruik worden genomen die verder reiken dan de meeste 4G frequenties.

Er is ook nog een historie waarmee je rekening mee dient te houden. Het Base netwerk is pas in 1999 van start gegaan. Dat is zo'n 5 jaar later dan Proximus en drie jaar later dan toen Mobistar. Een grote handicap voor Base was dat de 'beste' frequenties al toegedeeld waren. Een ander probleem was dat Proximus het Base moeilijk maakte door ontzettend hoge tarieven toe te passen voor de gespreksafgifte. Iets waarvoor ze in 2009 werden veroordeeld. Maar al dit zorgde voor (extra) hoge kosten die niet konden worden geïnvesteerd in de nodige zendantennes.

Base maakte aanvankelijk voornamelijk gebruik van frequenties in de 1800 Mhz band. Proximus en toen Mobistar daarentegen zaten in de 900 Mhz band. Voor Base waren er aanzienlijk meer investeringskosten nodig om een landelijke dekking te garanderen. Uiteindelijk heeft Base eind februari 2003 een verzoek ingediend bij de minister van Telecommunicatie om extra frequenties in de 900 Mhz band te verkrijgen. In 2003 heeft het BIPT erkend dat de verdeling van de frequenties oneerlijk waren en deze zijn dan opnieuw verdeeld waarbij Base bijkomende 900 Mhz frequenties toegedeeld kreeg. 

Echter was het in die periode (en nu nog zelfs) niet eenvoudig om extra bouwvergunningen voor antennesites te verkrijgen door diverse bezwaarprocedures en wetgevingen. Omdat Base in een veel later stadium een frequentieband heeft verkregen dat beter geschikt is voor een landelijke dekking, zorgde dat uiteraard voor een achterstand ten opzichte van de concurrentie. Zelfs na de overname van Telenet in 2016 en een investering van meer dan 250 miljoen Euro blijft het netwerk kampen met een achterstand en dan zeker in de streek ten zuiden van de Samber en de Maas. Dat komt vooral omdat het nadeel van de 1800 Mhz frequenties nog meer uitgesproken is naarmate het reliëf in het landschap ongelijk is.

Er zijn op bepaalde punten wel voordelen. Doordat het Telenet netwerk meer gebruik maakt van hogere frequenties is het netwerk meestal vele malen sneller dan de concurrentie. Er is dus al veel geïnvesteerd en de situatie is al vele malen beter. Er is ook een afweging nodig. Mensen bellen de dag van vandaag minder en minder en verbruiken steeds meer mobiele data. Hierbij is de snelheid een belangrijke factor. Investeer je dus meer in die hogere snelheid of investeer je dus meer in betere ontvangst met een (heel) lage snelheid? 

@luc55    schreef:

telenet is geen eigenaar meer van de zendmasten dus geen interesse


De verkoop waarover u het heeft gaat onder meer over de infrastructuur ter plaatse, het onderhoud en de beveiliging van de site. De nodige apparatuur bij zo'n sites blijven eigendom van Telenet. Op zich is dit een Europese trend aangezien op vele plaatsen het delen van zendantennes verplicht is.

 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

De ontvangst van gsm bij telenet base heeft nooit de prioriteit gehad daar  is iedereen het mee eens

zeker met abo gsm alleen is er niets bij geen van de 2 heeft een goede aanbieding 5 euro korting  hoera waw en nog te duur

de e-sim hier veel over geschreven maar nooit iets van gekomen en

als niet verplicht is zal niet vlug komen daar is iedereen het eens over

Er zal veel geld in de deal fluvius telenet partnership gestoken worden daar wordt wel de prioriteit op gelegd en dat zal veel opbrengen

meer dan gsm gebeuren.

en nu dat er een 4de speler komt zal gsm op laatste plaats geschoven worden

 

0 Likes